Tekken 5 |
PS2
pridal pRo_gaMer 10.8.2005 o 22:11 pod používateľské recenzie
8.9
Tekken je herný gigant, ktorý snáď ani nemusím predstavovať. Prvé krôčiky tejto známej hernej série prebiehali ešte v starom grafickom šate, na staručkej PSX, no hra sa okamžite stretla s úspechom. Každou ďalšou vydanou časťou tejto dnes už nesmrteľnej hry sa záujem hráčov zväčšoval. Až napokon dosiahol maxima pri vydaní štvrtého pokračovania. Všetci verili, že svojský bitkársky štýl aký táto hra obsahovala už svojím ako technickým spracovaním tak aj hrateľnosťou už nemôže zájsť ďalej. Pri ohlásení Tekken 5 sa herné publikum rozdelilo na dva tábory. Prvý očakával ďalší krok k dokonalosti, a druhý zasa tuctový brak, vydaný za cieľu žmýkania peňazí. A ako nakoniec piate pokračovanie dopadlo? Plní Tekken 5 poslanie úspešného pokračovania alebo stavilo kartu na minimum inovácii? Oplatí sa vôbec takúto hru hrať? Moja odpoveď je jednoznačná. Oplatí a to nie raz!
Po vložení disku z hrou do PS2 vás ako prvé prekvapí úvodné video. Renderované intro je po produkčnej aj grafickej stránky spracované na úrovni hoolywoodskych filmov a rozhodne vás postaví so stoličky. Krásne technické spracovanie a dokonalá grafika vás neupúta o nič menej ako dokonalé SFX efekty a do každinkého detailu prepracované modely postáv. Celé intro je preto veľmi slušný začiatok, no neobsahuje ani polovicu z toho, čo vás čaká ďalej. Po intre naskočí strohé menu. Čo si však všimnete na rozdiel od iných hier je, že okrem klasických nová hra a nastavenie na vás čaká približne tucet možností, ako pokračovať. Ale poďme poporiadku.
Za prvé a hádam aj najdôležitejšie považujem kariéru. Na začiatku vám hra ponúkne výber postáv, ktorých je v hre mimochodom úcty hodný počet. Od starých a tých úplne prvých ktorý sa už zapísali do histórie, tu na vás čaká aj pár nových charakterov. Najlepší z nováčikov je podľa môjho názoru Raven, no pozornosť zaujme aj mladá Ázijská študentka, alebo ozrutný medveď. Po výbere postavy vám predstavy príbeh daného charakteru, vo forme jednoduchého textu s obrázkami, ktoré pripomínajú komixový štýl. Po predstavení a rozpovedaní životného príbehu vašej postavy sa už kľudne môžete pustiť do súboja. V hre vás čaká deväť arén, tzv. stagov, a v každej vás čaká iná postava. Musím priznať, že zozačiatku tento systém vyzerá jednoducho no už pri šiestom súboji sa zapotíte. Záverečný deviaty súboj to je len čerešnička na torte ale o nervoch pri hre neskôr! Takýchto deväť súbojov absolvujete s každou postavou a po každom vás čaká jedna odomknutá bonusový charakter. Tie sú priam úžasné, pretože možnosť zahrať si s chlapíkom podobným Pinochiovi sa nie vždy naskytne.
Druhý ktorý si zaslúži jeden odstavec je mód Arcade, v ktorom si takisto vyberiete postavu, ale absolvujete „trochu“ viac súbojov ako v Kariére. Mód Arcade totižto slúži na zlepšovanie schopností, vami vybratého charakteru v hre. Od hodnotenia Amatér si vyhranými zápasmi neustále zlepšujete schopnosti, a v hre si prejdete aj hodnotenia nováčika, až po najväčšie hodnotenia ako 2nd alebo 3rd dan, čo sú označenia čiernych pásov. Tu však hra zďaleka nekončí a vy môžete svoje schopnosti neustále zlepšovať. Vyhrať môžete aj hodnotenia ako Expert, alebo aj Maestro. Po každom vyhranom zápase, vám hra poskytne možnosť, s akou osobou môžete zápasiť ďalej. Vždy dostanete tri možnosti aj s hodnotením daného protivníka a hurá do toho. Nemyslite si však, že je to len tak dostať sa na najvyššie hodnotenia. Po päťdesiatich odohraných zápasov som mal hodnotenie 2nd dan a tým to ani zďaleka nekončí.
Ďalším módom je Survival. V tomto však naopak nejde ani o zlepšovanie postavy, ani o príbeh, ale o výdrž. S vami vybranou postavou totiž absolvujete niekoľko zápasov, a dôležité je vydržať v ringu čo najdlhšie. Postupne sa proti vám bude stavať množstvo charakterov a životy, ktoré vám odoberú, vám zostanú do ďalšej hry. To znamená, že nie len výdrž je dôležitá, ale pre vás ako hráča samozrejme aj rýchlosť, a schopnosť držať si nepriateľa čo najviac od tela, lebo i keď vám živote nepatrne poskočia pri prechode do ďalšej arény, nijak extra vás neposilnia. Zdá sa to byť jednoduché, no som zvedaví ako na tom budete vy, pretože už pri piatom zápase začína prihárať pod zadkom a celkovo vám stačí jeden viac menej nepodarený zápas a celý Survival je zbytočný lebo s minimom životov sa ťažko niekam dostanete. A keď taký nevydarený zápas príde pri dvadsiatom, nervový záchvat vám je na krajíčku.
Ako každý diel ani tento nevynechal hádam najzábavnejší mód a tým je duel. Možnosť zahrať si proti ľudskému účastníkovi je skvelá a pri tomto móde som sa vedel najviac uvoľniť. Teda zozačiatku som sa na ňom uvoľnil, pretože som si svoje ego pozdvihoval vytrieskávaním môjho deväť ročného brášku, no teraz sa tomuto hernému módu zďaleka vyhýbam. Brat totiž nejako nabral na schopnostiach a predošlé pozdvihovanie ega sa vzápätí premenilo na nervový boj o prežitie. Nenechajte sa však odradiť lebo to hrozí len pri mojom bratovi Celkovo je Duel veľmi zábavným módom a poskytuje nesmiernu zábavu.
Ďalšou možnosťou, je tzv. Devil Within. Autori si zrejme všimli, že svetom vládnu third person akcie a tak chceli aj do Tekkenu pridať niečo z vlastnej tvorby. To však bol veľmi zlý krok a autori ani len netušili, na aký tenký ľad sa týmto krokom pustia. Devil Within je totiž absolútne nepodareným projektom a takisto jediným veľkým mínusom tejto inak úžasnej hry. Postava totiž ovláda dvojicu úderov, dvojicu kopov a približne jedno kombo. Navyše je hra tak zúfalo nudná, že sa až rozum zastavuje ako mohol Namco niečo také stvoriť. Prázdne a pusté priestory nejakých laboratórií v ktorých sa pohybujete nezachraňujú ani nepriatelia s absolútne tupou umelou inteligenciou ktorý sú všetci rovnaký a neprinášajú žiadne zmeny. Takisto nudné súboje s bossmi a a celková krátkosť robí z tohto módu ohromné mínus.
Výrazné v hre sú však bonusy. Za tie najlepšie považujem možnosť vyskúšať si aj staršie diely Tekkena. Resp. prvú druhú a tretiu časť v jednoduchých arkádových súbojoch. Poviem vám rozdiel v grafike vám neuveriteľne udrie do očí, no zároveň sa vám vyroní aj nostalgická slzička spomienok. Okrem tohto tu však nájdete aj veľké množstvo videí, ktoré sa vám automaticky ukladajú do galérie. Okrem intra a nejakých E3 trailerov si preto môžete prezrieť aj všetky animácie z Kariéry. Potešujúca je aj, možnosť prehrať si všetky piesničky hry, v interaktívnom Jukeboxe. Bonusov je tu preto hodne a aj po dohraní je čo robiť. Teda dohraní pre koho ako pretože len veľmi málo ľudí môže povedať o Tekkenovi 5, že ho prešiel. Možnosti je nekonečne veľa a koniec hry prakticky neexistuje.
Fajn, takže možnosti v hre sme si opísali a teraz prejdeme k samotnej hrateľnosti. Pre tú mám len pár slov, skvelá, prepracovaná a návyková. Hra sa ovláda neuveriteľne plynulo a ovládanie je jednoduché a intuitívne. Ono to je však prakticky jedno čo na DualShocku stlačíte pretože všetky tlačidlá slúžia len na údery, kopy a komba. Poviem vám choreografie ktoré dokážu vaše postavy sú dychberúce. Výkopy, skoky a prehodenia rôzneho druhu vám vyrazia dych a udivia vás zároveň. Každá postava totiž ovláda približne šesťdesiat rôznych parádičiek na zneškodnenie nepriateľa. Niektoré sú jednoduché, a zvládnete ich prakticky aj náhodne, no niektoré obsahujú kombináciu aj šiestich tlačidiel a to sa už zapotíte. Hrateľnosť teda hodnotím veľmi priaznivo a návykovosť je prakticky jedinečná. Odtrhnúť vás od hry totiž dokáže len prehra. Pocity po prehratí napr. posledného zápasu pri vedomí, že už nepriateľovi stačil len jediný kop......aaargh. Zdá sa to obyčajné no nervy ktoré vás po prehre postihnú sa slovne nedajú opísať. To musíte zažiť. Umelá inteligencia nepriateľov je taktiež prekvapujúca a okrem obrany vaši nepriatelia dokážu aj rôzne výpady a prekvapivé útoky. Na rozdiel od prídavku Devil Within preto AI v single kampani hodnotím nadmieru pozitívne a nemám proti nej výhrady.
Keď ide o grafiku a technické spracovanie hry opäť sa dočkáte len superlatívov pretože aj v tomto najnovší potomok Namca robí zázraky. Grafika je svieža, rýchla a detailná. Ako prvé vám vyrazia dych detailné modely postáv a krásne tváre. Každý pohyb preto pôsobí neuveriteľne realistickým dojmom a vyzerá ako v skutočnosti. Vývojári zachytili postavy do neuveriteľných detailov a prepracovali každučkú maličkosť akú na postavách nájdeme, či už ide len o čiapku alebo pásik visiaci z opaska. Prostredia však v ničom nezaostávajú a rovnako ponúkajú baladu pre oči. Design prostredí je rôznorodý a prejdeme si prakticky aj miesta aké vám ani v kútiku duše nenapadli. Za tie najzaujímavejšie považujem vesmírnu stanicu na sklenenom podklade, lúku plnú bielych kvetov ktoré lietajú všade naokolo, alebo krvavo zakvitnutú záhradu pri bohatom panstve. Jednoznačne grafika a aj samotný engine patria k špičke v dnešnej dobe tak sa rozhodne je na čo pozerať.
Zvuky sú ako všetko ostatné takisto prepracované a ponúkajú úžasný zážitok. Samotné povzdychy a výkriky bojovníkov síce nie sú až také zaujímavé, no hudba ponúka skvelý pocit a ešte navršuje dokonalú atmosféru. Tá je priam dych berúca a od hry ako som už spomenul sa len tak odtrhnúť nedá. Do hry som sa počas zápasov dokonalo vžil a každá výhra ma potešila, no zasa každá prehra ma sklamala. Môj brat pri nervovom záchvate neraz aj upustil slzičku, takže aspoň som sa mal na čom baviť.
Slovíčko na záver...
Rok sa stretol s rokom a čakanie na titul Tekken 5 sa vyplatilo. Hra totiž okrem množstva zábavy ponúka aj neuveriteľnú hrateľnosť spojenú s návykovosťou, a skvelý pocit z hrania ešte znásobuje mnoho možností a rôznych módov ktoré sa v hre nachádzajú. Bonusy predlžujú záujem o titul takže aj keď vás už mlátenie hláv nebude baviť, Tekken 5 ešte odhadzovať nemusíte. Teda vám prajem veľa šťastia, a čo najmenej pocitov z prehry. Ja si teraz pôjdem kúpiť pop-corn, vykonám potrebu aby som od hry nemusel vstávať, zatiahnem rolety a opäť sa púšťam do sveta Tekkenu, lebo sa mi tam páči viac ako tu. pRo_gaMer
Plusy:
-hrateľnosť
-návykovosť
-zvuky, hudba
-grafika
-opäť krok k dokonalosti
Mínusy
-návykovosť
-nervová labilita pri prehrách
-po čase možno stereotyp
Po vložení disku z hrou do PS2 vás ako prvé prekvapí úvodné video. Renderované intro je po produkčnej aj grafickej stránky spracované na úrovni hoolywoodskych filmov a rozhodne vás postaví so stoličky. Krásne technické spracovanie a dokonalá grafika vás neupúta o nič menej ako dokonalé SFX efekty a do každinkého detailu prepracované modely postáv. Celé intro je preto veľmi slušný začiatok, no neobsahuje ani polovicu z toho, čo vás čaká ďalej. Po intre naskočí strohé menu. Čo si však všimnete na rozdiel od iných hier je, že okrem klasických nová hra a nastavenie na vás čaká približne tucet možností, ako pokračovať. Ale poďme poporiadku.
Za prvé a hádam aj najdôležitejšie považujem kariéru. Na začiatku vám hra ponúkne výber postáv, ktorých je v hre mimochodom úcty hodný počet. Od starých a tých úplne prvých ktorý sa už zapísali do histórie, tu na vás čaká aj pár nových charakterov. Najlepší z nováčikov je podľa môjho názoru Raven, no pozornosť zaujme aj mladá Ázijská študentka, alebo ozrutný medveď. Po výbere postavy vám predstavy príbeh daného charakteru, vo forme jednoduchého textu s obrázkami, ktoré pripomínajú komixový štýl. Po predstavení a rozpovedaní životného príbehu vašej postavy sa už kľudne môžete pustiť do súboja. V hre vás čaká deväť arén, tzv. stagov, a v každej vás čaká iná postava. Musím priznať, že zozačiatku tento systém vyzerá jednoducho no už pri šiestom súboji sa zapotíte. Záverečný deviaty súboj to je len čerešnička na torte ale o nervoch pri hre neskôr! Takýchto deväť súbojov absolvujete s každou postavou a po každom vás čaká jedna odomknutá bonusový charakter. Tie sú priam úžasné, pretože možnosť zahrať si s chlapíkom podobným Pinochiovi sa nie vždy naskytne.
Druhý ktorý si zaslúži jeden odstavec je mód Arcade, v ktorom si takisto vyberiete postavu, ale absolvujete „trochu“ viac súbojov ako v Kariére. Mód Arcade totižto slúži na zlepšovanie schopností, vami vybratého charakteru v hre. Od hodnotenia Amatér si vyhranými zápasmi neustále zlepšujete schopnosti, a v hre si prejdete aj hodnotenia nováčika, až po najväčšie hodnotenia ako 2nd alebo 3rd dan, čo sú označenia čiernych pásov. Tu však hra zďaleka nekončí a vy môžete svoje schopnosti neustále zlepšovať. Vyhrať môžete aj hodnotenia ako Expert, alebo aj Maestro. Po každom vyhranom zápase, vám hra poskytne možnosť, s akou osobou môžete zápasiť ďalej. Vždy dostanete tri možnosti aj s hodnotením daného protivníka a hurá do toho. Nemyslite si však, že je to len tak dostať sa na najvyššie hodnotenia. Po päťdesiatich odohraných zápasov som mal hodnotenie 2nd dan a tým to ani zďaleka nekončí.
Ďalším módom je Survival. V tomto však naopak nejde ani o zlepšovanie postavy, ani o príbeh, ale o výdrž. S vami vybranou postavou totiž absolvujete niekoľko zápasov, a dôležité je vydržať v ringu čo najdlhšie. Postupne sa proti vám bude stavať množstvo charakterov a životy, ktoré vám odoberú, vám zostanú do ďalšej hry. To znamená, že nie len výdrž je dôležitá, ale pre vás ako hráča samozrejme aj rýchlosť, a schopnosť držať si nepriateľa čo najviac od tela, lebo i keď vám živote nepatrne poskočia pri prechode do ďalšej arény, nijak extra vás neposilnia. Zdá sa to byť jednoduché, no som zvedaví ako na tom budete vy, pretože už pri piatom zápase začína prihárať pod zadkom a celkovo vám stačí jeden viac menej nepodarený zápas a celý Survival je zbytočný lebo s minimom životov sa ťažko niekam dostanete. A keď taký nevydarený zápas príde pri dvadsiatom, nervový záchvat vám je na krajíčku.
Ako každý diel ani tento nevynechal hádam najzábavnejší mód a tým je duel. Možnosť zahrať si proti ľudskému účastníkovi je skvelá a pri tomto móde som sa vedel najviac uvoľniť. Teda zozačiatku som sa na ňom uvoľnil, pretože som si svoje ego pozdvihoval vytrieskávaním môjho deväť ročného brášku, no teraz sa tomuto hernému módu zďaleka vyhýbam. Brat totiž nejako nabral na schopnostiach a predošlé pozdvihovanie ega sa vzápätí premenilo na nervový boj o prežitie. Nenechajte sa však odradiť lebo to hrozí len pri mojom bratovi Celkovo je Duel veľmi zábavným módom a poskytuje nesmiernu zábavu.
Ďalšou možnosťou, je tzv. Devil Within. Autori si zrejme všimli, že svetom vládnu third person akcie a tak chceli aj do Tekkenu pridať niečo z vlastnej tvorby. To však bol veľmi zlý krok a autori ani len netušili, na aký tenký ľad sa týmto krokom pustia. Devil Within je totiž absolútne nepodareným projektom a takisto jediným veľkým mínusom tejto inak úžasnej hry. Postava totiž ovláda dvojicu úderov, dvojicu kopov a približne jedno kombo. Navyše je hra tak zúfalo nudná, že sa až rozum zastavuje ako mohol Namco niečo také stvoriť. Prázdne a pusté priestory nejakých laboratórií v ktorých sa pohybujete nezachraňujú ani nepriatelia s absolútne tupou umelou inteligenciou ktorý sú všetci rovnaký a neprinášajú žiadne zmeny. Takisto nudné súboje s bossmi a a celková krátkosť robí z tohto módu ohromné mínus.
Výrazné v hre sú však bonusy. Za tie najlepšie považujem možnosť vyskúšať si aj staršie diely Tekkena. Resp. prvú druhú a tretiu časť v jednoduchých arkádových súbojoch. Poviem vám rozdiel v grafike vám neuveriteľne udrie do očí, no zároveň sa vám vyroní aj nostalgická slzička spomienok. Okrem tohto tu však nájdete aj veľké množstvo videí, ktoré sa vám automaticky ukladajú do galérie. Okrem intra a nejakých E3 trailerov si preto môžete prezrieť aj všetky animácie z Kariéry. Potešujúca je aj, možnosť prehrať si všetky piesničky hry, v interaktívnom Jukeboxe. Bonusov je tu preto hodne a aj po dohraní je čo robiť. Teda dohraní pre koho ako pretože len veľmi málo ľudí môže povedať o Tekkenovi 5, že ho prešiel. Možnosti je nekonečne veľa a koniec hry prakticky neexistuje.
Fajn, takže možnosti v hre sme si opísali a teraz prejdeme k samotnej hrateľnosti. Pre tú mám len pár slov, skvelá, prepracovaná a návyková. Hra sa ovláda neuveriteľne plynulo a ovládanie je jednoduché a intuitívne. Ono to je však prakticky jedno čo na DualShocku stlačíte pretože všetky tlačidlá slúžia len na údery, kopy a komba. Poviem vám choreografie ktoré dokážu vaše postavy sú dychberúce. Výkopy, skoky a prehodenia rôzneho druhu vám vyrazia dych a udivia vás zároveň. Každá postava totiž ovláda približne šesťdesiat rôznych parádičiek na zneškodnenie nepriateľa. Niektoré sú jednoduché, a zvládnete ich prakticky aj náhodne, no niektoré obsahujú kombináciu aj šiestich tlačidiel a to sa už zapotíte. Hrateľnosť teda hodnotím veľmi priaznivo a návykovosť je prakticky jedinečná. Odtrhnúť vás od hry totiž dokáže len prehra. Pocity po prehratí napr. posledného zápasu pri vedomí, že už nepriateľovi stačil len jediný kop......aaargh. Zdá sa to obyčajné no nervy ktoré vás po prehre postihnú sa slovne nedajú opísať. To musíte zažiť. Umelá inteligencia nepriateľov je taktiež prekvapujúca a okrem obrany vaši nepriatelia dokážu aj rôzne výpady a prekvapivé útoky. Na rozdiel od prídavku Devil Within preto AI v single kampani hodnotím nadmieru pozitívne a nemám proti nej výhrady.
Keď ide o grafiku a technické spracovanie hry opäť sa dočkáte len superlatívov pretože aj v tomto najnovší potomok Namca robí zázraky. Grafika je svieža, rýchla a detailná. Ako prvé vám vyrazia dych detailné modely postáv a krásne tváre. Každý pohyb preto pôsobí neuveriteľne realistickým dojmom a vyzerá ako v skutočnosti. Vývojári zachytili postavy do neuveriteľných detailov a prepracovali každučkú maličkosť akú na postavách nájdeme, či už ide len o čiapku alebo pásik visiaci z opaska. Prostredia však v ničom nezaostávajú a rovnako ponúkajú baladu pre oči. Design prostredí je rôznorodý a prejdeme si prakticky aj miesta aké vám ani v kútiku duše nenapadli. Za tie najzaujímavejšie považujem vesmírnu stanicu na sklenenom podklade, lúku plnú bielych kvetov ktoré lietajú všade naokolo, alebo krvavo zakvitnutú záhradu pri bohatom panstve. Jednoznačne grafika a aj samotný engine patria k špičke v dnešnej dobe tak sa rozhodne je na čo pozerať.
Zvuky sú ako všetko ostatné takisto prepracované a ponúkajú úžasný zážitok. Samotné povzdychy a výkriky bojovníkov síce nie sú až také zaujímavé, no hudba ponúka skvelý pocit a ešte navršuje dokonalú atmosféru. Tá je priam dych berúca a od hry ako som už spomenul sa len tak odtrhnúť nedá. Do hry som sa počas zápasov dokonalo vžil a každá výhra ma potešila, no zasa každá prehra ma sklamala. Môj brat pri nervovom záchvate neraz aj upustil slzičku, takže aspoň som sa mal na čom baviť.
Slovíčko na záver...
Rok sa stretol s rokom a čakanie na titul Tekken 5 sa vyplatilo. Hra totiž okrem množstva zábavy ponúka aj neuveriteľnú hrateľnosť spojenú s návykovosťou, a skvelý pocit z hrania ešte znásobuje mnoho možností a rôznych módov ktoré sa v hre nachádzajú. Bonusy predlžujú záujem o titul takže aj keď vás už mlátenie hláv nebude baviť, Tekken 5 ešte odhadzovať nemusíte. Teda vám prajem veľa šťastia, a čo najmenej pocitov z prehry. Ja si teraz pôjdem kúpiť pop-corn, vykonám potrebu aby som od hry nemusel vstávať, zatiahnem rolety a opäť sa púšťam do sveta Tekkenu, lebo sa mi tam páči viac ako tu. pRo_gaMer
Plusy:
-hrateľnosť
-návykovosť
-zvuky, hudba
-grafika
-opäť krok k dokonalosti
Mínusy
-návykovosť
-nervová labilita pri prehrách
-po čase možno stereotyp
napísal pRo_gaMer 10.8.2005
Páči sa mi!
8.9
TEKKEN 5
PS2
Vývoj: Namco / Namco Štýl: bojovka Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|