Shin Megami Tensei: Devil Survivor |
Výborná DSková strategy/RPG, ktorá by vás vážne nemala minúť.
8.0
Nejnebezpečnější ze všech lží, které kdy byly dosaženy na trůn, je posvěcená, privilegovaná lež - lež, o níž každý věří, že je vzorem pravdy. Je plodnou matkou všech dalších všeobecně rozšířených omylů a falešných představ. Je to strom pošetilosti s hlavou hydry a tisícem kořenů. Je společenskou rakovinou!.....
Anton Szandor La Vey
Grafika 8 Ovládanie 8 Hrateľnosť 9 Zvuky 6 Hudba 9 Náročnosť priemerná
Temnota nemá hraníc. Je to hustý opar pripomínajúcu čiernu dieru, ktorá svojimi pazúrmi a zakrvavenými tesákmi, uvádza ľudí do zúfalstva, prírodu zbavuje jej farieb a celý svet zahaľuje do červeno-čierneho bezútešného závoja. Bytosť, ktorej srdce nakazil tento čierny zdroj zla, obyčajne nič necíti, nedokáže sa brániť voči tomuto zhubnému nádoru a v očiach má len jedinú vec, smrť. Napadnutí, posadnutí a vyčerpaní z démonického smiechu samotného satana, ktorého hlas im hučí v hlave stále silnejšie a silnejšie, sa dávajú na cestu tmy a bezútešnej psychopatickej radosti, z ktorej opojenia sa nikdy nebudú môcť nabažiť a tým pádom budú upadať do priepasti zatratených stále hlbšie a hlbšie ...a tá priepasť bohužiaľ nemá dno..
Temnota sama vznikla vo chvíli ako vznikol vesmír. Boj hmoty a antihmoty bol brutálny a dlhý, no z tých všetkých bojujúcich nakoniec prežil našťastie iba jeden prvok, hmota. Z nej sa počas nasledujúcich ďalších miliárd rokov vyvinul život, a teda aj my, ľudia. Prvú vojnu s temnotou sme vyhrali, no pri ďalšej už bohužiaľ nemusíme mať toľko šťastia, paradoxne hlavne kvôli nám ľuďom samotným, ktorí sú už tak vypočítaví a skazení, že by podrazili aj svojich blízkych, keby im to mohlo priniesť zisk. Ale prečo, hoc sme aj temnotu porazili, sa nájde na tomto svete stále toľko ľudskej zloby a nenávisti? Pravdepodobne z toho dôvodu, že hmota aj antihmota vzišli z jedného spoločného jadra.
Ľudí temnota už od dávna fascinuje a priťahuje. To ponorenie sa do studených vírov opačnej pravdy, v ktorej je možné nájsť úplne fyzické uspokojenie, či materiálny dostatok je tabu, sladké ovocie na ktoré nie je bezpečné dokonca ani pozerať, pretože slabšie povahy by nemohli uniesť ten nával umelo vytvoreného šťastia a padli by pani temnote rovno do náručia. Zoberte si napríklad takého maliara Francisca Goyu, ktorý svojimi obrazmi dokázal vykresliť atmosféru hraničiacu so sebazatratením, priam trýznenie duše odhaľujúce až na morok kosti prázdnosť a zmätenosť ľudskej duše márne prosiacej o vykúpenie. Z dnešných umelcoch vyniká hlavne švajčiarsky surrealista Hans Rudolf Giger, tvorca xenomorfa z filmu Votrelec.
Niekedy sa bohužiaľ uvrhnutý svet zatratenia a náš svet prelínajú. Naše paralelné vesmíry sa v určitých bodoch dotýkajú, a to má za následok vstup temných bytostí do našich životov. Je to pre ľudí ale hneď automaticky záhuba? Čo keby sa nejakým spôsobom dala ich prítomnosť využiť a použiť v náš prospech? Ak si chcete vyskúšať túto alternatívnu realitu, pustite sa do Devil Survivor. Partia stredoškolákov sa na začiatku prázdnin dostane k obľúbeným digi-hračkám COMP (nápadne pripomínajú konzolu DS), ktorá vďaka špeciálnemu nainštalovanému homebrewu dokáže vyvolať temné bytosti, démonov. Netrvá dlho a osud im pripraví ďalšie zo série prekvapení, dej sa začne zahusťovať, postavy naberú hĺbku, osudy sa začnú prelínať, prídu konšpirácie, uctievači rôznych kultov, až po záverečné rozuzlenie a následnú (ne)záchranu sveta. Svoj priestor tu dostanú aj smsky predpovedajúce udalosti počas dňa, a kľudne sa môže stať, že sa dočítate o svojej vlastnej smrti o 4tej poobede, a je len na vás aby ste to zvrátili. Viac už ale nepoviem ;)
Som si úplne vedomý toho, že som celý dej zjednodušil na úplne minimum, no spravil som to z jediného dôvodu, pretože prezradiť niečo viac z tak fantastického, originálneho a skvelo napísaného sveta by bolo prakticky rúhanie. Devil Survivor je o skúmaní a objavovaní a následnom euforickom pocite pri novom posune deja. V skratke, po sérii niekoľkých zvláštnych udalostí japonská vláda uzavrie časť Tokya pomocou vojenských zložiek tak, že nikto z tej časti nemôže von ani von, ani dnu. Spoločne s vašimi priateľmi je tam uzavretých ďalších niekoľko tisíc ľudí, ktorých osud je nejasný. Má to čo dočinenia s tými démonmi? Možno áno, možno nie, no isté je len jedno, za presne sedem dní všetci vo vnútri zomrú záhadnou smrťou, a tak netreba zaháľať ale prísť záhade na kĺb.
Brilantne napísaný a pomaly rozuzľovaný scenár nie je jedinou perlou v hre. Veľkú pochvalu si zaslúžia aj dialógy a samotné charaktery postáv. Každá osoba má svoje charakteristické správanie, štýl akým hovorí ale aj vnútorné trápenia, strach a túžbu po domove. Nie sú to vycvičení bojovníci, ale obyčajní ľudia ako ja alebo vy, ktorí sa určitou zhodou okolností dostali do situácie, v ktorej ide o ich vlastné prežitie. A preto len ich súhra, dôvera a priateľstvo im dávajú silu na prekonanie prekážok, pri ktorých už zlyhali mnohí vojaci či policajti. Putovaním po celej oblasti budete stretávať nových ľudí, ktorí môžu viac, či menej zasiahnuť do vašich životov a prakticky celého deja. Hra dynamická a tiahne vás dopredu rýchlosťou blesku, ale zase nie až tak, aby ste nemali možnosť ovplyvniť svojim chovaním dej (hrá má niekoľko koncov).
Po prostredí sa pri nebojovej časti nepohybujete normálne ako v iných hrách pomocou vlastnej postavy, ale je vám daná mapa uzavretej časti Tokya, na ktorej sú zakreslené miesta, do ktorých sa môžete od toho okamžiku vydať. Pred vstupom do toho miesta, si môžete prezrieť o čom sa tam rozprávajú ľudia, dozvedieť sa viac o tom mieste alebo sa porozprávať s vašou partiou. Po vstupe do toho miesta nad vašimi postavami taktiež nepreberiete kontrolu, ale dej a dialógy sa hýbu automaticky prostredníctvom statických obrazoviek. Teda tie nie sú až tak statické, pretože postavy sa sem tam zamračia, alebo urobia prekvapený výzor. Miesta, ktoré sú hýbateľom deja, sú označené obrázkom hodín a spravidla je pri nich aj obrázok postavy, ktorej sa daná časť toho deja týka.
Keďže na všetko máte sedem dní, hrá sa tu logicky na čas , čo ma taktiež za následok striedanie dňa a noci. Každé navštívenie miesta s hodinami vám zoberie pol hodiny z dňa. Často sa vám stane, že budete mať niekoľko dôležitých miest na výber naraz a tak len záleží na vašom rozhodnutí, ktoré postavy a príbehové vetvy budú zasahovať do deja a ktoré proste odignorujete, respektíve ich odstavíte na vedľajšiu koľaj. Je to zábavný systém, a šikovne v hráčovi nabudzuje falošný pocit nelineárnosti. Miesta označené výkričníkom obsahujú boje, tie sú buď dôležité pre posun príbehu, alebo voliteľné (free), kde môžete levelovať a zdokonaľovať svoje postav a démonov. V tejto hre je daný veľký dôraz na faktor grindingu, čo môže byť pre niekoho veľké mínus. Osobne mi to až tak nevadilo, až na podpásovky v záverečnej časti hry, v ktorej mi bolo ponúknuté na grinding len jedno miesto so slabými protivníkmi, čo malo za následok zbytočnú zdĺhavosť, repetitívnosť a únavu.
Devil survivor je označované ako strategické RPG. Boje majú veľké prvky ťahovej stratégie s následnými stretmi a bojmi alá Dragon Quest, po konci ktorých dostávate peniaze (macca) a skúsenostné body. Boje sa odohrávajú na vopred pre-renderovaných pozadiach, v ktorých už konečne môžete ovládať svoje postavy. Na začiatku rozostavíte svoje partie (partia sa skladá z jednej z hlavných postáv a dvoch démonov, ktorých jej priradíte) na vopred dovolené miesta a začnete ich ťahovo na striedačku s protivníkmi posúvať po štvorčekoch. Dosah, ktorý majú vaše postavy sú rôzne. Záleží to od štatistík a schopností, ktoré máte. Na základe vašich atribútov sa môžete pohybovať po území vo väčšom rozsahu, útočiť napríklad z diaľky, alebo trebárs na celú skupinu nepriateľov zoslať kúzlo, ktoré ich negatívne ovplyvní. Schopnosti si „kradnete“ od nepriateľov pomocou tzv „Skill Crack“. Na začiatku súboja označíte nepriateľovu schopnosť, ktorú od neho chcete získať a ak ho porazíte, tak bude vaša.
Pri strete s nepriateľskou partiou sa hra prepne ako keby do falošného FPS pohľadu (štýl Dragon Quest) a svojim postavám zadáte príkazy (fyzický útok, útočná či podporná mágia, alebo obrana). Boje sú len na jedno + bonusové kolo. Bonusové kolo získajú tie postavy, ktoré nepriateľovi spôsobia kritické zranenie. Na základe vašich útočných či pasívnych schopností môžete byť odolný voči kúzlam, môžete ich od seba odrážať alebo dokonca si údermi, ktoré dostanete doplňovať zdravie, či manu. Nepriateľovi dokážete privodiť otravu, spomalenie, skamenenie alebo rôzne iné stavy, presne tak ako v každom starom dobrom JRPGčku. Zvláštnosťou bojov, respektíve skupín je to, že tá postava ktorá je v strede je ako keby veliteľ. Partiu nerozbijete pokiaľ nezomrie on, čo má za následok, že hoc je aj „veliteľ“ obklopený dvoma silnými démonmi, tak stačí zničiť jeho a tým pádom ste úplne vyhrali. To samozrejme platí aj o vás, a keď zabijú veliteľa vám, tak v boji nepokračujete s podpornými démonmi, ale rovno sa zápas končí.
Získavanie samotných démonov je veľká sranda. Máte dva možnosti. Buď si ich budete vytvárať krížením iných démonov, ktorých už máte, alebo si ich budete za menu macca kupovať prostredníctvom aukcií. Aukcia je miesto, kde danú vec získa človek s najväčšou ponukou, a tak aj tu platí, že čím viac ponúknete, tým je vaša šanca na úspech vyššia. Aukcie trvajú len zopár sekúnd a tak treba byť rýchly a rozvážny. Niekedy môžete natrafiť na falošné ponuky, kedy sa vám môže stať že bojujete o démona, ktorého vypísané štatistiky sú skreslené a vymyslené, a tým pádom jeho skutočné atribúty sú oveľa nižšie. Za každý nákup dostávate body a keď máte dostatok bodov, tak sa môžete dostať do vyšších úrovní aukcií, v ktorých je možnosť nákupu oveľa schopnejších démonov.
Aj keď sa Devil Survivor väčšinou odohráva na statických obrazovkách, tak je s kľudným svedomím možné povedať že grafika je vysoko nadpriemerná, to hlavne platí o bojoch, v ktorých sú démoni predstavovaní v celej svojej (ne)nádhere. Pre-renderované územia bojov sú prehľadné, príjemne temné a pekne plastické. Jedinú opodstatnenú výtku mám k jednotlivým postavám, ktoré by mohli byť oveľa detailnejšie. Obrovské plus dávam hudbe, ktorá je jedným slovom bombová. Nadupané metalové riffy sa tu striedajú s pokľudnejšími melódiami, ktorých zvuk taktiež neabsentuje od gitarových vsuviek. J-metal/rock sa k JRPG vždy hodil, a Devil Survivor je toho výkladnou skriňou.
Všeobecne uznávaná séria Shin Megami Tensei nepochybila ani tentokrát. Priniesla vysoko-návykovú ťahovú stratégiu s veľmi silnými RPG prvkami, u ktorej sa kráľovsky pobavíte. Devil Survivor je temná hra, pojednávajúca o bojoch medzi temnotou a svetlom, medzi démonmi a ľuďmi, ktorých cestičky tiež nie sú niekedy úplne správne, no ľudstvo ako samostatná jednotka sa má šancu zmeniť, má šancu na reparát a opravu chýb ako každý jeden z nás. Temnota samotná a démoni sú to najstrašnejšie, čo ľudí mohlo postihnúť, ale taktiež jediná vec, ktorá ich mohla spojiť a dať životu, planéte a prostrediu okolo nás opäť raz šancu vybudovať lepší svet.
Ďakujem za prečítanie, dúfam že sa Vám recenzia páčila :)