Superbrothers: Sword & Sworcery EP |
Epické dobrodružstvo hrdinky Scythian s nostalgickým nádychom a pridanou umeleckou hodnotou.
9.5
"Mať hrdinu vo fantasy je povinnosť,
aby hájil dobro a zachoval spravodlivosť.
Svojím mečom, štítom a chrabrou odvahou,
musí čeliť zlu a vysporiadať sa s jeho prevahou.
Tak si dovolím Sword & Sworcery Vám trochu objasniť,
presvedčiť Vás k zahraniu, aby ste ju vedeli pochopiť.
Nie je to však hra len tak bežne hocijaká,
rozprávkové dobrodružstvo na Vás teraz čaká"
Hlavnou hrdinkou je čiernovláska Scythian. V dobrodružstve Vás sprevádza verný pes menom Dogfella a drevorubač Logfella ktorý je cool (teda aspoň tak to tvrdí hra). Samotná story je ako vinyl, ktorý hrá na gramofóne. Jedna strana prehráva skutočný svet a druhá svet vo sne. S hrdinkou stačí zaspať a už ste mimo realitu. Aj keď by sa dalo polemizovať koľko má toho herný “skutočný” svet spoločného s realitou. Pointa príbehu bez zbytočných spoilerov sa nesie v duchu že prebudíte zlo a snažíte sa to teraz napraviť. K tomu je potrebné obnoviť tri trojuholníky. Čo ma prekvapilo počas hrania bolo, že medzi získaním druhým a tretím trojuholníkom môže, alebo bude musieť uplynúť aj niekoľko dní. Pre upresnenie pointa je vo fázach mesiaca. Pokial je spln získate jeden trojuholník ale druhý je možno získať len pri zatmení. Hodinu som pobehoval bezradne po hre kým mi to došlo. Vy musíte počkať na to zatmenie (hardcore čo?). Čiže hru vypnete a vrátite sa k nej neskôr napríklad o deň a pokračujete až kým mesiac nie je tam kde potrebujete. Ok, dá sa to oklamať zmenou dátumu a času ale hra si to zapamätá a nakonci na Vás bude mrkať pekné číslo 99% completed.
Sword & Sworcery EP by sa dala charakterizovať ako point-klick adventúra. Nie je to však celkom tak pravda. Hra skrýva v sebe toho omnoho viacej. Nečakajte štýl zbierania predmetov a skúšania ich kombinácií k postupu. Hlavný princíp riešenia puzzlov je v ich audiovizuálnej kombinácií. Niekedy je to interakcia s prostredím, inokedy musíte skomponovať melódiu pre postup ďalej. V hre sa vyskytujú aj občasné boje, ktoré sú založené na presnom načasovaní útoku a bloku. Na rôznych nepriateľov platia rôzne taktiky a každá chyba Vám uberie srdiečko zo života. Sword & Sworcery EP disponuje množstvom dialógov s vtipným kontextom. Jedná sa ale naozaj o inteligentný humor s odkazmi na popkultúru. Hra Vám tiež čas od času odporučí prestávku nech to nemá negatívny vplyv na vašu schopnosť sústrediť sa. Tiež sa mi stala napríklad taká vec, že som odklikával rýchlo dialógy a Logfella skonštatoval že vidí moju nepozornosť a ospravedlnil sa za zdĺhavosť. Proste kopec maličkostí ktoré potešia.
Výtvarná stránka sa nesie v znamení 8 bit grafiky a aj keď sa nepovažujem za veľkého fanúšika tohoto štýlu, v tomto prípade som spravil výnimku. Na grafický štýl sa môžete pozerať rôzne. Do oka udrie pixelová oldschool grafika a možno vo Vás vyvolá aj slzu nostalgie. Na druhú stranu cítite a viete, že je to moderná hra. Ovládanie, stvárnenie a interakcie s okolitým svetom sú spracované príjemne. Ach, keby to platilo aj o hrách z môjho detstva... (chvíľka ticha za zosnulé klávesnice). Kreativita tvorcov v práci s pixelmi je naozaj obdivuhodná. Niektoré postavy a zvieratá na ktorých by ste pixely porátali za sekundy dokážu pomocou animácie pôsobiť prirodzene. Vedia navodiť pocit 3D priestoru. Vstupujú, vystupujú z obrazu, listy poletujú a nádherne sú urobené aj odrazy vo vode. Jedna vec sú obrázky v recenzii a druhá keď to uvidíte rozpohybované.
Hudobná stránka je jedným slovom nepopísateľná. Hlavný skladateľ Jim Guthrie navodil prekrásnu atmosféru. Celkovo by sa hudba dala popísať ako meditatívno-psychadelická, ktorá je doprevádzaná samplami a midi zvukmi, ktoré zase pripomínajú neskoré 80 roky. Ak teda budeme prísny a hodnotiť aj po umeleckej stránke, nespomínam si už dávno na hru, kde by som sa len tak zastavil alebo sadol na kameň a vychutnával atmosféru samotného prostredia. Hudobný doprovod sa mení v závislosti od akcie od jemných tónov piána k perfektne zmastrovaných samplov. Trošku to pripomína štýl Botaniculi ktorá v tomto tiež exelovala. Soundtrack je dostupný k predaju na Itunes a všetkých hipsterov poteší že sa dá zakúpiť aj na vinyle a audiokazete.
Sword & Sworcery sa najskôr objavil pre iOS neskôr hra vyšla aj na PC/Mac a nakoniec aj na Android. Každý nech sa rozhodne pre platformu podľa možností, ale z vlastnej skúsenosti som si najviac vychutnal PC/Mac verziu. To ale neznamená, že mobilno-tabletová verzia je zlá, ale osobne mi prišla trošku jednoduchšia (ťukáte na menší display takže skôr nájdete riešenie). Navyše hra vyzerá na veľkom monitore s dobrou audiozostavou kúzelnejšie.
"Na konci článku čaká ako vždy už len zhrnutie,
a osobne dávam adventúre vysoké hodnotenie.
Drobné chyby sa nájdu, no zaslúžia si odpustok,
pretože čaká na Vás hudobno-vizuálny zážitok.
Hra neznáma ktorú ako diamant musíte dolovať,
odmení a s príjemným pocitom Vás donúti premýšlať.
U Sword & Sworcery odporučujem neváhať,
dať hre šancu, zahrať si ju a vyskúšať"