Oddworld Inhabitants |
In Odd We Trust
„HIS SCARRED HAND BRANDED
ON MOONS ODD FACE
THIS HERO MAY FREE
THE MUDOKON RACE
WITH SKIN OF BLUE
SPIRITS GUIDES TOO
ONLY HE CAN SAVE OUR
BONES FROM BREW
BUT SHALL HE FALL
TO GLUKKON YOKE
MUDOKON NATION...
BE DOOMED TO CROAK“
*Oddworld: Abe’s Exoddus*
A.L.I.V.E.: Uvedomelá forma života vo virtuálnej zábave. Takto znie názov projektu, oddworldskej quintológie, kde tím Oddworld Inhabitants chceli vytvoriť nám cudzí svet, kde sa obyvatelia mali rodiť, rásť, prejsť cestičkami života, milovať sa a starnúť. Priniesli nám zatiaľ štyri hry z podivného sveta, v ktorom sme sa stretli s hrdinami, ktorí nás previedli zvláštnym svetom, kde zotročuje ostatných obyvateľov krutá a despotická rasa. Kontinent Mudos je miestom na planéte Oddworld, kde sa vedú boje za slobodu národov voči obrím korporáciám. Autori tvrdili, že sme mali možnosť vidieť len zlomok z toho, čo ešte len príde. Nekonečný svet nádhery a inšpirácie. Rozdebatovaný príbeh nám však nestihli dopovedať. Poďme si teda zaspomínať na dobrodružstvá v divnom svete s ešte divnejšími hrdinami.
Prvé, pre mnohých nezabudnuteľné dobrodružstvo z tohto sveta sme prežili s modrozeleným mudokonom Abeom v titule Abe’s Oddysee z roku 1997 na PlayStation a PC. Abe pracuje ako upratovač v mäsokombináte RuptureFarms, ktorému šéfuje glukkon Molluck. Jedného večera však Abe náhodne zistí, aký plán glukkoni chystajú. Má zaradiť mudokonov na posledné priečky potravinového reťazca. Preto nestráca hlavu a spolu s ním sa tak vydávame na dlhú púť po krásnych, miestami až depresívne ladených zákutiach podivnosveta. Stretávame sa s tvormi doposiaľ nevidených druhov a tvarov. Zo samotného prostredia doslova dýcha život. Hra je 2D plošinovkou ošatenou krásne predrenderovanými lokáciami, kde si hrateľnosť zakladá na rýchlom rozhodovaní sa s logickými hrádkami a adventúrnymi prvkami. Čo je však najzaujímavejšie, je prvok komunikácie s názvom gamespeak, kedy máte možnosť zadávať ostatným mudokonom jednotlivé príkazy ako „hello“ či „follow me“.
Titul mal úspech a preto o rok neskôr vyšlo pokračovanie.
Abe‘s Exoddus pokračoval tam, kde oddysea končí. Abe sa dozvedá od duchov dávno mŕtvych mudokonov, že glukkoni ich zneužívajú naďalej a ťažia z prastarej hrobky Necrum ich kosti na výrobu piva SoulStorm. Zotročený mudokoni, ktorí pracujú v doloch, boli oslepení neuveriteľne krutým spôsobom. Glukkoni im zašili oči, aby nemohli utiecť. Tak sa vydávame s naším hrdinom na ich záchranu. Znovu máme možnosť obdivovať úchvatný svet, sú nám predstavení ďalší obyvatelia a nové lokácie. Hra sa po technickej stránke od prvého dielu veľmi neodlišuje. Je dlhšia a autori do nej pridali nové prvky, ktoré tak spestrili pôvodnú hrateľnosť, napríklad rôzne nálady mudokonov, fackanie, či možnosť prevteliť sa do väčšiny tvorov. Gamespeak je o pár slovíčok rozšírenejší. Hra však nieje primárnym pokračovaním quintológie, ale len akýmsi samostatným datadiskom. Primárne druhý diel mal len prísť a spôsobiť revolúciu.
S príchodom titulu Munch‘s Oddysee v roku 2001 dostávame do rúk novú postavu, gabbita Muncha, jednonohého obojživelníka, ktorého rasa je na pokraji vyhynutia. Kto iný by za ich vyhubením stál, ako glukkoni. Gabbití kaviár je medzi nimi totiž uznávanou lahôdkou. Vyzerá to však, že Munch je svojho druhu posledný jedinec a za v celku zvláštnej situácie sa stretáva s Abeom, aby spolu zachránili jedinú plechovku Gabbiáru. Svet je prvýkrát plne v 3D, no hra si svoju atmosféru predchádzajúcich dielov z veľkej časti zachováva. Čo sa gamespeaku týka, je zjednodušený len na 3 tlačidlá. Žiadnej revolúcie sa nám však nedostáva. Z konceptu samostatne žijúceho sveta, ako nám ho pred vydaním autori predstavovali, sa nám predstavuje opäť ako plošinovka, adventúra a logická hra v jednom. Pôvodne bola plánovaná pre PlayStation2 a PC, no vyšla len pre Xbox.
Rok 2005. Stranger‘s Wrath. Nová krajina, nový obyvatelia, nový hrdina, nový záporák. Divoký západ Oddworldu. Vodárska spoločnosť SektoSpring, ktorej majiteľom je pán Sekto, zástupca parazitického druhu oktigi (spolu s glukkonmi patria do rovnakej evolučnej skupiky), vysáva z tunajšej rieky život. Stranger, nový hrdina, je lovcom zločincov a prichádza za prácou do oblasti pri rieke Mongo, rodiskom gabbitov, kde zisťuje, že nie všetko je také, ako sa zdá. S predchádzajúcimi hrdinami, ani ich druhovými zástupcami sa tu nestretáme, no určité spojitosti tu sú. Hra zmenila koncept plošinovky s adventúrnymi prvkami na FPS akciu s možnosťou prepínania do pohľadu tretej osoby. Do rúk dostávame zbraň podobnú kuši, no ako náboje do nej Stranger používa rôzne zvieratá, ktoré na svojej púti stretne. Je možné obchodovať a vylepšovať postavu. Gamespeak zmizol a s postavami komunikujeme len jedným tlačidlom. Hra bola vydaná opäť len pre Xbox a nepatrí do quintológie.
Oddworld Inhabitants malo v pláne okrem týchto hier ešte niekoľko ďalších, no žiaľ zatiaľ svetlo sveta nezhliadli. SligStorm mal rozprávať príbeh albína Sliga, ktorý sa narodil vo svete mutantov (konkrétne oblasť SligBarrack z Abe’s Exoddus) plnom vrážd, krutosti a utrpenia. Ďalšou hrou mala byť realtime stratégia s názvom Hand of Odd, kde sme mali mať možnosť vybrať si stranu dobra alebo zla. Bola vyvíjaná v pôvodnom engine ako Munch’s Oddysee, no skončila v šuplíku. Squeek’s Oddysee, tretia hra z quintológie mala zmeniť celkový prístup k sérii. Squeek je simbiotycký druh v podivnosvete, nachádza sa medzi najspodnejšími živočíchmi v potravinovom reťazci. Viac sa o hre nevie. Po vydaní Strangera začal tím pracovať na projekte s názvom The Brutal Balad of Fangus Klot. Po ovládnutí Fangusovej rodnej zeme mafiou a vybudovaním tovární sa Fangus rozhodne utiecť z kraja, aby vrátil pôvodným obyvateľom to, čo im patrí. Pri úteku sa však nakazí besnotou.
Tím opustil herný priemysel v roku 2005 z dôvodu horších predajov posledných dvoch titulov a pustili sa do tvorby vlastného filmu Citizen Siege, o ktorom sa vie doposiaľ len toľko, že sa odohráva na zemi v temnej budúcnosti, kde ľudstvo ovláda obria korporácia. V roku 2010 sa však spoločnosť vrátila aspoň z časti v spolupráci s distribučnou spoločnosťou Just Add Water a Munch spolu so Strangerom boli vydané koncom roka 2010 na Steame. Pripravuje sa aj verzia Strangera pre PlayStation3, kde hra prejde kompletne prepracovanými modelmi postáv a vyjde na PSN. Dokonca sa plánuje HD remake Abes Oddysee, ktorý má byť prepracovaný do 3D fyzikálneho enginu. Ako to zasiahne pôvodnú hrateľnosť, sa zatiaľ nevie.
Každopádne chlapcom z Oddworld Inhabitants držím palce, pretože je to jedna z mála herných vývojárskych spoločností, ktorým sa podarilo vytvoriť universum, kde má človek pocit, že to tam žije a že každá vec vo svete oddworldu má svoje miesto. Aké budú ich ďalšie kroky, to ukáže čas. Nezostáva nám nič iné, len čakať. Možno by nebolo od veci ešte spomenúť, že sa pošuškáva o novom projekte, na ktorom tím pracuje, no remake Abeovej oddysey to nie je.