Crysis 2 VS Killzone 3 |
Vitajte pri porovnaní týchto dvoch podobných AAA titulov.
Crysis 2 VS Killzone 3
Vitajte pri porovnaní týchto dvoch podobných AAA titulov. Hry som podrobil intenzívnemu hraniu v priebehu jedného týždňa na svojom výhrevnom telese PS3. Že som obe i hral poriadne a nielen videl na youtube (však Otáznik?), sa môžete presvedčiť na mojom PSN profile J. Do držky si dajú vzájomne Alcatraz prezývaný i Nanosuit a vojak Sevcenko, iba skrátene Sev. Kategórii je mnoho a víťaz môže byť len jeden!!!
Prečo práve tieto dve hry? Obe sú to „emzácke“ sci-fi FPS, obe vyšli takmer tesne po sebe, sú to pokračovania a autori nám sľubovali väčšie, intenzívnejšie a prepracovanejšie dobrodružstvo.
Upozornenie: K obom hrám som pristupoval s dešpektom, nakoľko Killzone 2 je pre mňa hra 6/10 a Crysis klišé techdemo s hodnotením 7/10. Od pokračovaní som teda nečakal zázraky, hodnotil som čisto z toho ako na mňa hry pôsobili počas hrania, čo som zachytil a všimol si. I tak však je toto iba vyjadrenie subjektívneho názoru a nemusí sa stotožňovať s vašim. Obzvlášť ak ste tú jednu „hrali“ iba na youtube!
SPOILER!
1. KOLO – Príbeh
Crysis 2 sľuboval prepracovaný príbeh prostý klišé, preto si Crytek najal renomovaného scenáristu. A sľub splnil. Crysis 2 príbeh nemá vôbec. Zo spätného pohľadu mi príbeh jednotky oproti pokračovaniu príde ako jasná nominácia na Oskara. Prvú hodinu hrania som nemal ani šajnu, čo vôbec robím. Iba mi dal Prorok nanosuit a mal som nájsť dajakého týpka Ghoula. Motivácia nulová. Dialógy žiadne. Iba chrapľavý testosterónový hlas nanosuitu alá Dark Knight! O hlavnom hrdinovi Alcatrazovi neviete zhola nič, dokonca celú hru nepovie ani slovo.
V Cryteku majú asi príliš radi Half Life, dokonca tu je i podobná schéma : Freeman – Alcatraz, Alyx –CIA agentka Tara Strickland a nápomocný profesor Alyxin otec – Gould. Narozdiel od Valve to ale nefunguje, lebo drvivú väčšinu hry budete prechádzať samy a k žiadnej postave si nevytvoríte kladný vzťah. I ten Alcatraz je vlastne len napoly robot a napoly mimozemšťan. Škoda, potenciál tu bol. Celkovo mi v celej hre chýbali aspoň dajaké silnejšie prestrihové scény, hutnejšie dialógy a aspoň dajaký náznak zápletky.
Príbeh Crysisu 2 je iba totálna onánia nad úžasnosťou nanosuitu, žiaľ wau efekt sme si odbili už v jednotke a teraz som predsa len očakával plnohodnotný príbeh. Otvorený klišé koniec síce vyvoláva zimomriavky, ale to vďaka dokonalému prestrihu a hudbe.
Priznajme si to na rovinu, príbeh Killzone 2 mal hodnotu ako použitý online pass. Šedé chodby, koridor, lagy a neustály respawn nepriateľov a frustrácia....Guerilla Games sa ale poučili a vzali to od podlahy. Tá klišé zápletka o boji Helghanov a pozemšťanov je už len omáčka v pozadí skvelého vojnového konfliktu. To podstatné sa deje v dialógoch a podpichovaní sa medzi hlavnými hrdinami. Narville, Sevcenko, Rico a Martinezová to všetko sú teraz plnokrvné postavy, ktoré sa nedajú nezamilovať. Narville je upätý správňak podriaďujúci všetko víťazstvu, Rico a Sevcenko drsní rebeli neváhajúci obetovať za parťáka život a hláškujúci viac ako Tarantino pri písaní Pulp Fiction. Príbeh je síce predvídateľný, ale je premyslený, plný skvelých scén a prekvapení a hlavne hneď od začiatku sa dočkáme flashbackov a posunov v deji dopredu i späť, pohľadu do zákulisia Helghanov a iného. Nestihne to už pokaziť ani otvorený koniec.
Víťaz: Killzone 3
2. KOLO – Grafické spracovanie
Crysis 2 sľuboval najkrajšiu grafiku na konzoly. Ale nie je tomu celkom tak. Grafika Crysisu 2 je na PS3 čisto schizofrenický zážitok. Exteriéry, vonkajšie prostredie a celkový dojem je úžasný....Graficky to je najrealistickejší zážitok na PSku. Ale ale ale. Potom si zrazu všimnete prvýkrát vodu, ktorá je hrozná. Bioshock mal na PSku minimálne o dve triedy krajšiu vodu a to je zopár rokov stará hra. Interiéry sú maximálne odfláknuté, textúry sú častokrát polovičné, každá chodba je na jedno brdo, stále rovnaké krabice, stoly a počítače a to všetko kazí dojem....
Takisto scenérie v pozadí sú pomerne nevýrazné a až príliš vzdialené. Nato, že hra je takmer čistý koridor, som čakal podstatne viac. Optimalizácia je horšia ako v Killzone 2. Lagy sú niekedy najväčšie aké som zažil a veľakrát som mal na veľkom priestranstve pocit, že namiesto vzduchu je okolo mňa hustá omáčka. Bez patchu mi konzola 4 krát beznádejne vytuhla a dokonca raz mi to zblblo savy a hru som musel začať odznova. S najnovším patchom to už našťastie nerobí. I tak to je ale krásna hra a ako taká nemá obdobu.
Killzone 3 je obrovský grafický pokrok oproti predchodcovi. Hra ponúka viacero ciest k cieľu, koridor je šikovne maskovaný podobne ako v Crysis 2, hra pôsobí krásne ostro, modely postáv sú parádne a celkový dojem je spadnutá sánka. Hlavne keď na vás vylezie robospider o veľkosti mrakodrapu. Hra je odladená ako švajčiarske hodinky a beží stabilne a svižne bez lagov, zásekov alebo dokresľovania textúr! Žiaľ graficky je hra až príliš preefektovaná a niekedy to až oslepuje od bluru. Crysis 2 proste pôsobí viac realisticky.
Víťaz: Crysis 2
3. KOLO - Emzáci, nepriatelia a iná háveď
AI v Crysis 2 nie je len zabugovaná, ako sa niektorí fanboyovia snažia zavádzať. AI je v Crysise 2 úbohá, smiešna a na zaplakanie. Tak nedoladenú vec som naposledy zažil....vlastne už dávno nezažil. Hneď prvý vojak padol mŕtvy na zem a trepal sa v nekonečnom epileptickom záchvate. Tretiemu som z pol metra mieril na hlavu brokovnicou a on sa otočil bokom a začal páliť samopalom do bedničiek päť metrov odo mňa. Neviditeľný som zamordoval vojaka tesne vedľa druhého a ten sa rozbehol opačným smerom ako som bol ja. AI sa permanentne zasekáva o prekážky, vojaci sa zakliesnia i samy o seba a podobné trapasy sú na každom rohu. Ani raz sa mi nestalo, žeby ma dajaký obehol alebo žeby prejavili dajakú väčšiu iniciatívu oproti iným strieľačkám. Obrnený Seth zase ostane vždy stáť na mieste, kým na neho nevyminiete všetky granáty.....alebo k nemu stačí pribehnúť na blízko a utĺcť ho pažbou samopalu. Nepriatelia celkovo pobehujú až príliš splašene a dať headshot je až nadpozemsky ťažké. V úsekoch, ktoré som opakoval viackrát som si všimol, že nepriatelia robia stále tie isté úkony a stále na tých istých miestach. Nehovoriac o tom, že sa sem tam spawnujú ako keby z ničoho a i z miest, ktoré ste už vystrieľali a kde sa nemali ako dostať.
Killzone 3 stavia na absolútnu vyváženosť hrateľnosti. Nepriatelia sa nespawnujú a až na poslednú misiu je ich vždy presne určený počet v misii a keď ich postrieľate, ďalší sa už nerespawnujú. Skvelý krok oproti dvojke. Helghasti dokážu taktizovať, schovávajú sa, nezasekávajú sa o prekážky a vždy sa prispôsobujú situácii. Útočia v skupinkách, ak ste skrčení zahádžu vás granátmi alebo na vás pošlú obrneného zajatca. Celkový dojem je oveľa profesionálnejší ako pri Crysise 2.
Víťaz: Killzone 3
4. KOLO – Hrateľnosť
Alcatraz sa plíži tmavou chodbou, vtom sa z tmy vynorí nakazený civilista, vyťahujete brokovnicu a buuum....civilista na vás čumí ako keby ho ani komár neuštipol. Crysis 2 je skrátka oveľa viac nedotiahnutý, zabugovanejší ako dokonale vypiplaná hrateľnosť v Killzone 3. Civilisti vôbec nereagujú na vašu streľbu, tiché zabitie tiež veľakrát zlyháva, lebo musíte byť v presnom uhle za nepriateľom. Nepriatelia v diaľke sú príliš prťaví a nemáte šancu ich trafiť, pričom oni to do vás šijú neomylne z kilometra. Nefunguje poriadne zbieranie nanobotov zo Sethov, musíte cez nich prebehnúť i viackrát.
Bedničky s muníciou sú okopírované práve z Killzone 3, ale s tým, že tam už zbraň nemusíte prebíjať, v Crysise 2 si doplníte muníciu, prebijete a znovu doplníte muníciu....nič tragické, ale po čase vám dôjde, že v Killzone 3 mysleli i tie najmenšie detaily a že vypiplali hrateľnosť do maxima. Mierenie a pocit streľby je o triedu lepší ako v Crysis 2, fyzický útok je patrične brutálny a politicky nekorektný na rozdiel od omračovania pažbou v Crysise. Misie sú rozmanitejšie, dynamickejšie a zábavnejšie...bossovia väčší a nepriatelia inteligentnejší.
Víťaz: Killzone 3
5. KOLO – Hudba
Crysis 2 ozvučil tím svetoznámeho filmového skladateľa Hansa Zimmera, ktorý stojí za snáď všetkými hollywoodskými blokbastermi posledných rokov. A je to i na hre poznať. Dychberúce scény podtrhujú tie najlepšie hudobné herné motívy. Dokonca všetku hudbu nájdete i priamo v menu hry, kde si ju môžete pustiť i samotne. Toto sa Cryteku podarilo na jednotku a soundtrack je výnimočný a monumentálny. Krása.
Hudbu v Killzone 3 mal opäť na starosti tvorca soundtracku dvojky skladateľ Joris De Man. Jeho skladby umne podkresľujú neustály rachot guľometov, samopalov a vojnový virvar. Niektoré momenty sú vyvolávajúce zimomriavky i práve vďaka jeho talentu a citu pre tú správnu melódiu. Hudba v Killzone 3 ale i tak nie je až taká výrazná ako v Crysis 2.
Víťaz: Crysis 2
6. KOLO – Multiplayer
Crysis 2 kopíruje veľmi podarene multiplayer z najnovšieho Call of Duty. Online hranie je tak svižné a zábavné. Ale možno až príliš tradičné a nevýnimočné z hľadiska možností využitia a zapojenia nanosuitu. Crytek sa vybral radšej cestou istoty a v multiplayeri neprináša nič nové a prekvapivé. Ale i tak je „tučnák“ zábavný a motivujúci. Nepoteší, že i pri plnom počte ľudí na mape i dlhé minúty len beháte a hľadáte nepriateľov. Hranie sa s neviditeľnosťou je zábavné i frustrujúce zároveň.
Guerilla už v Killzone 2 stvorila titul zameraný prevažne na masívne multiplayerové bitky a vytváranie rôznych súperiacich klanov po celom svete. Killzone je jedna z najrozšírenejších a najmasovejších multiplayerových hier na PS3. Killzone 3 prináša ešte hektickejšiu a adrenalínovejšiu zábavu s viacerými hráčmi. Pribudol mód Operation, kde hráči plnia rôzne úlohy a jedná sa parádne spestrenie a oživenie. Hráč musí byť neustále v strehu a v pohybe, ináč ihneď hrozí respawn. Hra tak získava neskutočnú dynamiku a odpadá kempovanie a nudné čakanie. Multiplayer v Killzone 3 je momentálne to najlepšie čo konzola ponúka, neustále pribúdajú nové mapy a módy a o hráčov nie je núdza. Hraním sa neustále postava vylepšuje a získava nové ranky a motiváciu hrať ďalej.
Víťaz: Nerozhodne
Konečný verdikt:
Killzone 3 síce vyhralo o bodík, ale súboj to bol viac ako vyrovnaný. Každá hra vyniká v iných aspektoch a rozhodne sa oplatí zahrať si obe. Obe sú vynikajúci zážitok a skvelé FPS v peknom grafickom spracovaní.