Need for Speed: Undercover |
Recyklovaný námet a málo inovácií? Nevadí, nás to stále baví.
8.0
Séria Need for Speed má už nejaký ten piatok za sebou a je známa azda medzi všetkými hráčmi. Diely mladšej generácie (počnúc Porsche:Unleashed) by sme mohli rozdeliť do dvoch prúdov: arkádovo zamerané (napr. Underground, Most Wanted) a tie,čo majú bližšie k reálnemu ovládaniu (Pro Street, Shift). Do ktorého by sme šupli Undercover? Záleží, čo si predstavíme pod reálnym a arkádovým závodením. Dovolím si povedať, že Undercover je predsa len viac arkáda ako simulátor.
Na pohľad "priamy" potomok dielu Most Wanted prináša závody v uliciach mesta na cestách presvetlených Slnkom a tiež sa opiera o napínavý príbeh. Dejovo však nenadväzuje na žiadny prechádzajúci diel (tak ako napr. Carbon čiastočne využíval dejové linky z MW), avšak vytvára nový príbeh, v ktorom sa dostanete za volant ako policajt v utajení. To pre vás znamená, že zatiaľ čo budete postupne vytvárať svoju reputáciu v podsvetí, aby ste nakoniec mohli kriminálnikom všetko zúčtovať, vaši nič netušiaci kolegovia policajti strážiaci ulice vám to nebudú uľahčovať a radi si do vás ťuknú. Práve závody kombinované s naháňačkami sú pilermi hrateľnosti v prípade Undercover.
Čo sa týka príbehu, ten vytvára len určitý rámec pre sled okolností. Popri voľnej jazde po meste a jeho okolí si môžete na mape zvoliť závod, pri čom na výber máte z klasických variant: okruhy, šprinty, časovky, prípadne vyzvať súpera na naháňačku, kde sa musíte pred neho dostať na určitú vzdialenosť, červená-nečervená. Inou možnosťou sú tzv. diaľničné súboje, pri ktorých sa na určitý čas musíte dostať pred svojho oponenta na diaľnici v hustej premávke. Nechýbajú súboje s bossmi, ktoré väčšinou prebiehajú ako súboj na diaľnici, prípadne ako wipe-out, pri ktorom musíte súpera poškodiť dosť na to, aby nebol už schopný ísť ďalej.
Chýba tu drift, ktorý by trochu uvoľnil ostrú zameranosť hry na rýchlosť a priniesol by trochu technického jazdenia. Tiež tu nenájdte drag (rýchly šprint, pri ktorom radíte manuálne), ten však už v predchádzajúcich dieloch trochu padal na ústa svojím spracovaním. Pri vysokých rýchlostiach sa však zabavíte: nitro si dopĺňate nebezpečnými manévrami v premávke, alebo čistou jazdou na jednotlivých úsekoch trate. Lahôdkou je i spomalenie času (speed breaker)- tento "bullet time" pridáva hre na atmosfére a ide o efektný prvok, hlavne pri prekérnych situáciách, kedy potrebujete na ceste získať trochu prehľad (napr. pred blokádou policajných áut).
Prepáčte, to bola zátarasa?
Neodmysliteľnou súčasťou hry je možnosť tuningu vášho motorového miláčika. Undercover takpovediac ponúka "kondenzovanú verziu" tuningu, teda niečo prevzaté z predošlých dielov v kompaktnom formáte. Nie je to asi nič pre náročných tunerov, ale tento formát mi prišiel prehľadný a dobre spracovaný. Rôzne časti auta môžete tunovať, prípadne len vyberiete celý súbor súčastí, ktorý chcete upgradovať (výkon, resp. ovládateľnosť auta). Nachádza sa tu i možnosť performance tuningu fungujúceho už od doby Undergroundu, autá sú rozdelené do skupín známych z dielu Carbon (Tuner japonské káry, Muscle nadopované americké mašiny a európske "Exotic" autá) a v rámci vizáže auta môžete karosériu upravovať v "Autosculpte", ktorý poznáme tiež z dielu Carbon. Škála i systém vinylov, ktoré budú zdobiť vaše auto je dostatočná, takže hociktorý Picasso si príde na svoje.
Do vašej garáže si môžete vybrať z peknej ponuky áut, je tu všetko možné od Mazdy cez Chevrolett, Ford až po Pagani Zondu a Lamborghini. Zachované je správanie áut: s Mitsubishi Lancer Evo (s pohonom 4x4) to bude na ceste držať lepšie ako s Camarom a zvuk baritónu motora Audi TT rozpoznáte ľahko od "stíhačky" Lamborghini Gallardo alebo Porsche Carrera GT. Autá môžete nakupovať, alebo ich získavať s niektorých závodov, predať však môžete len tie, ktoré ste si kúpili za vlastné. Peňazí zo závodov poputuje dosť, takže počas hrania si môžete dovoliť vystriedať viacero tátošov a upraviť si ich.
V hre na základe postupu zvyšujete svoju úroveň ako vodič, čím sa vám odomykajú nové autá, vylepšenia, oblasti na mape a ďalšie kapitoly príbehu. Samotné hranie dobre dopĺňa soundtrack, aj keď osobne sa mi viac páčili viac "heavy" sety ako napr. v Most Wanted; soundtrack Undercover je viac ladený do indie a electronica žánrov.
Hra inak neprináša veľa nových prvkov, no pri hraní hry som si užíval všetko, čo som si užíval i pri starších dieloch. Príbeh nijak nevyčnieva, no pri danom žánri sa cení i to, čo táto story ponúka. Osobne som práve fanúšikom arkádovejších dielov série (Underground, Most Wanted, Carbon) a Undercover sa mi svojimi vlastnosťami do tejto rodinky perfektne hodí. Neberiem ho teda ako diel recyklujúci už ohraté prvky, ale ako prinášajúci to, na čo je hráč zvyknutý a čo ho baví.
Plusy:
- využitie osvedčených prvkov
- tuning
- speed breaker
Mínusy:
- chýba drift