Tomb Raider |
Lara Croft sa nevracia. Lara práve prichádza. Poďme si predstaviť, ako sa z tejto mladej dievčiny stala veľká legenda.
10
Myslím, že práve som po rokoch konečne zažil ten pocit, keď sa na obrazovke spustia titulky a budete výskať od nadšenia a dojmov, ktoré nadobudnete. Hra, ktorá by na mňa takto zapôsobila sa na mňa vytasila ešte v roku 2000 v podobe Baldurs Gate 2. Silný príbeh, výborná atmosféra, fantastický gameplay a zaujímavé postavy. Takto by som mohol v skratke ohodnotiť Tomb Raider. Ale verím, že vy chcete vedieť viac.
Nikdy som nebol fanúšikom Lary Croft. Akosi ma jej dobrodružné TPS plošinovky nikdy nenadchli. Zmena prišla až príchodom Tomb Raider: Underworld, ktorý mi konečne poskytol zaujímavý príbeh a gameplay, ktorý ma na titul viac navnadil. Nie je to však nič v porovnaní s tým, čo som prežil pri tomto reboote série, ktorý nás donesie oveľa viac do minulosti. Do čias, kedy Lara ešte vôbec nebola tou veľkou legendou a akčnou hrdinkou.
Ako prvú musím pochváliť fantastickú grafiku hry. Miestami vyzerá Lara tak skutočne, až som mal dojem, že pozerám film a nehrám hru. Do detailu rozpracované postavy, i prostredie. A hoci je ten neznámy ostrov najväčšia nočná mora, príroda je počas dňa i noci nádherná. Skoro ako keby bol človek na dovolenke. Sledovať zdiaľky jednotlivé hory, vodopády je zážitok. Odvedený je tu kus roboty a všetko to skutočne pôsobí ako realita. Tvorcovia dali tomuto ostrovu život. Užijeme si tu dokonca aj silný vietor a sneh.
Nie je to ale len grafika, ktorá tejto hre dáva veľa plusových bodov. Príbeh tejto hry je podľa mňa jeden z najzaujímavejších, aké som kedy videl a jeho celkové prevedenie skutočne stojí za to. Všetko sa to začína na obrovskej lodi Endurance, ktorá sa plaví do Dračieho Trojuholníka východne od Japonska, kde však v silnej búrke skončí zničená a rozlomená na dva kusy.
Lara sa bohužiaľ pre nepríjemné okolnosti odtrhne od skupiny a skončí v akejsi jaskyni, ktorá je aj tutoriálom hry. Vašou úlohou sa je odtiaľ dostať, pričom sa naučíte najzákladnejšie ovládanie. Toto funguje skvele. Musíte nájsť ostatných a najmä sa dostať z ostrova. Čo ale nie je také jednoduché. Niečo je tu totiž zle.
Zvukové efekty sú na tom rovnako. Budeme tu mať búrku s autenticky znejúcimi hromami, fantastické zvuky motora a celé to pôsobí úplne živo. Zabudnime na zvuk ako spod hrnca. Toto je fakt kus vynikajúco odvedenej roboty. Tvorcovia od Square Enix majú odo mňa veľkú pochvalu.
Plus tu máme aj fantastický úvod, kde je našou úlohou prežiť. Nájsť prvú zbraň a uloviť nejaké jedlo. A ako sa aj samotná Lara správa k prvej zastrelenej srne je ohromné. Nerobí to preto, že by ju chcela zabiť. Ale preto, že musí. Je tu vidno, že pre prežitie je treba často urobiť veľmi veľa. O to nám ide celý čas. Atmosféra prežitia vás pohltí aj pri scénke, kde vás napadne vlk a musíte sa ho zbaviť skôr než vás zabije.
Plus si za lov zveri môžete odblokovať rôzne skilly a získavate skúsenosti. Hoci je pravda, že moc taktiky tu nie je, nakoľko si na konci odblokujete i tak všetko, nie je to vôbec nejako škodlivé. Pozitívne však hodnotím, že si môžete rozhodnúť, ktoré si vylepšíte na úvod.
A nielen vaše schopnosti si môžete vylepšovať, ale i zbrane. Budete nachádzať súčiastky, ktoré vám budú slúžiť na ich zdokonalenie. A zbrane sú v tejto hre fantastické. Lara tu nemá skoro vôbec svoje obľúbené dve pištole, čo ma teší. Je pravda, že tieto zbrane som vďačne prijal v hororovej FPS F.E.A.R a dokonca aj v hroznom Stalin Subway, no tu dostaneme niečo oveľa lepšie.
Luk, ktorý tu Lara získa je podľa mňa oveľa kvalitnejšia a zaujímavejšia zbraň. A tiché zabíjanie nepriateľov je často veľmi efektívne. Zlikvidujete ich skôr, než si stihnú vôbec niečo uvedomiť. Toto sa mi páčilo oveľa viac a luk sa veľmi rýchlo stal mojou najobľúbenejšou zbraňou hry. Je ohromné ako dokáže takáto zmena veľa urobiť.
To však nerobí hru jednoduchou, hoci sa to môže na prvý pohľad zdať. Ja som hral hru na normálnej obtiažnosti a musím priznať, že sú tu oblasti, kde skutočne budete mať problémy správne reagovať. A budete sa musieť rýchlo uhýbať a hľadať najlepšie možné ciele, ktoré budete chcieť zlikvidovať. Toto bolo veľmi zaujímavé. Lebo vás to núti sledovať hru, pozorovať nepriateľov a hľadať, kde sa nachádzajú. Potom si zvolíte toho, ktorý je najnebezpečnejší, alebo je najrozumnejšie ho zlikvidovať ako prvého.
Jediné, čo by som možno trochu vytkol je, že mi vadil systém automatického zabíjania. Nebolo to síce nijako zlé, ale na druhú stranu by som radšej na nepriateľov so štítmi taktizoval inak, než vyhliadol správny moment uskočenia a stlačiť správne tlačidlo. S taktikou, alebo hľadním správneho miesta útoku (ako sme to mali pri poslednom bossovi) je oveľa zaujímavejšie. To by sa mi páčilo viac. Ideálny príklad je napríklad útok vlkov, kde musíte správne si načasovať útok a zamieriť. To sa mi páčilo.
K bojom ešte poviem jedno a to, že som tu po celý čas nemal ani raz problém s kamerou. A to ma veľmi teší. Drží sa v správnej vzdialenosti a i v chaotickej situácii sa dalo bezproblémovo zorientovať.
Takisto zaujímavé predmety a zápisky, ktoré môžete v hre zozbierať a plus, keď nájdete skrytú hrobku, rozlúštite jej hádanku a dostanete sa k truhlici pokladu, získate aj mapu, ktorá vám všetky oblasti jednotlivých predmetov znázorní. Toto bolo zaujímavé. Rovnako ste mohli aj niektoré viac skúmať a pôsobilo to veľmi autenticky. Ako aj keď Lara nájde vzácnu mincu, no po dôslednom preskúmaní zistí, že je to fake.
Postavy. Tie sú tu hádam najsilnejšou stránkou hry. Hoci si myslím, že vám bude viac menej jasná povaha každej jednej z nich, vytvárajú skutočne skvelý zážitok. Konečne sme tu mali predstavené postavy s výbornou osobnosťou a zaujímavým príbehom, ktoré vás presvedčili k tomu, aby ste sa o nich zaujímali. Aby ste sa spolu s Larou snažili Sam skutočne zachrániť, alebo aby vám bolo ľúto Larinho učiteľa Rotha. Nechcem tu moc spoilovať, takže na tomto mieste už končím, ale vravím vám, stojí to za to.
Momentálne to skutočne asi vyzerá, že by sme mali pred sebou hru, ktorej nič nemôžem vytknúť. Nie je to úplne tak. V prvom rade je tu podľa mňa absolútne zbytočný multiplayer. 5 rôznych hier na piatich mapách, ale nie je to vôbec to, čo by som chcel, takže som sa mu ani nejako extrémne nevenoval. Radšej by som uvítal ešte viac do singleplayeru. Dlhší príbeh, trošku dlhšie mapy a viac miest na objavovanie. Sú to síce detaily, ale ja by som to tam dal. Ale i tak si musím priznať, že 20 hodín celkového hracieho času sú pre mňa viac než uspokojivé a ešte si musím dokončiť rozlúštenie všetkých hádaniek v hrobkách a nájsť ostatné skryté poklady a zápisky.
Posledná vec, ktorú spomeniem je záver. Pre mňa veľmi uspokojivý a dokonca ma nažhavuje na to, že možno roku 2015 tu budeme mať Tomb Raider II. Dúfam, že to bude opäť vyzerať tak, ako tu. Ak som doteraz nebol fanúšikom Lary Croft, myslím si, že Square Enix ma práve presvedčili, aby som sa o túto sériu zaujímal viac. Vynikajúce možnosti, skvelý príbeh, fantastické postavy a vynikajúci gameplay. Skutočne som sa cítil ako osoba, ktorá potrebuje prežiť a dostať sa z tohto ostrova.
Tvorcovia nepremrhali potenciálom a v závere už vieme ako sa Lara stala legendou, aj ako prišla k svojim dvom pištoliam, i všetko. Tomb Raider je zatiaľ pre mňa najväčší herný zážitok tohto roka. A podľa toho udeľujem aj záverečné hodnotenie, ktoré je 10/10. Je síce pravda, že multiplayer bol zbytočný a miesto toho by som si rád užil ešte viac príbehu, no všetko čo som spomenul vyššie a najmä ten excelentný zážitok, ktorý som tu prežil robia z tejto hry legendu. A preto si toto hodnotenie zasluhuje.
Plusy:
- príbeh
- atmosféra
- zbrane a boje
- grafika prostredia a i postáv
- postavy
- poklady, ktoré môžete nájsť
- zvukové efekty
- vysvetlenie, ako sa Lara stala legendou
- hádanky v hrobkách
- celkový hrací čas 20 hodín
- otvorený svet
- možnosti prechádzania lokácií
Mínusy:
- zbytočný multiplayer
- automatické zabitia
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE: 10/10
Legenda
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|