Battlefield 3 |
Najnovšie, už jedenáste pokračovanie, obľúbenej značky, tentoraz okrem multiplayera vsádza na singleplayer zážitok alá Call of Duty. Ako sa tejto zavedenej hernej klasike bude dariť?
9.0
Mediálne súboje, ktoré pretrvávali medzi EA/DICE a Activision posledné mesiace pred vydaním oboch titulov, nakoniec nepriniesli žiadne neuveriteľné novinky. Kto čakal zázraky, bude zrejme sklamaný, no vlastne sa nič nezmenilo. Značka Battlefield 3 sa už roky spája s ultimatívnym multiplayerovým vojenským zážitkom, ktorý miesto premysleného filmového príbehu s minimálnou možnosťou ovplyvňovania deja hráčom vsádza na technicky a herne vyšperkované online súboje so živými protivníkmi.
To len ziskuchtiví manažéri EA sa rozhodli, že postavia univerzálne kladivo na iného starého harcovníka, sériu Call of Duty. Musím konštatovať, že sa im to do istej miery darí, a na prvý pokus celkom šikovne, ale nevyhli sa viacerným chybám.
Battlefield 3 teda ponúka okrem obligátneho multiplayeru aj coop a singleplayer kampaň, ktorá akoby z oka vypadla o čosi lepšiemu holywoodskemu vojenskému filmu. Hodnotiť kvalitu príbehu je dosť ťažké a veľmi záleží od toho, čo hráč očakáva. Ak sa tešíte na epické a často absolútne nereálne scény typu k zemi sa rútiaca Eiffelova veža, či vojenské terénne vozidlo riadené z miesta spolujazdca, ktorým sa trafíte do otvoreného ložného priestoru rolujúcej vojenskej C130ky, budete zrejme sklamaní.
Tvorcovia a scenáristi sa vydali cestou uveriteľnejšieho a reálnejšieho spracovania, ktoré je doplnené o niekoľko dejových zvratov, a štýlom najviac pripomína príbeh z posledného Medal of Honor. Hlavnou postavou je vojak americkej armády Blackburn, ktorý spolu s dvojicou vojenskych vyšetrovateľov skladá dohromady zamotaný príbeh točiaci sa okolo iránsko-irackej hranice, tajomného Solomona, ruskej atómovej bomby a ... viac prezradiť nemôžem kvôli cenným detailom príbehu. Aj keď sa miestami vyskytujú celkom nudné pasáže, zhruba od druhej polovice kampane (ktorá je bohužiaľ klasicky krátka) príbeh naberie na obrátkach a smeruje k vskutku zaujímavému a akčnému vyvrcholeniu.
Blackburnove klasické pasáže sú prepletené malými vsuvkami v podobe misie za strelca na vojenskej stíhačke, vodiča/veliteľa tanku, alebo člena veľmi špeciálnej vojenskej skupiny, ktorú som v hrách tohto typu osobne ešte nevidel. Týchto pasáží je však v kampani ako šafránu. Je škoda, že obrovský potenciál na využitie širšieho spektra techinky v hre nebol využitý, gro vojenských vozidiel a zbraní tak vyskúšate až v multiplayeri.
Z technického hľadiska sa jedná o síce vyšperkovaný, no stále len koridor, aj keď z neho autori dostali maximum, ktoré mohli. Aj obtiažnosť je na pomery mainstream FPS hier pomerne vysoká, treba sa kryť a nezmyselné pobehovanie a strieľanie Rambo štýlom vás ďaleko nedostane. Veľmi pekne spracované sú niektoré animácie (podrezanie protivníka nožom, skákanie cez múr, kedy vidno nohy), no naopak hra sa nevyhla sekvenciám, kde hráč stláča klávesy v správnom poradí a pred ním sa odvíja "riadená" akčná scéna. Tieto zábery nie sú vyslovene zlé, no osobne si myslím, že mohli byť vyriešené o čosi vhodnejšie.
Čo sa však úžasne dotvára celkovú atmosféru a schováva v tomto smere konkurenciu na čele s Call of Duty do vrecka, je technické spracovanie, založené na engine Frostbite 2. Grafické spracovanie, zvuková kulisa, fyzika, deštrukcia (žiadnou prekážkou si nemôžete byť istí), hra svetla a tieňov, to všetko je na špičkovej úrovni. Jedinou daňou sú pomerne vysoké hardvérové nároky, no engine poskytuje široké možnosti nastavenia, takže aj majitelia menej výkonných platforiem si nájdu optimálne nastavenie, aby hra bežala plynule (pre multiplayer povinnosť), no stále vyzerala nadpriemerne dobre.
Samozrejme, základom série Battlefield je multiplayer, posledné pokračovanie nemôže byť výnimkou. K samotnému hraniu sa po novom používa systém Battlelog, "sociálna sieť", cez ktorú si hráči spúšťajú hru (aj singleplayer), vyhľadúvajú servery, sledujú svoj bodový progress. Battlelog umožňuje aj prístup k správam, hráčom, tímom, jeho súčasťou je fórum, komunikátor pre priateľov a tak ďalej. Na systém sú rôzne ohlasy, no vo všeobecnosti funguje bez problémov. Kiežby ľudia jednoducho akceptovali fakt, že EA musí ísť s dobou a prinášať takéto a podobné riešenia pre mainstreamové publikum. Vývoj ide dopredu a nemá zmysel nostalgicky spomínať na staré riešenia a odsudzovať nové nápady.
Keď sa človek prostredníctvom battlelogu prihlási do multiplayeru, má možnosť vybrať si zo štyroch základných tried, teda assault, engineer, support a recon. Ich unikátne vlastnosti, možnosti a výber zbraní dovoľujú vybrať si každému hráčovi. Ak k tomu prirátate množstvo pozemných, leteckých jednotiek a člnov, kombinácií je zrazu veľmi veľké množstvo.
Herných režimov je pomerne málo, no točia sa okolo niekoľkých osvedčených a a populárnych princípov. Conquest a všetky jeho odnože sú klasické boje o vlajku, pri Rush jedna skupina bráni a druhá útočí na tzv. M-Com stanice, death match nepotrebuje komentár. V prvých verziách multiplayer obsahoval značné množstvo chýb, no vydaním dvoch rozsiahlych patchov sa ich počet radikálne znížil. Hlavne posledný vydaný patch mení charakteristiku takmer všetkých zbraní a drobné zmeny sa nevyhli ani vozidlám, či hraniu samotnému. Novinkou sú aj tzv. shortcuts, ktoré si môžete kúpiť cez origin, a uľahčujú levelovanie a odomykanie zbraní a úprav na vozidlách príležitostným hráčom s nedostatkom času.
V multiplayeri je k dispozícii 9 základných máp v rôznych veľkostiach podľa zvoleného herného režímu, DLC Back to Karkand dopĺňa ďalšie štyri.
Technické spracovanie je u multiplayeru podobné, ako v single režime. Fyzika je implementovaná vo všetkých aspektoch hrania od streleckej balistiky až po chovanie dopravných prostriedkov. Hráči môžú ničiť budovy (ktoré nie sú vyňaté z deštrukčného modelu), na cestách a iných plochách ostávajú krátery po výbuchoch a tak ďalej.
Z osobných skúseností len toľko. Odohral som zatiaľ zhruba osemdesiat hodín a až na občasné zaváhanie battlelogu a niekoľko nevysvetlených pádov hry som sa s problémami nestretol, ale mám pocit, že fungovanie battlelogu zaťažuje niekedy počítač viac, než by bolo zdravé.
Online coop je okrem battlelogu ďašou významnou novinkou. K dispozícii je 6 misií, ktoré máte možnosť prejsť s kamarátom, prípadne nechať battlelog, aby vybral vhodný match automaticky. Misie sú celkom dobre navrhnuté, využívajú zákonitosti hrania dvoch živých spoluhráčov, no pre dostatočný zážitok treba používať com center v battlelogu alebo Teamspeak. Body za prejdené misie odomykajú niektoré zbrane z multiplayeru. Misie, ktoré možno hrať, sú rôzneho typu, od klasického CQB postupu budovou, cez pilotovanie/strieľanie z vrtuľníka, až po sniper support misie. Náplň je nezávislá od singleplayeru aj multiplayeru a zaberie zhruba dve až tri hodiny, podľa šikovnosti dvojice a zvolenej obtiažnosti.
Battlefield 3 nasleduje svojich predchodcov, čo sa multiplayeru týka, a pridáva zopár noviniek. Aj keď v prípade singleplayeru existujú medzery v spracovaní, AI a niektorých detailoch, multiplayer viac ako vyrovnáva bilanciu. Určite by mu boli pomohli ešte mesiace beta testovania, no DICE nespí na vavrínoch a hru priebežne upravuje. Zmenu určite prinesú aj ostatné DLC počnúc júnovým Close Quarters, neskôr Armored Fire a posledné End Game.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / DICE Štýl: Akcia / Multiplayer Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|