Gran Turismo 5 |
Gran Turismo 5 ... Môj Druhý pohľad ... 20.12. 2010 píšem recenziu na Gran Turismo 5 som nadšený ... A teraz čo sa zmenilo?
8.5
Gran Turismo 5 ... Môj Druhý pohľad
20.12. 2010 píšem recenziu na Gran Turismo 5 som nadšený ... Teraz s odstupom času píšem svoj druhý pohľad. Čas sa posunul a GT 5 sa vyvinulo a tak som si dovolil urobiť taký nazvime patch 1.1 Rozmýšľal som ako to spravím a napokon som sa rozhodol použiť to čo som napísal a upraviť.
Gran Turismo je séria, ktorú snáď nikomu netreba predstavovať. Od jej prvého dielu ubehlo vyše 14 rokov. A piate pokračovanie malo priniesť opäť viac, a tak čakanie na Gran Turismo 5 bolo naozaj dlhé. Teraz je už naše skoro rok a ako teda dopadlo, ako sa vyvinulo, čo sa zmenilo? ... 1000 áut, 70 tratí, fotorealistická grafika, prepracované modely áut, zmeny počasia, striedanie dňa a noci, editor tratí... More času, snaha vytvoriť to najlepšie a perfekcionalizmus.
Balenie a inštalácia
Hra má viacero predajných verzií. Klasickú GT5 edíciu, potom GT5 Collectors edition a nakoniec luxusnú edíciu so súťažou o reálny mercedes z obalu hry. Po vložení BR disku do PS3 prebehne štandardná inštalácia, ktorá trvá cca 40 minút. No každému odporúčam nainštalovať, pretože loadingy sú výrazné kratšie. V úvode prebehne trochu dlhé video a vy vitajte vo svete GT, verte budete tu dlho!!!
Menu ... GT Mode... Kariéra... Závody... Eventy
...Spúšťam svoj nový malý domov pomaly sa orientujem a ochutnávam, teším sa čo ma čaká... Menu je prehľadné, pohodlne sa ovláda a je intuitívne. Pôsobí ucelene, všetko má svoje miesto, svoj štýl a hlavne nie je "prázdne a suché". Máte pocit že sa stále niečo deje. ...Vstupujem do menu GT Mode tu sa stanem jazdcom, tu budem hrdina, ktorý víťazí... Tým čo robí hru dobrou hrou je okrem iného aj prepracovaná kariéra. Nie je umenie vytvoriť xxx áut, xxx tratí a v kariére mať xxx závodov ... Chcem tým povedať, že napr. Forza Motorsport 3 mala obrovskú kariéru veľa závodov, ale nebolo to "živé". Žiadne prestrihové scény, všetko bolo statické iba: menu--> kalendár--> click--> race. A pritom FM3 som celú prešiel a v hre som strávil véééľa času ...no toto mi chýbalo :( V GT5 je kariéra, eventy, rôzne špeciálne závody, licencie a všetko toto je pútavo spracované rôznymi videami. Nebudem zbytočne vypisovať jednotlivé časti, veď raz vidieť je sto krát viac ako raz počuť, takže kto chce v časti video je mnou komentované video 1. Množstvo obsahu rôzne špeciálne eventy, sa sprístupňuje v kariére postupne takže treba hrať. Polyphony Digital pravidelne do hry pridáva seasonal event jedna sa o špecifické súťaže time trialy, preteky, drifty... Takže čo sa životnosti samotnej kariéry týka myslím, že je o ňu dobre postarané ;)
Hodnotenie kariéra, závody, eventy: 100%, spracovanie menu: 90%
Autá... Trate... Editor trate
...Prvú pol hodinku pozerám a pozerám, hľadám si to svoje fáro a áno toto mám rád subaru impreza Počkať a kde je to druhé? no je ich tu dosť? Či ani nie?... Autá sú základom každého racingu a nájdete tu naozaj rozmanité kúsky. Každé auto má svoj popis a štatistiku, môžete si spustiť demo, v ktorom vám beží „replay daného auta“ so zaujímavým komentárom o aute. Spracovanie áut v GT5 je oproti ostatným racingom o krok vpred, neskutočné modely zvonku aj zvnútra, prepracované interiéry, perfektné animácie jazdca. Taktiež "funkčné časti" vozidiel ako napr. spojler, ktorý mení polohu v závislosti od rýchlosti funguje ako v realite. Toto všetko platí o tzv. "PREMIUM CARS". Aby sme si to ujasnili autá sú spracovaním rozdelené do dvoch skupín:
1. PREMIUM - maximálne grafické spracovanie, prepracované interiéry, pohľad z interiéru... cca 185 áut
2. STANDART - "Prerobené z GT4" neobsahujú pohľad z interiéru, nižšie grafické spracovanie ... cca 850 áut
Určite bude "témou číslo jedna" práve odlišné spracovanie áut v hre, myslím, že každý má na toto svoj pohľad. Mne by viac vyhovovalo cca 300-400 "premium áut" a standart ani nemuseli byť, no ale už to inak nebude. Pre mňa standart cars ako by neexistovali...
Čo mi pri autách v GT5 dosť prekáža je "malá rôznorodosť. Hra má až prehnane veľa japonských áut nekonečne Nissanov chýba mi tu porsche, koenigsegg a keďže nehrávam so štandard autami tak ten výber je dosť malý. :(
...Tak svoju imprezu už mám a teraz chcem jazdiť tak kam, kde skúsim silu tej štvorkolky? Po akom meste po akom okruhu ju prebehnem?... Na výber je cca 70 tratí 20 prostredí a množstvo variant. Trate sú robené s maniakálnou presnosťou, a či už závodné okruhy, rally trate, mestské okruhy, alebo vymyslené okruhy, všetky majú svoje čaro. Trate ponúkajú možnosť reverse, prípadne jednotlivé varianty a nie všetky aj zmeny počasia. Množstvo a rozmanitosť je postačujúca. Výborne na tratiach GT5 je to, že sú na mapovane aj s nerovnosťami a je to krásne cítiť. Jednoducho nie je to iba taká rovná doska. Po grafickej stránke síce nedosahujú kvalitu premium áut, ale o tom v časti grafika.
Editor je samostatnou časťou, ja som ho vôbec v GT5 ani nečakal a predsa. Editor umožňuje vytvárať trate v jednotlivých prostrediach. Ak niekto chce viac na konci v časti videa je mnou komentované video 2 s jeho "možnosťami". Nejedná sa o nejaký super editor skôr také „spestrenie“. Osobne myslím, že editor je prispôsobený širokej verejnosti a každý si vytvorí niečo podľa seba.
Hodnotenie: Auta PREMIUM za spracovanie 100% za výber rôznorodosť a počet 70%, STANDART 60%, Trate: 90%, Editor za to že tam je 100% a za jeho funkčnosť 70%
Obtiažnosť a AI sa dá prispôsobiť každému, môžete nastaviť všetko, vypnúť všetky assisty, mať z GT5 naozaj výzvu a jazdiť. Zapnúť assisty aj ideálnu stopu, mať z GT5 "arcadovejší štýl a opäť jazdiť. No verte, také Ferrari 599 bez trakčnej, so všetkými assistami vypnutými je diabol a na mokru je to psycho. ;) Súperi... no nie sú takí ako keď si dáte online s kamarátmi, ale myslím že sú "v pohode ". Je trošku zvláštne, že ak máte rovnaký typ auta ako vaši protivníci, tak v zákrutách ich „tlačíte“ a na rovinke dosahujú väčšiu rýchlosť ako vy. Neviem, či to bolo zámerom tvorcov a má to „nútiť“ ku tuningu, alebo „chyba AI“, ale nemal som s tým nejaký vážny problém. „Keď to nešlo“ trošku som auto vytunoval / zväčša stačia lepšie pneumatiky / a vyhral. Skôr zamrzí to, že AI do vás niekedy zbytočné narazí napr. pre brzdíte zákrutu a AI už tak nezareaguje a je vo vás.
Hodnotenie: Obtiažnosť 95%, AI 85%
Grafika... Technické spracovanie... fotomod
...Lexus LFA trať v Tokyu pozerám replay a iba sedím a pozerám je to úžasné, krásne nasvietené a tak deailné... Mnohí porovnávajú GT 5 s Forzou 3 a rôznymi hrami no poviem to takto, graficky je GT5 o krok vpred. Grafika pôsobí neskutočne reálne, výborné nasvietenie a detailnosť vozidiel, takmer Full HD rozlíšenie 1280*1080 2xAA , stabilný framerate 40 - 60FPS, 16 áut na trati. Ak by vás bližšie zaujímalo technické spracovanie tak digital foundry urobilo rozsiahly test link: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-gran-turismo-5-tech-analysis?page=1
Jedine čo mne osobne pri technickom spracovaní prekáža sú časté loadingy, no beriem to tak, že vzhľadom na to čo všetko GT5 obsahuje „všetko si berie svoju daň“. Detailnosť premium vozidiel je dych berúca, prepracované modely áut do najmenších detailov!!! Je vidieť obrovský perfekcionalizmus vývojarov. Myslím, že grafiku na standart autách nemá cenu ani hodnotiť...
Detailnosť tratí a ich spracovanie je pekné, ale už nie také ako detail premium áut. Ale ... NASVIETENIE! Je to čo je v GT5 priam dokonalé, vďaka čomu to ako komplex vyzerá úžasne. Pri pohľade na hru máte reálny pocit, nie je to také plastické, gumové a grafické efekty počasia dodávajú nový level. Áno... 2D stromy, niekde nízke textúry, zubaté tiene, grafika standart cars a mnoho ďalšieho majú ešte od dokonalosti ďaleko.
...Vjazd do piatej zákruty a teraz viem, pauza tu si musím urobiť fotku. Áno každý z nás si svoj super výkon chce zvečniť no nie?... A pri takom vizuálnom spracovaní je hriech nepoužiť fotomód. Fotenie poskytuje všetky možné nastavenia ako na fotoaparátoch. Takže si môžete robiť naozaj parádne pamiatky. Fotiť môžete v replayoch zo závodov, ale aj v špeciálne prednastavených prostrediach priamo na fotenie
Hodnotenie: grafika 100% , technické spracovanie 80%, Fotomod 100%
3D
...Tak túto nádheru musím vidieť v 3D, lovím svoje okuliarky v nastaveniach mením hodnoty a už to vidím... 3D bolo jedným z dôvodov prečo som opäť zrecenzoval či vlastne zrecikloval môj pohľad na GT5. Môj prvý dojem z 3D bol "to akože toto je 3D???" hra v 3D ide 720p 4xAA na ploche o uhlopriečke 120cm z 2 metrov je to veru cítiť! Hlavne zo začiatku kým si oko, mozog zvykne. Postupne ako hráte ako vnímate tak sa Vám to zdá ostrejšie je nutné povedať že 3D effekt ako aj jeho vnímanie veľmi ovplyvňujú dve nastavenia v options 3D . Používam 3D tv LG s pasivnou 3D technológiou takže nejaký crostalking ani bolesť hlavy ani podobné veci som nevnímal ani nepociťoval. V GT5 krásne cítiť hĺbku 3D efektu odhad vzdialenosti je úžasný. Máte pocit, že palubná doska aj volant všetko vystupuje aj budiky sú krásne vymodelované, cely model autá z pohľadu z poza autá je plastický nedá sa povedať že by vystupoval nejako "do vás", ale pocit je výborný. Trate sú cele premodelovane 3D a pekne vnímate 3D efekt. Tak ako to teda je? Po nastavení je 3D v Gran Turisme super dodáva nový rozmer jedine čo ho degraduje je rozlíšenie.
Hodnotenie 3D: 90%
Zmena počasia... havária... hluk motorov
...Nurburgring 7:00 a mňa čaká vytrvalostný závod je slnečný deň začínam jazdiť, 15:00 pomaly sa obloha mení a už prší, rýchlo vymeniť pneumatiky... Kvapky dažďa padajú na čelné sklo inak v rýchlosti 20 km/h a inak v 200 km/h. Priblížite sa za súpera, čaká vás stĺp rozvírenej vody za ním a vidíte ... ;) Hmla, dážď, sneh pôsobia super a taký dážď v noci je hotové psycho. Pri pohľade z kokpitu to vyžaduje veľký cvik vyhrať za dažďa či snehu a v noci. Fyzika a ovládanie je samozrejme iné na slnečnom okruhu ako počas dažďa ;)
Nie všetky okruhy sa dajú jazdiť za všetkých poveternostných podmienok, ale to asi nikto nečakal a nejako to hru neobmedzuj, aj keď by som to rád skúsil.
...No jazdím ďalej 19:00 začína byť šero 21:00 bez svetiel sa už nedá jazdiť, 1:00 už si nevidím ani na nos a modlím sa aby nepršalo... Dynamické striedanie dňa a noci? Dynamické zmeny počasia? Áno tak „z časti“ nie na všetkých okruhoch a nie vždy, ale je to super, keď sa vám plynule mení deň na noc. Výborný zážitok. Jazdenie v noci je výborné spracované a spolu s dažďom je to nádhera či psycho?
...Počujem hluk motorov, počujem súperov. Cítim, zě sú blízko... Zvuky sú čisté, motory znejú živo, pekne cítiť zmenu zvukov napr. pri vjazde do tunela, alebo zmene povrchu, pri predbiehaní súperov. Pri hraní počúvate vcelku vydarený sountrack, aj keď je to asi vec vkusu mne neprekážal. Vlastne mám ho takmer stale vypnuty pretože chcem iba zvuk motora ;) No ak by "nesadol" môžete si vytvoriť vlastný.
...Pár kol do konca som prvý adrenalín stúpa, zlý výjazd, štrk a bariéry tvrdý náraz je koniec? Ale kdeže, odrazím zdržím sa v štrku, ale ide sa ďalej... Deštrukcia áut či už vizuálna a hlavne ovplyvňujúca jazdné vlastnosti sa stala v dnešnej dobe štandardom. GT5 je prvým GT zo série, ktoré ponuka deštrukčný model tak aký je? No tak nech sa nikto na mňa neurazí, ale podľa mňa ŽIADNY!!! S modelom deštrukcie vo FM3 sa to nedá ani porovnávať, pretože nie je čo porovnávať :D. Patch 1.03 pridal možnosť zapnúť si dmg model, ale iba v multiplayeri a nazval by som to „náznak damage modu“. Áno GT5 sa snaží v prvom rade o simuláciu jazdenia a nie závody v štýle Burnout, a preto chápem, že vývojári sa zamerali viac na jazdný model ako na nádhernú deštrukciu. ALE napr. keď zaradíte z 5-teho prevodového stupňa do 1-veho v 260km/h a auto iba hučí, spomalí a nič pohoda jazdite ďalej... deštrukcia by mala ovplyvňovať jazdný model a tým samotnú hrateľnosť a toto GT5 chýba!!! Sú tu síce „náznaky deštrukcie“ jemne deformácie auta, ale nič čo by ovplyvňovalo jazdné vlastnosti. Teda z výnimkou multiplayeru... Samozrejme každý, kto hra hru ako GT5 sa snaží o „čisté jazdenie“, ale jednoducho deštrukčný model je v dnešnej dobe štandartom!
Hodnotenie: zvuky 90%, deň noc počasie 90%, deštrukčný model 20%
Fyzikálny model ... Tuning... ovládanie... hrateľnosť
...Trať Londýn 17:00 sedím vo Ferrari 599 držím volant a už viem, že tento koník nie je krotký nič mi nedaruje... Aj keď som nikdy v živote nemal možnosť riadiť Ferrari na závodnom okruhu, tak keď porovnám fyziku áut v GT5 a iných simulátoroch ako FM3, LFS, či rFactor Gran Turismo sa nemá prečo hanbiť a podľa mnohých je Kráľ. Cítite ako sa auto správa, šmyk, zmenu povrchu, počasia, opotrebenie auta, všetko má vplyv na jazdu a je to spracované naozaj výborne. Veľmi dobre je spracovaná váha a správanie sa jednotlivých áut, keď jazdite vo Ferrari F430 je to úplne iné, ako v Lamborghini Galardo a pritom sú to „výkonovo podobné autá“, ale váha... náhon... jednoducho KAŽDÉ AUTO JE INÉ! Keď jazdíte vo Forze „cítite, že idete“ ... Keď brzdíte do zákruty „cítite, že brzdite“... Ale v GT5 cítite veľmi presne aj samotné nerovnosti na ceste, keď sa rútite do zákruty pri brzdení vnímate váhu auta, to či ste správne vošli do zákruty, jednoducho každý detail.
...Po jazde v 599 sa rozhodnem skúsiť ten japonský skyline a popreháňať ho Madridom a veď si ho trošku vytunujem... Správanie auta vo veľkej miere ovplyvňuje samotný tuning a nastavenie. Možnosti tunovania a ladenia sú výborné. Tuning nie je síce taký obsiahly ako napr. v rFactore, je podobný ako vo Forze 3 a ja myslím, že je to postačujúci aspoň nemusíte byť mechanik z Porsche aby ste niečo nastavil, aj keď niektoré nastavenia sú dosť obsiahle.
...Ešte na chvíľku sa vrátim do 17:00 a do Ferrari 599 držím volant pripravujem sa na štart, zelené svetlá a vyrážam držím volant a cítim, cítim všetko prvá zákruta, brzdenie pocit je úžasný... Moje pocity z ovládania a FF budem hodnotiť na volante Fanatec Porsche Turbo S Wheel /nebudem písať o volante, nakoľko som napísal jeho recenziu tu https://www.sector.sk/uzivatelrecenzia/2700/_.htm Samozrejme som Skúšal hrať aj na gamepade, nie je to zle... ALE!!! "hrať GT5 na gamepade je ako lízať zmrzlinu cez sáčok. ...Viete že tam je ale necítite ju..." No ovládanie na volante je famózne!!! Treba povedať že GT5 je stvorené na volant, ovládanie je presne, zábavné. Oproti GT5 Prologue je FF podstatne lepší a plynulejší. Cítite jednotlivé povrchy, nerovnosti na ceste, pretáčanie auta, odpor volantu do zákrut v závislosti od rýchlosti je iný, nárazy... no VŠETKO!!! V GT5 je najlepšie spracovaný Force Feadback, aký som mal možnosť „cítiť“ . Na volante cítite presne všetko, každý kopanec, každú nerovnosť, každú chybičku...
Napríklad jazdiť Special event „Gran Turismo Rally“ je neskutočné, je to najlepší rally zážitok zo samotnej jazdy a Dirt mu môže iba závidieť.
V menu "options" si môžete prispôsobiť volant a jeho jednotlivé tlačidlá priamo tomu čo potrebujete. Podpora volantom zo strany polyphony je postačujúca. Gran Turismo 5 + kvalitný 900° iná možnosť pre hardcore hráčov nie je a každému, kto nemá volant kúpte a pochopíte pocítite nový zážitok z jazdy.
Hodnotenie: fyzikálny model 100%, tuning 90%, ovládanie hrateľnosť 100%
Multiplayer a komunitné funkcie
...Pozerám priateľov ich úspechy výsledky a vidím ikonku open lobby áno chcem to s nimi skúsiť, ukážem im aký som dobrý... Ihneď po vydaní hry bol vydaný patch, ktorý sprístupnil online funkcie. O pár dni bol vydaný patch 1.02, ktorý ďalej upravoval online funkcie a ďalšie časti hry. Multiplayer sa nachádza v časti GT MODE pod ikonkou OPEN LOBBY. Po vstupe do MP si buď vyberiete jednu už z vytvorených hier, prípadne filtrom spresnite výber, alebo vytvoríte vlastnú hru. Po vytvorení vlastnej hry vám v strede obrazovky beží video z trate, na ktorej idete jazdiť. Máte možnosť chatovat si s ostatnými hráčmi a nastavenia sú naozaj dosť obsiahle, môžete meniť nastavenia samotnej trate, pravidla závodu, obmedzenia resp výkonnostné a iné limity. Možnosti multiplayeru sú výborné, no ešte bude treba 1-2 patche, aby spĺňali požiadavky všetkých.
Komunitné funkcie sa taktiež nachádzajú v GT MODE, môžete si pozerať svojich priateľov, čo robia, čo hrali ich štatistiku, darovať si darčeky, písať maily, vytvoriť vlastný status, komentovať fotografie no komunitné funkcie sú veľmi vydarené. Multiplayeru chýbajú ešte napr. rebríčky, možnosť uložiť si prednastavenú hru atd., ale spracovanie lobby a jednotlivé funkcie sú výborné.
Hodnotenie: multiplayer a komunitné funkcie 80%
10 mesiacov od vydania a hodnotenie
Tak teraz už mám v GT5 prežitý nejaký ten deň, už viem prečo ho mám rád a prečo ho neznášam. Už je pre mňa, pre nás niečím iným ako očakávaný kráľ ... Áno chlapci z polyphony digital sa o svoj skvost starajú updaty, riešenie bugov, doplňovanie eventov, komunikácia s komunitou za toto všetko majú obrovskú pochvalu. No žiadne autá žiadne trate proste nič nové iná také doplnenie "toho čo už v GT5 asi malo byt" , to je trošku škoda aspoň nejaké premium autá by sa hodili ;)
Keď pozerám na tohto kráľa, tak premýšľam či je dobrý, spravodlivý a ako ho ohodnotím?
Myslím, že je veľmi ťažko hodnotiť GT5 no skúsil by som to rozdeliť "na dve"
Pre hráčov na volante, pre tých čo GT5 vnímajú ako "simuláciu jazdy"...
Ako náhle raz skúsite GT5 na kvalitnom volante zistíte jedno. Je to iná hra a Vám sa zrazu nechce hrať Forza3 , pretože vám chýba ten pocit, tá väzba medzi vami a volantom.
Viete že GT5 je také "japonské" ale to je jedno pretože ten pocit z jazdy je BEZKONKURENČNÝ. Aj keď neznášame jeho nedostatky aj tak je to kráľ.
Dovolím si tvrdiť že pre týchto, pre nás si GT5 odnáša absolútne hodnotenie 95%
Pre hráčov s gamepadom, pre tých ktorý GT5 vnímajú ako "zábavnú hru" a „nepožadujú“ od GT5 v prvom rade ten maximálny pocit z jazdy, tú odozvu. Tak keby si mám ja vybrať na gamepade mi viac vyhovuje napr. Forza3 a tu by som "kráľa" hodnotil tak na 80% neurazí, nadchne no niekedy pekne naštve ;)
Čo dodať ...
Hrám sa s kráľom, pozerám jeho krásu, milujem jeho silu, no neznášam jeho slabé stránky. A potom vidím... je to KRÁĽ, iba kráľ na božského to ešte nieje.
Gameplay videá
Ako malý bonus pár mojich videii, v každom videu som menil trochu kamery, aby ste mali možnosť vidieť viac pohľadov odporúčam všetky celé pozrieť. Všetky boli jazdené na volante Fanatec Porsche 911 Turbo S Wheel. Pri pohľade z kokpitu animácia zatáčania mierne „trhá“ je to nejaký graf bug hry, ale iba v replayi, zato animácie radenia sú neskutočné, napr. pohľad v rally videu na jazdca je úžasný. Tak príjemnú zábavu :D Bohužiaľ kvalita videí nie je výborná, podmienky nedovolili viac...
Video 1 - komentované video GT mod, kariéra, eventy
Video 2 - komentovane video Editor tratí
Video 3 - RALLY - Special event Tuscany Toscana Citroen C4 WRC
Video 4 - denna race - licence IA-10 Grand Valley Speedway Lamborghini Galardo LP560-4
Video 5 - Nočná race - Licence S-10 Special stage Route 5 McLaren MP4-12C
Video 6 - dážď - Special event AMG EXPERT CLASS Nurburgring Nordschleife SLS AMG
Recenzia vznikla na
TV LG 47ld950 fullHD 3D LCD 120cm
PS3 slim
Audio receiver yamaha 5.1 repro yamaha 5.0 + subwofer magnat
Volant Fanatec porsche turbo S Wheel
Foto som si „požičal“ od užívateľov a videa sú moje vlastné
Ďakujem za prečítanie, hodnotenie, komentáre :)
PS3
Vývoj: SCEE / Polyphony Digital Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|