Might & Magic Heroes VI |
Pozdvihnite zbrane! Čaká nás boj... a na konci z vás bude hrdina!
6.0
Konečne sme sa dočkali šiesteho pokračovania legendárnej Hry „HEROES OF MIGHT AND MAGIC“. Len sme trošku upravili názov. Prvé dve diela som nehral, no keby mám osobne ohodnotiť tie ostatné, tak tretí diel je legendárny, na štvrtý sa snažím zabudnúť a piaty bol opäť vynikajúci a viac nám aj poodhaľoval príbeh hry, ktorý bol v minulých častiach skôr tak na okraj. Ako je na tom pokračovanie? Bude to snáď konečne niečo, čo by tromflo legendu spred viac ako 10 rokov? Poďme to zistiť.
Som veľkým fanúšikom série. "Heroes" ma sprevádza životom už od mojich trinástich rokov. A táto hra má tiež veľa silných miest. V prvom rade pochválim grafiku a krásne animácie, ktoré nás budú sprevádzať. Efektov je tu viac než dosť a prostredie pôsobí skutočne spracované do posledného detailu. Ak by sme chceli niečo vidieť z lepšieho uhlu a chceli sa kochať detailmi, môžeme si kameru priblížiť celkom detailne zblízka. Z hľadiska hrateľnosti, je to zase ale nevyužiteľná zbytočnosť. Ale to len tak na okraj.
Trošku tu máme aj zmeny čo sa týka game-playu. V prvom rade sme sa vrátili k budovám, kde nemôžeme mať všetky dostupné vylepšenia mesta, a musíme si vybrať danú stavbu, no aspoň máme možnosť sa dostať ku všetkým jednotkám. A rovnako je pozitívna zmena aj fakt, že všetky vaše bojové jednotky si budete môcť vybrať z ktoréhokoľvek mesta, v prípade, že ich máte rozostavané na rovnakú úroveň. Inými slovami, ak máte 3 ovládnuté mestá, a v každom si môžete trénovať kostlivcov, môžete si ich všetkých stiahnuť cez jedno mesto. Toto je veľká výhoda a ušetrí vám cesty behania z jedného mesta do druhého po jednotky.
Tiež tu už nemáme 7 rozličných surovín, ale tvorcovia sa rozhodli pre 4. Drevo, kamene, kryštály a zlato. Zbohom buď ortuť, síra a drahokamy. Hra však nič nestráca na svojej náročnosti a postupne prídete na to, že s menším počtom surovín to vôbec nie je jednoduchšie. Mne to osobne takto dokonca aj vyhovuje, nakoľko často som šalel pri starších dieloch, že nemôžem nájsť niektoré suroviny alebo ich ložiská na mape. A navyše keď máte zo 6-tich dosť, a chýbajú vám jedny konkrétne. Takže toto hodnotím pozitívne.
Ale v ostatnom je hra trošku krívajúca a miestami až nezaujímavá. A to je to smutné. Lebo čo všetci od Heroes vždy čakáme je kvalitný game-play, kvalitné boje a zaujímavé silné jednotky. Tu však predchodcovia excelovali oveľa viac.
Okey, poďme sa teda pozrieť na jednotlivé prvky šiesteho pokračovania Heroes trochu viac zblízka. V prvom rade sa zamerajme na naše schopnosti. Tie sa až tak rapídne nezmenili, a stále fungujeme na štýle, že máme 3 úrovne, ktoré si môžeme našimi bodmi odblokovať. Každým levelom získavame nové body skúseností a môžeme si postupne odblokovať ďalšie možnosti našich hrdinov. Čo mi tu však vadí? 2 veci. Prvou je, že keď sa vám zvýši level, nevyskočí vám žiadne okienko, kde si máte vybrať svoju najnovšiu schopnosť. A musíte si otvoriť okno vašej postavy, kde si schopnosti následne vyberáte.
Toto by mi až tak nevadilo. Ale prečo do toho pridali aj kúzla? Všetci, čo poznáme sériu „Heroes“ predsa vieme, že v meste sme si vždy mohli postaviť magickú vežu, kde sme si zakúpili knihu kúziel, ktoré sme následne mohli využívať v boji. Tu si musíme prekliknúť na nasledujúcu kartu v menu vašej postavy, kde si môžete odblokovať kúzla podľa vášho uváženia. Nevyhovujúce na tom však je fakt, že na ne využívate vaše body skúseností. Čiže sa musíte rozhodnúť, či vaša postava bude schopnejšia v boji, alebo ju naučíte nejaké kúzlo. Takto sa hra stala pre ľudí, ktorí si zvykli na systém predošlých dielov dosť neprehľadná. A ja sám som prvý level prešiel bez toho, aby som si svoje body schopností vôbec využil, a len som sa divil, kde môžem zohnať knihu kúziel. Čiže skutočne podkopali tento fungujúci a dobrý systém, ktorý sme si obľúbili, a rozhodli sa to urobiť takto. Podľa mňa to až tak dobrý ťah nebol.
Ďalej sú tu boje. Sú zdĺhavé a nudné. Najmä, keď aj vaše najsilnejšie jednotky budú mať výrazne oslabené schopnosti oproti predošlým dielom. Zabudnite na niečo také, že 20-timi najsilnejšími jednotkami pokojne môžete zlikvidovať 100 najslabších jednotiek. Budete sa musieť uspokojiť s možno polovicou padlých jednotiek. Možno ešte menej.
To však nemusí ešte znamenať, že sú boje nudné. Lenže keď budete donekonečna bojovať so svojimi nepriateľmi a často sa im podarí s ich (na pohľad) oveľa slabšou armádou poraziť tú vašu (do čoho samozrejme zahŕňame aj kvalitu a silu kúziel), budete z toho šalieť. Veľká a silná armáda tu nikdy neznamená jasné víťazstvo. Viac tu ide o taktiku a vaše schopnosti, ktoré ak si neodblokujete, lebo nebude vedieť o novom systéme, budete mať problémy. Alebo sa dostanete do situácie ako ja, že využijete svoje body len na schopnosti, ale nebudete potom môcť kúzliť. V prípade, že sa už rozhodli tieto zmeny aplikovať, mohli sa o tom zmieniť aspoň v tutoriále.
Ohromnou pomôckou sa vám stanú liečiteľské schopnosti. Ktoré môžete aplikovať kedykoľvek počas boja. A postupne sa vám budú vylepšovať. Fakt, že túto schopnosť môžeme použiť kedykoľvek nám výrazne pomáha v boji, nakoľko nič nemusí byť hneď pádom vašich jednotiek stratené a môžete ich vzkriesiť alebo vyliečiť. A súčasne môžete zoslať nejaké ničivé kúzlo alebo využiť možnosť útoku vášho hrdinu (to je už na vás). Z toho plynie, že váš hrdina môže počas jedného kola využiť až 2 rozličné schopnosti. Toto je super.
Rovnako môžete nachádzať opätovne počas hry schopné artefakty a zbrane, ktoré súčasne s vašimi schopnosťami tiež môžu naberať na sile. A odporúčam sa dobre rozhodnúť pre také schopnosti alebo kúzla, ktoré budú efektívne pre vašu zbraň. Zjednoduší vám to hru.
Mapa je tento raz niečo celkom iné. Máme ju rozdelenú na akési sekcie, kde máte vždy mesto, alebo baštu. A keď túto časť oblasti ovládnete, získate nadvládu aj nad všetkými časťami okolo (pokiaľ ju nestrážia neutrálne jednotky). Neviem ako vám, ale liezlo mi na nervy, keď som chcel obsadiť bane a iba som odišiel, už neboli pod mojou kontrolou. Zabíja to čas, ktorý venujete hre.
Ďalšia vec je príbeh. Ubisoft už v piatom pokračovaní tejto série otvorili celkom zaujímavý príbeh, ktorý bol asi prvýkrát počas mojej hernej skúsenosti so značkou „Heroes“ nejako otvorene aj prezentovaný a nebol tam len na dofarbenie kampaní. Tu som sa skutočne aj o príbeh zaujímal. Avšak šiesty diel prichádza s nijako výrazne zaujímavým príbehom súrodencov, kde jedna z nich zabila svojho otca, jedna sa má vydať za skorumpovaného generála, ďalší sa stal hlavou kráľovstva po smrti otca a bla bla bla bla.
Ničím vás výrazne ten príbeh nezaujme a navyše ani to nebude spravené štýlom na pokračovanie. Čo možno prináša trošku pozitívum oproti piatemu dielu, že môžete si prejsť jednotlivé kampane v akomkoľvek poradí, kým predtým ste to mali striktne dané.
Prichádzajú aj nové jednotky, ktoré ale nie sú absolútne nijako zaujímavé. Žraločí muž? Pavúčia kráľovná? Úprimne, prečo zasahujeme do vecí, ktoré fungovali skvele? Teraz máme kostlivcov bojovníkov, a kostlivcov vrhajúci kopije? Možno dobrý nápad. Lenže výsledne si uvedomíme, že ak chceme jednotky, ktoré budú strieľať, musíme ich vyvinúť na vyšší stupeň. Čo niekedy znamená, že musíme robiť side-questy od daných bojovníkov, ktorí sa k nám potom pridajú a až potom si ich budeme môcť v meste vyvinúť. Zaujímavé, že?
Do plusu však musím pridať jednu novinku, ktorou si ma hra viac než získala a to je, že nám občas v niektorých questoch dáva na výber. Ísť cestou dračej krvi alebo dračích sĺz. Buď budeme tvrdí, alebo dokážeme prejaviť ľútosť. A podľa toho sa vám aj budú určovať vaše bonusy k hre. Buď to bude silnejší útok, alebo bonusy v oblasti vašich liečivých schopností a podobne. Je to rôzne.
Kvalitný soundtrack nás bude sprevádzať celou hrou a hudba pôsobí majestátne, vojnovo a historicky. Toto im pripisujem veľké plus, lebo hudba bola dôvod, ktorý ma často držal v hre najviac. Hudba tu urobí maximum čo sa zážitku týka a verím tomu, že aj vy budete s výsledkom spokojní.
Horšie je to už však s obrazom ako takým. Neviem či ste mali rovnaké problémy ako ja, ale osobne sa mi nepáči, keď musím čakať, kým sa mi na mape objavia hrdinovia a kompletná scenéria a nemám ju hneď po načítaní hry. Je treba pár sekúnd na to, aby sa systém spamätal a o chvíľku už budete vidieť aj vašich hrdinov aj jednotlivé okolie a všetko sa vráti na pôvodné miesto. Ale takto by to predsa fungovať nemalo. Ako som povedal vyššie, neviem či ste mali tie isté problémy, no mne to nevyhovovalo. A preto hoci je grafika krásna, toto jej ubralo body.
A už len na záver. Spôsob, akým nám hra rozpráva príbeh. Osobne by som bol za viac kvalitnejších animácií, ako je napríklad tá otváracia. Keď som ju uvidel, povedal som si wow. Konečne budeme mať pekné scénky počas hry. Lenže to tak nie je. Hra vám len otvorí určité rozhovory vašich postáv, ktoré si musíte preklikať. A iba uvidíte, kto rozpráva s kým. Ale žiadne nejaké obrovské animácie nejakých bojov, alebo útokov. Nič, čo by nejako túto hru viac vyšvihlo. Osobne by ma animácie viac potešili, ako tieto dialógové okná.
Takže, je tu čas na záverečné hodnotenie. Heroes VI nám predstavuje opätovne sériu tak ako sme ju poznali, má krásnu grafiku a ešte krajší soundtrack, prostredie vám príde ako živé, dáva nám možnosť reakcie našej postavy a schopné artefakty, ktoré sa vám osvedčia v boji. Plus tu máme schopnosti liečenia a oživovania jednotiek a zredukovanie množstva surovín, čo síce nezjednoduší hru.
Na druhej strane však zdĺhavé a nudné boje (ktoré sú najdôležitejšou časťou všetkých „Heroes“), hra sa vám často musí dlho načítavať a rozdelená mapa na lokácie, kde musíme obsadiť mesto alebo baštu, aby sme mohli obsadiť budovy v okolí mi nepridala na radosti. A ešte do toho nezaujímavý príbeh. To by stačilo na to, aby som hre dal 7/10. Ale ešte je tu niečo. Úprava menu schopností a kúziel. A tá výrazne znížila moju radosť z tejto hry.
Preto bude záverečné hodnotenie 6/10. Je to fajn hra, ktorá napriek svojim nedostatkom priniesla pár skutočne zaujímavých momentov, pre ktoré stojí za to si ju aspoň vyskúšať. Nie je to dielo presýtené zmenami, ako to bolo pri štvrtej časti, ale ani to nie je zábava, ako pri vynikajúcej trojke. Uvidíme, s čím Ubisoft prídu nabudúce a či sa túto sériu ešte raz podarí oživiť a dať jej ducha ako v roku 1999. Dovtedy však stále ostávam verný tretej hre, ktorá bola zo všetkých najlepšia.
Plusy:
- stále je to "HEROES"
- vylepšená a kvalitná grafika
- vynikajúci soundtrack
- možnosť rozhodnutia ísť cestou dračích sĺz alebo krvi
- úprava 7 surovín na 4
- výborné zjednodušenie možnosti zberu jednotiek
- možnosť prejsť kampane v ktoromkoľvek poradí
Mínusy:
- nudné boje
- body skúseností si máme rozhodnúť buď pre schopnosti alebo kúzla
- dlhé načítavania obrazu a bugy
- málo animácií a množstvo nezaujímavých dialógových okien
- slabý príbeh
- sekcie na mape
- pár divných nových jednotiek (žraločí muž...)
Záverečné Hodnotenie: 6/10
fajn
PC
Vývoj: Ubisoft / Black Hole Entertainment Štýl: Stratégia / Ťahová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|