Uncharted: Golden Abyss |
Uncharted. Vo vrecku. Tak je to priatelia. Od prvej prezentácie PS Vita a tejto hry som dychtil a slintal ako pes na bravčové pliecko. Ako je na tom nová časť série? Drží sa na jednej úrovni s dospelými príbehmi?
9.0
Nejeden nemajiteľ PS3 pri pozeraní si screenshotov na hocijaký diel zo série Uncharted zacítil závistlivé pálenie na srdci so všetkými zvyškami dúfania, že si tento skvost zahrá. Ja som bol jeden z nich. Dnes už mám prejdené dve z troch dobrodružstiev na PS3 a tak sa môžem pustiť do recenzie na Uncharted na PS Vita. Napriek tomu, že je to trocha zvláštne, túto hru nevyvíja Naughty Dog, len na projekt dohliada. Mňa to však pri hodnotení hry zaujímať nebude. Čaká nás zatratené mesto zo zlata a Nathan Drake, náš hrdina pred všetkými pôvodnými dobrodružstvami.
Napriek tomu že v dnešných dňoch recenzie dostávajú svoj zaužívaný ucelený tvar, začnem hodnotením grafickej stránky. Ak by som mal hodnotiť hru podľa grafiky, dostala by v momente desiatku! Výkon Vity je absolútna špica a to sa zásadne ukazuje na všetkom: textúrach, reflekcii, renderovaní a hlavne tieňoch. Všetky tablety, najvýkonnejšie telefóny alebo konkurenčné handheldy sa môžu strčiť pod Saharský piesok keď Vita vytiahne launch titul tohto ranku. 5 palcový OLED display je chlebom Pána Boha všemohúceho pre tento titul a keď som prvý krát pred priateľmi Vitu vytiahol a ukázal im prvé tri misie, neveriacky otáčali gambami napriek tomu, že hru videli tisíckrát na predvádzačke. Proste skvost! Grafiku recenzenti porovnávali k Uncharted 1, ja som však urobil priame porovnanie misie z džungle v Uncharted 2 a s vreckovým príbehom a videl som jediný rozdiel: Modely postáv. V dospelých dieloch Uncharted sú oveľa krajšie, čiže známe postavy spoznáte, no pri pohľade zblízka vyzerá Nate akoby spadol na schodoch na tvár, Dante akoby mal trasľavosť papule (aj keď je nová postava) a Sully zbrúsené sklenené oči ako Columbo. Tým nehovorím že sú na handheld zlé, iba sa na seba podobajú menej, ako by ste čakali.
Hra je rozdelená na 34 kapitol a má taktiež prológ. Príbeh je dlhý na normálny playthrough cca 12 - 15 hodín, čo je vcelku dosť. Dĺžka hry sa len zväčšuje ak hľadáte poklady ktorých je neúrekom a ešte sa k nim dostanem, ak hrajete na ťažšej obtiažnosti alebo ak zbierate trofeje. Tu sa práve stretávame s druhým problémom, ktorým Uncharted hry doteraz netrpeli a síce že prológ vám stále ukázal záhadný moment z hry a nič nespoilovala, naopak, celý čas ste premýšľali, ako sa to stalo... Ako sa Nate dostal postrelený do vlaku visiaceho z útesu. Teraz sa vám však ukáže tutorialová misia, ktorá vám okamžite spoilne druhého antagonistu, plus budete si ju musieť celú zopakovať v kapitole 29, teda nie je ničím skrátená, navyše je ešte dlhšia. Ďalší nedostatok je nerozloženosť kapitol. Na PS3 mali kapitoly normálny spád, na PS Vita je však jedna kapitola dlhá 30 minút, ďalšia má snáď 4 minúty. Potom je tam nejaká arkádová náplň ako beh pred streľbou alebo váľačka v rieke a potom zase nejaká poriadna. Nejde o málo nepriateľov na zastrelenie, ide skôr o nútenie hráčov uvedomiť si, že ide o handheldovú verziu aj keď má hra plný potenciál byť dospelým dielom v sérií.
Práve som narážal na ďalší pomerne veľký problém hry. Ste vlastník Vity alebo budete? Nepozerali ste dostatok prezentácií zariadenia? Zabudli ste aké má vymoženosti? Ak trpíte týmito neduhmi, Uncharted Golden Abyss vám ich mile rád pripomenie. Najmä ak hru hrajete na najťažšej obtiažnosti, nemáte náboje, zo všetkých strán na vás strieľajú a vy ste po starom známom kombe: " □ □ □ " alias útok päsťami nutní pestovať spartakiádu prstami po obrazovke čo vás absolútne dekoncentruje a taktiež vám berie jednu ruku z analogu. Prekresľovanie obrazcov uhlíkom na papier ako správny archeológ sa vám bude zdať zaujímavé no keď budete stierať ten istý ugrofínsky obrazec alebo čistiť zašpinenú valašku po stoosemdesiaty raz, bude sa vám to zdať možno absurdné. Dá sa s ním taktiež liezť ale načo preboha? Každý si to pekne krásne odmaká na tlačítkach a analogoch. To isté platí pre zadný dotykový panel. Dajú sa ním otáčať predmety, ktoré čistíte od nánosov bahna alebo sa ním dá šplhať po odkvapoch či lanách. Väčšina vertikálnych odkvapov však majú nie viac než 30 centimetrov do výšky a len zbytočne riskujete, že vám Vita spadne. Tiež sa mi tieto serepetičky páčili ale keď som začínal hrať na najdrvivejších obtiažnostiach, začali mi vadiť.
Z Uncharted mi tu napríklad chýbajú treasures a unlockables ako spawnutie zbraňe alebo skiny hráča, ktoré sa mi v takom Uncharted 2 veľmi páčili. Posledná nevýhoda hry sú takzvané bounties a s nimi spojené trofeje. Trofeje sú rozložené pekne a obtiažnosť je skvelá ale prešiel som hru presne 6 krát, vrátane obtiažnosti Hard a potom odomknutej Crushing. Zabil požadovaný počet nepriateľov všetkými zbraňami, predviedol som všetky triky a headshoty a melee killy a za všetko získal trofeje. Prečo nemám Platinum Trophy? Pretože z nepriateľov vypadávajú po zabití bounties. V každej sérií kapitol sú iné a treba ich na zvyšné trofeje získať všetky. Ale na to kedy vypadávajú a ako zabiť nepriateľa pre ich zodvihnutie nie sú ŽIADNE zákonitosti, nevedeli mi s tým pomôcť žiadne internetové guidy a portály, jednoducho hraj hru do nemoty až všetky náhodne nepozbieraš. Získavať sa dajú aj výmenou cez Near ale ako to urobiť na Slovensku?! Keď majiteľov Vity s hrou Uncharted s požadovanými bounties je ako kokosových stromov.
Viem, tí ktorí prestali čítať teraz mi dajú za článok nedostatočnú s tým, že si absolútne protirečím s hodnotením. Teraz som hru však porovnával k dospelým dielom Uncharted. Hra má veľmi dobrý príbeh ktorý vás motivuje ísť ďalej až kým nezistíte, ako sa to skončí a postavy majú brilantné herecké výkony a osobnosti. Dabing je samozrejme prvotriedny a Nate aj Sully hádžu nesmierne perly ako sme si už zvykli. Natovi všetko vadí a Sully hádže také pohotové drísty, jednoducho v tomto smere ide o plnohodnotný Uncharted titul. Hra je navyše posiata miliónmi pokladov, soškami, vydlabancami do tyrkysového kameňa, relikviami alebo fragmentami po starých civilizáciách, že môžem smelo povedať, že v tomto ohľade ide o špičkovú dobrodružnú hru, ktorá vám postupne príbehom plným intríg a zrád odkrýva civilizáciu, ktorá uzamkla a skryla pod zemský povrch mesto zo zlata. Je čo zbierať a dá vám to mnoho práce, kým nájdete všetko do posledného itemu.
Engine je takisto jedna báseň! Lezenie je zábavné, streľba je jednoduchá vďaka použitiu sixaxis ako soft aimingovej technológie, teda pravým analógom si "by očko" zamierite cieľ a potom už len nahnutím zariadenia zamierite lebeň a elegantne vypálite. Ovládanie je až na debilné dotykové orgazmy presne to isté čo sme videli na PS3. Ani v tomto smere nás tvorcovia nenechali v smútku. Veľmi pôsobivé! Niektorí sa sťažovali na framedropy, ba až lagy vo veľkých scenériách a v odozve mierenia, no ja som bol schopný prejsť hru na Crushing (čo mi dalo neskutočne zabrať) a to nie som Anton Ostrostrelec takže nevidel som v tom problém. Btw, screenshoty v recenzii sú odo mňa a sú odfotené priamo v PS Vita.
Píšem recenziu neskoro a v tejto dobe už vychádzajú na Vitu pecky ako najnovší NFS alebo Assassin´s Creed III, ale Uncharted je stále jeden z najlepších titulov na Vitu a vôbec najlepších prenosov dospelých dobrodružstiev konzolovej hry na handheld. Ospravedlňujem sa za nevývaženosť recenzie ale bol som ako viacerí z vás infikovaný šarmom dospelých dielov hry a tak som nemal inú možnosť než úprimne vypísať detaily v ovládaní, kapitolách a trofejovom systéme, ktoré mi vadia. Zvyšok je absolútna špica. Ak máte Vitu alebo zvažujete jej kúpu, je to HRIECH nevlastniť tento klenot! Dámy a páni, ODPORÚČAM!!!
PLUSY:
Grafické spracovanie a zvuky, absolútne špičkové na handheld (+3 body)
Postavy a príbeh (+3 body)
Cutscény s filmovým nádychom (+2 body)
Dĺžka príbehu (+2 body)
Poklady porozkladané po lokáciách (+1 bod)
MÍNUSY:
Dotykové sekvencie, ktoré sa nanucujú (-1 bod)
Bounty systém a jeho pripečená nepotrebnosť v hre popretkávanej pokladmi (-1 bod)
PS Vita
Vývoj: SCEE / Naughty Dog Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|