Bad Piggies |
Nová hra od tvorcov Angry Birds, v ktorej hlavnú rolu hrajú úhlavní nepriatelia nahnevaného vtáctva - zlé zelené prasiatka.
8.5
Už necelé tri roky ubehli od momentu, kedy fínske vývojárske štúdium Rovio predstavilo svetu produkt, ktorý im pravdepodobne doživotne zabezpečil miesto v kronike zábavy určenej mobilným telefónom. Angry Birds oprávnene takmer okamžite po svojom vydaní dosiahli označenie kult a zaradili sa na poli hier určených pre mobily k takým velikánom, ako je dodnes nehynúci Snake. Hráčov si okamžite získali nielen svojim pestrofarebným grafickým spracovaním, ale najmä jednoduchými princípmi hrateľnosti a nepretržitou zábavou, ktorú ponúkali vo svojom boji proti zeleným prasatám. A práve protivníci farebných operencov chrániacich si svoje ešte nevyliahnuté potomstvo sa stali hlavnými protagonistami ďalšej hry partie zo severu, ktorá na rozdiel od svojich predchodcov prišla okrem mobilnej platformy zároveň aj na monitory našich počítačov. Podarí sa však zlým prasiatkam dosiahnuť medzi hráčmi rovnaký úspech ako ich úhlavným nepriateľom, alebo zostanú v mysliach nás všetkých zostanú navždy len tými provokačne krochkajúcimi potvorami?
Rola zlých prasiatok bola v Angry Birds jasná – ukradnúť vajcia, zašiť sa s nimi do zdanlivo neprelomiteľných pevností tvorených z dreva, skla a kovu a pevne dúfať v to, že túto bariéru sa hráčovi za pomoci niekoľkých druhov vtákov nepodarí prelomiť. Mnoho hráčov si preto určite myslelo, že táto úloha v ich vlastnom príbehu bude rovnaká. Tí, ktorí tak skutočne predpokladali, však tentoraz tipovali nesprávne. Rovio totiž zariskovali a namiesto stavania novej hry na základoch tej starej vytvorili úplne nové princípy, v ktorej úloha niekdajších antagonistov je prekopaná prakticky od základov, pričom vplyv nahnevaných vtákov na dianie v novej hre je okresaný na absolútne minimum a hráč ich bude mať možnosť zhliadnuť len jeden jediný raz a aj to len prostredníctvom jedného zo snímok tvoriacich cutscény.
Tí, ktorí sa tešili na budovanie tých najpremyslenejších a najnedobytnejších stavieb, však nemusia zostať úplne sklamaný. Bad Piggies totiž skutočne prevzali úlohu tvorcov, ibaže to vzali z trochu iného konca, aký sme všetci očakávali. Ich úlohou v hre je totiž konštruovať rôzne lietajúce a jazdiace mechanizmy, ktoré rozmer hry rozširujú z jednoduchej a chytľavej klikačky na akýsi bizarný, no napriek tomu vynikajúci a pútavý mix stratégie, racingu a leteckého... no, nazvať to simulátorom by bol asi nezmysel.
Ale pekne po poriadku. Po jednoduchej inštalácií hry (samotný inštalačný program má len niečo vyše 30 MB) a spustení hry sa hráč ocitne v menu, ktoré vzhľadom nápadne pripomína to z Angry Birds. Je však plne interaktívne a hráč sa tak môže dlhšiu chvíľu zabávať len tým, že bude rôznymi spôsobmi, ktoré budú v priebehu recenzie priblížené bližšie, znepríjemňovať prechádzajúcim, poprípade aj letiacim prasiatkam život. Z menu sa dá jednoduchým kliknutím presunúť do ponuky levelov. Hra momentálne obsahuje dve základe dejové línie (tretia sa pripravuje), ktoré však oplývajú len niečím, čo sa dá nazvať skôr náčrtom deja. V oboch z nich však ide o to dostať sa k jednotlivým kúskom mapy vedúcej pokladu, presnejšie povedané k vtáčím vajciam, ktorá bola nedopatrením (v prvom prípade vletela do ventilátora, v tom druhom ju nejaký zelený expert nenakreslil na nič iné, ako škatuľu s dynamitom) rozmetaná po celom hernom svete. Obe kampane sú navyše rozdelené na tri kapitoly, v ktorých sa nachádza toľko levelov, že ich celkový súčet spoločne s odomykateľnými bonusmi presiahne v hre najnižšie trojciferné číslo.
Ako už bolo spomenuté, podstatou celej hry je stavanie rôznych strojov, za pomoci ktorých sa so svojim zlým prasiatkom a v niektorých konkrétnych prípadoch aj s objemným náčelníkom musíte dostať ku kúskom mapy. Pokiaľ doteraz žijete v domnienke, že kompetentní ľudia sa pri tvorbe tých najneuveriteľnejších stavieb v Angry Birds museli poriadne zapotiť a ich fantázia pracovala na plné obrátky, mali by ste si čím skôr zaobstarať túto hru. Možností na tvorbu týchto strojov je totiž najmä v neskorších leveloch také obrovské množstvo, až sa každý hráč v istých momentoch pristihne, že mu nejde ani tak o splnenie úlohy, ako o stavbu toho najbizarnejšieho dopravného prostriedku a následne jeho skúšku v praxi, ktorá sa vo väčšine prípadov skončí, ako inak, fiaskom. Tvoriť stroje môžeme dokopy z vyše 30 rôznych komponentov, ktorých vymenovanie by si vyžiadalo minimálne ďalší dlhý odsek. Za všetky treba spomenúť samozrejme drevené či kovové kocky, ktoré tvoria základ každého mechanizmu, rôzne motory, časti vrtuľníkov, kolesá z rôznych materiálov, rakety slúžiace na zrýchlenie, balóny a tak ďalej. Po (ne)úspešnom skonštruovaní stačí len spustiť hru a za ovládania niektorých súčiastok na to vopred vytvorených si v duchu fandiť.
Prvé úrovne rozhodne nie sú žiadnou výzvou a aj priemerne mysliaci jedinec ich dokáže zvládnuť bez väčších ťažkostí. S postupom v hre sa však náročnosť pochopiteľne zväčšuje, súčiastok potrebných na skonštruovanie funkčného dopravného prostriedku pribúda a s nimi zároveň prichádzajú aj rozmanité prekážky stojace v ceste za vytúženým cieľom. Nebolo by na tom nič zlé, niektoré levely však dajú skutočne zabrať a hráčovi v nich nezostáva nič iné, len postupovať podľa princípu pokus - omyl, ktorý v niektorých leveloch bude musieť zopakovať nespočetné množstvo krát a nepomôže ani malá nápoveda, ktorú hra ponúka. Pokiaľ ste teda už pri Angry Birds od zlosti nad obtiažnosťou niektorých herných pasáží hádzali svoje mobilné telefóny, poprípade myšky či dokonca mladších súrodencov cez celú izbu do protiľahlej steny, odporúčam v záujme vášho duševného zdravia vyhnúť sa tejto hre alebo prinajmenšom vždy mať pre istotu zapnutý walkthrough na Youtube.
Dookola opakované prechádzanie jednotlivými levelmi, ktoré postupne strácajú predovšetkým na vizuálnej rozmanitosti, len s cieľom získať časť mapy, to by asi skôr či neskôr spustilo neudržateľnú lavínu stereotypu. Aj na to však vývojári mysleli a podobne ako v Angry Birds, aj tú pred hráčom čaká v každom levely väčšia výzva. Zakaždým je totiž možné získať určitý počet hviezd, v rozmedzí od jednej po tri. Prvú získavate automaticky za ukončenie levelu, ďalšie môžete získať ako bonus za splnenie dodatočných úloh. Jednou z nich je väčšinou získanie hviezdy ležiacej voľne na ceste, druhou je buď splnenie úlohy spočínajúcej v nepoužití istého komponentu pri stavbe vášho auta (lietadla), čo spôsobí ďalšie, už trochu zbytočné sťaženie, poprípade úspešné dokončenie levelu v časovom limite. Občas budete mať zase za úlohu počas jazdy nehavarovať, poprípade nevysypať cestou veľkého prasacieho kráľa. Vedľajších zadaní je teda viac než dosť.
Plnenie týchto dodatočných úloh však nie je do hry zakomponované len pre vášnivých zberateľov achievementov, pri vopred danom počte získaných hviezd sa totiž odomkýnajú ďalšie bonusové úrovne. Zároveň postupom hrou získavate nové a nové súčiastky, ktoré nebudete používať len v nasledujúcich misiách, ale postupne sa vám hromadia v takzvanom Sandbox móde, v ktorom má hráč za úlohu postavať ešte väčší a ešte bizarnejší stroj a s jeho pomocou získať čo najviac hviezd roztrúsených na omnoho väčšej ploche, než na akú ste boli zvyknutý počas hrania kampaní. Pokiaľ ste však do hry úplne zbláznený a stále máte chuť niečo zbierať, v niektorých leveloch sa nachádzajú ukryté lebky, ktorých získaním sa odomknú ďalšie možnosti hry. Takto sa obrovská zábava so zlými prasiatkami predĺži o ďalšie hodiny.
Podobne ako v Angry Birds, ani Bad Piggies nie sú založené na ovládaní, ktoré by vyžadovalo od hráčov zvlášť pokročilé skúsenosti a hravo ho zvládnu aj úplní začiatočníci, ktorí nemajú s hraním hier takmer žiadne skúsenosti. Vzhľadom na pokročilejšie a prepracovanejšie princípy hrateľnosti, ktorými táto hra oplýva, sa to môže zdať trochu neuveriteľné, no na ovládanie bohato postačí myška a trochu viac pozornosti hráča, pretože kým nahnevaných operencov stačilo vystreliť z praku a sledovať ich počínanie pri devastácií prasacích obydlí, prepracované stroje, v ktorých veziete prasiatko, musíte neustále pozorovať a v prípade nutnosti vypnúť či zapnúť motor, aktivovať rakety kvôli potrebe vyššej akcelerácie, zapnúť ventilátory kvôli zmene smeru pri lete a podobne.
Vizuálna stránka hry sa od tej, ktorou oplývajú Angry Birds, príliš, alebo lepšie povedané takmer vôbec nelíši. Je pestrofarebná, hravá a zábavná, presne teda zapadá do celej skladačky tvoriacej hru. Nečakajte ani výbuchy v štýle filmov Michaeala Baya pri nárazoch a následnej deštrukcií vašich výtvorov, dočkáte sa totiž len typickej farebnej zmesi oblakov a nápisov priliehavých danej situácií. Podobne spracovaných efektov sa taktiež dočkáte aj pri spúšťaní jednotlivých súčiastok počas plnenia úloh.
Hudobný soundtrack hry sa obmedzil na takpovediac akúsi hymnu, typickú pieseň zelených prasiat, ktorá vás po každom spustení hry privíta v menu, samozrejme v prípade, že si ju po istom čase nevypnete, pretože by vám dookola opakujúcu sa melódia mohla liezť na nervy. Okrem toho hudobnú stránku hry tvoria len zvuky prasiat a zvukové efekty jednotlivých komponentov, pochopiteľne sa nezabudlo ani na prenikavé zvuk výbuchu sprevádzajúci váš neúspech. A sľubujem vám, že toho sa v hre dočkáte skutočne často.
Verdikt: Nielen mnohé hry, ale všeobecne produkty, ktoré si berú námet zo starších, svetovo úspešných počinov a tie následne rozšíria, dopadnú často katastrofálne a to najmä z dôvodu chamtivosti tvorcov, ktorí sa nechali uniesť vidinou veľkého zárobku. Povedať, že Rovio vytvorili Bad Piggies z úplnej nezištnosti a vďaky, ktorú chceli prejaviť svojim verným fanúšikom, by bol asi nezmysel. Napriek tomu však hra dopadla presne tak, ako by mali pokračovania slávnych predchodcov dopadať a dovolím si tvrdiť, že mnohých z vás zlé prasiatka zabavia ešte viac ako nahnevaní vtáci. Či však aj táto hra dosiahne taký obrovský všeobecný úspech, ako jej predchodca, to ukáže len čas a kvalita jej ďalších menších pokračovaní.
+ nekončiaca zábava
+ pútavý nápad a jeho vynikajúce spracovanie
+ rozšírenie herných princípov oproti Angry Birds
+ získavanie hviezd plnením vedľajších úloh
+ predstavivosti sa pri tvorbe strojov nekladú medze
- postup mnohými úrovňami len za viacnásobného opakovania princípu pokus - omyl
- postupom hry malá vizuálna rozmanitosť levelov