The World Ends With You |
Nová RPG značka si robí so žánrom, čo len chce...
9.0
Svet končí s vami. Fráza, ktorá je aj napriek svojej jednoduchosti, vnútorne silná a nenechá vás z nejakého neznámeho dôvodu chladným. Chceli vám tým autori zdeliť niečo na prvý pohľad klamlivo zrozumiteľné, alebo sa za tým skrýva filozofická veta, odkazujúca na minulosť, prítomnosť a budúcnosť nás, ľudských bytostí, horlivo sa usilujúcich tvorov bažiacich po úspechu, ktorý zväčša prichádza až po obetovaní niečoho alebo niekoho, čo je im srdcu najbližšie? Dokáže osud sveta fakt závisieť len na jednom jedinom z nás, ktorý by mal toľko sily, aby prekonal dokonca aj svoju vlastnú smrť, len aby zachránil tých, ktorí si ho vlastne ani vôbec nevšímajú? Človek, ktorý by toto dokázal by musel mať ozajstnú silu a vieru v priateľov, v ľudí ktorí ho podržia aj keď niekedy spraví chybu. Musel by veriť, že hoc je človek tvor omylný, má právo napriek svojmu hendikepu žiť a vyvíjať sa.
Možno si kladiete otázku, či by ste boli takí odolní voči tiaži, ktorá by vás tlačila na pleciach, a zvládli to. Jediný spôsob ako to zistiť, je vziať odvahu do hrsti, a čeliť tvárou v tvár nebezpečenstvu. Môžete napríklad vziať zbrane, čo máte doma, t.j. gumipušku alebo v horšom prípade tenkú rúrku, cez ktorú strieľate naslinené guľôčky z papiera, a ísť trebárs do USA zosadiť Obamu, Busha, alebo mocných Rokefelerovcov. Môžete ísť nastoliť poriadok trebárs do Grécka, Číny čí KĽDR. Zdá sa vám to prehnané a nereálne? Ak áno, tak potom si zapnite World Ends With You na DSku.
Horné odstavce som nepísal, len tak, aby boli, ale jasne vyjadrujú celú vnútornú podstatu tejto hry. Ľudia si fakt nevšímajú chlapca – hlavného hrdinu – menom Neku. Buď ho majú totálne na háku, alebo ho otravujú kdejakými zbytočnosťami, ktorými mu len pijú krv. On sa preto radšej utiahne do svojho sveta. Dá si na uši veľké fialové slúchadlá a zapne nejaký ten japonský pop/rock. Odkedy sa mu okolitý svet zhnusil, tak žije len takto. Vo svojej vlastnej fantázii, ďaleko preč od sivej a chladnej reality tokijskej štvrte Shibuya. Prechádza sa síce plnými ulicami ľudí, no cíti sa prázdno. Počuje hluk veľkomesta, no jemu sa zdá, že je to len výplod jeho fantázie. Cíti, že je reálny, no vôbec tomu neverí.
Na to, že má len 17 rokov, je na to s psychikou riadne dole. Kto by aj nebol, keď v jeden osudný deň pri prechádzaní sa mestom, náhle spadne a nikto mu nepomôže. Zdola vidí len pohybujúce sa nohy, čerstvo navoskované mokasíny a manažérske kufríky. Nikto, ani jeden mu nepodá pomocnú ruku. Ako tak hľadí na betón kde spadol, všimne si že v ruke niečo drží. Čierny odznak, s bielym ornamentom. Nechápe odkiaľ sa tam vzal, no zrazu si uvedomí, že niečo nie je v poriadku. Po chvíľke skúmania a predýchania si je istý. Dokáže čítať ľudské myšlienky, respektíve skenovať ľudskú myseľ. Aby toho nebolo dosť, zrazu mu zazvoní mobil. Prišla mu správa s divným textom „Dosiahni 104. Máš 60 minút. Zlyhaj a čeľ vymazaniu. – Reaperi.“ Čo do pekla, pomyslíte si sním. Kto sa to s vami hrá, keď aj napriek tomu, že tu správu, v domnení že je to spam, vymažete, no ona tam stále je? Klinec do rakvy tomu dá časomer odratávajúci 60 minút, ktorý sa vám vyryje do ruky.
Tak toto je prosím vás len začiatok. Verte mi, že syndróm WTF budete v tejto hre spomínať často. Až moc často. Totálne „ujeté“, ale dostatočne vzrušujúce, aby vás to prišpendlilo k posteli na tak dlhý čas, že keď pocítite na svojej tvári lúče práve vychádzajúceho slnka, tak si poviete, že spať sa už neoplatí, však už je deň, a hráte ďalej. Hry Square-Enix majú vždy to povestné čaro, a TWEWY má našliapnuté na ďalšiu sériu, ktorá by sa časom mohla stať kultovou, presne ako Final Fantasy alebo Dragon Quest. Hra má potrebný drajv a dynamiku, je vlastne ako jazda na nekonečnej horskej dráhe, ktorá ide len jediným smerom, a to dole. Nedá vám vydýchnuť a tlačí vás svetelnou rýchlosťou až k samotnému konci. Zámerne vám ďalej z príbehu nepoviem nič viac, pretože by som vás ukrátil o jeden z najoriginálnejších príbehov posledných rokov. Prezradím vám len to, že Neku nebude sám, ale vždy ho bude počas 3 kapitol niekto sprevádzať ako partner. Roztomilé dievča Shiki, tajomný chlapec Joshua alebo skejták Beat.
Každá z týchto kapitol trvá 7 dní a každý deň musíte splniť 1 misiu, aby ste neboli vymazaní a postúpili ďalej. Misie sú rôzne, od jednoduchých kedy máte dobehnúť na určité miesto a vybiť Noise (Noise je zhluk, mračno nepriateľov v podobe rôznych živočíchov ako žaby, žraloky alebo rôznej hávede podobnej nosorožcom či vtákom), až po originálne úlohy, v ktorých musíte zabezpečiť kapele svetlo na osvetlenie a podobne. Celá hra sa odohráva v tokijskej štvrti Shibyua, ktorá je z väčšej časti vymodelovaná podľa skutočnosti. Prístup do celej štvrti nemáte ale hneď. Ulice sú väčšinou blokované určitým silovým poľom, ktoré zrušíte tak, že splníte miniúlohu alebo minislužbičku po blízku stojacemu Reaperovi. Väčšinou je to o vybití určitého počtu Noise v okolí, no sú tu aj originálnejšie miniúlohy, ako napríklad priniesť Reaperovi konkrétne jedlo. Zámerne vám neprezradím, čo je to Reaper, pretože to má súvis s celým dejom a jeho pointou. Na konci každej kapitoly, čiže na siedmy deň, na vás čaká vyvrcholenie príbehu a súboj s bossom. Ale pozor, kapitoly na seba nadväzujú.
Dobre, takže viete, kto ste, kde ste, ako ste sa tu ocitli, a čo je vašou úlohou. Neviete ale ako sa to vlastne celé hrá. Gro každej RPGčky sú súboje. Na rovinu vám poviem, že keď vyskúšate tieto, už nebudete chcieť (al easpoň na DSku) iné. Je to tu riešene vskutku originálnym spôsobom. Nepriatelia, teda Noise, na vás v drvivej väčšine sami neútočia, ale vyberáte si ich sami. Stačí začať skenovať okolie, a kliknúť na zhluk nepriateľov, ten na vás automaticky zaútočí, inak nie. Nie sú to náhodne generované súboje, ale ani súboje alá Gothic, kde nepriateľov bežne stretávate v reálnom čase. Ak si už teda nejaký Noise vyberiete, prepne vás to na bojovú obrazovku. Nečakajte ale ťahové súboje ako vo Final Fantasy. Tu je to už len na vás, vašej šikovnosti, obratnosti a rýchlosti. Postavu ovládate stylusom a môžete s ňou behávať hore dole, ako sa vám zachce. Na nepriateľov útočíte pomocou odznakov, ktoré máte práve na sebe. Dokopy ich na sebe môžete mať až 6, čo znamená 6 rôznych typov zbraní.
Odznaky majú na vás zvláštny psychický účinok a pomáhajú vám kúzliť mágiu, robiť rôzne údery či výpady. Každý typ odznakov sa ovláda inak. Ak máte napríklad na sebe odznak typu Shockwave, tak na to, aby ste uštedrili úder, musíte prejsť po nepriateľovi pomocou stylusu v horizontálnom smere. Ak vlastníte Discharge, tak začnete šúchať po prázdnom mieste na bojisku a vytvorí sa zhluk elektriny, ktorý zasiahne všetkých, ktorí sa ho dotknú. Zaujímavé sú odznaky s vlastnosťou psychokinézy, ktorá vám umožní interakciu s prostredím a pomocou nej nebude pre vás problémom zdvihnúť napríklad auto a hodiť po oponentoch. Každý odznak môžete levelovať (napríklad po level 2, alebo aj 10), čím sa stanú vaše údery silnejšie a niektoré môžu dokonca ešte aj zmutovať a dosiahnuť tým brutálnu silu. Ak si spočítate, že odznakov môžete mať v hre až 256 rôznych typov, s tým že každý môže levelovať a dokonca niekedy aj zmutovať, vyjdú vám prakticky nekonečné možnosti v súbojoch. Niektoré odznaky útočia, niektoré doplňujú život, iné majú zase podporné schopnosti. Možno sa vám to zdá ako jeden veľký zmätok, ale pravdou je že je to všetko kráse intuitívne a navyše v hre je to pekne vysvetlené do posledného detailu.
Čo až také super v súbojoch nie je, je to že bojujete vždy spolu s partnerom. Vaša postava je na dolnej obrazovke a partner hore. Zatiaľ čo vy máte systém s odznakmi, váš partner je odkázaný na určité kombo. Za každý článok komba uštedrí nepriateľom úder, a keď kombo správne spravíte, dostane sa vám možnosti spoločného úderu. Problém je v tom, že ich ovládate naraz. Správne, oba postavy naraz. Vašu postavu stylusom, a tú hore šípkami alebo písmenami, podľa toho či ste ľavák, či pravák. Súboje sú ale natoľko zbesilé a rýchle, že sa vám obe postavy prakticky nedarí ovládať. Našťastie je tu ale možnosť nastavenia, aby za vášho partnera hrala umelá inteligencia. Nie je to síce zase nič moc, ale výrazne vám to pomôže. Zaujímavosťou je, že obe postavy majú spoločné HP, teda nie je to rozhodne ľahká záležitosť. Za každý zápas dostávate expy na levelovanie postavy a body na levelovanie vašich odznakov.
Už som vám spomínal, že The World Ends With you je natoľko originálna, že si robí s žánrom RPG čo len chce? Spomenul som síce zaujímavo pojaté súboje, no to nie je rozhodne všetko. Aj keď síce levelujete, tak paradoxne hrať na najvyššom leveli, ktorí ste dosiahli, je prakticky nevýhodné. Je tu totiž, možnosť nastavovať si level, podľa vlastného uváženia, samozrejme len do tej výšky levela, aký ste v skutočnosti dosiahli. Dosiahli ste napríklad práve lvl 43? Nič vám nebráni si váš level znížiť napríklad na lvl 5. To má dopad na celú hrateľnosť, čím nižší level máte nastavený, tým sú súboje logicky ťažšie, máte menej HP, no odmena za vyhratý zápas je tým ale sladšia. Okrem toho si môžete nastavovať aj obtiažnosť hry (easy, normal, hard). Rovnica teda znie nízky level + nastavená vysoká obtiažnosť = lepší loot. Okrem toho level svojich odznakov sa vám zvyšuje, aj keď hru práve nehráte, lepšie povedané, aj po vypnutí DSka. Pri každom novom zapnutí hry sa vám spočíta čas koľko ste boli preč, a dostanete za to body. Dá sa povedať, že táto hra sa vkuse hrá. Svojím postavám, môžete kupovať rôzne veci. Tričká, bundy, tielka, nohavice, kraťasy, šaty, saká, topánky, botasky, sandále, ponožky, pančuchy, rôzne prívesky ako malých plyšákov, hodinky, náramky, či okuliare. Každá z týchto druhov vecí môže mať rôzny vplyv na vaše HP, útok či defenzívu. Okrem toho si svoje štatistiky môžete zvyšovať aj jedením rôznych jedál a to hamburgerov, hranolkami, rezancami či rôznymi sladkosťami. Ale pozor, na deň je obmedzená potreba počítaná v Bytoch, čiže si treba poriadne rozmyslieť, čo a kedy budete jesť. Kupujete si za peniaze – japonské yeny. Tie získate len jediným spôsobom, a to predávaním odznakov. Každá vec, oblečenie či odznak má svoju špecifickú značku, čo zaručuje originálnosť a hodnotu danej veci. To slúži aj k dočasnému zvýšeniu vašich štatistík, či určitej výhody v boji, pretože každá štvrť v Shibuyi má svoj rebríček naj značiek, ktoré tu práve letia. A tým pádom, ak máte na sebe nejakú vec či odznak so značkou, ktorá je práve v tej oblasti obľúbená, dôjde na zvýšenie vášho potenciálu, ktorý som už spomínal vyššie. Pekne funguje aj pripojenie cez wifi. Pomocou neho si môžete s kamoši vymieňať alebo predávať veci, čo máte v inventári.
Grafická stránka si s ničím nezadá v originálnosti s hrateľnosťou. Má svoj zvláštny cartoon/hiphopový štýl, ktorý je ďalšou poznávacou značkou tejto hry. Rozhovory prebiehajú na statických obrazovkách, no aj napriek tomu, postavy dokážu vyjadriť smútok, či zlosť. Tak ako každá hra od Square, aj táto hrá dosť na city. Postavy majú svoj život, príbeh a minulosť, ktorú niekedy nechcú vyzrádzať. Hudba je perfektná. Je moderná, niektoré kúsky sú rockové, iné popové či hiphopové. Všetko sú to piesne od známych japonských interpretov. Poviem vám, keď už pop/rock, tak jedine ten japonský.
O tejto hre by sa dalo hovoriť ešte veľa, rozpitvávať jej možnosti do najmenších detailov, ale bolo by to zbytočné. Pre majiteľov DSka je to určite povinnosť, a pre JRPG hráčov by to mal byť jeden z cieľov ich života. Je to jedna z najlepších hier pre DSko a ja som hrdý, že som mal možnosť prežiť tento síce šialený, ale o to úprimnejší príbeh. Firma Square-Enix vytvorila ďalšiu hernú značku, ktorá má na to stať sa kultovou. Verím v pokračovanie!
Grafika 8
Ovládanie 10
Hrateľnosť 10
Zvuky 8
Hudba 9
Náročnosť 7
DS
Vývoj: Square Enix / Square Enix Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|