Diablo II: Lord of Destruction |
Písal sa rok 1996, keď svetlo sveta uzrelo temné akčné RPG Diablo. Pod hlavičkou Blizzardu sa tak na hernom trhu objavila ďalšia vynikajúca hra a pre jej úspech pokračovanie na seba nenechalo veľmi dlho čakať. Tento čas sa dal skrátiť ešte prídavkom k prvému dielu s názvom Hellfire. O štyri roky tu bol plnokrvný nástupca v podobe Diabla II a o rok neskôr jeho datadisk Lord of Destruction.Posledné
9.5
„Túto výpravu mi bol čert dlžný ... aj keď by som si mal na svoje slová dávať pozor a nemenovať temné bytosti pravými menami, no človek sa jednoducho nemôže zbaviť pocitu, že v tomto má prsty samotné peklo. Lut Gholeinský tovar a nejaký ten podpultový materiál mi leží na voze a mešec je stále prázdny, vedel som, že sa mám Tristramským končinám vyhnúť a cestovať po pobreží, takto sa do Kráľovského prístavu nikdy nedostanem a ostanem trčať v tomto blokovanom tábore naveky. Prekliati piráti ! Lopotiť sa krížom cez kontinent namiesto pohodlnej cesty loďou ... Pche ! ... vraj počkať na ďalších kupcov, aby sa utvorila ozbrojená karavána ... veď je to smiešne ! majú ma za blázna ? už piaty deň do tábora žiaden nový kupec neprišiel a ani z neho neodišiel. Teraz však neviem, či mi majú robiť väčšie starosti ozbrojené šarvátky na juhu alebo narastajúca tma nad severovýchodným Kláštorom, no jedno viem určite: za toto omeškanie ma nečaká odmena, ale žalár. Nehovoriac o tom, že mám doteraz nočné mory v ktorých sa mi zakaždým zjavuje ten pútnik v ošumelom plášti, ktorý to mal namierené práve do Kláštora v sprievode s ešte ošumelejším spoločníkom. Minuli sme sa cestou sem ... brrr pri tom uhrančivom pohľade ma doteraz myká, našťastie mi viac pozornosti nevenoval. Nemám rád týchto otrhancov, človek nikdy nevie čo spravia ... “
Aj takto by mohol vyzerať úryvok jedného z osudov obyvateľov Sanctuary univerza, v ktorom sa Diablo séria odohráva. Aby som uviedol veci na správnu mieru, v prvej časti tejto série bol temný pán porazený neohrozeným hrdinom, samozrejme pod vašou taktovkou. Samotný hrdina však aj tak poslúžil plánom pána teroru, keďže sa stal posadnutý Diablom a v eskalácii posadnutosti si jeho zdroj sily - duševný kameň (v orig. Soulstone), vrazil do čela s úmyslom skrotiť temnú silu Diabla. Týmto činom sa však stal terorom samotným a Diabol opäť raz kráčal po svete aj keď ešte nie v pôvodnej fyzickej podobe. Na jeho následnej ceste na východ za plánovaným znovu zjednotením diabolskej trojice (Diablo, Mephisto, Baal) ho sprevádzal úbohý spoločník - sedliak Marius. A tu už nastupuje samotný hráč ...
Ako som už písal, zameriam sa na pôvodnú hru a datadisk ako jeden celok, pretože tak je to celé postavené a hraním len pôvodného titulu prichádza hráč o veľkú porciu zábavy a možností. Po inštalácii, spustení hry, blizzardovskom logu, teda obligátnych záležitostiach sa môžme pripraviť a ponoriť sa do atmosféry titulu. Na ňu nás navnadí prvá renderovaná scéna, po ktorej budú ešte hráčovým progresom v hre pribúdať ďalšie. Týmto animáciám je možné vyhnúť sa v závislosti od typu inštalácie, ponúkajúcej zameranie sa na single player, single player + multiplayer nuž a kompletná inštalácia aj s renderovanými scénami. Na základe tejto voľby zaberá hra na vašom disku aj adekvátne miesto, avšak pri dnešnej kapacite pevných diskov nevidím v tomto prípade dôvod nezvoliť si full install. Nasleduje menu hry, ktoré je príjemne spracované s patričným nádychom nadchádzajúcej temnoty :) Vaše uši zaujme ihneď hudobný podmaz, ktorý dokonale dotvára dianie na obrazovke. Na výber dostane hráč klasické možnosti, ako single player, multiplayer (Battlenet, LAN, ...), menovanie tímu autorov a možnosť pozrieť si akúkoľvek animáciu
(poodhalené sú samozrejme postupne). K multiplayeru neskôr, poďme teda na „singláč“.
Aké by to bolo RPG, ktoré by nezačínalo tvorbou hráčovho virtuálneho charakteru a Diablo samozrejme nie je výnimkou. Kliknutím na single player sa dostaneme do ďalšieho prehľadného menu, kde si môžme vybrať spomedzi nami vytvorených predchádzajúcich charakterov a vstúpiť do hry. Ďalšou možnosťou je prekonvertovanie charakteru z pôvodného titulu na datadiskový charakter čo je pre nás z vyššie uvedených dôvodov nie veľmi zaujímavá položka :) Samozrejme nemôže chýbať možnosť zmazania charakteru a konečne na záver - vytváranie nových postáv. Ocitneme sa tak povediac na začiatku temného dobrodružstva, pri ktorom je táborový oheň povinnosť :) Na výber nás čaká sedem classov, ktoré sú odlišné nielen medzi sebou, ale každý z classov je možné hrať viacerými spôsobmi ...
PALADIN - je to prirodzený vodca skupiny, svätý muž a požehnaný bojovník. Proti pekelným légiám využíva útočné / obranné aury a popri tom vie uštedriť nepriateľom vďaka svojím schopnostiam elementálne a magické poškodenie. Špeciálnymi údermi akým je napr. schopnosť zasiahnuť jedným úderom viacero cieľov (príp. jeden cieľ viacnásobne) spôsobí fyzické poškodenie.
SORCERESS - je majsterka elementálnej mágie, jej živlami sú oheň, blesk a ľad. Práve tieto živly využíva v boji a pretavuje ich okrem iného do smrteľných ľadových smrští, ohnivých stien a deštruktívnych bleskov. Mágiu využíva aj pri obrane napr. takým teleportom pomotá hlavu nie jednému démonovi :)
ASSASSIN - vycvičená v bojovom umení, jej myseľ a telo sú smrteľné zbrane. Na pekelnú háveď využíva combo údery a kopance. Vie ukladať smrteľné pasce, ničiac tak plameňom a bleskom temné bytosti. Svoje zbrane namáča do jedov, zvyšujúc tak ich účinok. Dokáže vyvolať svoj prízračný tieň, ochotne bojujúci po jej boku.
NECROMANCER - povoláva zo záhrobia nemrtvých, ktorí mu verne slúžia a dokáže vyvolať rôzne typy golemov. Je rovnako špecialista na kliatby a ich využitím znevýhodňuje nepriateľa. Pri boji vie využívať jedové kúzla príp. kúzla s magickým poškodením a tie si vždy nájdu svoj cieľ.
BARBARIAN - nik sa mu nevyrovná v boji na blízko a v majstrovstve zaobchádzania so zbraňou, z ktorej vie vyžmýkať maximum. Jeho húževnatosť podporujú rôzne bojové pokriky a vďaka ním získava potrebný priestor na rozohnanie sa zbraňou. Pasívne schopnosti vylepšujú celý rad, jeho vlastností a do húfov primárneho zla sa vie zahryznúť okrem iného aj tancom smrti, samozrejme so zbraňou v ruke :)
AMAZON - zručná v zaobchádzaní s oštepom, lukom a kušou. Je to veľmi všestranná bojovníčka. Svojim zbraniam dodáva vďaka schopnostiam rôzne elementálne poškodenie a zasieva tak chaos medzi démonickými prisluhovačmi. Dokáže si na pomoc povolať mocnú Valkýriu a pasívnymi schopnosťami si vylepší priestreľnosť nepriateľskými radami ako aj svoju šancu vyhnúť sa úderu.
DRUID - vládca prírodných síl. Svojimi príkazmi vie na svoju stranu strhnúť hurikán či sopku, povolať vlkov či grizlyho. Jeho schopnosť premeny na vlkolaka resp. medveďolaka :) mu prepožičiava beštiálnu silu, výdrž a rýchlosť.
Vývojárom sa podaril husársky kúsok a hra je za každý z classov niečím výnimočná a pútavá. Ostáva vymyslieť vhodné meno pre postavu a rozhodnúť sa či má byť vytvorená len pre pôvodné Diablo 2 alebo aj pre datadisk. Po prejdení hry na normal obtiažnosti pribúda aj možnosť tzv. Hardcore charakteru, čo v praxi znamená fakt, že vaša postava nesmie umrieť. V opačnom prípade je kompletne a navždy preč - doslovný preklad, v podobe tvrdého jadra je naozaj na mieste :) Potvrdením všetkých možností sa dostávame do hry samotnej.
Pohľad na dianie v hre je izometrický - z vtáčej perspektívy. Ovládanie vášho hrdinu je klasicky “myšoidné“ podporované klávesnicou, na ktorej sa dajú vyvolať nami nastavené zručnosti (skill) po prípade okná charakteru, inventáru, stromu zručností, mapy, záznamu správ, záznamu úloh (quest) a herného menu. Spomenuté okná sa dajú vyvolať aj pomocou myši a mini panelu umiestneného v dolnej strednej časti obrazovky. Na ľavé a pravé tlačidlo myši je možné nastaviť rutinný úder / výstrel resp. zručnosť podľa potreby. V kombinácii klávesových skratiek s mouse scrollom sa stáva premena zručností jednoduchou záležitosťou, čo vám umožňuje rýchlo sa prispôsobiť situácii. Na spodnej lište samozrejme nesmú chýbať ukazovatele života a many v patričnom “diablovskom“ prevedení. V hernom menu máte na výber už tradične nastavenia obrazu, zvuku, či veľmi užitočných klávesových skratiek.
Po zoznámení sa s týmto veľmi praktickým rozhraním nám už nič nebráni vrhnúť sa na hordy démonických prisluhovačov. Hráčov progres je celkovo rozdelený do piatich aktov a v každom z nich začína z východiskovej pozície v podobe mesta, či tábora, do ktorých sa môže v prípade potreby vrátiť kvôli obchodným a iným záležitostiam:
- Akt – The Sightless Eye (Zaslepené oko) – odohrávajúci sa na miestach niekdajších veľkých kráľovstiev západu, v ktorom je štartovná pozícia Rogue encampment (Táborisko tulákov).
- Akt – The Secret of the Vizjerei (Tajomstvo Vizjerei-ov) – na Východ od prvého aktu v púštnom prístavnom meste Lut Gholein a jeho okolí. Prístav sa zároveň stane útočiskom nami vytvorenej postavy.
- Akt – The Infernal Gate (Brána pekelná) – naprieč vnútrozemským morom, východne od Lut Gholeinu sa nachádza vaša ďalšia zastávka. Sú to doky kedysi veľkolepého Kurastu, kde skrz hustú džungľu smeruje aj snaha zmariť Diablove plány.
- Akt – The Harrowing (Mučivé trýznenie) – keď nedokážete zlo zastaviť v smrteľnej sfére, tak je čas vydať sa za ním do samotného Pekla. Náš charakter si ešte môže vydýchnuť v poslednej nebeskej bašte pred pekelnými bránami – Pandemonium Fortress (Antidémonická pevnosť :) )
- Akt – Lord of Destruction (Pán skazy) – naspäť v smrteľnej sfére na úpätí Arreat hôr v severnej zemi západných kráľovstiev, zvanej Entsteig. Epické finále sa začína v meste Harrogath.
Každý z aktov má spoločné jedno – tony nepriateľov, pri zdolávaní ktorých už nezapochybujete o titule Hack & Slash (alebo ak chcete sekaj a rež ehm) pre túto hru. Je to hlavný zdroj experience bodov, teda bodov skúseností. Vďaka nim získavate novú úroveň, počnúc od nuly až po číslo deväťdesiatdeväť. Aby to nebola len bezduchá rúbanica, tak počas jednotlivých aktov musí hráč splniť úlohy (Quest), ktoré viac menej súvisia s príbehom a sú rovnako zdrojom skúsenostných bodov. Spolu s datadiskom je ich dohromady dvadsaťsedem – šesť pre každý akt s výnimkou pekla, kde je nutné kompletizovať len tri úlohy. Okrem skúseností sú v niektorých prípadoch odmenou za plnenie úloh rôzne predmety alebo iné bonusy (atribút či zručnosť navyše a pod.). Zadania úloh získate od NPC (Non-Player Character) postáv v jednotlivých mestách / táboroch alebo sa k nim dostanete priamo v teréne získaním patričného predmetu.
Postup na novú úroveň je vždy sprevádzaný ziskom piatich bodov na atribúty hrdinu a jedného bodu určeného pre jeho zručnosti (skill). Ich aplikovanie je kľúčovým faktorom pri formovaní ozaj silného charakteru, schopného čeliť všetkým nástrahám. Pri ich prerozdeľovaní je teda rozvaha na mieste. Máme k dispozícii štyri atribúty:
- Strength (Sila) – priamo ovplyvňuje veľkosť poškodenia, ktoré môžete silám zla spôsobiť. Jej určitá úroveň je taktiež podmienkou na vybavenie sa rôznymi druhmi zbraní a zbroje.
- Dexterity (Obratnosť) – zvyšujete ňou šancu na blok a obranné číslo. Má vplyv aj na šancu úspešného zásahu či už nepriateľa alebo vášho bohatiera. Je to rovnako predispozícia pre nosenie výbavy.
- Vitality (Vitalita) – životná sila a výdrž (Stamina). Čím je vyššia vitalita tým je väčší život charakteru (Hit Points). Výdrž je potrebná pri behu, čo je novinka oproti pôvodnému Diablu. Pribudla možnosť prepínania behu a chôdze, čím je titul dynamickejší – pri behu sa stamina míňa, pri chôdzi alebo státí naopak dopĺňa.
- Energy (Energia) – súvisí s množstvom many, ktorú máme k dispozícii a ktorú potrebujeme na aktivovanie našich zručností.
Na tomto mieste je užitočné spomenúť aj odolnosti vašej postavy. Sú to odolnosti voči ohnivému, elektrickému, jedovému a mrazivému poškodeniu. Získate ich buď to inevstovaním do pasívnych zručností
classu (napr. Barbar), ale hlavne z magických vlastností vašej výbavy a talizmanov.
Každý class má tri stromy zručností (Skill Tree), do ktorých investujeme bodíky získané postupom na vyššiu úroveň alebo splnením určitej úlohy. Jednotlivé stromy zručnosti majú vlastné stupne. Odomknú sa až dosiahnutím určitej úrovne (šiesta, dvanásta, osemnásta, dvadsiata štvrtá a tridsiata úroveň) alebo investovaním minimálne jedného bodu do zručnosti nižšieho stupňa, ktorá je podmienkou na odomknutie zručnosti vyššieho stupňa. Medzi niektorými zručnosťami vládne synergia, čo v praxi znamená, že sa vzájomne ovplyvňujú a poskytujú ešte určitý bonus navyše.
Ako získané body investujete je na vás. Možností je neúrekom a aj keď je v hre sedem classov, každý z nich sa dá hrať na viacero spôsobov a tak napr. z Druida môžete mať obávaného bojovníka na blízko vo vlčej alebo medvedej podobe, no prerozdelením bodov do iného stromu zručnosti sa z neho stáva elementálny mág s veľkým potenciálom za ktorého vykonajú špinavú prácu divé zvery. Ako sa vraví, každému podľa chuti a vďaka týmto možnostiam si každý priaznivec akčných RPG tú svoju chuť určite nájde :)
Nič nie je samozrejme zadarmo a primárne zlo si na vás pripravilo háveď najbizarnejších tvarov a vlastností, čakajúcich na vaše kúzla a zbrane. Vo všeobecnosti ich ale môžeme rozdeliť na tri druhy podľa ich obtiažnosti a skupín. Rozpoznáme ich podľa popisu. Ten sa objaví v strede hornej časti obrazovky za každým, keď na monštrum “nabehnete“ kurzorom myši. Máte možnosť stretnúť sa s normal (biely text), champion (modrý text) a unique (zlatý text) monštrami. Myslím, že nie je ťažké uhádnuť kto bude najtuhším nepriateľom. Adekvátne k vyššej úrovni príšery stúpa aj počet skúseností získaných za jej zabitie a rovnako stúpa aj šanca na získanie kvalitnejšieho predmetu z pozostatkov stvorenia. Skupiny sú taktiež tri – Demon, Undead (nemŕtvy), Animal (beštia). Na záver každého aktu (posledná úloha) však ešte budete musieť čeliť hlavným bossom. Je to päť zo siedmych mocností pekla. Postupne sa na rad dostanú – Paní úzkosti Andariel, Pán bolesti Duriel, Pán nenávisti Mephisto, Pán teroru Diablo a Pán skazy Baal.
Okrem týchto základných charakteristík disponujú vaši nepriatelia množstvom vlastností, ktoré robia boj s nimi obtiažnejší. Môžu byť imúnni ba dokonca zosilnení jedným z elementov (oheň, chlad, blesk, jed) alebo vás prekliať. Svojimi aurami posilňujú vražedný apetít nižších prisluhovačov alebo ich môžu aj znovu oživiť. Vzhľadom na to, že takmer počas celej doby hrania budete čeliť presile s pestrou škálou zákerných vlastností, tak je potrebné veľmi často meniť taktiku boja a zároveň využívať aj okolité prostredie. Na liečenie zranení je potrebné dostaviť sa do mesta, kde vás vylieči NPC postava alebo využiť odvary, ktoré máte vždy po ruke za opaskom na spodnej lište hernej obrazovky. Existuje viacero druhov odvarov – doplnenie života, many alebo oboch súčasne. Ďalšie z nich dokážu eliminovať otravu či zamrznutie, ktoré vás značne znevýhodňujú v bojovej vrave. Odvary získate z zabitých potvor, z obchodov v mestách alebo si ich svojpomocne vyrobíte. Pri vašich potulkách Sanctuary svetom môžete natrafiť aj na svätyne (Shrines) a tie vám na krátky čas uľahčia situáciu vylepšením niektorej s vašich vlastností a zručností. Rovnako môžete natrafiť na studne (Wells), ktoré vám a vašej družine dokážu doplniť život, manu, staminu alebo vás zbaviť prekliatí či otravy.
Je ťažké bojovať holými rukami, keďže samotné atribúty a zručnosti sú len základným predpokladom. Ten hlavný prostriedok je samozrejme výbava (equip), ktorú je potrebné prispôsobiť vášmu classu a zameraniu. Logika je pomerne jednoduchá – Barbar by sa hádam aj urazil ak by ste ho vybavili kúzelnou paličkou a Čarodejnica by zas obojručnou sekerou nepripravila veľa krkov o hlavy ...
Váš charakter môžete vybaviť dvomi sadami zbraní – obojručnou zbraňou, jednou alebo dvomi jednoručnými zbraňami, po prípade jednoručnou zbraňou a štítom. Nemôže chýbať pokrývka hlavy, brnenie, rukavice, obuv a opasok na odvary. Výbavu dopĺňajú amulet a dva prstene. Predmetov je v hre neuveriteľne veľké množstvo a delia sa do viacerých kategórií. Základnou skupinou sú normálne predmety - nízkej, normálnej alebo vysokej kvality. Dôležitou vlastnosťou predmetov je taktiež možnosť ich vylepšenia - súčasťou tzv. socketed predmetov je jedno alebo viacero lôžok, do ktorých môžete vkladať drahokamy (gems), šperky (jewels) a runy (Rune) za účelom vylepšenia vlastností predmetu. Častou vlastnosťou výbavy je aj prívlastok etheral (éterický), znemožňujúci opravu daného predmetu. Opravy sa okrem amuletov, prsteňov a etheral predmetov týkajú všetkého čím sa vybavíte. Môžete to sledovať vďaka životnosti (durability). Jej úroveň sa zobrazuje v informáciách pri každom kúsku vašej zbroje. Ak táto hodnota klesne na nulu, je najvyšší čas navštíviť v meste kováča a za požadovanú sumu peňazí si nechať obľúbenú sekeru či brnenie prekuť. Ináč sú v podstate nepoužiteľné.
Normálnym vybavením si však každopádne nevystačíte a na tomto mieste na scénu nastupuje vybavenie magické. Spoznáte ho opäť podľa farby stavového riadku, tak ako je to v prípade monštier:
- Magic (Magické) – oplývajú niekoľko málo očarovanými vlastnosťami navyše. Modrá farba.
- Rare (Vzácne) – počet očarovaných atribútov stúpa. Žltá farba.
- Set (Súpravové) – označené zelenou farbou. Súpravy sa skladajú s jednotlivých časti výbavy. Môže to byť napr. brnenie v kombinácii s amuletom a prsteňmi. Každá z časti súpravy má svoje vlastné magické vlastnosti, ale postupným zbieraním a vybavením sa týmito časťami získava súprava ešte značné bonusy navyše.
- Unique (Unikátne) – jedny z najkvalitnejších kusov zbraní a zbroje aké hra ponúka. Zlatá farba.
Normálne a magické vybavenie nájdete pri zabíjaní netvorov. Okrem mŕtvych tiel môžete na neho natrafiť v rôznych truhliciach alebo ukrytých miestach roztrúsených po krajine či dungeonoch. Dá sa zadovážiť aj u obchodníkov alebo hraním hazardnej hry (gambling) v mestách, avšak tam je šanca na obdŕžanie ozaj kvalitného vybavenia mizivá.
Samostatnú kategóriu tvoria vlastnoručne vyrobené predmety. Opíšem ich však len v skratke, pretože na túto tému by bola potrebná minimálne ďalšia extra recenzia alebo lepšie povedané manuál. Vďaka hore spomínaným runám máte možnosť vytvoriť z normálneho vybavenia pomocou runových slov vysokokvalitné vybavenie. Dôležité je pri tom v správnom poradí vložiť do lôžok predmetu s prívlastkom socketed požadovaný druh runy. Do tejto kategórie spadajú aj tzv. Crafted Items (remeselne vytvorené predmety), na zhotovenie ktorých potrebujeme vedieť recept a mať príslušné ingrediencie po ruke. Následne ich v Horadrickej Kocke premeníte na jeden predmet. Výsledok nie je zaručený, no je tu šanca (každopádne vyššia ako pri gamblingu) na obdŕžanie zbrane, amuletu či zbroje, ktoré svojimi kvalitami prekonajú aj unikátny predmet. Ostáva len popriať veľa šťastia pri experimentovaní :)
Nedeliteľnou súčasťou RPG ladených hier je úložný priestor. Ako ináč je to aj v tomto prípade riešené inventárom vašej postavy s obmedzenou kapacitou, kde si dočasne odkladáte vami nájdené zlato a všetky predmety. Je to aj miesto talizmanov (Charm) s magickými vlastnosťami prenášajúcimi sa na hrdinu. Vyhodením, predaním alebo odložením talizmanu na iné miesto sa jeho účinok ruší. Kľúče na otváranie truhlíc a zvitky na cestovanie či identifikáciu predmetov je tiež rozumné mať po ruke v inventári. K dispozícii v rámci úložného priestoru je ešte truhlica putujúca s vami každým aktom (akási banka). Nájdete ju vždy v meste jednotlivých aktov, samozrejme s rovnakým obsahom :). O rozšírenie úložného priestoru sa ešte počas druhého aktu postará Horadrická Kocka, ktorú získate pri splnení jednej z úloh.
Viackrát spomínaná Horadrická Kocka (Horadric Cube) je najuniverzálnejším predmetom v hre. Ihneď po jej nadobudnutí určite nebudete chápať ako ste mohli tú chvíľu vydržať bez nej :). Je to na jednej strane nevyhnutná vec k prejdeniu druhého aktu, ale tam sa jej možnosti nekončia. Ďalší úložný priestor som už spomenul, ale jej hlavnou vlastnosťou je premieňanie (Transmute). Vďaka tejto vlastnosti dokážete premieňať viacero diamantov nižších úrovní na diamant vyššej úrovne (až po piatu úroveň). Rovnako je to s runami, ktoré je však od určitého stupňa nutné kombinovať v kocke ešte aj s diamantmi príslušnej triedy a úrovne. V kocke sa dajú namiešať odvary a na základe príslušného receptu vytvárať magické a crafted predmety. Geniálny to nástroj.
Pomocným sprievodcom na cestách sa stane mapa. Sú na nej zakreslené niektoré kľúčové záležitosti, akými sú napr. vstupy do a výstupy z dungeonov. Časť Sanctuary sveta prezentovaná v hre je pomerne rozľahlá a samotný beh na efektívne dopravovanie sa medzi mestami a miestom aktuálneho diania nestačí. K dispozícii máte zvitky mestských portálov (Town Portal Scroll). Ich aktiváciou a kliknutím na ne sa teleportujete do mesta, kde môžete vyprázdniť preplnený inventár, opraviť si výstroj a doplniť potrebné zásoby. Opätovným vstupom do portálu ste razom na mieste odkiaľ ste prišli s tým, že portál sa uzavrie a na vytvorenie nového budete potrebovať ďalší zvitok. Jednotlivé akty disponujú ešte sériou deviatich Waypointov (zastávok). Výnimku opäť predstavuje peklo, kde sa nachádzajú iba tri zastávky :). Po ich aktivácii sa môžete teleportovať koľko sa vám ráči na ľubovoľný iný aktivovaný Waypoint a to aj z jedného aktu do druhého. Jednotlivé Waypointy objavujete a aktivujete postupne, čím sa zamedzí možnosti ihneď sa teleportovať na miesta, ktoré ste ešte nenavštívili. Počas putovania môžete natrafiť aj na svätyňu s mestským portálom. Funguje rovnako ako zvitok, avšak po použití nezanikne. Dá sa používať až do uloženia hry.
S ukladaním hry nastala oproti pôvodnému Diablu opäť zmena. Po znovu načítaní vašej pozície sa totiž neobjavíte na mieste uloženia, ale zakaždým v meste. Zároveň sa teší plnému zdraviu aj každý podlý tvor, ktorého ste pri svojom predchádzajúcom hraní zamordovali – vrátane hlavných Bossov. Nemusíte sa však báť, že prídete o splnené úlohy a získané skúsenosti či predmety.
Na hrboľatej ceste v boji so zlom však nie ste odkázaní len sami na seba, po prípade na svojich zvieracích, nemŕtvych či prízračných spoločníkov. Ďalšou možnosťou po ktorej siahne hádam každý sú totiž žoldnieri (Mercenary). Ako je to už v tejto hre zvykom jediným miestom, kde si žoldniera nebudete môcť najať je Pandemonium Fortress :). Pre zvyšné akty sú možnosti nasledovné:
- Rogue scout (Lučištníčka) – boj na dialku.
- Desert mercenary (Kopijník) – poskytuje rôzne druhy aur pre hráča
- Ironwolf (Čarodej) – elementálne poškodenie
- Barbarian (prosto Barbar :) ) – bojovník od prirodzenia :)
Najať si ich môžete buď to po splnení určitej úlohy alebo ihneď po začatí konkrétneho aktu u NPC postáv v meste. Ak ste si zvolili class, ktorý bojuje na blízko hodí sa vám žoldnier bojujúci na diaľku a opačne. Nemusí to však byť pravidlo. Po najatí sa vám zobrazí v ľavom hornom rohu obrazovky jeho portrét a život. Ako hráč máte možnosť doliečovať jeho zranenia vhodným odvarom alebo otvoriť žoldnierovo menu kliknutím na portrét, po prípade využiť klávesovú skratku. Každý žoldnier získava skúsenosti a jeho úroveň sa zvyšuje. Disponuje taktiež atribútmi, odolnosťami a možnosťou vybavenia zbraňou, brnením a helmou. Magické vlastnosti vybavenia sa odrazia na schopnostiach samotného žoldniera a tým aj vášho hrdinu. Jeho prítomnosť je de facto viac než prínosná. Nesmrteľnosť je jednou z absentujúcich vlastností u žoldniera. V prípade úmrtia ho za postupne sa zvyšujúci poplatok oživíte u NPC postáv, majúcich v jednotlivých kapitolách najímanie žoldnierov na starosti – v prípade Pandemonia je to anjel Tyrael.
Hovoriac o smrti, nadíde takmer v každom živote Diablo hráča smutná chvíľa kedy skonštatujete aj s prižmúrením oboch očí váš exitus :) Na rozdiel od prvej časti nenasleduje načítanie poslednej uloženej pozície, ale respawn v meste bez akejkoľvek výbavy. Ak chcete váš equip získať späť musíte sa následne dostaviť na miesto svojho úmrtia osobne a vaše pozostatky si vyzdvihnúť. Nepríjemná to povinnosť :)
Zvládnutím týchto herných mechanizmov a úspešným dokončením všetkých úloh absolvujete prvý stupienok hry. Príbeh sa vám odhalí celý, ale hra ešte ani zďaleka nekončí. Detaily príbehu som zámerne spomenul len úvodom, keďže s odstupom rokov sú mnohým z vás notoricky známe. Pre tých čo si hru ešte nevyskúšali a napravia to, bude jej absolvovanie o to zaujímavejšie. Odomkne sa vám totiž možnosť odohrať hru na vyššej obtiažnosti po kompletizácii ktorej, bude k dispozícii finálna obtiažnosť. Tieto ďalšie dva stupne predstavujú skutočnú výzvu celej hry, možnosť dosiahnuť vysoké úrovne a šancu nájsť najkvalitnejšie predmety. Jednotlivé obtiažnosti:
- Normal – jej dokončenie vám vynesie titul Slayer (Zabiják) a odomkne možnosť Hardcore hry s titulom Destroyer (Ničiteľ). Úmrtie neprináša žiadnu stratu skúseností.
- Nightmare – po úspešnom absolvovaní tejto obtiažnosti sa môžete nazývať Champion v Softcore móde a Conqueror (Dobyvateľ) v Hardcore móde. Zvyšuje sa životná sila nepriateľov, rovnako nimi spôsobované poškodenie a sem tam pribudne nejaká tá imunita. Vaše odolnosti sa zoslabujú, avšak šance na získanie kvalitnejších predmetov sa naopak zvyšujú. Pri úmrtí prichádza charakter o určité množstvo skúseností, jeho celková úroveň sa však znížiť nemôže.
- HELL (yeah) – po dokončení tohto stupňa sa môžete popýšiť titulom Patriarch / Matriarch pri Softcore a titulom Guardian (Ochranca) pri Hardcore móde. Čo sa týka zvyšku, tak platí v podstate to čo pre Nightmare úroveň, avšak v ešte zvýšenej miere :)
Môžete si byť istí, že nevhodným prerozdelením atribútov, zručností alebo nevhodným vybavením budú pre vás vyššie obtiažnosti ozajstnou nočnou morou ba až peklom. Na druhej strane sa však až na vyšších obtiažnostiach dá naplno rozvinúť potenciál jednotlivých classov. S určitou dávkou trpezlivosti a systematickosti sa to však dá zvládnuť pomerne hladko.
Od vydania hry ubehlo už pekných pár rokov, ale Diablo v kombinácii s hrou po sieti sú stále žiadaným artiklom. Klasická éra nekonečných LAN párty-oviek je už viac menej minulosťou, ale zážitok z hrania týmto spôsobom si aj po dlhom čase zanechal svoje čaro. Herný mechanizmus je s hrou pre jedného identický, avšak rozmetaním zdanlivo nekonečných zástupov démonov, zombíkov a ďalších -ov vo dvojici, trojici, štvorici ... nadobúda nový rozmer. Na proti tomu je aj v súčasnosti veľmi populárna hra cez Battle.net. Vytvoríte si charakter určený len na hranie po sieti a môžete založiť hru pre jednotlivé obtiažnosti alebo sa sami pridáte k už vytvorenej hre iným hráčom. Pekelná légia je tým silnejšia čím je vyšší počet spoluhráčov. Môžete si zvoliť postup na vlastnú päsť alebo sa stať súčasťou väčšej skupiny hráčov a zasadzovať tak smrteľné rany aj finálnym bossom spoločnými silami. Nesmú chýbať ani súboje medzi jednotlivými hráčmi a ich hrdinami.
Obchodovanie sa stáva oveľa atraktívnejším, nehovoriac o fakte, že sa v sieťovej hre nachádzajú ozaj raritné kúsky výbavy, ktoré sa v hre pre jednotlivcov nevyskytujú.
Grafický kabát bol už svojho času na priemernej úrovni a z dnešného hľadiska je už nedostačujúci - pridané rozlíšenie 800 x 600 v datadisku bola len nutná záplata. Jej priemerná technická kvalita však neznamená, žeby bola tŕňom v oku. Je z nej vyžmýkaná maximálna prehľadnosť a svoju temnú sviežosť za uplynulú dekádu ani zďaleka nestratila. Výzor krajiny a dungeonov sa každou hrou trochu mení a jednotlivé prvky sú náhodne generované. Vizuálny zážitok je výborne prepojený s audio zážitkom. Škriekanie impov, klepotajúci sa kostlivci, vyhrážky bossov, metanie kúziel, rinčanie zbraní za sprievodu vynikajúcej hudobnej podpory a miestami nejaká tá ”cool hláška” so strany vášho neohrozeného bojovníka či bojovníčky. K dispozícii bola vydaná rada patchov, ktorá prípadné bugy minimalizovala a diametrálne odlišné classy a ich zručnosti dotiahla do čo najlepšej rovnováhy. Samozrejme sa tak ako pri každej inej hre chybička vždy nájde, ale nemôžeme hovoriť o fatálnych následkoch :)
Čo dodať na záver ? hádam ešte spomenúť bonusové záležitosti v podobe tajného levelu, kde nebudete čeliť ničomu inému ako stádu rozzúrených a po zuby ozbrojených kráv :) alebo vypichnúť aj existenciu nejakého toho módu pre Diablo II.
Mne osobne však stačila oficiálna náplň hry a aj keď by si človek možno povedal, že to zaváňa jedným veľkým stereotypom ja som sa rozhodne nenudil. Zahrám si to čas od času opäť a opäť. Možných variácii ako si vyvinúť každý z ponúkaných classov je ozaj veľa, čím sa spôsob hry stále mení. Vďaka svojpomocnému vyrábaniu výbavy dostáva hra úplne nový level a vaše zdanlivo nezmyselné pobehovanie a zbieranie kadejakého materiálu vám nakoniec vyčaruje úsmev na tvári a strach v očiach démonov :)
Diablo II: The Lord of Destruction si vďaka svojej náplni a prevedeniu plným právom zaslúži byť počastovaný superlatívmi. Ovplyvnil množstvo iných akčných RPG a aj po celej dekáde sa medzi svojimi novšími príbuznými nemá za čo hanbiť. Ostáva nám už len čakať na jeho dlho očakávané pokračovanie ...
PC
Vývoj: Blizzard Entertainment / Blizzard Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|