Gothic |
Legenda RPG žánru od Piranha Bytes.
9.5
Moja ďalšia recenzia bude na hru, ktorá je síce trochu staršia ale stále vo mne prebúdza tie najlepšie spomienky pri tejto hre, tie hodiny , ktoré som pri nej strávil, hra ktorá si získala nielen moje srdce ale aj srdcia tisícok RPG hráčov, hra ktorá donedávna súperila o titul najlepšej RPG spolu so sériou The elder scrolls (napr. Oblivion a Skyrim). Predstavujem vám hru, ktorou začala jedna úžasná séria, ktorá mi ukázala dvere k RPG hrám, a tou nie je nič iné ako prvý diel hernej série od Piranha Bytes s menom GOTHIC.
Gothic je RPG hrou z pohľadom v tretej osobe, ktorá vás zavedie do horníckeho údolia na ostrove Khorinis, kde sa nachádzajú doly plné väzňov, ktorí tu pracujú aby vyťážili magickú rudu, ktorú používa kráľ na výrobu zbraní pre svoju vojnu proti orkom (v češtine škretom). Mágovia mali údolie uzavrieť údolie za pomoci magickej bariéry, no ale ako to už býva zvykom, tak sa niečo pokazilo a mágovia zostali uväznený. Väzni sa počas nepozornosti kráľovských stráží oslobodili a tak kráľ nemal na výber len vyjednávať. Tu vstupujete na scénu vy ako ďalší väzeň, ktorý mal byť poslaný aby pracoval v miestnych doloch. Neviete za čo ste odsúdený, neviete kto ste, len to že máte doručiť správu mágom ohňa, ktorú vám pred vašim vrhnutím do kolónie ako ju nazývajú miestny väzni, dal jeden mág. A tak po "priateľskom uvítaní" ste sa dostali do sveta Gothicu.
Prvým čím by som začal v tejto recenzii je herný svet a herné systémy. Do hry sa dostanete bez akéhokoľvek tutoriálu, bez vysvetlenia herných mechaník, a to je to čo robí túto hru výnimočnou, teda aspoň v dnešnom ponímaní. Nikto vám nepovie čo máte robiť, čím čo ovládate, proste na toto musíte prísť sami. To nemusí vyhovovať dnešným hráčom, ktorým musí byť všetko takzvane polopate vysvetlené aby sa mohli pustiť do hry. Jediné čo sa v úvode dozviete je svet v ktorom sa nachádzate a jeho najdôležitejšie lokality. Ďalej by som spomenul o táboroch ku ktorým sa môžete pridať. Nachádzajú sa tu celkovo tri a sú to: Starý tábor, Nový tábor a Bahenný tábor, alebo medzi obyvateľmi ostatných táborov nazývaný aj Sektársky tábor. Každý tábor má svoju špecifickú atmosféru, ktorú budete vidieť na každom kroku a na každom obyvateľovi jednotlivých táborov. Kým napríklad v Bažinnom tábore budete vidieť neustále modlenie sa k ich bohovi, poprípade fajčenie bahennej trávy- miestna droga, na druhú stranu v Starom tábore uvidíte na seba naukladané domy kopáčov, ktoré sú v kruhu okolo hradu. Celkovo však Gothic dýcha atmosférou reálneho sveta, ktorý má svoje presne stanovené pravidlá. Napríklad si v Starom tábore zaplatiť ochranu od miestnych strážcov v prípade, že by vás niekto napadol a ak vás niekto napadne tak v prípade že ste im zaplatili tak vám prídu na pomoc, v opačnom prípade sa budete brániť sami. Taktiež pokiaľ vyjdete do prírody uvidíte fungujúci potravinový reťazec- vlci lovia miestnu faunu ako napríklad mrchožrútov čo sú akýsi prerastení vtáci. V jednotlivých táboroch môžete vidieť obyvateľov ako si niečo kuchtia na panvici, strážcov vykonávajúcich obhliadku alebo aj dvoch obyvateľov rozprávajúcich sa medzi sebou. Týmto doslova do detailov vytvoreným svetom si Piranha Bytes získali srdcia tisícok hráčov.
V hre za každé zabité zviera, zabitú postavu či splnený quest dostávate skúsenosti (klasika v RPG žánri), vďaka ktorým po postupe na ďalšiu úroveň získate skúsenostné body, za ktoré môžete pri učiteľoch sa naučiť niektorú schopnosť poprípade ju vylepšiť. Napríklad zväčšením sily môžete používať silnejšie zbrane na blízko, pri naučení plíženia môžete nepozorovane niekomu vykradnúť vrecká alebo vypáčiť zámky, ale aj to sa musíte najprv naučiť, čo nie je problém keďže učiteľov je dostatok a je len na vás ktorou cestou sa vyberiete, či sa chcete sa stať neohrozeným bojovníkom alebo mocným mágom, je to len na vás. Ale najprv sa musíte stať členom niektorého z táborov. Až po niekoľkých questoch sa môžete stať plnohodnotným členom niektorého z táborov. A tu je prvé výrazné mínus v hre. Hra je v prvej kapitole nelineárna, máte tu najväčšiu voľnosť, no ako náhle sa stanete členom niektorého z táborov hra sa začína stávať postupne lineárnou. Ale i napriek tomu vás hra nikdy nebude nudiť a nenastane stereotyp keďže questy sa nijak výrazne neopakujú. Aj vďaka systému respawnu monštier na začiatku každej kapitoly nenájdete miesto ktoré ste už vyčistili prázdne. Nedá mi nespomenúť súbojový systém. Chvíľu trvá kým si na neho zvyknete, ale ako náhle sa do neho dostanete už vám nebude robiť žiaden problém. V kombinácii s obtiažnosťou hry sa jedná o jeden najlepších súbojových systémov hrách. Nejde o žiadne zbesilé klikanie hlava- nehlava, tu musíte aj taktizovať, načasovať úder, vedieť kedy brániť. Ale súboje sa v hre medzi sebou líšia. Zvieratá síce záverečným úderom zabijete ale NPC postavu len omráčite. Pre zabitie ju budete musieť ešte doraziť, kým bude na zemi. V hre pri súbojoch vám pomáhajú elixíry a jedlo ktoré vás bude liečiť, poprípade vám môžu poskytnúť dočasné alebo trvalé navýšenie niektorej z vlastností. V hre je hlavným platidlom magická ruda, ktorú získate či už z mŕtvych, poprípade z omráčených, ale dostanete ju aj za splnenie úloh. U obchodníkoch za ňu môžete nakupovať výbavu, zbrane, elixíry, ale pokiaľ jej nemáte dostatok tak to nevadí, nikto vám nebráni vymeniť tovar za tovar. Po svete sa pohybujete výlučne peši ale napriek jeho pomerne veľkej rozlohe nehrozí že by ste zablúdili. V hre chýba fast travel, čo neocenia moderní hráči, ale to nijak nevadí keďže sa dostanete všade kam si zaumienite. No napriek tomu nebude musieť neustále behať z jedného konca mapy na druhý vďaka teleportačným kameňom, ktoré vás dostanú na všetky dôležité miesta v kolónii.
Vizuálna stránka v dnešnej dobe už nijak neohúri, ale to na hre nevadí pretože hlavnou ťahákom hry nie je a nebola grafika, ale jej atmosféra. Nízke rozlíšenie textúr a chýbajúce mnohé efekty budú mnohým hráčom vadiť. No napriek tomu vás grafika hry dokáže ohúriť niektorými svojimi detailmi. Hlavné čaro hry je pri pohľade na bariéru, ktorá vyzerá jednotlivo úchvatne a neraz som sa zastavil a kochal sa pohľadom na ňu. No bariéra nie je jediná vec, ktorou sa dá kochať. Sú to aj rôzne výhľady na krajinu, napríklad hneď na začiatku je výhľad na Starý tábor a krajinu okolo neho napriek grafike jednoducho úchvatný. No jedno mínus pri grafike musím spomenúť hra mala na svoju dobu pomerne vysoké HW nároky. Keď som ju prvýkrát hral na svojom PC- Pentium 3 733 Mhz, 256 MB Ram a 32 MB grafickú kartu, tak mi nehorázne sekala napriek tomu, že som spĺňal doporučené požiadavky. No na druhú stranu hra v dnešnej dobe s plynulosťou hra nebude mať žiadne problémy.
Bez hudby od Kaia Rosenkranza si hru už ani nedokážem predstaviť. Tóny jeho hudby dokonale sedeli k hre a len podtrhávali už tak vynikajúcu atmosféru. Ešte dodnes mi v hlave znejú melódie tejto hry či už hlavná zvučka hry alebo hudba hrajúca v starom tábore, ktoré sú naozaj geniálne. Hlasy postáv mi k postavám absolútne sedia a nedokážem si už ani predstaviť, že by ich daboval niekto iný. No na druhú stranu si nemôžem pomôcť ale hlas hlavného hrdinu mi veľmi pripomína hlas Marca Meera.
Hra vďaka svojej náročnosti, zaujímavému súbojovému systému, atmosfére a napriek svojmu veku a chybám ešte aj dnes patrí k najlepším hrám aké kedy vznikli a navyše by sa dnes dala zaradiť ku klasike RPG žánru. No na druhú stranu väčšinu dnešných hráčov už neohúri a tak skôr zaujme skúsenejších hráčov.
Plusy
žijúci herný svet
dĺžka hry
obtiažnosť
súbojový systém
hudba
Mínusy
v dobe vydania vysoké HW nároky
pre niekoho obtiažnosť
časom sa hra stane lineárnou