Splinter Cell |
Naučte sa potichu zakrádať!!!
8.5
Snake si myslí, že je nejaký BOSS, keď sa môže potichu pohybovať? Prd!!! Ani Ezio s Altairom vôbec nevedia čo je tichý pohyb. Ani Hitman, proste nikto. Jediný kto ma takúto vec naučil bol Sam Fisher už v roku 2003(PC verzia).
Hra vznikla vďaka spisovateľovi Toma Clancyho, ktorý rieši problematiku modernej vojny proti terorizmu. Síce sa nejedná o nejaký extra príbeh a jeho prevedenie mohlo byť oveľa lepšie spracované, ale o napätie, dejové zvraty je postarané. Hlavným hrdinom je Sam Fisher, ktorý na sebe čiernu kombinézu, za opaskom pištoľ a na hlave okrem mozgu okuliare s nočným videním. Hrdina je vyslaný do hlavného mesta Gruzie(Tbilisi), kde ma za úlohu preveriť zmiznutie dvoch agentov. Postupom času zistíte, že je do toho zamotaný prezident „Kombayn Nikoladz“ s ruskou mafiou. Zápletka je rozprávaná počas hrania, kedy debatujete so svojimi nadriadenými a aj zostrihom televíznych správ medzi misiami.
Hra obsahuje deväť misií a tak sa dostanete na rôzne miesta s odlišnými úlohami. V jednu chvíľu niekoho nepozorovane sledujete, následne vypočúvate, získavate informácie s PC, infiltrujete sa do základne CIA, aby ste odhalili zradcu čo je na vašej strane. Najlepšie sú však misie, v ktorých nemôžete byť vôbec odhalený a pritom nemôžete nikoho zabiť(maximálne omráčiť). Stačí ak dobre neukryjete jedno telo alebo vás odhalí kamera a začínate znovu. Vo vysielačke vám kolegovia budú radiť, ale nečakajte, že misiu začnete pár metrov od vášho cieľa. Vždy si budete musieť poradiť a otvorené dvierka do CIA vám nikto nenechá a tak budete musieť nájsť spôsob ako sa tam dostať.
Na tomto je vlastne postavená celá hra. Musíte nájsť čo najvhodnejší spôsob ako sa kam máte dostať, koho potichu zlikvidovať a pod. Čo však človeka zamrzí je linearita úrovni. Cieľ a cesta je vždy popredu daná a keď v kľúčovom momente neurobíte čo sa po vás žiada tak nasleduje koniec misie. Nejedná sa však o závažný problém, ale keď existuje niekoľko spôsobov ako si poradiť s protivníkmi tak by som uvítal aj viac ciest k danému cieľu. Takisto mi vadilo, že v niektorých momentoch som musel použiť hrubú silu a zbrane, ale našťastie väčšinou sa budete pohybovať v tieni a skrčení vyčkávať kedy nepriateľ odíde alebo ho potichu zozadu omráčite. Čo je však dôležite, že dizajn úrovní je navrhnutý práve na „stealth“ postup. Stealth zložka je naozaj prepracovaná čomu zodpovedá aj Samove vybavenie a špeciálne pohyby. Využijete efektné skoky, budete sa odrážať od steny, preťahovať sa cez úzke steny, rúčkovať po trubkách, lanách, rímsach, plotoch. Je obdivuhodné, že sa autorom podarilo vytvoriť pri tých všetkých pohyboch tak geniálne ovládanie. Pochvalu si hlavne zaslúži to zázračné koliesko na myške, ktorým plynule zrýchľujete alebo spomaľujete. To sa hodí hlavne pri likvidovaní protivníkov zozadu, kedy sa za nepriateľom pomaly približujete a popritom trochu zrýchlili pohyb, aby ste ho chytili s pištoľou pri hlave a dotiahli napr. k očnému skeneru. Výborne takisto je, že vďaka pohľadu z tretej osoby, máte neustále prehľad čo sa okolo vás deje lebo myškou ovládate takisto kameru a keď sa pohybujete dopredu tak si môžete sledovať čo sa deje za vami. Užitočné je však sa aj ukryť za roh a vykuknúť čo sa deje za ďalším rohom.
Ani agent 007 nejde do akcie bez špeciálne výbavy a inak tomu nie je ani u Sama. K základnej výbave patrí pištoľ s tlmičom a útočná puška SC20K, ktorá ma bohatú zásobu sekundárnych módov. Je vybavená tlmičom a rušičom zábleskov a môžete strieľať po jednom náboji alebo v dávke. Dá sa však využiť aj ako sniperka, kedy máte možnosť na chvíľu zadržať dych, lebo inak zbraň mi mierení poletuje hlava-nehlava. Najlepšie však na SC20K sú už spomínané sekundárne módy streliva. Gumovým krúžkom nepriateľa na chvíľu omráčite(dva ho rovno pošlú k zemi), elektrickým výbojom ho rovno omráčite. Nechýba ani kamera s dvomi funkciami. Tou prvou je zapískanie, ktorou prilákate pozornosť a tou druhou je uspávací plyn. Nábojov však nie je dostatok a tak budete musieť šetriť lebo v posledných misiách sa bude strieľať viac než je zdravé. Arzenál doplňujú aj granáty. Ďalšou pomôckou je laserový mikrofón, ktorým budete odpočúvať tajné rozhovory, rušičku kamier a šperhák. Otváranie zamknutých dverí je jednoducho geniálne vymyslené. Na obrazovke sa vám objaví rez zámkov a šípkami na klávesnici si zamknuté dvere otvoríte. V kritických momentoch, kedy je niekto za vami máte k dispozícií aj paľ-klúč, ktorým otvoríte dvere okamžite. Čo ma však vytáčalo je, že Sam nedokáže otvoriť dvere ak ma na rukách telo, ktoré chcete ukryť. Musíte ho položiť a následne si otvoriť dvere a potom telo znova zobrať na chrbát. Je to otravné a zbytočné to zdržuje.
Psi vyčuchajú aj hnedú škvrnu v zadku
Čo sa umelej inteligencie týka tak ak idete presne ako chcú autori a nenarušíte daný skript tak reagujú skutočne dobre. Reagujú na zvuky alebo váš rýchlejší pohyb a dobre spolupracujú s týmom. Protivníci niekedy robia až príliš veľké hliadky a medzi tým im zmizne pár kolegov tak im to divné nepríde. To však nepovažujem za chybu, pretože to by sme si potom moc nezahrali. Štvali ma však psy, ktorý vás dokážu vystopovať aj z príliš veľkej diaľky. Nelogickým problémom však je ak ukryjete telo v opustenej kancelárií, kde sa svieti tak hra neskôr nahlási, že bolo nájdené telo a spustí sa alarm. Tento problém nastáva aj keby ste omráčili každého na koho narazíte. Ak sa vám to stane, tak musíte sa nešťastne vrátiť k niektorej uloženej pozícií a dané telo nájsť. Veľkým plusom však je, že hru na PC môžete uložiť kedykoľvek.
Práca so svetlom
Po grafickej stránke patrila hra v dobe vydania k špičke. Najdôležitejším aspektom je bezpochyby osvetlenie, ktoré dodáva každej oblasti svoj charakter. Každý svetelný zdroj vydáva iný druh osvetlenia, tiene sa dynamicky menia v reálnom čase a môže vás odhaliť aj váš vlastný tieň. K lepšej orientácií vašej viditeľnosti vám však pomôže ukazovateľ viditeľnosti. Dôležitou zložkou sú však aj animácie postáv a hlavne Samov pohyb vyzerá pri tých všetkých pohyboch fantasticky a to pohyb postáv nebol vytvorení pomocou motion-capture. Modely postáv, objekty či textúry sú takisto na vysokej úrovni. Vynikajúco je spracovaná aj termovízia, ktorá vám zvýrazní predmety a osoby vyžarujúce teplo. Niekto však zabudol na to, že mŕtvola po čase vychladne a aj po dlhej dobe sú červené stále. Čo sa týka renderovaných filmov tak tie sú až trestuhodne otrasné. Nechápem ako niekto ich kvalitu mohol odsúhlasiť. Radšej mohli byť spracované priamo v engine hry. Bez dobrého ozvučenia by hra bola len polovičným zážitkom. Každá akcia, ktorú vykonáte má svoje presné ozvučenie a Michael Ironside, ktorý prepožičal Samovi svoj hlas mu dodal skutočne drsný – seriózny hlas. Nechýba ani správny humor pri ktorom sa pousmejete.
Tma je môj najlepší kamarát
Splinter Cell aj napriek svojím chybám prináša skvelú zábavu. Linearita hry ani tak neprekáža, pretože hra vás dokáže vtiahnuť do deja. Zamrzia skôr pasáže, kde chce nútený vytiahnuť zbrane a strieľať a pritom by to šlo aj bez toho. Tých približne 12 hodín si určite užijete a hru prejdete niekoľkokrát. Splinter Cell ukázal ako sa majú robiť stealth akcie.