Crysis 3 |
Crytekom vychvaľovaný, sľubmi ovenčený, uživateľmi očakávaný a kritikmi rozanalyzovaný posledný diel Crysis trilógie je tu. Ako sa teda podarilo firme s najpokročilejšími grafickými technológiami uzavrieť trilógiu a opraviť uživateľmi kritizované chyby?
9.0
Je neuveriteľné zamyslieť sa nad tým, že prvý a zároveň doteraz najlepší Crysis vyšiel v roku 2007. Je to už celých šesť rokov, čo sme dostali možnosť zoskočiť z lietadla nad Lingshanovými ostrovmi, preskúmať v množstve akčných misií celý areál a vystrieľať v tropickom raji všetkých mimozemšťanov (tých ozajstných od polovice hry až ku koncu, tých šikmookých do polovice hry). Je ťažké povedať, či doménou Crysisu bola dychberúca grafika, (s ktorou majú problémy ešte dnes rôzne konfigurácie, keď sa začnete hrať s antialiasingom) alebo svižný, akčný a originálny gameplay vďaka nanoobleku, novinke, bez ktorej by bol Crysis ako Max Payne bez painkillerov. Je dodnes ťažké povedať, čo bolo v Crysise lepšie. Je ťažké jeden element chváliť viac než druhý. Crysis 2, to je bohužiaľ už iné kafe. Nechcem urážať priaznivcov druhej časti, ani poburovať kritikov prehnanými chválami tohto pokračovania, no Crysis 2 je najkontroverznejší titul svojho druhu.
Grafika bola fantastická, samozrejme na PC až po aplikovaní DirectX 11 efektov, ale čo z toho, keď sa tá grafika nemala na čom ukázať, keď samostatné levely tvorili veľkosťou asi jednu tretinu máp z originálnej hry a taktizovanie v húštinách na kopci 200 metrov ponad kórejskou dedinkou vystriedal lineárny pochod pravouhlými ulicami New Yorku na pokraji zániku a neskôr likvidovanie mimozemských jednotiek v betónovej džungli v survival štýle. Ľudia sa sťažovali, vraj "konzolový vývoj a malý výkon 5 rokov starých plastových hračiek z dielní Microsoftu a Sony brzdia vývoj hry, ktorá na PC dodnes znamená kvázi náročný benchmark". Príchod Crysis 1 na PS3 a Xbox 360 hre v roku 2011 nielen prospel, ale hlavne ukázal všetkým hráčom, PCčkárom či konzolistom, že konzoly sú predsa len schopné rozbehať tak obrovskú a komplexnú hru, navyše ešte s aplikovaným CryEngine 3, kde hra síce v žiadnom prípade neponúkla kvalitu rozlíšenia, textúr, vegetácie a antialiasingu z PC, priniesla však svieže grafické efekty a vypeckované technológie, ktoré, ako všetci isto uznáte, z Crysisu urobili na konzolách oveľa lepšiu hru, ako jej následník s číslom 2.
Moje osobné pocity z prvého traileru Crysis 3 boli veľmi rozporuplné. Tieto riadky berte mimo recenzie, ale mal som nervy, že sa z Crysis podobne ako z rôznych, predtým originálnych strieľačiek, stane komerčný projekt, ktorý prinesie rovnakú grafiku ako Crysis 2, a gameplayovo na tom bude rovnako, skrátka, že sa zmení len číslo a vzhľad máp.
Samozrejme tie typické hlody od Cevata Yerliho, že konzoly tlačia k maximu, že nemajú ani percento výkonu voľného, že tam rozbehali DX11 efekty, že PC bude najkrajšia zo všetkých verzií, to boli všetko Mr. Obvious fakty, stačí povedať niečo na verejnosti čo je pravda a už sa medializácia krúti. Každý HD obrázok alebo gameplay, každé video alebo teaser, všetko mi však postupne ukazovalo, ako veľmi som sa mýlil. Viem to ja, viete to aj vy, najlepšie to vie sám Crytek., nebojím sa povedať, že Crysis 3 je jednoducho reparát za uživateľmi skritizovanú dvojku. Postupne som sa psychologicky dopracoval k tomu, prečo vo mne prvý trailer vyvolal už spomenuté pocity. Bolo to preto, lebo Crysis séria si zaslúžila reštart, odchod z New Yorku a príchod niekam úplne inam, kde by sa veci napravili. Crytek to ale riskol a nebojím sa povedať, že Crysis 3 je veľmi úspešné napojenie sa na obidve predošlé časti (pre krátkosť príbehu spoilovať nebudem, no to že sa vracia Psycho aj so svojimi geniálnymi hláškami je proste ďalší dôvod zahrať si klimax tejto hernej série). Po kvalitnom hernom zážitku z jednotky a pre fanúšikov série povinnom prejdení dvojky sa môžete pustiť do tohto zakončenia série a aj keď dostanete najkratší gameplay zo všetkých dielov, čo sa akčnosti a svižnosti gameplayu týka, hra triumfuje na všetkých poliach.
Áno, mapy v Crysis 3 sú naozaj veľké. Keďže hra obsahuje len 7 misií (čo je na dnešok dosť málo), je ťažké prirovnať veľkosti k mapám z prvej časti, hlavne keď ich spracovanie je dosť odlišné. Niektoré sa veľkosťou vyrovnávajú, iné nie, no každý herný svet si to svojou komplexnosťou plne vynahrádza. Ako autori sľubovali, existuje MNOŽSTVO spôsobov, ako danú misiu či podúlohu prejsť. Hra dostáva vylepšenia ako vetracie šachty, tunely, kanály a aj keď je celá hra de facto lineárne orientovaná, na prejdenie danej lokácie máte plno prístupových ciest. Kde mi nanooblek v Crysis 2 umožňoval akurát oddialiť nevyhnutný boj, získať miernu prevahu na vskutku malom bojisku či udržať si život na vlásku, v tých istých momentoch Crysis 3 fantasticky prepája bojisko s funkciami obleku (nepotrebuje na to tentoraz vnucovať hráčovi stupídny Visor) a to všetko Crytek dosiahol len ľahkými úpravami jadra gameplayu, ktorý je identický v Crysis 2. Armor, Cloak, Nanovision, to všetko ostalo, no to, čo spôsobovalo nutkavé pocity premeniť štruktúru myši/klávesnice alebo gamepadu o stenu na malé plastové rudimenty, bolo úspešne opravené.
Zaprvé, šprintovanie nežerie energiu obleku. Koľkokrát sa mi stalo, že som na ťažkej obtiažnosti potreboval urýchlene "prásknout do bot" a utekať s kritickým levelom zdravia k najbližšej prekážke, aby som sa za ňou schoval, nabil zbraň a zapol armor. Bez pomoci, buď ma zabili lebo som bol pomalý, alebo som pri energeticky náročnom behu nedokázal nabiť energiu, aby som aktivoval armor. Zadruhé, koľkokrát sa mi stalo, že oproti prvej hre, pri extréme rýchlo vybíjajúcej sa energii v cloak mode som sa pri kritickom levli energie plížil popri nepriateľoch a threat level ostával na nule, pritom príliš chytrí nepriatelia sa otočili mojím smerom akoby ma videli, a v istom momente na mňa začali všetci páliť. Cloak mód vydrží dlhšie, narozdiel od druhej hry PLNÍ svoju funkciu a naozaj vás nevidno, (netreba polovicu hry chasírovať nanocatalysty, odzačiatku budete s výdržou energie oveľa spokojnejší) a AI nie je dokonalá a je predvídateľná, no ani na najťažšej obtiažnosti (ktorá je neskutočne náročná) sa vám aspoň tak často nestane to, že by boli nepriatelia príliš chytrí a žeby vás detekovali aj keby ste sa transformovali na anión vodíka.
Ak ste fanúšikom dvojky, pre vás lepšie. Všade kde sa v treťom pokračovaní legendárnej hry otočíte, uvidíte prudko pozitívne zmeny. Spomenuté nanocatalysty boli vymenené za nanotech buksničky, ktoré sa aplikujú na RPG podsystém prostredníctvom experience bodov. Nezbierate ich za masakrovanie Cephov, skôr ich nachádzate náhodne a používate ich na perky, ktoré vo vašom vlastnom gameplay štýle hrania práve potrebujete. Vylepšiť sa dá všetko možné, od cloak módu cez výdrž energie obleku až po všakovaké hi-tech indočínske vymoženosti ako tracking letiacich projektilov a vyznačenie nepriateľov. Bude sa to zdať, že dvojke krivdím, ale postupom času v tretej tretine hry som sa na vylepšovanie v dvojke vykašľal, tu mi tie RPG prvky doslova zachraňovali holú kožu. Totiž všetci revieweri túto hru zakopávajú pod čiernu zem čo sa gameplayu týka. Dovoľte a prepáčte, no podľa mňa je gameplay v trojke vylepšený o niekoľko levelov oproti predchodcovi (jediné vytknutie je ešte menej vozidiel, no to sa v posledných viac než gigantických leveloch pekne vynahradí buggynou či inými dopravnými prostriedkami).
Tie marketingové videjká ohľadom toho či budem hunter alebo či obídem areál troma rôznymi cestami, to boli našťastie len trailery, a bol som maximálne spokojný s tým, že hra je totálne voľná, akonáhle prídete na rázcestie. Kde iné firmy, doslova fetišistické na HUD elementy, by vám hodili otravnú pop-up notifikáciu s mapkou na pol obrazovky, vyznačujúcou rôzne cesty, ktorými sa dá ísť (aby vám patrične ukázali, že ich mapy rozhodne nie sú lineárne), Crytek ponechal starý dobrý Crysis štýl. Behaj si po mapke, rozkántri všetkých nepriateľov na maderu, nechaj sa očariť realistickými panorámami a potom s kľudom príď na vyznačené miesto. Ak chcel Crytek priniesť z prvej hry práve tento element, podarilo sa im to. Linearita misií je teda prakticky zhodná s tou v Crysis 2, avšak špeciálny tvar každého levelu (namiesto ulice obrovská lúka, namiesto rovnej cesty gigantická dolina) a vybalansovanosť medzi lineárnymi úlohami a absolútnou voľnosťou vám dovoľuje zahrať si Crysis 3 a mať pod palcom každú zo siedmych obrovských máp v singleplayeri takým štýlom, akým si zvolíte vy.
Najšpičkovejší prvok gameplayu sú zbrane a ich vylepšovanie, dovedené takmer k dokonalosti. Crytek prináša späť všetkých 19 zbraní, ktoré poznáme z Crysis 2 a pridáva k ním mnohé kúsky, ktoré dávajú dokopy veľmi pekný počet 33. K primárnym zbraniam pribudli rôzne hi-tech samopale ako napríklad vysokokadenčný Typhoon, k výbušninám pribudli EMP nálože a iné odpaľovacie zariadenia, taktiež však pribudli dve hlavné poddruhy zbraní a tými sú luk a mimozemské zbrane. Luk je hlavná tématika takmer všetkých artov, coverov alebo trailerov hry a naznačuje nám, ako už bolo miliónkrát spomenuté, že tentoraz namiesto boja o život začína lovecká sezóna. Nebyť nedostatku šípov, ktoré musíte zbierať z nepriateľov, luk je jedna DOKONALÁ vec a verte mi, že si ho zamilujete tak, že ho budete používať polovicu hry ako hlavnú zbraň. Ponúka rôzne druhy šípov, medzi inými aj nálože alebo elektrické šípy (tie sa prirodzene nedajú zdvihnúť z tiel nepriateľov) a aby toho nebolo málo, tak vám hra veľmi trefne ponúka tri strelecké módy, ktoré si viete hocikedy (aj v boji) prepínať, záleží na vás, či sa vám trasie prst na spúšti a vyberiete si default, či rýchlu a presnú streľbu ale malé ublíženie na zdraví, alebo podobne ako ja presnú a vyrovnanú mušku, no nerozhodnosť pri streľbe, a teda dlhšiu naťahovaciu dobu, ale zato absolútne drvivý efekt kinetickej energie po stretnutí sa s nepriateľovým encephalonom v dutine lebečnej.
Pri bojovom arzenáli môžem Cryteku len zatlieskať, a to som ešte vôbec nezačal opisovať nespočetné opäť rozrástené množstvo attachmentov, ktoré viete k vašim zbrojným kúskom pripevniť. Samozrejme na kántrenie pribudli nové druhy mimozemšťanov ako lietajúci malí rangeri ktorí zvolajú poplach alebo obrnení inžinieri z inej galaxie, ktorých bez ich vlastných zbraní zabijete len veľmi ťažko. Alienské zbrane budete používať po miernom story twiste ako síce nekompatibilné kúsky s HUD elementami vášho obleku (viď screenshoty), rýchlo míňajucími sa nábojmi a len občasnými možnostami nálezov takýchto bábik, no je to všetko vykompenzované hotovým masakrovaním mimozemšťanov samotných (CELL jednotky už potom nemajú šancu ani poslednou náhodou). K pre mňa otravnému Visoru (ktorý som v dvojke takmer nepoužíval a ktorý hra vyslovene vnucovala) pribudla možnosť hackovať automatické palebné hniezda, ktoré jednoduchým hacknutím (minihrou) na diaľku viete obrátiť ich palebnú silu proti svojim tvorcom. Ďalší dôkaz, že Crytek vylepšuje malými zmenami gameplay k jednému veľkému a oveľa lepšiemu celku.
Grafické spracovanie. Crytek tento pojem drží mocne vo svojom zovretí a je to jeho hlavné eso v rukáve, ktoré aplikuje na všetky svoje tituly. Kým ostatné firmy sa snažia optimalizovať, opravovať bugy vylepšovať efektíky do poslednej sekundy pred vydaním, len aby sa udržali ako-tak na štandarde roku 2013, Crytek so svojim škálovateľným enginom vopchal do vrecka DEFINITÍVNE všetky hry, ktoré sa ešte chcú v roku 2013 chváliť grafickým prvenstvom v tomto žánri na current-gen konzolách a next-gen PC. Odhliadnuc od všetkých marketingových hlúpostí, ktoré občas Crytek vykecne, ich konzolové verzie sú síce neporovnateľné s PC, no absolútne dychberúce! Rozdiely medzi Xbox 360 a PS3 verziou sú tie, že Xbox rozbeží hru v rozlíšení 1152x720 a PS3 v 1024x720, čiže žiadny razantný rozdiel.
Konzoloidný Post AA efekt bol nahradený pokročilejším algoritmom SMAA TX2, ktorý čistejšie vyhládzuje hrany na konzolách, prakticky len nepozorovateľné alebo len málo vnímateľné elementy majú výrazne lowres štvorčekované hrany. Výkonovo to ale nie je bohviečo, kde Xbox sa so svojimi 42 programovateľnými shadermi drží na 28 fps, PS3 (so svojimi 8 pixel a 24 vertex shadermi) je na tom o čosi horšie pri 26 fps, no sú momenty, keď obe verzie klesajú na 16 fps narovnako, takže teoreticky to výhra nie je. Ja som hru však prešiel okrem PC aj na Xbox 360 a musím priznať, že aj keď som občas framedropy zacítil, bol som schopný prejsť hru bez viditeľných problémov s výkonom. Ak ste vlastníkom jednej zo 7 ročných plastových krabičiek za 170 EUR (samozrejme rozmermi a prenosnosťou s veľkým PC, ktorý Crysis 3 vyžaduje, absolútne neporovnateľnými), a nie ste šťastlivec vlastniaci špičkový herný stroj, nemôžete momentálne urobiť nič lepšie, ak sa opriete do gauča a zaobstaráte si konzolovú verziu Crysis 3. PS3 verzia navyše ponúka aj 7.1 zvuk, čo je síce pre väčšinu konzolistov nepodstatné, no ak ste vlastníkom 7.1 reprodukčnej sady, určite vás to poteší. Ak vlastníte obe konzoly, treba sa potom rozhodnúť medzi kapánek lepším frameratom alebo lepším zvukovým výstupom.
Aj keď sú grafické efekty vytiahnuté na maximum fantastické, ku koncu dňa ide o gameplay a immersion a grafická stránka konzolových verzií ukazuje, že takto budú vyzerať hry na PS4 a ešte neohlásenej next-gen konzoly od Microsoftu, len budú v plnom HD a budú mať o nejaký ten efektík navyše. Inštalácia je na PS3 povinná, na Xboxe samozrejme výkon hry zlepšíte cca o 4-5 fps nepovinnou inštaláciou (mám odskúšané), taktiež si ušetríte svoju mechaniku od ťažkej tortúry, kde pri čítaní z DVD Xbox doslova mlel z posledného a horlivo zahlučňoval môj herný areál. To, čo však Crytek vystrojil na PC, je niečo nehorázne. Dnešné stroje nie sú ešte schopné teselácie kompletného herného terénu, vie to Crytek, vedia to výrobcovia GPU a samozrejme, vedia to aj hráči. Crytek sa vrátil dozadu a namiesto barebone alebo len priemerných efektov, ktoré sme našli v Crysis 2 (a ani po updatnutí na verziu 1.9 nebolo škálovanie bohviečo), dostávame v Crysis 3 plne optimalizovaný PC titul. Crytek nám napriek Xbox 360 verzii (ktorá beží pod DirectX 9) dáva vedieť pri PC, že bez DirectX 11 karty a quadcore procesoru sa v roku 2014 a ďalej do budúcnosti nepohnete.
Minimum je nastavený na Dualcore a 1GB grafickú kartu podporujúcu DirectX 11. Rozhodol som sa preto skúsiť nainštalovať hru najprv na svoj notebook. Parametre sú Core i3 2,5 GHz, 4GB RAM, ATi Radeon HD 7470M 1GB. Stabilných 28-35 fps som dosiahol nastavením VŠETKÉHO na low, s výnimkou vody (very high, voda tentoraz nepoužíva až tak prominentne teseláciu, teda ak do nej nestrelíte nejaký ten projektil, spokojne môžete nastaviť vodu ASPOŇ na High, žiadne framedropy) a motion blur na medium. Pripomínam že FXAA som občas zapol a občas vypol a rozlíšenie bolo 1280x720. SUROVÉ herné nároky, samozrejme išlo o notebook, na tak skompromitovaný hardware je dolné spektrum grafických nastavení priam predurčené. Na dospelom PC to už vyzeralo o trochu ináč. S mojou dospelou konfiguráciou (v profile) som na Full HD rozlíšení dosiahol so všetkým na Very High a s FXAA a VSync stabilných 40 fps, ktoré však pri väčších mapách padali až na trojsekundové periódy o 23 fps (FXAA preto, lebo som videl, že hra na Full HD a s použitím tohto druhu antialiasingu vyzerala takmer bezchybne, surovejšie nastavenia MSAA až TXAA len zbytočne sabotovali výkon výmenou za naoko nepotrebný level vyhladzovania). Po nainštalovaní hry na SSD disk sa však problém s framedropmi vyriešil a preto má hra brutálne požiadavky aj na rýchlosť a kvalitu úložného priestoru, z ktorého číta, a tak ak máte podobne ako ja čo i len pár rokov starší SATA disk a Windows mu vyhodil výkonnostné skóre menšie ako 6.0, ani nerozmýšľajte nad nastavením grafiky a hlavne textúr vyššie než High (na PATA disk je potom inštalácia absolútne vylúčená, alebo len s najnižšími nastaveniami grafiky).
Teselácia opäť hviezdi hlavne pri stenách, rozrytých blatných terénoch alebo pri spracovaní vody a skál, no najkrajšie, čo Crytek zaimplementoval, sú od výroby ŠPIČKOVO OSTRÉ textúry! ŽIADNY doinštalovací balík s textúrami, ktoré chcú 64bit systém a 2GB grafiku ako minimum a ktoré otextúrujú práve tie objekty, na ktoré sa pozeráte najmenej. Textúry v Crysis 3 sú niečo tak nehorázne nádherné a ukazujúce nextgenový štandard, že stačia efekty na low/medium (nehovoriac o very high) a niektoré pohľady poskytnú fotorealistickú pastvu pre oči. Pozrite sa na tváre postáv na screenshotoch (kde síce detaily ako škubanie vrások alebo lipsync nedosahuje kvalít L.A. Noire, no ostrosťou a fotorealistickou precíznosťou niektorých svalov tu triumfuje), pokochajte sa na gumenej podlahe pri Psychovi, obzrite si famóznu vegetáciu a prenádherne ostré modely zbraní a pomaly všetkého. Nebudem tu už rozlievať svoje GPU srdce, stručne a jasne, Crytek ma v niektorých scénach nechal v dychberúcom stave s otvoreným cavitas oris alias dutina ústna a v tomto ohľade posunuli realitu v hrách natoľko, že aj niektoré nedoladené veci v gameplayi sa dajú odpustiť.
Zatiaľ najdychberúcejšia a najakčnejšia jazda cez tentoraz PORIADNU betónovú džungľu ma po dohratí Xbox 360 verzie prinútila dať známku 8,5, no po odskúšaní najlepšej PC verzie som však ostal totálne odpískaný a preto razantne zvyšujem hodnotenie na 9,0. Hra má chyby, no je to jedna z NAJKRAJŠÍCH a najsvižnejších strieľačiek za celú históriu tohto žánru, a vytvára paralelu popri excelentnej jednotke, ktorá sa tentoraz s gradáciou série Numero 3 nedá porovnať a je alternatívou a viac než dôstojným pokračovaním jednej z najpamätnejších strieľačiek všetkých čias. Špicové konzolové verzie ukazujúce, kam to až old/current-gen dotiahol, neopísateľne krásna PC verzia a krátky, pri americkom štýle hry až prekvapivo neamerický, no zatiaľ na Crysis hru najemocionálnejší príbeh a veľkosť a detailnosť sveta a máp nám na začiatku roka s bezpečnosťou vo vrecku servíruje najlepšiu strieľačku, ak nie poslednej päťročnice, tak aspoň roka 2013, ktorá sa ešte po viacnásobnom dohratí stále dá predĺžiť návykovým a adrenalínovým multiplayerom s kvantom nových máp a zbraní a navyše s fantastickým hunter módom. Ak ste fanúšik aspoň prvého dielu, prudko porozmýšľajte nad kúpou. Ak sa vám páčili diely obidva, NIET ČO RIEŠIŤ!!!
PLUSY:
Návrat ku koreňom série, ktoré definoval lineárny príbeh, no otvorený svet
Zatiaľ najlepší príbeh, ktorý vás okrem návykového gameplayu núti ísť ďalej
Skvelý svižný a akčný gameplay a famózny zbrojný arzenál, lepšie spracované RPG prvky
Hackovanie palebných hniezd a drobné vylepšenia v akčnom aspekte hry na bojisku
Luxusná next-gen grafická stránka na všetky platformy
Enormné veľkosti máp a návykový multiplayer
MÍNUSY:
Krátky, asi 6 hodinový príbeh, záleží podľa obtiažnosti, ktorú si zvolíte
Občas nevyvážená a drvivá obtiažnosť, občas prechádzka ružovým sadom
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: EA / Crytek Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|