Vampire: The Masquerade - Bloodlines |
Táto hra má už skoro osem rokov no ja som sa k nej dostal až teraz. Pamätám si, že som sa na ňu tešil, no nikdy som sa k nej z rôznych dôvodov nedostal. Teraz som to konečne napravil a hodnotiť ju budem bez nostalgie, čo mi je trochu ľúto. Recenzovaná je verzia s najnovším community patchom 7.9. (Mám neodbytný pocit že som na niečo zabudol, no neviem prísť na to, čo by to malo byť)
9.0
VtMB je staré dobré RPG a teda príbeh by mal byť jeho silnou stránkou. Hra začína veľmi pomaly a postupne naberá na obrátkach. Dôležitá nie je ani tak hlavná dejová línia, ktorá je do značnej miery neuspokojivá, ako skôr všetko ostatné. Najzaujímavejšie je spoznávanie pre Vás nového sveta bytostí noci, politiky jednotlivých frakcií, a tvorov, o ktorých ste nemali najmenšej potuchy.
Čaká na Vás vyše šesťdesiat úloh, v štyroch hlavných a niekoľkých špeciálnych úrovniach. Do týchto hlavných lokalít budete vysielaný postupne, no môžete sa spätne vracať do ktorejkoľvek z nich, k čomu Vás hra nabáda prostredníctvom nových questov. Musím povedať, že som ešte nikdy predtým nevidel toľko originálnych, zaujímavých a zábavných questov s úžasnou atmosférou. Rovnako tak niektoré z lokalít (najmä tých špeciálnych) sú absolútne fantastické. Či už návšteva hotela v ktorom straší, sídiel rôznych významných postáv, práca pre ... dvojičky alebo stopovanie masového vraha. Rovnako tak postavy sú nezabudnuteľné, majú svoje ciele, ktoré sledujú a na ktoré Vás často využívajú alebo zneužívajú a svoj charakter, ktorý veľmi rýchlo určí aké city k ním budete prechovávať.
Keď už sme pri postavách nedá mi nespomenúť úroveň mimiky a celkovo kvalitu spracovania ich tvárí. Závidieť im môžu aj mnohé dnešné hry, napríklad taký Skyrim. Každá jedna hlavná postava je charakteristická a spoznáte ju hneď. Ženy sú naozaj krásne a muži často vzbudzujú rešpekt. Ich gestikulácia pri dialógoch je síce trochu premrštená no splňuje účel, pochopíte ich pocity a je určite prirodzenejšia ako tie dnešné „v polovici monológu prestaň hovoriť prejdi meter dozadu a vráť sa naspäť, potom smieš pokračovať v rozprávaní (áno Mass Effect, hovorím o tebe, a nie len tebe)“. Trochu horšie je to s celkovou animáciou postáv, či už pri chôdzi a behu, ale najmä pri prikrádaní. Art style je tiež veľmi vydarený, atmosféra je cítiť na každom kroku, nechýba krv a rôzne nechutnosti, tam kde sa to hodí. Horšie je to po grafickej stránke, teda z pohľadu dnešnej doby, ale vôbec mi to nevadilo. Soundtrack je skvelý, no v ozvučení sa nájdu menšie chyby.
Pri tvorbe postavy máte na výber sedem klanov, ktoré majú svoje špecifické postavenie v spoločnosti upírov, charakteristický vzhľad a samozrejme isté výhody a nevýhody. Tieto vlastnosti môžete ďalej špecifikovať podľa siedmych rôznych pôvodov Vašej postavy. Prispôsobujete si atribúty (fyzické, sociálne a mentálne), schopnosti (talenty, zručnosti a vedomosti) a nakoniec disciplíny, ktoré sa líšia v závislosti od Vášho klanu (napr. zvýšená sila, neviditeľnosť, obrnenie, atď.). Dovedna teda môžete rozdeľovať body do dvadsať jedna vlastností, ktoré majú dopad na sedemnásť činností (feat) a do troch disciplín, aj keď používať ich môžete viacero. Týchto sedemnásť činností ovplyvňuje všetko čo v hre robíte, či už je to boj, otváranie zámkov, zvádzanie alebo znášanie nepriateľských útokov. Každú z týchto činností ovplyvňuje jedna alebo dve vlastnosti, napríklad úroveň hackovania sa odvíja od Vášho rozumu a znalosti počítačov. Postavu si teda každý urobí bez problémov podľa vlastných predstáv a túžob. Body, ktoré prerozdeľujete získavate za splnené úlohy.
Bojovať môžete päsťami, ručnými alebo strelnými zbraňami a mágiou, ktorá je špecialitou jedného klanu. Boj nablízko sa odohráva z pohľadu tretej osoby, strieľate potom z pohľadu prvej. Boj je asi najslabšou stránkou celej hry. Je ťarbavý, neplynulý, v podstate len klikáte aby ste útočili a krytie moc nevyužívate (neviem či to bol bug, ale aj keď som sa snažil zablokovať úder, nikdy sa mi to nepodarilo). Pri boji si pomáhate už spomínanými disciplínami, ktoré často znamenajú rozdiel medzi (ne)životom a konečnou smrťou (ako to oni radi nazývajú). Ak sa k niekomu prikradnete, môžete ho rýchlo zneškodniť, zlomiť mu väz alebo ho napríklad prebodnúť. Na výber je dostatok zbraní, od utrhnutej ruky a koltu , cez sekeru a brokovnicu, až po katanu a útočnú pušku. Vypomáhať si môžete aj okultnými predmetmi, ktoré Vám zvyšujú rôzne atribúty alebo predlžujú účinok disciplín. Na konci ich na sebe budete mať viac než rapper diamantov.
Ak nechcete bojovať môžete sa zakrádať v tieňoch a nepriateľov obísť (aj keď niektorým súbojom sa nevyhnete). Stealth systém na prvý pohľad pôsobí dosť komplexne a premyslene no opak je pravdou. Celý indikátor, ktorý sa aktivuje keď si čupnete je zlý a ľahko zneužiteľný. Ukazuje Vám nebezpečenstvo detekcie aj pri ľuďoch, ktorí sú za hrubým múrom budovy. Stačí, že vy stojíte pri múre z jednej strany a oni z druhej. Ďalším problémom je ukazovateľ vzdialenosti, približujete sa chodbou a už z diaľky viete kde približne sa nepriateľ nachádza. Na druhú stranu, ich využitie ponúka plynulý prechod úrovňami a zachováva napätie a skvelú atmosféru. No aj tak je chybne navrhnutý. A nakoniec sú problémom aj samotné NPC, ak nie je miestnosť silno osvetlená môžete čupieť desať centimetrov od nepriateľa a on si Vás nevšimne.
Neodlúčiteľnou súčasťou hry je samozrejme krv. Používate ju na aktivovanie disciplín a závisí od toho Vaša schopnosť liečenia zranení. Najcennejšiu tekutinu získavate z krvnej banky v nemocnici, z potkanov a samozrejme z ľudí. Bezdomovci a vykonávateľky najstaršieho remesla majú menej výživnú krv ako bežní ľudia. Príslušníci klanu Ventrue sa nemôžu kŕmiť potkanmi, naopak Nosferatu z nich majú väčší úžitok ako ktorýkoľvek iný klan. Svoju obeť zabijete ak si neustrážite koľko krvi z nej vysajete, čo má za následok stratu časti Vašej už tak pochybnej ľudskosti. Čím menšiu ľudskosť máte tým väčšie je nebezpečenstvo prepuknutia feeding frenzy ak máte málo krvi. Keď vo Vás prepukne toto šialenstvo, stratíte kontrolu nad postavou a Vaše atribúty sa zmenia, čo môže byť výhodou pri súbojoch so silnými protivníkmi, no väčšinou tu je nebezpečenstvo porušenia „maškarády“. Masquerade je akýsi súbor pravidiel, ktoré musia (majú) upíry dodržiavať aby neprezradili svoju existenciu vonkajšiemu svetu. Bežní ľudia Vás teda nemôžu vidieť používať niektoré disciplíny a ak sa chcete nakŕmiť, musíte to urobiť tak, aby nikto iný nevidel čo robíte. Ak ju porušujete začnú Vás prenasledovať Lovci (hunteri). Ľudskosť aj Masquerade si môžete do istej miery obnovovať splnenými úlohami a dobrými skutkami (voliteľnou záchranou nejakého človeka).
Vampire the Masquerade: Bloodlines je nesporne kvalitná hra a úžasné RPG. Ponúka zaujímavý svet so skvelou atmosférou, nezabudnuteľnými postavami a originálny zábavnými úlohami. Komplexný a rozsiahly vývoj postavy uspokojí akýkoľvek herný štýl a je zárukou znovu hrateľnosti. Nevýrazná hlavná dejová línia, množstvo bugov a ťarbavý bojový systém sú však jasnými znakmi, že hra nie je dokonalá.
Plusy:
+ rozsiahle možnosti tvorby postavy
+ znovu hrateľnosť
+ originálne úlohy
+ atmosféra
+ lokácie
+ dabing
Mínusy:
- súbojový systém mohol (a mal) byť lepší
- rôzne dialógové možnosti väčšinou vedú k rovnakým odpovediam
- bugy, obrovské množstvo bugov
- stealth mechanizmus
- umelá inteligencia NPC
PC
Vývoj: Activision / Troika Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|