Crysis II |
Maximum Game po druhý krát
8.5
Maximum Game... Dve slová ktoré vystihujú asi najpretriasanejšiu hru v hernej histórii. Hra u ktorej sa PC hráčom pri jej vyslovení spúšťa slina z kútiku úst a hra ktorej názov konzoloví hráči skloňujú častejšie než hry na ich rodnej platforme. Crysis nám dal voľnosť pohybu v dych berúcom spracovaní. Dal nám jedny z najlepších modov a prispel k navýšeniu elektronického odpadu vďaka odpáleným grafickým kartám a procesorom po neúspešnom navýšení výkonu ktorý je ešte aj dnes potrebný na jeho plynulé zahratie. Štyri roky ubehli rýchlo a na obrazovky vtrhlo pokračovanie tejto zbožňovanej a zároveň nenávidenej akcie.
Po efektnom úvode a ešte efektnejších úvodných titulkoch sa ocitnete v análoch samotného New Yorku. Áno čítate správne, dlhé pláže plné paliem z ktorých sme striasali kokosové orechy pred pár rokmi vystriedala džungľa betónová. Mrakodrapy týčiace sa k oblakom a parky mestských ulíc nám majú nahradiť slnkom zaliaty zelený raj ostrova kde sa prvá časť odohrávala. Všetka zeleň z prvej časti sa scvrkla na pár trávnikov a kde tu nejaký malý, mestský stromček. Premena to nie je iba kozmetická a podpísala sa aj na samotnej hrateľnosti.
Úvod hry je klaustrofobický, odohrávajúci sa v útrobách vojenskej ponorky ktorá sa po havárii rúti nižšie do morských hlbín než je bežne zvykom. Na záchranu je len málo času, lebo studená, slaná voda zaplavujúca útroby kovového monštra neútočí iba na stroj samotný, ale dáva zabrať aj vášmu dýchaciemu ústrojenstvu. Našťastie ku hladine to nie je až tak ďaleko ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Po vynorení efektne na scénu nastúpi Prophet, jedna z hlavných postáv prvého dielu. Naposledy podá pomocnú ruku a o pár minút neskôr s ťažkými ranami dobrovoľne a vlastnou rukou opúšťa tento svet. Vám ostáva jediné a to navliecť si jeho nanooblek a dopraviť ho do správnych rúk. Na prvý pohľad banálna a jednoduchá úloha má niekoľko prekážok. Okolitý svet je zaplavený mimozemskou nákazou ktorá sa na ľuďoch podpisuje celkovým zrútením imunitného systému. Postihnutý človek je posiaty krvavými vredmi ktoré postupne zasiahnu celé telo, až do štádia v ktorom nastáva celkový kolaps organizmu. Druhou hrozbou sú vojenské jednotky ktoré majú za úlohu získať nanooblek ktorý zohráva v príbehu nemalú úlohu a zároveň v uliciach mesta podstupujú boj proti vesmírnym votrelcom.
...a potom to začne. Prophetovo dedičstvo vám v boji bude dobrým priateľom. Základnými vlastnosťami obleku sú neviditeľnosť a odolnosť. Neviditeľnosť umožňuje tichú likvidáciu protivníkov a dobre ochráni aj pred ostrozrakým odstreľovačom a hliadkujúcimi obrnenými vozidlami. Zvýšená odolnosť príde vhod pri tuhých bojoch v New York-ských uliciach ktorým sa nie vždy dá elegantne vyhnúť. Zvýšená odolnosť sa dá využiť aj pri pádoch a skokoch z veľkých výšok, kedy táto funkcia obleku pád zmierni čo by za normálnych okolností stálo váš život. V neskoršej fáze hry sa aktivujú aj dodatočné funkcie ktoré si odomykáte vopred určeným množstvom látky v hre nazvanej nano catalyst. Túto látku získavate z mŕtvych tiel mimozemských protivníkov. Množstvo látky závisí od druhu ktorý po smrti látku zanechá. Malé tvory zanechajú len pár desiatok catalystu, ale elitní bojovníci neraz aj stovky jednotiek tejto vzácnej látky. V boji poteší aj dobre navrhnutý dynamický systém krytia. Stačí sa prikrčiť za prekážku a stlačením pravého tlačidla myši sa krytie automaticky aktivuje. Je to podobný systém ako používala hra Call Of Juarez : Bound in Blood, len s tým rozdielom že Crysis 2 má systém lepšie vyladený a počas hrania nespôsobuje žiadne problémy ktoré by hru akokoľvek komplikovali.
New York je veľké mesto a potulovanie sa hrou s prázdnymi ulicami by veľkú dieru do sveta neurobilo, takže tu máme samozrejme aj nechcenú spoločnosť. Vojenské jednotky sú jedna polovica problémov a druhou sú mimozemskí návštevníci ktorým spoločenská etiketa nič nevraví a na návšteve sa správajú ako slon v mravenisku. Pod útokom ich vesmírnych lodí priamo pred vašimi očami padajú gigantické mrakodrapy a mohutné konštrukcie oceľových mostov sa rúcajú ako hračkárske modely. Byť tvárou v tvár protivníkovi z inej planéty znamená aj použitie inej taktiky ako na porazenie pozemských nepriateľov. Dajú sa rozdeliť do niekoľkých skupín a všeobecne platí, čim väčší tým pomalší, ale odolnejší. V hre mi najviac dali zabrať základní a teda aj najrýchlejší u ktorých treba byť stále v pohybe a nenechať si ich pripustiť k telu. Na najväčších nestačia ani dve C4-ky a pár granátov k tomu. Vtedy je treba postupovať opatrne, lebo ani aktivovaná odolnosť vám životnosť pod paľbou ich silných zbraní nepredĺži. Občasný masaker nastáva, keď je na obrazovke v jednej chvíli viac druhov. Vtedy pomáha len neustále menenie pozícií v kombinácii s maximálnym využitím nanoobleku.
Pokiaľ máte pocit že mimozemšťan je silnejší protivník ako ľudský druh tak vás musím sklamať, lebo je to práve homo sapiens ktorý bude brnkať najviac na strunu vašej trpezlivosti. Vojaci sa pohybujú mestom v skupinkách neraz sprevádzaných obrneným vozidlom. Staré známe vystrelím a počkám až si nabehnú pred hlaveň mojej zbrane v tejto hre nefunguje. Pokiaľ vypálite na skupinku ozbrojencov tak každý sa rozbehne iným smerom a nájde si vlastný kryt. Pokiaľ ho odhalíte tak zmení miesto a tak stále dookola zatiaľ čo členovia skupiny sa opatrne približujú a snažia sa vám uzavrieť únikovú cestu. Ak čušíte pridlho v dobre chránenom kryte tak čakajte zásielku v podobe dobre miereného granátu. K celkovo pozitívnemu pocitu z bojov prispieva aj čiastočná zničiteľnosť prostredia a nelineárny postup. Nie že by boli na výber celé ulice, ale každá väčšia lokácia má dostatočne členitý terén na to aby ste nemali pocit že váš pohyb je niečím limitovaný. Či výhody výberu postupu využijete, alebo nie je už len na vás. Skrytých ciest k cieľu je skutočne dostatočné množstvo a nevyužiť ich by bola veľká škoda.
Zbraňový arzenál zahŕňa hlavne niekoľko násobná variácia na Scar ktorý bol obľúbenou zbraňou prvej časti a ku Crysisu tak nejako patrí. Samozrejme rukami vám prejdú rôzne zbrane vrátane menej známych. Dosť ma pobavila brokovnica s tlmičom. Dosť nezvyčajná kombinácia, ale ako zbraň je to kus kovu na nezaplatenie a jedinečný pomocník pri nenápadnom postupe. Zbrane je možné rôzne upravovať a pridávať rôzne druhy mierenia, tlmičov či sekundárnu funkciu v podobe granátometu, alebo kombinácie brokovnica/automat. Napríklad odstreľovacia puška bez tlmiča je len polovičná zábava, nakoľko po každom výstrele prezradíte svoju pozíciu. So založeným tlmičom v kombinácii s neviditeľnosťou ktorú poskytne oblek sa z vás stane smrtiaci stroj na veľké vzdialenosti. Občas je možné využiť vo svoj prospech aj obrnené vozidlo, guľometné hniezda a obľúbené výbušné sudy.
Bol rok 2007 a pár šťastlivcom ktorým sa podarilo rozbehnúť hru Crysis až po časť s prvým východom slnka bez skolabovania herného systému sa naskytol pohľad do tých čias v hrách nevídaný. Určite mi dá za pravdu nejeden z hráčov že sa jedná o jednu z najkrajších, herných scenérií ktorým sa ťažko konkuruje ešte aj dnes. Kto iný ako samotný Crytek by mohol tento zázračný okamih prekonať? Podľa mňa sa im to podarilo a vizuálne aj technicky je hra zvládnutá na jednotku. Drtivá väčšina so mnou samozrejme súhlasiť nebude. Napríklad voda na prvý pohľad vyzerá slabšie, ale skúste sa ponoriť a z pod hladiny si obzrite dokonalú hru svetiel. Porovnajte si celkové nasvietenie lokácií a Crysis 2 je na tom proste technicky o kus ďalej ako bol prvý diel. Na každom kroku je vidieť neuveriteľné množstvo práce. V prvej časti slabo zvládnuté interiéry v druhej excelujú. Vymodelovať existujúce mesto ktoré má pôsobiť vierohodne a každý si ho vie živo predstaviť dá určite viac práce ako tropický ostrov s dookola sa opakujúcimi textúrami na ktorý sa väčšina z nás nikdy nedostane. Občas sa nájde textúra ktorá by si aspoň v PC verzii zaslúžila mierne vyššie rozlíšenie ,ale nie je to až také tragické ako sa môžete dočítať na niektorých herných fórach. S veľkým objemom dát pri vysokom rozlíšení textúr stúpajú aj nároky na veľkosť operačnej pamäte a rovnako aj video pamäte grafických kariet. Crytek tento krát zvolil cestu lepšej optimalizácie a radšej viac popracoval na plynulosti bez lagov, či doskakovania objektov pri primeraných nárokoch na hardvér. Pokiaľ má niekto pocit že hra vyzerá zle, nič mu nebráni hrávať hry na konkurenčnom Unreal Engine ktorý je oproti CryEnginu3 stále v plienkach. Nešetrilo sa ani na polygónoch a v hre prakticky neexistuje nejaký zle vymodelovaný objekt. Samozrejme za predpokladu že ich vedome nevyhľadávate. Spracovanie výbuchov a ohňa je taktiež bez väčších výhrad. Zvuková časť nemá žiadne hluché miesta, len občas majú niektoré zbrane dosť nevýrazný zvuk. Ústrednú melódiu skomponoval samotný Hans Zimmer ktorý ma na svedomí hudbu k filmom Skala, či Gladiátor.
Na záver len toľko že Crysis 2 si prehnanú kritiku nezaslúži. Pokiaľ hra niekomu nesadne tak z pochopiteľných dôvodov ako je zmena prostredia a väčší dôraz kladený na samotnú akciu, ale o zlú hru sa určite nejedná. No nejaká tá chyba trápi aj túto hru. AI občas vypadne a jeden či dvaja zo skupinky stratia hlavu a pojem o mieste na ktorom sa nachádzajú. Vtedy sa stávajú ľahkou korisťou. Zamrzia nulové nastavenia grafických detailov u PC verzie. Drobné technické chyby ako sú nemožnosť použitia úderu pažbou, či nemožnosť doplniť muníciu sa mi tiež pár krát pritrafili. Ostáva len dúfať že Crytek nezaspí na vavrínoch a o hru sa bude priebežne starať. Nedávno vydaný Bulletstorm sa u mnohých zapísal ako hra roka, ale Crysis 2 ho minimálne do vydania RAGE-u zmietol z pomyselného vrcholu a nutné podotknúť, že zaslúžene.
(Z časových dôvodov je táto recenzia venovaná iba singleplayerovej časti hry.)
+
Výborná optimalizácia
Dĺžka kampane
Znovuhrateľnosť
Grafické spracovanie
Nelineárny postup
Nie je to Crysis ako ho poznáme
-
Občas štrajkujúca AI
Drobné technické chyby
Nulové nastavenia grafiky PC verzie
Nie je to Crysis ako ho poznáme
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / Crytek Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|