Tomb Raider

Nový Tomb Raider, ako je už v dnešnej dobe zvykom, predstavuje reset známej hernej značky. Ja sa som sa však o príbeh Lary Croft nikdy nezaujímal a moje hodnotenie teda nebude ovplyvnené nostalgiou a bohužiaľ ani porovnávaním so staršími dielmi tejto úspešnej série.

PC
pridal laker_faker 27.3.2013 o 10:41 pod používateľské recenzie

6.5


Nový Tomb Raider, ako je už v dnešnej dobe zvykom, predstavuje reset známej hernej značky. Ja sa som sa však o príbeh Lary Croft nikdy nezaujímal a moje hodnotenie teda nebude ovplyvnené nostalgiou a bohužiaľ ani porovnávaním so staršími dielmi tejto úspešnej série.

 

Príbeh

 

Dej začína stroskotaním vašej lode na pobreží japonského ostrova počas silnej búrky. Nechcem sa venovať detailom aby som Vám neskazil prekvapenie, tak poviem len toľko, že sa Lara a všetci členovia jej výpravy postupne dostávajú do rôznych problematických situácií a Vašou úlohou je zachrániť ich. Postupne zisťujete, že s ostrovom nie je niečo v poriadku a po niekoľkých hodinách hrania viete kam príbeh smeruje a ako to asi skončí. Hoci je Lara prezentovaná ako dievča s vrodenými inštinktmi pre odhaľovanie tajomstiev a záhad, nejakou nešťastnou náhodou jej práve táto jedna uniká až do samotného konca. Pre mňa osobne to pri hraní predstavovalo dosť veľký problém. Ako je možné, že si šikovná archeologička nespojí udalosti dokopy a nepríde na to čo sa deje keď ja áno? Tvorcovia spravili chybu keď sa rozhodli predstaviť hráčovi informácie, vďaka ktorým vie o čom bude celý príbeh.

 

Scenérie ostrova sú absolútne úchvatné, často som sa musel zastaviť a kochať sa výhľadom. Level design je tiež na vysokej úrovni, takže samotné putovanie po ostrove je veľmi príjemné a nenudí. Pri akčnejších scénach sa dostaví Hollywood efekt, všetko začne vybuchovať a rozpadať sa. Viem, že práve to sú WOW momenty, ktoré by si mal hráč užívať a väčšina z vás si ich určite aj užívala, no mne prišli absolútne tupé a znechucovali mi zážitok z hry. Pre ľudí hltajúcich mainstream tvorbu to bude absolútny pôžitok, pre nás ostatných dôvod prečo hru možno ani nedohrať.





 

Survival

 

Nový Tomb Raider bol reklamovaný ako survival hra, no ak ste sa tešili práve na tento aspekt hry, budete sklamaní. Na začiatku sa zahrejete pri ohni a musíte sa vydať na lov aby ste utíšili svoj hlad, no to je asi tak všetko čoho sa dočkáte. Pri zabití svojej prvej srnky je Lara nešťastná, ospravedlňuje sa a vysvetľuje, že to robí pre prežitie. No následne Vás hra navádza k tomu aby ste za pár skúsenostných bodov vyhubili všetky zvieratá na ostrove.

 

Lara je síce prezentovaná ako krehké stvorenie, ktoré je doráňané a vyčerpané, no samotné dianie ukazuje pravý opak. V jednom momente vzdychá a drží si poranený bok, hneď na to však bojuje s drsnými, silnými mužmi bez najmenších problémov. Rovnako ako pri zvieratách aj tu nastáva problém s dôveryhodnosťou tvorcami nastolenej situácie. Z počiatku Laru veľmi trápi, že musela zabiť inú ľudskú bytosť hoci v sebaobrane, no po pár hodinách masakrujete desiatky nepriateľov a nakoniec ich jemná dievčina dokonca začne posmeškami provokovať k útoku, zatiaľ čo po nich strieľa z granátometu.

 

Pri snahe o prežitie sa nemusíte báť ani nedostatku streliva. Všetkého je dostatok, či už šípov, munície do strelných zbraní alebo granátov. Lara vydrží niekoľko zásahov z akejkoľvek zbrane a o ostatné sa postará autoheal.

 

RPG prvky

 

Dnešné AAA hry snaď ani nemôžu existovať bez RPG prvkov a Tomb Raider nie je výnimkou.  Skúsenosti nadobúdate „vypreparovaním“ zabitých zvierat, zneškodnením nepriateľov, pričom čím brutálnejšie ich zabijete tým väčší bonus dostanete, avšak najviac bodov získate za splnenie úloh a vyriešenie nepovinných hrobiek (čo je len dobre).

 

Za tie si potom vylepšujete schopnosti v troch kategóriách, pričom väčšina sa točí okolo zbierania a nosenia väčšieho množstva munície. Tretia kategória je zameraná na vylepšovanie Vašich bojových schopností, či už sú to kritické údery po úspešnom vyhnutí sa nepriateľskému útoku, alebo brutálne popravy omráčených nepriateľov. Na to aby ste si tieto bojové schopnosti mohli odomknúť ale potrebujete určitý počet menej podstatných zručností.

 

Prvou zbraňou, ktorú získate krátko po začiatku hry, je luk. Postupne sa dopracujete k ďalším štyrom (pričom jednou z nich je lezecká sekera, ktorá sa okrem štverania po skalách hodí aj pri boji na blízko).

Po celom ostrove potom nachádzate súčiastky a vylepšenia na jednotlivé zbrane. Lara je asi dcéra MacGyver-a pretože dokáže mimo iné premeniť samopal z druhej svetovej vojny na modernú útočnú pušku s tlmičom a granátometom.

 





 

Bez niektorých vylepšení sa v príbehovej línii ďalej nedostanete. Napríklad luk môžete pri boji použiť na streľbu bežných či zápalných šípov. Tie môžete neskôr použiť aj pri získaní predmetov z menej dostupných miest, napríklad pomocou  šípu podpálite sieť, z ktorej vypadne nádoba so súčiastkami. Na postup po ostrove si niekedy budete musieť vytvoriť aj vlastnú cestu a to pomocou lana, ktoré lukom vystrelíte na vyznačené konštrukcie a druhý koniec priviažete k stĺpu. Lano tiež môžete vystreliť na označené dvere a keď ho potiahnete dvere sa rozbijú (Lara asi konzumuje veľa špenátu) a vy sa dostanete k ďalším zberateľským predmetom. Nakoniec nadobudnete aj navíjací mechanizmus, ktorým si urýchlite postup po lanách, alebo s ním z pántov vytrhnete kovové dvere. Vylepšení je teda dostatok, no kým pri luku aj majú svoje opodstatnenie, pri ostatných zbraniach je to diskutabilné.

 

Súboje

 

Ako už bolo hore spomenuté, bojovať budete dokopy môcť s piatimi rôznymi zbraňami. Luk slúži na tiché usmrtenie z diaľky, zatiaľ čo pomocou zápalných šípov môžete zničiť kryty vašich nepriateľov. Rýchlosť streľby z pištole Vám umožní zneškodnenie protivníkov, ktorí sa dostali príliš blízko (aspoň do chvíle kým si Lara neuvedomí, že lezecká sekera je dobrá zbraň). Pomocou brokovnice môžete zničiť labilné drevené konštrukcie a granátomet na útočnej puške poslúži na „otváranie“ niektorých dverí.

 

Pocit pri streľbe zo všetkých zbraní je veľmi uspokojivý, ozvučenie je na perfektnej úrovni. Bežných nepriateľov zneškodníte niekoľkými ranami, okrem pár tuhších oponentov, pri ktorých si hra neželá aby ste ich zabili obyčajnou streľbou. Niektorí protivníci používajú štíty a vy sa musíte šikovne vyhnúť a zaútočiť v pravom momente po odkrytí.

 





 

Spôsob akým dochádza ku konfliktom mi kazil zážitok z boja. Väčšinou Vás prepadne skupina nepriateľov a pri tom ako ich zabíjate prichádzajú ďalší. Pričom počet aj veľkosť „vĺn“ sa zväčšuje s tým ako postupujete hrou. Lara sa automaticky prikrčí keď sa nepriatelia nachádzajú vo Vašej blízkosti, poprípade vás na nich hra upozorní samostatnou cut scénou, prekvapení teda nebudete nikdy. Pri súbojoch sa môžete dosť vyjašiť, rozstreľovať vybuchujúce sudy (aj pomocou luku s nezapáleným šípom, ehm) alebo zostreliť po lane sa rútiaceho útočníka.

 

Do hry je implementovaný aj stealth systém, ktorý funguje tak, že v bezpečí ste pokiaľ Vás nepriateľ nevidí a nevrazíte do neho. Môžete si nacvičovať break dance vystúpenie pol metra za jeho chrbtom, hluk mu vadiť nebude. Stealth zneškodnenie protivníka je prezentované jeho udusením pomocou luku. Môžete to robiť bez obáv aj meter od ďalšieho nepriateľa, Vaša obeť je ohľaduplná a nespôsobí žiaden hluk aby Vás neprezradila. Keď Laru osvieti a začne používať lezeckú sekeru v súbojoch, nie je taká hlúpa aby ju nepoužívala aj pri stealthe. Prikradnete sa teda k niekomu a zozadu mu vrazíte sekeru do ramena, obeť opäť nevydá ani hlásku.

 

Každopádne tichý postup bez zabíjania tu nie je možný. Lara je síce vystrašená a nežná dušička, no má menej zľutovania ako JC Denton alebo Adam Jensen.

 

Hrobky, puzzles, ...

 

V novom Tomb Raiderovi sú hrobky nepovinnou súčasťou herného sveta. Bolo by predsa hlúpe vyžadovať od Lary aby sa lopotila po hrobkách keď bojuje o svoje vlastné prežitie. Ale keďže vieme, že celý ten survival aspekt hry vlastne ani neexistuje tak je to úplne jedno.

 

Hrobiek nie je veľa a sú veľmi krátke. Zvyčajne stačí vyriešiť jeden puzzle, trošku si poskákať a potom sa už len pozerať vždy na tú istú animáciu Lary otvárajúcej obrovskú truhlu plnej zlata aby následne dvakrát vzdychla a zobrala si jeden predmet.

 

Na začiatku riešite všetky puzzle pomocou ohňa. Neviete sa dostať ďalej? Rozhliadnite sa okolo seba a všetko biele podpáľte. Postupne sú vám prezentované ďalšie herné mechaniky, ako vystreľovanie lana a jeho priťahovanie, manipulácia s vetrom, prípadne plynom a rozstreľovanie prekážok. Väčšina objektov, ktoré budete pri ďalšom postupe potrebovať sú buď obalené bielou látkou, obmotané bielym lanom, alebo natreté bielou farbou. Po tom čo Vám hra predstaví novú hernú mechaniku ju budete minimálne najbližšiu hodinu používať na každom kroku, následne ju začnete kombinovať so staršou mechanikou a tak stále dokola. Niektoré sa možno dajú nazvať originálnymi, no nie sú žiadnou výzvou a príliš často sa opakujú.

 

Nebol by to Tomb Raider keby ste významnú porciu herného času nestrávili skákaním. Lara sa na skalách cíti ako doma, aj keď minútu pred tým ako ide prvýkrát liezť o sebe veľmi pochybuje. Potom už skáče z jednej steny na druhú, zachytáva sa lezeckou sekerou, skáče na laná a pád z obrovskej výšky jej nerobí žiaden problém. Na to, že je to AAA hra z roku 2013 by som čakal o niečo väčšiu kvalitu animácií a presnosť pri zachytávaní sa objektov. Väčšinou ani nemusíte svoj skok mieriť, skočíte úplne mimo a Lara sa vo vzduchu natočí na správny smer a nejako sa už zachytí. Potom sú tu však momenty kedy sa chcete zachytiť lana aby ste preliezli roklinu a namiesto toho skočíte rovno do jej útrob. Často natrafíte na prekážku, ktorú nedokážete preskočiť, no môžete prejsť po padnutom kmeni alebo niečom podobnom. Čakal by som, že budete musieť udržiavať rovnováhu no opak je pravdou, Lara roztiahne ruky a prebehne po tom úzkom kúsku dreva ako by sa nič nedialo. Neviem čo je horšie, či to že herné mechanizmy nefungujú spoľahlivo pri jednoduchých činnostiach a to následne vedie k veľmi trápnej smrti, alebo to, že hra umelo napomáha a zľahčuje situácie, ktoré by od hráča  mali vyžadovať nejakú snahu.

 

Hodnotenie

 

Ja osobne som z nového Tomb Raidera sklamaný. Keďže som staršie diely nehral tak to samozrejme nebude nejakou vernosťou k značke. Myslím si ale, že hra mala obrovský potenciál, ale samotní tvorcovia nemali presne stanovený cieľ. Nepochybujem o ich schopnostiach a som si istý, že keby chceli urobiť poriadnu survival hru tak by to bez problémov dokázali a s kulisami, ktoré vytvorili by to mohol byť naozaj úžasný zážitok.

 

Ťažko sa mi udeľuje známka. Prakticky všetky herné mechanizmy fungujú veľmi dobre, až na pár výnimiek. Zasadenie na mysteriózny ostrov autorom umožnilo vytvoriť zaujímajú kombináciu objektov z rôznych historických ér, čo v kombinácii s krásnymi scenériami a poctivo vystavanými úrovňami vytvorilo úžasný herný svet. Ja som sa však pri všetkých tých hollywoodskych „cool“ momentoch veľmi nudil a vzhľadom na to, že to je podstatná časť hry tak mi to skazilo celý herný zážitok. Rozčuľovalo ma aj množstvo hlúpych, nelogických situácií, ktoré tam vôbec nemuseli byť, keby autori nechceli z každej udalosti spraviť niečo „cool“. Pri hre strávite viac ako desať hodín a tvorcovia nám pripravili aj multiplayer, ktorý aj tak nikto hrať nebude.

Udeľujem známku 6,5/10 no ak patríte k tej časti ľudskej populácie, ktorá si pohľad na rozpadajúce sa domy a vybuchujúce lietadlá užíva, môžete si pridať dva alebo tri body.

 

(Bol by som rád keby ste ma neukameňovali len kvôli tomu, že som dal nízke hodnotenie hre, na ktorej vy teraz fapujete. Mohli by ste pouvažovať nad mojimi argumentmi a hodnotiť podľa toho.)

 

Klady:

+ krásne scenérie

+ herný svet

+ game play mechaniky

+ bohatý obsah

+ dĺžka

(+ holywoodske wow efekty ak ste žerete mainstream tvrobu pre deti)

 

Zápory:

- mnohé nelogickosti

- zle vystavaný vývoj postavy a jej nereálnosť

- súboje v podobe vĺn nepriateľov

- holywoodske wow efekty, ak ste takí ako ja


napísal laker_faker 27.3.2013



Páči sa mi!

6.5
TOMB RAIDER

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics
Štýl: Akčná Adventúra
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 5.3. 2013
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam deck - nonsteam games se... (4)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk