Angry Birds |
Nahnevané operence doleteli už aj na monitory počítačov!
8.5
Kto by si nepamätal na hru Snake určenú pre staré mobily fínskej firmy Nokia, ktoré sa nám dnes pripomínajú už len prostredníctvom po internete kolujúcich obrázkov, ktorých obsah humorne naráža na ich vysokú odolnosť. Dnes už môžeme o tejto hre hovoriť ako o kulte medzi zábavou určenou pre mobilné telefóny, no tak, ako sa tie zdokonaľovali, rástol záujem aj o novinky, medzi ktorými už obľúbený, no zároveň aj technicky zastaraný hadík nenašiel svoje miesto. A práve túto uvoľnenú pozíciu na poli mobilnej zábavy zaujal na pomedzí rokov 2009 a 2010 produkt fínskej spoločnosti Rovio, ktorý dostal vzhľadom na svoj obsah priliehavý názov Angry Birds. Nahnevané vtáčiky sa okamžite stali hitom a to takým obrovským, že v roku 2011 sa dočkali svojej obdoby aj na monitoroch počítačových hráčov.
Čím si vlastne táto hra získala tak obrovskú základňu fanúšikov? Predovšetkým ide o jednoduchý a už aj v minulosti pri iných podobných projektov osvedčený princíp, ktorým je hádzanie vecí s úmyslom deštrukcie daného cieľa. V tomto prípade sú to presnejšie, ako už názov napovedá, nahnevané operence, pomocou ktorých sa hráč snaží zničiť vopred pripravené stavby, no predovšetkým zneškodniť zelené tvory, v ktorých na základe vydávaných zvukov a niektorých výzorových čŕt spozná pozornejší človek prasatá.
To znie jednoducho, nie? No, asi vás budem musieť sklamať, také jednoduché to teda nie je. V takmer každom levele sa totiž nájde aspoň jedno prasa, ktorému vývojári dodali okrem nevkusnej kamennej prilby aj preňho výhodnú strategickú pozíciu, pri ktorej bude hráč musieť využiť nielen prosté vystrelenie vtákov z praku, ale aj aké také zákony fyziky, viditeľnú vzdušnú čiaru mapujúcu trasu letu predchádzajúceho vtáčika, ktorá sa neraz veľmi zíde pri plánovaní rýchlosti a smeru vystrelenia ďalšej operenej munície a takisto aj vlastnosti jednotlivých druhov vtákov. Dokopy ich je sedem druhov a každý oplýva inou silnou stránkou (obrovské zrýchlenie letu, nafúknutie, znášanie vajec na hráčov pokyn,...). Hráč sa pritom ani v jednom leveli nemusí trápiť nad ich výberom, keďže ten už urobila hra zaňho, pričom mu nedovolí ani vybrať poradie, v akom ich využije a tým pádom sa náročnosť opäť o niečo zvýši.
Hra oplýva hneď niekoľkými kapitolami, ktoré obsahujú desiatky levelov preverujúcich hráčovu šikovnosť, priestorovú predstavivosť a, áno, aj schopnosť využiť šedú kôru mozgovú. Každá kapitola pritom oplýva akýmsi náčrtom príbehu, presnejšie jednou animáciou na začiatku, pri ktorej nahnevané vtáky zisťujú, že im prasatá vykradli hniezdo s vajciami, poprípade si dokonca dovolili uniesť pár členov kŕdľa. A tu už, ako bolo spomenuté, nastupuje hráč snažiaci sa využiť všetky hrou i mozgom ponúknuté výhody na vyhubenie nepriateľov. Čím menší počet „munície“ pritom využije a čím sú následky jeho konania väčšie, tým získava vyššie bodové ohodnotenie a zároveň aj určitý počet hviezd, ktorý sa pohybuje v rozmedzí od jednej až po tri. To znamená, že prejdením všetkých levelov sa hra ani zďaleka nekončí a šikovnejších hráčov čaká ďalšia výzva - získať plný počet hviezd. Pri niektorých úlohách sa však tvorcovia bohužiaľ nevyhli až prehnanej obtiažnosti, pri ktorej nepomôže ani hráčova zručnosť a ich splnenie tak závisí skôr od šťasteny.
K opakovaniu celej hry za účelom splnenia všetkých úloh, čiže získaniu plného počtu hviezd, sa však nedostane každý hráč. Príčinou nie je ani tak vyššia obtiažnosť, ktorá rozhodne nemusí sadnúť každému a najmä nie tomu, kto od hry očakával len primitívnu zábavku spríjemňujúcu dlhé a nudné chvíle ničnerobenia, ako skôr fakt, že aj napriek zábavy a návykovej hrateľnosti, ktorú hra ponúka, tvorcovia pri obrovskom množstve levelov nedokázali udržať ich rozmanitosť na stálej vysokej úrovni. To nie je problémom hráčov berúcich Angry Birds ako príjemné spestrenie a zdanlivo nevinného žrúta času, ktorý dokáže zabaviť kedykoľvek a pokiaľ vlastníte hru vo svojom mobilnom telefóne, aj kdekoľvek. Brať však túto hru ako plnohodnotný titul, pri ktorom je potrebné dennodenne cvičiť a zdokonaľovať svoju zručnosť by mohlo namiesto osvedčenej zábavy priniesť len nudu a pocit stereotypu.
Vizuálnej stránke hry nie je prakticky čo vytknúť. Nejedná sa síce o žiadny prelomový počin, ktorý by dal počítačom poriadne zabrať, ale to pri žánri hry a aj pri jej veľkosti (celá zložka s hrou má len necelých 50MB) ani nikto nemohol očakávať. Rovio vsadili predovšetkým na farebnosť prostredia a vyšlo im to skvele. To všetko dopĺňajú rovnako pestrofarebné vtáky a aj obydlia prasiat, ktoré okrem estetickej hodnoty majú aj veľmi dobre spracované deštrukčné vlastnosti. Kým hradbu z dreva rozbijete ľahko a sklo vám taktiež nenarobí väčšie problémy, kameň už so sebou prináša tvrdšiu a stabilnejšiu obranu nepriateľa a tým aj omnoho väčšie problémy pri pokusoch o jeho zničenie.
Pri zvukoch, ktorými hra oplýva, nie je potrebné pozastaviť sa na dlhší čas. V celej hre totiž zaznie len jedna plnohodnotná skladba sprevádzajúca hráča v menu po spustení hry a jeden nemenný zvukový podmaz na začiatku každej kapitoly. Okrem nich už túto stránku hry zastupujú len špecifické zvuky nesúce sa z hrdiel vystreľovaných operencov, rozbíjanie a aj občasné výbuchy jednotlivých častí stavieb a podivné kvíkanie prasiat, ktorého sa dočkáte väčšinou len pri neúspešnom pokuse prejsť jedným z levelov.
Verdikt: Nie je žiadnym prekvapením, že Angry Birds si dokázali neuveriteľnou rýchlosťou podmaniť milióny hráčov po celom svete. Pritom tvorcovia z Rovio vôbec nepotrebovali vtlačiť do ich projektu horibilné sumy peňazí a množstvo prekombinovaných gýčovitých nápadov, stačil len jednoduchý a v minulosti mnohokrát osvedčený koncept, ktorý kvalitatívne aj obsahovo posunuli až do výšok, kam sa doterajší tvorcovia podobných hier len s túžbou pozerali.
+ nepretržitá zábava
+ veľké množstvo levelov
+ pestrofarebné vizuálne spracovanie
+ vynikajúce využitie núkajúceho sa potenciálu
+ zanedbateľná veľkosť hry a takmer nulové HW nároky
+ úlohy predstavujú výzvu...
- ... no niekedy až prehnane veľkú
- levely postupne strácajú rozmanitosť