Gothic 2 |
Ďalší diel RPG série Gothic, ktorý ukazuje ako sa má robiť správne pokračovanie
10
Iba niekoľko pokračovaní úspešných hier dokáže prekonať svojho predchodcu. Jedným z nich je druhý diel série Gothic, ktorý síce prišiel iba rok po vydaní prvého dielu, no aj napriek tak malému času od vydania svojho predchodcu ho prekonal v takmer všetkých ohľadoch. Hra ponúkla väčší svet, bol vylepšený engine, bola mierne vylepšená grafika, opäť bol vytvorený výborný soundtrack, no pri starom zostalo pár vecí: zostal nám starý známy hrdina z prvého dielu, objavilo sa niekoľko postáv z prvého dielu, súbojový systém z prvého dielu zostal zachovaný a zachovaná bola aj atmosféra, ktorá rovnako ako v prvej časti, aj tu dýcha na vás na každom kroku ktorý v hre urobíte.
Hra sa odohráva iba niekoľko dní po konci prvého dielu a v hre opäť preberieme bezmenného hrdinu, ktorý tentokrát zavíta dna ostrov Khorinis ( síce i prvý diel sa tiež na ostrove Khorinis, ale iba v oblasti Horníckeho údolia, ktoré aj v tomto diely navštívime, ale oproti prvému dielu tu nastalo niekoľko zmien). Po porážke démona Spáča, páde bariéry a oslobodení väzňov z Horníckeho údolia sa do sveta spolu so Spáčovým posledným výkrikom dostali ešte nebezpečnejšie tvory a tými tvormi boli draci, ktorí ohrozujú nielen Hornícke údolie, ale spolu s ním ostrov Khorinis. A práve draci budú vašim najväčším úhlavnym nepriateľom v tejto hre. Ale ešte predtým ako sa budete môcť vydať ich zastaviť, budete musieť spraviť množstvo úloh, ktoré vám pomôžu zosilnieť, keďže po pobyte pod sutinami v Spáčovom chráme ste zoslabli a musíte začať zbierať skúsenosti pekne od začiatku. Rovnako ako v prvom diely aj tu sa môžete stať sa členom jednej z frakcii. Tými frakciami sú domobrana (neskoršie paladinovia), žoldnieri( v neskoršej fáze hry sa môžete prostredníctvom tejto frakcie stať drakobijcom) a mágovia ohňa. Ku každej frakcii sa môžete pridať až pre ne spravíte dostatok úloh a že dokážete ste pre nich vhodným prírastkom. Napríklad aby ste sa mohli pridať k domobrane sa musíte stať občanom mesta Khorinis a občanom sa môžete stať len vtedy, keď vstúpite do učenia niektorého z majstrov v meste Khorinis. Vstúpiť do učenia jedného z majstrov môžete po splnení úlohy, ktorú vám zadá a získaní určitého počtu odporúčaní od ostatných majstrov. Ďalšou frakciou v hre sú mágovia ohňa a aby ste vstúpili do ich služieb, musíte sa stať občanom mesta, rovnako ako pri vstupe k domobrane, ale k tomu musíte ešte priniesť kláštoru mágov ohňa dar v podobe ovce. V hre sa okrem spomínaných frakcii nachádza aj zlodejský cech pre ktorý buď môžete plniť úlohy, ktoré sú celkom zaujímavé a odporúčam ich plniť pokiaľ chcete získať nejaké skúsenosti nazvyš, alebo cech môžete okamžite po zistení lokality jeho úkrytu udať domobrane.
Malou úpravou prešiel inventár. V prvom diely ste mali každý typ porozdeľované na samostatné lišty, ktoré ste počas pobytu v inventári prepínali podľa toho, či ste chceli prezerať zbrane na blízku, zbrane na diaľku, elixíry atď. No tu to máte na jednej samostatnej lište, síce rovnako porozdeľované, ale pokiaľ máte inventár preplnený, tak vám nejakú dobu trvá, kým sa dostanete k predmetu, ktorého sa chcete zbaviť, čo môže hráča trochu frustrovať.
Najväčšou zmenou ale prešiel herný svet, ktorý je teraz vďaka pridaniu zvyšku ostrova Khorinis, ktorý nebol v prvom diely prístupný, niekoľkonásobne väčší a pri prieskume tohto sveta tu nie je žiaden problém v niektorom kúte ostrova zablúdiť. Na ostrove Khorinis nájdete množstvo fariem, vežu mága Xardasa, množstvo jaskyní a prístavne mesto Khorinis, ktoré priam prekupuje životom a detailmi. Mág vody Saturas tu hlása pred davom ľudí, obchodníci nachádzajúci sa v meste predávajú svoj tovar, stráže domobrany dozerajú na mesto, kováč spolu so svojím učňo pracuje na zbraniach a mnoho ďalších veľkých či drobných detailov či už v samotnom meste Khorinis, alebo aj v ostatných častiach rozľahlého ostrova Khorinis, ktorých výpis by zabral niekoľko riadkov tejto recenzie, ale to nechám na každého hráča aby si ich povšímal. No okrem hlavnej časti ostrova Khorinis navštívime aj Hornícke údolie z prvého dielu, ktoré prešlo niekoľkými zmenami. Napríklad les neďaleko Starého tábora smerom na Bažinný tábor je neprístupný vďaka palisáde, ktorú tu vztýčili orkovia, drevené opevnenie okolo hradu starého tábora je vypálené, poprípade Nový tábor je teraz kompletne pod snehovou a ľadovou pokrívkou, čo súvisí s drakom, ktorý sa tu usídlil. Drakov v Horníckom údolí nájdete celkovo štyroch a to Ľadového draka, Ohnivého draka, Bažinného draka, Kamenného draka. No aby ste mohli komunikovať s drakmi a následne ich zabiť musíte v rámci hlavnej úlohy získať mocný artefakt- Innosovo oko.
Zmenou prešiel aj systém obchodovania, kde už neplatíte magickou rudou ale zlatými mincami. Jednoduchšie je nákup a predaj, keďže v jednotke trvalo večnosť kým ste naklikali požadovanú sumu, za ktorú ste nakupovali, teda pokiaľ ste nepoužívali výmenný obchod tovar za tovar, ktorý je možný i tu. Ale pokiaľ sa rozhodnete platiť mincami, ktoré funguje tak že po desiatich zlatých sa pripočítava už po desiatich a nie po jednej, po sto zlatých už iba po stovkách atď, čo je vhodné najmä pri nákupe drahších predmetov.
Súbojový systém oproti predchádzajúceho dielu neprešiel žiadnou zmenou, čo je len dobre, pretože načo ho meniť keď všetko funguje tak ako má? No na druhú stranu komu nevyhovoval ani v prvom diely tak mu nebude vyhovovať ani tu. Rovnako nezmenený zostal RPG systém, kde za zabitie nepriateľov, či monštier a za splnenie jednotlivých úloh dostávate určitý počet skúsenosti, kde po dosiahnutí určitého množstva vaša postava postupuje na ďalšiu úroveň. Pre naučenie sa, či zlepšenie určitej vlastnosti opäť musíte zájsť za učiteľmi, ktorých je v hernom svete naozaj požehnane a u ktorých si môžete zlepšovať vlastnosti podľa vášho zamerania, čiže ak chcete byť mágom tak si budete zlepšovať výšku many, keď sa budete chcieť zamerať na boj zblízka budete si zlepšovať schopnosti boja s jednoručnými alebo obojručnými zbraňami. No aj toto bolo mierne zmenené, keďže sa teraz vaše vlastnosti v boji so zbraňami vylepšujú iba po niekoľkých percentách, čiže kým sa dostanete na najvyššiu úroveň ovládania zbraní trvá dlhšie a nie ako v prvom diely kedy ste si boli učiť napríklad v boji s jednoručnými zbraňami a po dvoch „lekciách“ ste už boli majstrami v boji s jednoručnými zbraňami.
K hre bol aj vydaný datadisk Noc havrana ( anglicky Night of the Raven), ktorý do hry pridával novú lokalitu, ktorá sa nazývala Jharkendar, novú príbehovú líniu, kde budete zastaviť bývalého rudobaróna Ravena v získaní mocnej- Beliarovho pazúra. Datadisk ponúka množstvo nových úloh, nové frakcie ku ktorým sa môžete pripojiť ako sú Mágovia vody, piráti, banditi, ale k tým sa môžete pripojiť až po pripojení k pirátom a získaní zbroje banditov, inak na vás po priblížení k ich táboru začnú útočiť a ešte k tomu aj kopu starých známych z prvého dielu. Spolu s novým svetom a novými úlohami prichádzajú nové monštrá, ktoré vám sťažia cestu za splnením príbehovej línie tohto datadisku. Ďalšou novinkou je zvýšenie obtiažnosti a zmena vlastností niektorých zbraní. Okrem týchto vecí sa zmenili požiadavky pri učení sa pri učiteľoch, takže už nemáte stabilné požiadavky na zlepšenie niektorej z vlastností napríklad sily, ale teraz sa nároky po zlepšení budú zvyšovať, napríklad na prvých niekoľkých úrovniach postavy budete potrebovať na zlepšenie niektorej z vlastností o päť budov 5 skúsenostných bodov, no neskôr bude na zlepšenie o rovnaký počet vyžadovať väčšie množstvo skúsenostných bodov.
Gothic 2 beží na rovnakom engine ako prvý diel, no aj napriek tomu bola grafická stránka bola oproti prvému dielu mierne zlepšená, čo si všimnete hlavne na textúrach povrchu, oblečení jednotlivých postáv a celkovo aj na zvyšku herného prostredia. Rovnako boli pridané aj nové animácie ako napríklad ohýbanie sa stromov a trávy vo vetre, plus bola mierne zvýšená dohľadnosť. No na druhú stranu grafická stránka vzhľadom na vek hry už dnes nemusí vyhovovať každému.
Zvuková stránka hry je rovnako ako v predošlom diely série opäť na vysokej úrovni. Kai Rosenkranz opäť dokázal vytvoriť hudbu, ktorá pasuje ku každej pasáži hry, každej lokalite a ktorú si rád púšťam aj mimo hry. V súbojoch má rýchle tempo, pri skúmaní herného sveta má pokojné, pomalé tóny a keď je to nutné, tak nám poskytuje tóny, ktoré navodzujú strach, čo len zlepšuje atmosféru niektorých miest.
Závažné bugy, či iné hry som si počas hrania nevšimol, i keď v niektorých lokalitách výrazne klesal framerate, keď hra mi ide väčšinou 50 FPS a zrazu klesne iba na 10 a to sa mi najčastejšie stáva pri pohľade na Khorinis od Lobartovej farmy, poprípade neďaloko hradu Starého tábora v Horníckom údolí a to sa mi stáva aj na systémoe, ktorý prevyšuje odporúčané systémové požiadavky, čo mierne kazí zážitok pri hraní tak vynikajúcej hry akou je Gothic 2.
Celkovo je Gothic 2 hrou, ktorá je kvalitným nástupcom svojho predchodcu a ktorá ho v mnohých veciach prevyšuje. Hra ponúkla oproti svojmu predchodcovi vylepšenú grafiku, vylepšené ovládanie, opäť výborný soundtrack a kvalitný príbeh, ktorý vás donúti prejsť hru nie jedenkrát, nie dvakrát, ale niekoľkokrát a stále vás neomrzí. No je tu jedna drobnosť, ktorá kazí inak perfektnú hru a tou sú výrazne framedropy, za čo môže pravdepodobne slabá optimalizácia hry. Inak je Gothic 2 hrou ku ktorej sa hráči budú s radosťou pravidelne vracať a opätovne prežívať dobrodružstvo bezmenného hrdinu.
Plusy
Soundtrack
Atmosféra
Príbeh
Herný svet
Súbojový systém
Datadisk Night of the Raven
Mínusy
Veľké framedropy počas hry
obtiažnosť hry nemusí sadnúť každému