Tomb Raider 2 |
Lara Croft na ceste za ďalším nezabudnuteľným dobrodružstvom. Tentokrát sa zapletie nie len z mystickými nepriateľmi no nebezpečnou sektou Fiara Nera.Chcete si zahrať niečo dlhé a ťažké? Nech sa páči.
9.0
欢迎观临 (huan ying guan lin) – po čínsky : vitajte v Číne. Vaším sprievodcom je mladá dievčina Lara Croft. Akčná hrdinka ktorá si do číny neprišla pokecať s domácimi a vypiť šálku čaju, či zahrať si s nimi mahjong. Prišla za novým dobrodružstvom ktorého začiatok je v krajine draka, pod čínskym múrom.
Po úspešnej Tomb Raider bolo ihneď jasné že séria bude pokračovať ďalej. Tento krát sa Core Design rozhodlo prekvapiť trochu akčnejším štýlom. Oproti predchádzajúcej časti, kde ste sa motali len v ruinách starovekých miest pribudli misie, v ktorých budete musieť prenasledovať zločincov, riadiť vozidlo či potápať sa do mora plného žralokov. Pripravte sa na dlhé a nezabudnuteľné rande s divožienkou Larou.
Dej 10/10
Tomb Raider II svojím príbehom nijako nenadväzuje na predchádzajúcu časť. Zostáva iba sama Lara a ďalšie nezabudnuteľné dobrodružstvo. Podobne ako aj v jednotke, hľadáte artefakt s bohatou minulosťou a mocnou silou. Tento krát je to namiesto troch scionov dračia dýka.
Počas bitky čínskych cisárov a tibetských mníchov bola vytvorená dračia dýka ktorá mala tibeťanov zničiť. Ak si niekto dýku zapichol do srdca, premenil sa na draka schopného ničiť armády. Žiaľ Číňania vojnu nevyhrali, pretože jeden z tibetských mníchov prišiel na to ako dýka funguje a vytrhol ju zo srdca draka. Tibeťania si privlastnili dračiu dýku a ukryli ju do chrámu zvaného Xian, v ktorého útrobách ležala stáročia.
Tak trochu to pripomína film Tomb Raider: Kolíska života. Nemyslíte?
Bývalí učiteľ Lary Croft profesor Pollard, vedie vykopávky na území čínskeho múru. Z ničoho nič dôjde k záhadnej vražde všetkých archeológov. V tom už prichádza Lara v akčnom štýle ( ako inač ) a chce zistiť čo sa tu stalo. Z malého výletíku sa stane veľké a dlhé dobrodružstvo. Ani to nebude trvať tak dlho a Lara zistí že za tým všetkým je nebezpečná sekta menom Fiama Nera, na čele s Marcom Bartolim, ktorý celý svoj život po dýke pátra. Chce pomocou nej získať nadprirodzenú moc a využiť ju na nepekné účely, no Lara mu je neustále v pätách. Toľko k deju stačí. Chcete vedieť viac? Zahrajte!
Hrateľnosť 9/10
Tomb Raider II toho priniesol oveľa viac než sa po úspešnej jednotke očakávalo. Jednou z vecí je že si môžete prispôsobiť pohľad, ako vám len vyhovuje. Dá sa to najlepšie využiť v situáciách kedy sa potrebujete rozhliadnuť po okolí, mrknúť sa hore, dole, doprava, doľava či sa práve niekde nenachádza nejaká pasca alebo sa odniekiaľ na vás nemôže spustiť kamenná guľa ktorá z vás spraví palacinku. Ovládanie postavy je také isté ako v jednotke, až na pár vylepšení. Môžete sa šplhať po stene,spustiť na lane, riadiť vozidlo či odskúšať nové zbrane na nepriateľoch, ktorých je požehnane veľa. Znovu mám šlohnú zbrane a vy ich zase budete musieť hľadať a nejakú tu chvíľu byť bez nich. Druhá časť Tomb Raider priniesla oveľa viac akcie. Niektoré misie sa odohrávajú na miestach, kde vám môže Lara pripadať skôr ako nejaká špionka než archeologička. Namiesto kľúčov a sošiek budete hľadať čipové karty. Tieto misie ako aj väčšina v hre nebudú žiadnou prechádzkou ružovou záhradou. Budete musieť rozmýšľať, behať hore dole, hľadať kľúče až sa vôbec niekam dostanete. A verte mi, až prejdete niektoré misie budete taký HAPPY.
Chalpče, moc si trúfaš!
Tomb Raider dva považujem za náročnú hru a to i z toho dôvodu že je tu veľmi veľa nepriateľov ktorých býva dosť ťažké poraziť, pretože do nich musíte vystrieľať niekoľko nábojov. Zbytočne vysoká HP. Či už sú to gentlemani útočiaci na vás s hasákom, potápači s harpúnou, machri s plameňometom, alebo maskovaný gangstri so samopalmi. V celej hre je ich bohate veľa, ba až prehnane veľa. Nenechajú vás dýchať. Sú na každom kroku a číhajú na vás z každej strany. Prevažná väčšina nepriateľov sú ľudia. Ostatné sú zvieratá v podobe tigrov, Yetiho, sokola, rôznych rýb pod vodou, no objaví sa tu i T-Rex. Nepriatelia na vás budú útočiť zo zeme, vody i vzduchu. Takže príjemnú zábavu prajem. Aby ste na to neboli stále sami. V Tibete vám dopomôžu mnísi, ktorý si pripravili kópie na bandu Fiara Nera, takže nejakú tu misiu nebudete na nich sami. No sláva že aspoň niečo. I tak je tam nepriateľov dosť, takže najlepším čo môžem odporučiť je vážiť si každú lekárničku a zbierať náboje po mŕtvolách.
Ako v každej Tomb Raider i tu je veľa prekážok a pascí. Pribudli pohybujúce sa steny z tŕňmi, padajúca kamenná guľa či pohybujúce sa kvádre. I padajúca podlaha sa v hre nachádza. Niekedy treba rýchlo rozmýšľať kam skočiť, pretože sa za pár sekúnd rozpadne a pod ňou sú často tŕne či sklo. Tieto pasce sú na každom kroku, i v samej hre je ich neúrekom. Niekedy je potrebné hľadať tajné chodby ktoré bývajú buď zamaskované ľadom alebo treba len prestreliť sklo. Na počte pascí Tomb Raider II pribrala, no horšie je to s hádankami. V hre ich je strašne máličko. Často sú v podobe len nejakého presúvania kvádrov. Všetky kľúče čo nájdete sa vám ukladajú do inventára, podobnému tomu z jednotky. Na konci každej úrovne sa vám objaví tabuľka kde máte napísané vaše štatistiky. Napríklad počet zabitých nepriateľov, počet nájdených secretov a dokonca aj kilometre ktoré ste s Larou nachodili.
Jazda na snežnom skútry v Tibete.
V hre sú zakomponované pasáže, kedy budete musieť riadiť vozidlo. Či už to je v Benátkach a či v Tibetských horách, pokojnú jazdu si nevychutnáte, pretože na vás budú strieľať gangstri z každej strany, alebo budete musieť plniť nejaké úlohy. Napríklad otvárať dvere, odsúvať kvádre. Nepriateľov ktorý na vás budú číhať môžete na skútri zrážať, čo vám príde ako veľká zábava.
Aby toho nebolo málo tak v každej úrovni okrem posledných dvoch nájdete tzv. secrety, v podobe malých sošiek dráčikov. Jedna je zlatá druhá je biela a tretia zelená. Ak ich nenájdete všetky tri, čo je bez použitia YouTube či nejakého návodu asi nemožné, nič sa nestane. No ak ich nájdete, dostanete odmenu v podobe nových zbraní, lekárničiek a munície. Niektoré nájdete celkom jednoducho, tie zlaté bývajú veľmi dobre schované. Niekedy ich prepásnete ani neviete ako.
Jedno z vylepšení v hrateľnosti je že môžete využívať svetlice a na niektoré čierne miesta si posvietiť. Dá sa to najlepšie využiť v ľadovom paláci alebo vo vraku lode Maria Doria. Pribudli i nové zbrane. Jednou z nich je granátomet, ktorý je na tých parchantov najlepší, no i harpúna z ktorej sa dá strieľať len pod vodou. Ihneď na začiatku máte brokovnicu, známu ešte zo starej jednotky. Postupom času nadobudnete automatické pištole, UZI a M16. Takže ku koncu budete vyzbrojený až po uši.
V celej hre je dokopy 18 úrovní, odohrávajúcich sa na rôznych miestach zeme z toho Floating Islands sa odohráva v nejakom fantasy, nadprirodzenom podsvetí, kde odpočívajú všetci mŕtvi čínsky bojovníci ktorý padli v bitke proti tibeťanom. Bojovníci tu čakajú na novú šancu ktorú im chce dopriať Bartoli. Budú sa vznášať k vám a útočiťna vás. Ked ich porazíte, stanú sa z nich nefritové sochy a rozpadnú sa. Okrem toho navštívite Tibet, Čínu, Benátky, potopený vrak, katakomby atd. V niektorých misiách sa budete musieť vkuse len potápať, v iných sa zabavíte na riadení vozidla. Zažijete všeličo.
Trošku to bude bolieť. No čo by Lára Croft nerežila. Nabudúce sa treba pozerať aj za seba!
Hru si môžete ukladať kedykoľvek sa vám zachce, pretože tie otravné poskakujúce kryštáliky, ktoré vám hru umožnili ukladať len na niektorých miestach ako boli v jednotke sa tu už nenachádzajú . Je to asi z toho dôvodu, pretože sama hra je dosť ťažká a ak by malo v nej byť roztrúsených len zopár save pointov bola by ešte ťažšia.
Kedykoľvek si môžete zahrať tréning, ktorý je zase v Lárinom dome. Tento krát je oveľa rozmanitejší a dlhší než ten pred tým. Môžete vyjsť von z domu a trénovať na obrovskej „opičej dráhe“. Alebo sa motať v dome a pustiť si popritom hudbu, či prechádzať sa po labyrinte vonku. Pribudli nové miestnosti a tým sa celý tréning predlžil. Zatiaľ čo vy budete trénovať bude za vami loziť sluha s táckou a otravovať vás. Ak vám tento dedo bude prekážať, jednoducho ho zavrite na povalu či do chladničky ako som tomu urobila ja.
Tréning v Larinom dome. Za koľko prejdete opičiu dráhu?
Grafika 9/10
Postava Lary je graficky ďaleko lepšia než bola v jednotke. Jej polygón je oveľa oblejší a nie je už tak špicatý. U ostatných postáv je to takisto. I postavy nepriateľov sú oveľa krajšie. No i objekty ako sochy či nábytok sú oblejšie. Predmety ako náboje, lekárničky sú ešte stále v 2D čo vôbec nevadí. Graficky vylepšili toho oveľa viac.Sama Lara je dvojnásobne väčšia než bola v jednotke a "dorástol" jej vrkoč. Okrem toho strieda oblečenie. Svoj legendárny oblek niekedy vymení za neoprén, koženú bundu či župan. Autori pridali i dynamické osvetlenie a aj vykreslenie oblohy. Core Design tento krát použil vlastný vstavaný editor levelov ktorým bolo možné preskúmať každú etapu. Na jednej strane príjemne prekvapili lepšou grafikou na druhej strane to niekedy odflákli. Často sa stáva, že sa v niektorých úrovniach stále dookola opakuje prostredie. Nie som hráčka ktorej by to prekážalo, no dokáže to pekne nudiť. I tak sa dá táto menšia chyba ospravedlniť tým že hra je oveľa dlhšia než jednotka. I tak mi niektoré misie pripadali zbytočne natiahnuté a únavné. Inak je tomu napríklad v Tibetskom kláštore, ktorého dizajn je nádherne spracovaný a dalo by sa hovoriť o najkrajšie vyzerajúcej úrovni v hre. Hrať túto misiu je jedna radosť.
Dračia dýka. Naozaj nádherná grafika.
Ukážky v hre sú ako inač akčné. Najprv vás prekvapí nádherná ukážky z dávnych dôb kedy sa bili Číňania s Tibeťanmi a hneď po tom nabehne Lara ako inač v akčnom štýle. Hra vás vtiahne aj do hlbín mora až k potopenej lodi. Neskôr vás prekvapí krásna ukážky s lietadlom ktoré pod vedením Lary nabúra. I keď tých ukážok v lepšej grafike nie je veľa, dokážu veľmi milo prekvapiť. Ostatné ukážky sú v menšej kvalite. Často sa jedná len o rozhovory alebo nejaké zakrádanie sa Lary. Grafika je oveľa lepšia než bola v jednotke no i tak mi nedá, nehnevať sa na niektoré z tých únavných misií ktorých grafický dizajn sa opakuje.
Zvuk. 10/10
Lepšie je na tom i zvuk. V hre sa už takmer nevyskytujú tiché miesta. Vždy je počuť rieku, vietor alebo zahrá nejaký soundrack. Niektoré soundracky sa opakujú z jednotky no niektoré pribudli. Rovnako ako aj v jednotke aj tu skladal hudbu Nathan McCrea. Nebude to už klasická ancient mystery ale tento krát vám hudba bude pripadať viac fantasy. Keď budete jazdiť na snežnom skútri zahrá vám trochu akčnejšia hudba. Iné je to pri objavovaní nejakých miest, kedy je to nádherná ukľudnujúca hudba. Pri tréningu v Larinom dome si môžete zapnúť hudbu ktorá s vami bude na každom kroku. Ako by ste mali mp3. Zvuky vydávajú aj zvieratá a postava. Zakaždým čo nájdete nejaké náboje či lekárničku Lara zvolá svojim Aháá! Zbrane majú tiež lepší zvuk. Znejú viac skutočnejšie. I objavenie sectretu vám zahlási známi zvuk z jednotky. Čo sa týka rozhovorov sú perfektne nadabované, presne ako tomu bolo v jednotke. Hlas Číňana má trošičku koktavejšiu angličtinu, čo je robené naschvál. Hlasitosť zvuku si je možné nastaviť v úvodnom menu.
Čínsky cisár ktorý s apomocou dračej dýki zmenil na draka a odvážny tibetský mních.
Tomb Raider II vyšiel pre Windows 95, Macintosh a PlayStation. Sú tam len maličké rozdiele no najlepšie to aj tak vyzerá na PlayStation. Hra je známa aj ako Tomb Raider II Starting Lara Croft. V roku 1999 boli pre PC vydané Tomb Raider II Gold in Notrh America alebo Tomb Raider II Golden Mask. V hre je scenár z pôvodnej Tomb Raider II a ďalších 5 misií. Jedná sa o zlatú maska ktorá svojmu nositeľovi dáva nadprirodzenú moc a Lara sa túto masku vydá hľadať.
Tomb Raider II jednoznačne prekonala starú jednotku no u ma si vyslúžila nižšie hodnotenie najmä preto že je v nej až prehnane veľa nepriateľov, niektoré misie dlhé, nudné a nezaujímavé. No i tak sa ju oplatí zahrať a zahrať si túto adventúru, a vrhnúť sa tak do dlhého a nezabudnuteľného dobrodružstva spolu z miss Croft.
Plusy
+ pútavý príbeh
+ vylepšená hrateľnosť
+ sectrety
+ možnosť riadiť vozidlo
+ vylepšená grafika
Mínusy
- niektoré misie sú dlhé a nezáživné.
- vysoká HP nepriateľov
- zasekávanie postavy pri niektorých objektoch