Tomb Raider |
Vynikajúci reštart pôvodnej série, ktorý zaujme i tých, ktorí nie sú fanúšikmi.
9.0
Nikdy som nebol fanúšikom série Tomb Raider. Hral som síce druhý a tretí diel, ale ani jeden ma nezaujal a ani jeden som nanešťastie neprešiel. Ale aj tomuto vážnemu nedostatku som s nadšením očakával reštart série, ktorý len prednedávnom vyšiel a tak si ho trochu prejdeme.
Hra nás zavedie na samý počiatok Lary Croft, do obdobia kedy bola len začínajúcou, neskúsenou archeologičkou na ceste za svojím úplne prvým dobrodružstvom. V hre uvidíme ako sa stala tou ako ju poznáme z predchádzajúcich dielov, teda drsnú ženu, ktorá neváha použiť zbrane, zabíjanie jej nerobí problémy a ako skúsenu a svetaznalú archeologičku.
Ako som už povedal, v hre ide Lara krátko po skončení svojho štúdia, na svoju prvú výpravu. Chystá sa nájsť bájny národ Yamatai poklad slnečnej kráľovny Himiko, no loď Endurance na ktorej sa Lara plaví pri ceste cez Diabolský trojuholník zastihne búrka, ktorá loď vážne poškodí a tak stroskotáte spolu s vašimi priateľmi na neznámom ostrove. Lara sa prebúdza na pláži no dlho hore nezostane, keď ju niekto znenazdajky udrie silne do tváre. Po omráčení sa Lara prebúdza zavesená na strope dole hlavou v komnate so sviečkami a tu sa nachádza prvá vaša úloha- dostať sa dole a nájsť cestu von. Po dostaní sa von sa ocitáte v lese na ostrove, kde získate vašu prvú zbraň a tou je luk, s ktorým strávite väčšinu času. Okrem luku budete používať aj iné zbrane ako pištoľ, brokovnica a samopal, ktoré sa budú na ostrove budú hodiť, keďže záhadný ostrov skrýva mnoho nebezpečenstiev ako sú napríklad divoká zver a banditi, na ktorých budete narážať skoro na každom vašom kroku. Postupom času Lara narazí ešte na mocnejších nepriateľov, ktorí súvisia s tajomstvom záhadného ostrova. V priebehu hry budete aj vidieť ako pobyt bude vplývať na psychiku mladej Lary, ako na ňu zapôsobí prvé zabitie, strata jej priateľov a ako ju bude pobyt na ostrove postupne zoceľovať a ako sa pomaly bude stávať skúsenou bojovníčkou, ktorou skoro nič nevyvedie z miery.
V priebehu hry budete nachádzať rôzne predmety zanechané predchádzajúcimi obyvateľmi ostrova, zápisky či už členov vašej posádky, alebo predchádzajúcich obyvateľov tohto ostrova, ktoré vám rozpovedia príbeh ostrova a trocha bližšie vám ho osvetlia. Za každý nájdený zápisník alebo predmet získate skúsenostné body a získaní potrebného počtu skúsenostných bodov postúpite na ďalšiu úroveň, za ktorú získate jeden body, ktorý môžete ľubovoľne investovať do jednej z vlastností. Vlastnosti, ktoré si môžete vylepšiť sú rozdelené do troch skupín: Bitkár, preživší a lovec. Každá skupina vylepšuje iné vlastnosti. Skupina preživší vylepšuje napríklad počet súčiastok, ktoré získate z mŕtvych tiel( k tým sa dostanem neskôr), poprípade maximálny počet munície, ktorý môžete u seba mať. V skupine bitkár si môžete vylepšiť zachádzanie v boji na blízko a v skupine lovec si zlepšíte schopnosti používania zbraní. No niektoré schopnosti si môžete vylepšiť až po dosiahnutí určitej úrovne postavy. Vylepšovať svoje schopnosti si nemôžete kde chcete, to môžete urobiť len na špecializovaných miestach a to sú tábory. Okrem vylepšovania schopností si v nich môžete vylepšiť aj svoju výbavu a zbrane, no na to aby ste ich mohli vylepšovať, musíte najprv nazbierať určitý počet súčiastok, ktoré sa nachádzajú na mnohých miestach na ostrove. V hre sa nachádza aj fast travel, no ten môžete použiť tiež v táboroch, ale zase nie v každom. Ostrov na ktorom sa nachádzate putujete striktne po vymedzenom koridore, proste idete len vpred, hoci niektoré oblasti sú pomerne rozsiahle a nachádzajú sa tu rôzne skryté poklady, ktoré môžete nachádzať ak chcete mať hru prejdenú na 100%. Na niektorých miestach ostrova sa nachádzajú skryté hrobky, s ktorých nájdením ale nebudete mať takmer žiaden problém, keďže hra vás na výskyt hrobky v blízkosti upozorní a navyše neďaleko hrobiek sa nachádzajú na skalách nakreslené rôzne symboly, ktoré na to upozorňujú. V hrobkách budete musieť riešiť rôzne rébusy, ktoré síce trocha potrápia vaše mozgové závity aby ste mohli zistiť ich tajomstvo a nájsť ich poklad, no v konečnom dôsledku nie sú nijak náročné. No nanešťastie za získanie pokladu v hrobkách nezískate okrem skúsenosti v podstate nič, čo by vám mohlo pomôcť na vašom postupe hrou. V hre sa veľmi často vyskytujú aj rôzne QUICK-TIme eventy, s ktorými sa najčastejšie stretnete pri súbojoch nablízko. Lara vždy ako náhle je nablízku nepriateľ vytiahne zbraň a začne postupovať opatrne. Súboje sú riešené naozaj bravúrne a aj spracovanie umelej inteligencie je na veľmi vysokej úrovni keďže ani pri stealth postupe nie ste úplne bezpečí, keďže nepriateľ reaguje na každý váš pohyb, na každý podozrivý zvuk, dokonca sú schopný počuť nabíjanie vašej zbrane. Nepriateľa pri súbojoch sa kryjú, niektorí sa na vás vrhnú s vytiahnutými nožmi, skrátka sa vás snažia zastaviť za každú cenu. Postupom hry narazíte na tuhších protivníkov ako sú banditi, dokonca narazíte aj na bossov. Napriek tomu, že sa hra odohráva na jednom ostrove, tak narazíte na rôzne prostredia ako sú lesy, zasnežené hory, ruiny atď. vďaka čomu nehrozí stereotyp, čo v kombinácii s kvalitným súbojovým systémom je veľké plus.
Grafika beží na Crystal engine, ktorý bol použitý už v Tomb Raider: Legends z roku 2006, no vek na ňom takmer vôbec nie je poznať, keďže autori vylepšili na engine takmer všetko čo sa dalo. Hra hlavne v PC verzii vynikne textúrami vo vysokom rozlíšení a efektmi DX11 ako je tesselácia, no najväčší záujem u hráčov vzbudila úplne nová DX11 technológia TressFX, ktorá vytvára zatiaľ najrealistickejšie vlasy v hrách. Na vysokej úrovni je hlavne spracovanie jednotlivých postáv, ktoré sú priam vytvorené priam bravúrne. Animácie postáv sú robené technológiou Motion Capture, čím iba zvyšuje na kvalite hry. Ďalšou kvalitne spracovanou časťou hry je aj práca s kamerou, ktorá je v cutscénach naozaj kvalitná a vyzerá to ako v kvalitnom filme. No tú musím spomenúť jedno mínus, neviem či je chyba len u mňa alebo aj u iných, v hre sa občas vyskytujú veľké framedropy, ktoré kazia celkový dojem z hry.
Ozvučenie hry na veľmi vysokej úrovni a iba podtrháva atmosféru hry. Hudba v hre je nevtieravá zbytočne neotravuje a každá skladba, ktorá v hre zaznie, dokonale pasuje ku každej pasáži v ktorej sa vyskytne. Dabing postáv je taktiež na naozaj vysokej úrovni, no najviac musím vyzdvihnúť dabing samotnej Lary, ktorej hlas a pohyby prepožičala Camilla Luddington.
Ako v prvá hra v sérii ponúka aj multiplayer, ktorý nijak neoslní a je skôr len do počtu, no našťastie nijak neovplyvňuje základnú hru, hoci sa do nej nehodí a mne osobne hranie multiplayeru tejto hry nebude chýbať.
Nový Tomb Raider je jedným z tých prípadov, ktorých reštart sa naozaj podarí a dokáže zaujať aj tých, ktorí nie sú fanúšikmi série. Veľkým plusom je aj dĺžka kampane, ktorá zaujme hráča a nepustí až do samého záveru. No sú tu aj mínusy ako občasné framedropy, niekedy priam zbytočné quick time eventy a multiplayer, no to nemení nič na tom že sa jedná o jedného z horúcich ašpirantov na hru roku a snáď sa ešte v nejakej hre s mladou Larou ešte stretneme.
Plusy Mínusy
Dĺžka hry multiplayer
Puzzle prvky občasné framedropy
Grafika niektoré quick time eventy
Survival spracovanie
Súbojový systém
Lara za mlada
Atmosféra
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|