The Legend of Zelda: Phantom Hourglass |
Legend of Zelda má stále čo ponúknuť aj po 25 rokoch ...
9.5
Legend of Zelda je značka, ktorú pravému hráčovi netreba nejako bližšie predstavovať. Séria dôvtipných dobrodružstiev skúšajúca hráčovu myseľ a reflexy je na svete už od roku 1986, a prakticky ani o jednom diely sa nedá povedať, že by spadol niekam do popolnice priemerných a okamžite zabudnutých hier. Každá zo Zelda hier posúva žáner adventúry, s notnou dávkou plošinovky, vždy o nejaký kúsok ďalej, a aj preto je vždy deň vydania novej Legendy považovaný za akýsi sviatok hráčov bažiacich po veľkolepom dobrodružstve okorenenou riadnou dávkou fantázie, vyšperkovanou hrateľnosťou a povedzme si to otvorene, aj odviazaným humorom. Kto by sa nechcel aspoň raz prevteliť do nebojácneho a ku všetkému odhodlaného Linka tradične zachraňujúceho princeznú Zeldu z rúk Ganona. Túžia po tom batoľatá, mladí caparti, dospelí muži a pravdepodobne aj ľudia ležiaci na smrteľnej posteli. Hm, tuším že sa mi dostalo do uší aj to, že posledné želanie istého odsúdenca bolo prezliecť sa za Linka a vztýčiť do výšin jeho posvätný meč. No dobre dobre, to som si vymyslel, ale vplyv série Legend of Zelda na (minimálne) celý herný priemysel je proste nespochybniteľný. Jej tvorcom Shigeru Miyamotovi a Takashi Tezukovi sa podľa mňa ani nesnívalo akú revolúciu to s malým do zelena oblečeným elfom vytvoria ....
Phantom Hourglass je dokonalá hra. Týmto by som mohol recenziu skončiť a s dobrým pocitom, že som vyjadril jednou vetou v podstate to, čo som chcel, a isť napríklad pásť kravy. Nebolo by to ale fér voči vám milí čitatelia, a predovšetkým voči tomuto klenotu vydanému v roku 2007 na DSko. Takýto hier je treba v dnešnej dobe v podstate čim viac. Je chytrá a komplexná a svoje sladučké ovocie vám bude predkladať postupne. Hrateľnosť je tu špičková, využívajúca všetky periférie DSka presne tak, pre aký účel boli navrhnuté. Hlavnú postavu ovládate stylusom, a to tak, že akého miesta sa dotknete, tak tam pôjde. Čím bližšie ste stylusom pri Linkovi, tým chodí pomalšie, a teda keď ste od neho ďalej, tak začne behať. Boje sú na tom podobne. Sú real-time, a stačí letmý dotyk a Link sa už rúti svojím ostrím meča. Nepriateľa môžte poraziť aj tak, že stylusom cez neho jemne prejdete a tým pádom vaša postava spraví iný útok. Je tu taktiež aj skupinový štýl, ktorý sa spravíte šikovným vykreslením kružnice okolo Linka a ten spraví otočku mečom a zasiahne tým protivníkov navôkol. Ovládanie je veľmi presné a uspokojujúce. Myslím si, že najhlavnejší atribút plošinoviek, a to presnosť ovládania, spĺňa na 100%.
Lenže nepredbiehajme až tak, najprv vás zoznámim s príbehom. Ako sa tak Link plaví po mori s dievčaťom menom Tetra, tak narazia na loď duchov. Nebojácna pirátka takmer okamžite naskočí na jej palubu, ale tajomná loď vzápätí zmizne. Link sa ju pokúsi zachrániť, no spadne do oceána. O nejaký čas sa prebudí na neznámej pláži, teda presnejšie, zobudí ho víla Ciela. Preskúmaním ostrova nachádza Fantómové presýpacie hodiny (Phantom Hourglass) naplnené zázračným pieskom a stretáva starého muža Oshusa. Ten vám ponúkne svoju pomoc. Všetky indície na objavenie lode duchov sú uchované v starobylom Chráme kráľa oceánu (Temple of Ocean King). Oshus odporučí Linkovi oslobodiť kapitána Linebecka, ktorý je uväznený v prvom podlaží starobylého chrámu, pretože má loď na ktorej sa môžte plaviť na okolité ostrovy. Linebeck sa zdá na prvý pohľad odvážny, no v skutočnosti veľký strachopud. S ním si užijete veľa zábavy a práve jeho vždy zastieraný strach je tým najväčším zdrojom humoru. Teraz by bolo treba ozrejmiť, čo ten Phanom Hourglass vlastne je. Sú to presýpacie hodiny, ktoré sú možno na prvý pohľad obyčajné, no bližším preskúmaním zistíte, že s nimi nie je niečo v kostolnom poriadku. Tieto presýpacie hodiny vás totiž dokážu chrániť v chráme. Ten z vás, keď ste v jeho vnútri, vysáva život. Čarovný piesok v hodinách sa bohužiaľ sype len jedným smerom a keď prejde čas, tak sa nedajú otočiť a ísť ďalej. Piesok dokáže vrátiť naspäť len slnečné svetlo, a tak ak sa čas v hodinách blíži nebezpečne ku svojmu koncu, jediným spôsobom ako znova piesok „naštartovať“ je vyjsť z chrámu.
Chrám vám nesprístupní svoje tajomstvá hneď. Poprvé nemáte na začiatku dostatok piesku v hodinách, aby ste dokázali prejsť celý chrám na jednu šupu a po druhé, v chráme sa nachádza aj niekoľko tajomných dverí, ktorých rébusy vyriešite len dôkladným skúmaním a prehľadávaním okolitého sveta, oceánu a ostrovov. V tejto hre sú prakticky dva svety. Svet oceánu, kde sa pohybujete pomocou lode a svet ostrovov, kde ovládate Linka. Oba sú špecifické a majú svoje vlastné pravidlá. Loď menom S.S. Linebeck je účinná pomôcka na pohybe po vode. V oceáne na vás čaká množstvo prekážok, ako divné rastliny rútiace sa priamo na vás, ktoré musíte loďou preskočiť (zvláštne, ale dá sa). Ďalej vás z mora môžu napadnúť rôzne žraloky a všelijaké potvory. Niekedy vás napadnú aj miestni piráti. Vo všetkých týchto situáciách vám pomôže delo, ktoré je na oceáne, vašou jedinou zbraňou. Ovládanie lode je príjemné. Stylusom nakreslíte na mape trasu, kam by ste chceli ísť, a loď sa tam už vydá sama. Za ten čas môžte obdivovať krásne scenérie slnkom zaliateho mora, ostrovov, či čajky ktoré z času na čas letia spolu s vami. Loď samotná sa skladá z niekoľkých častí a má samostatné HP. To je dôležitý poznatok. Skúmaním ostrovov a pokladov budete nachádzať rôzne časti lode, ktoré si potom môžte vymeniť. To neplní len estetickú funkciu, ale tým si zvyšujete aj staminu lode, pokiaľ máte väčšinu častí lode z rovnakej kolekcie.
Zábavným prvkom na mori je hľadanie pokladov. Potom čo získate lodný hák môžte preskúmavať hladinu oceánu. Keď nájdete mapu pokladu, tak sa vám na mape objaví krížik kde sa ten poklad presne nachádza. Vašou úlohou je dôjsť na to miesto a použiť hák. Vtedy sa prenesiete pod oceán a vašou úlohou je dostať daný hák až na samotné dno, kde čaká truhlica. Cestu na dno vám budú spríjemňovať rôzne stojace, alebo pohybujúce sa míny, alebo rôzna morská háveď. Hák má taktiež svoje HP a ak sa zničí, neostáva vám nič iné, ako si ho dať opraviť v prístave. Opraviť si inak môžte na tom istom mieste aj vašu loď. Veľmi zábavnou minihrou je aj lovenie rýb. Starý rybár vás odmení keď mu prinesiete nejaké naozaj vzácne kúsky. Popisovať celý proces chytania rýb je troška zložitý. Poviem to ale teda takto, kamera sa postaví za Linka a ten hodí prút do mora. Onedlho sa k prútu priblíži ryba a vy musíte stlačiť príslušné tlačidlo, aby ste ju zabrali. Potom šikovnou kombináciou navíjania, púšťania a vzoprenia prúta dostanete rybu až na loď. Spočiatku je to makačka, ale cvikom sa naučíte. Všetky vaše trofeje sa zapisujú do hlavného menu a tak si môžte prostredníctvom Wifi porovnávať svoje úlovky s kamarátmi.Putovaním po mori môžte stretnúť obchodníka, ktorý vám ponúkne vždy zaujímavé vecičky. Dôležitým aspektom je že pravidelným nákupom budete dostávať špeciálne nákupné zľavy. Buď v podobe zľavnených poukážok, alebo dostanete karty vernostných zákazníkov, ktoré vám trvalo umožnia kupovať veci v zľavách. Ďalej môžte stretnúť taktiež aj divného chlapíka, ktorý bude skúšať vašu silu, divú pirátku chcejúcu Linebeckov skalp, či divnú skupinku bádateľov, ktorí vám dajú vzácne veci pokiaľ im prinesiete určitý druh pokladu. To všetko len dokazuje fantáziu tvorcov, ich hravosť a tvorivosť. Vďaka tomu všetkému budete mať pocit, že oceán prakticky prekvitá životom.
Svet na súši je minimálne rovnako zaujímavý a zábavný ako na mori. Ovládanie som už spomenul v úvode, tak sa pozrime na prostredia. Hra má väčšinu času taký „letný“ opar. Aura slnkom zaliatych pláži, kryštálovo čistých lagún a azúrovo modrého neba objíma celú hru. Budete sa prechádzať po plážach, lesoch, jaskyniach a dokonca aj po studenom ľadovom ostrove. Skoro na každom ostrove sa nachádza dungeon plný pascí, ktorý prejdete len za pomoci rôznych vychytávok. Tie budete nachádzať počas celej hry. Čo by to bola Zelda bez typických vecí ako bumerang, či luk so šípom. Okrem toho budete používať lopatu na kopanie pokladov, bomby na búranie slabo zamurovaných stien, hák ktorým sa budete môcť pritiahnuť ako Spiderman, kladivo slúžiace buď ako zbraň alebo ako pomôcka pri hľadaní cesty ďalej, a špeciálne pohybujúce sa bomby, ktorým najprv nakreslíte dráhu a potom sa po nej vydajú až na miesto určené na zničenie. Na svojom putovaní budete stretávať a prekecávať miestne obyvateľstvo, čím sa dozviete rôzne indície, alebo dostanete šancu im pomôcť a za to vás čaká milá odmena.
Ak chcete, aby váš Link bol fakt silný a obratný, tak sa musíte snažiť hľadať tzv. gemy. Sú tri druhy gemov, a to gem sily, múdrosti a odvahy. Po určitom počte nazbieraných gemov navštívte jedno špeciálne miesto, kde ich vymeníte za zlepšenie bojových, ale aj obranných schopností vášho hrdinu. Aj putovaním po ostrovoch môžte natrafiť na pár minihier. Jednou z nich je hľadanie pokladov. Na vymedzenom území máte 10 pokusov na hľadanie drahokamov. Týmto spôsobom máte celkom slušnú možnosť ako sa poriadne obohatiť, ale je tu jeden háčik, môžte totiž nájsť aj sivé drahokamy, ktoré vám bohužiaľ zo sumy odpočítavajú a často sa môže stať, že prerobíte. Ďalšou minihrou, ktorá sa dá nájsť na ostrove v tvare DSka, je závod. Dostanete do rúk domorodca, a v čo najkrajšom čase máte kotúľaním prejsť danú trať. Čím rýchlejšie, tým lepšie.
Ako ste sa mohli dozvedieť, Phantom Hourglass hrateľnosťou jednoznačne boduje a vyhráva. Čakajú na vás dungeony plné rôznych pascí, zaujímavých nepriateľov, čarovných miest a bossov, ktorých súboje s nimi si budete užívať, pretože nie sú ani moc ťažké, a pri každom budete musieť využiť vždy inú taktiku a inú zbraň. Boje s bossmi sa odohrávajú na oboch obrazovkách naraz a vy budete uchvátení monumentálnosťou niektorých kreatúr či prostredí.
Grafická stránka boduje taktiež. Hra si zachováva svoj cell-shade štýl, známy už zo svojho predchodcu Wind Wakera. Je detailná, rýchla a hravá. Farebnosťou nešetrí a všetko pôsobí strašne milo. Hudbu z pera Koji Konda netreba zvlášť rozoberať. Je krásna, presne sa hodí a vyvoláva tú správnu atmosféru. Celkovo vzato, Phantom Hourglass je krásna hra, ktorá vás zabaví na dlhé desiatky hodín, a pri ktorej sa kráľovsky zabavíte. Legend of Zelda je proste legenda, a touto hrou si len posilnila svoju pozíciu na trhu.
Presnosť ovládania 10
Inovácie a nápady 10
Adventúrne prvky 9
Príbeh 6
Grafika 9
Hudba a zvuk 10
Pôvodnosť 9
Životnosť 9
DS
Vývoj: Nintendo / Nintendo Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|