C&C: Red Alert 2 |
PC
pridal peter5number 3.9.2005 o 20:08 pod používateľské recenzie
9.0
Veru nie, málokedy sa k nám dostane stratégia, ktorá úplne rozvráti celý svoj žáner. Hádajte o čom bude táto recenzia? Asi to už viete, tá "vyvolená" hra je Red Alert 2, a hádajte kto ju vyrobil? Nie, špičkový Blizzard to tento krát nie je, je to firma, ktorá vyrába hry ešte revolučnejšie (pozor, netvrdím, že aj lepšie). Má prsty v Dune 2, takisto na svoju dobu revolučnej stratégie, a pochválila sa aj pokračovaním slávneho Red Alertu. Firma, ktorá tohto času už nejestvuje, sa menuje Westwood studios. Tento "zázračný nadpis" si mimochodom prečítate aj pri loadingu hry .
Jedným z najväčších ťahákov hry je príbeh. Vlastne ani nie tak príbeh, ako jeho spracovanie. Všetko sa dozvedáte z pekných videí pred každou novou misiou. Vystupujú tu hl. predstavitelia národov a generáli, či už z Ruska, Ameriky, Francúzska alebo Kórei. Celé je to veľmi napínavé ale zároveň aj zábavné, ako sa všetci dívajú priamo do kamery, ich špičková mimika a gestikulácia, takže vhodne dopĺňajú už aj tak špičkovú atmosféru. Okrem toho, pár "živých vstupov" sa dočkáte aj počas samotnej misie, keď Vás nadriadený, resp. kolegovia (vy ste taktiež generál) informujú o nepriateľoch, o nových jednotkách, ktoré sú dostupné na výrobu, alebo sa Vám len tak niektorý nepriateľ vysmieva. Nezabúdajme, že všetky ukážky sú na vysokej úrovni, natáčané so živými hercami. Nie sú ani veľmi dlhé, ani krátke, sú také akurát a možno z nich budete miestami aj mierne dezorientovaný. Toľko k videám, prejdeme k stručnému príbehu...
Hra sa odohráva niekedy okolo r. 2000, pričom história sveta je pomenená. Albert Einstein použil stroj času aby mohol zlikvidovať Hitlera ešte predtým ako sa z neho stane diktátor, a tak sa v roli dobyvateľa neocitá nacistické Nemecko, ale Rusko, ktoré po Stalinovej smrti počúva príkazy premiéra Alexa Romanova a jeho spolupracovníka, Yuriho. Američania a aj celý svet je v ohrození, a začína sa konflikt....
Máte na výber dve kampane, jednu za Rusov a druhú za Američanov. Každá obsahuje 12 misií. Sú priemerne dlhé, ruskú kampaň som pokoril za 7 hodín čistého hracieho času, a americká mi dala prácu na okolo 5 hodín, musím však zdôrazniť, že sa mi zatiaľ nepodarilo prejsť poslednú Americkú misiu .
V kampani za Rusov sa ocitnete v rôznych prostrediach, od pobreží Floridy cez Washington, New York, Havajské ostrovy, Paríž sa zhodou okolností vrátite do Ruska alebo chladných hôr Uralu. Plniť budete taktiež rôzne úlohy, napr. zničiť Pentagon, Kremeľ, alebo dôležité nepriateľské budovy, budete obsadzovať Biely dom a Eifelovu vežu, ochraňovať svoje výskumné budovy alebo unesiete prezidenta. Skrátka, skoro každá misia je odlišná od predchádzajúcej. Bojovať budete proti Američanom, no v dvoch misiách Vám cestu skrížia aj "vlastné" armády.
Na strane Američanov okukáte skoro tie isté prostredia, len z druhej strany pohľadu, lebo zatiaľ čo Rusi sú v úlohe dobyvateľa, americké armády sú v roli oslobodzovateľa. A tak bude väčšinou vaša hlavná priorita zneškodniť všetky sovietske vojská v okolí. Budete však pomáhať aj prezidentovi pri úteku, ochraňovať Einsteina alebo so špeciálnou agentkou Tanyou zničíte budovy vyrábajúce nukleárne zbrane.
Ak Vás prestanú zaujímať hlavné kampane, je tu možnosť hrať Skirmish za rôzne národy (Kuba, Irak, Kórea) ktoré používajú buď Americkú alebo Ruskú štruktúru, no sú obohatené o špeciálnu jednotku, ktorá sa v kampani normálne nedá vyrobiť.
Jednotky sú rozdelené do dvoch kategórií. Pechota a stroje.
Najprv si opíšeme pechotu...
...Ruská strana má k dispozícií rôznych trooperov, od elektrických cez flak trooperov až po vojakov so samopalmi alebo nukleárnymi zbraňami. Je tú prítomní aj šialenec, tzv. Crazy Ivan, ktorý je omotaný dynamitmi a čaká na odpálenie. Jedna z najsilnejších ruských jednotiek je Yuri, akýsi čarodejník, ktorý dokáže ovládnuť súperovu jednotku. Naraz však môže mať pod kontrolou len jednu jednotku, a musí s ňou byť v neustálom spojení.
...Američania majú zopár špecialít, ako napr. snipera, lietajúceho vojaka, špióna, vojaka schopného teleportovať sa alebo potápača so samopalom, no najpodarenejšia jednotka je "základný" vojačik, prezývaní GI. Táto jednotka sa dokáže v zlomku sekundy zabarikádovať vrecami s pieskom a tak sa z nej stane guľometné hniezdo (nepýtajte sa ma odkiaľ zoberie piesok, keď sa rozloží v strede cesty:). Američania však v kampani disponujú ešte jednou "špeciálnou" jednotkou, a tou je agentka Tanya. Počas misií s ňou budete mať za úlohu aj rutinné "Tanya must survive". Milícia proti nej nemá najmenšiu šancu, dokáže totiž z dosť veľkej diaľky zabiť hociktorého vojaka dvomi výstrelmi zo svojich pištolí. Budovy dokáže zničiť pripevnením bomby, no má malú úspešnosť v boji proti ťažkým vozidlám, resp. tankom. Čo som však ešte nespomenul je, že dokáže aj plávať, takže dokáže zneškodňovať aj nepriateľské lode.
Ako posledné, spoločné jednotky, ktoré som nespomenul, sú inžinieri (opravári budov) a psy. Zatiaľ čo Rusi vycvičujú polárnych psov husky, američania majú klasických vlčiakov. Ich sila je ale vyrovnaná, a keď sa vrhnú na nejakého vojačika, nemá šancu na prežitie. Prebieha to nasledovne. Proti vojakovi sa rozbehne pes, urobí "haf" a skočí na neho. Tak ho zabije jedným ťahom a rozbehne sa na ďalšieho atď. Výdrž však nemá najlepšiu, no jeho sila je vysoká.
Druhá skupina jednotiek sú stroje a vozidlá, vrátane lodí a vzdušných jednotiek.
Začnem vozidlami a tankami...
...Rusi majú tri tanky, normálny tank, elektrický tank a Apokalypsu, t.j. dvojhlavňový tank, podľa mňa najsilnejšia jednotka v celej hre. Ďalej majú autíčko s flak kanónom (pre tých čo nevedia, "flak" znamená, že je to kanón proti leteckým jednotkám), nákladné auto s raketou, a veľmi brutálnu jednotku, mechanického pavúka. Proti jednotkám má tento pavúčik rovnakú silu ako spomínaný pes, no na rozdiel od neho je veľmi účinný aj proti tankom a iným strojom. Stačí ak sa dostane do blízkosti nepriateľského vozidlá a potom doňho vlezie. Potom sa stroj začne rozpadať, znižuje sa mu životnosť, až nakoniec vybuchne. Pavúk potom prebehne do ďalšieho stroja a začne rozkladať aj ten atď. Výdrž však má tiež mizivú, no čo je dobré, keď sa dostane do spomínaného stroja, nič ho už odtiaľ nevyberie a ostane v ňom až kým ho nezničí.
....Amíci majú obyčajné tanky, ďalej majú "mikrovlnky", tanky ktoré používajú laser, a čím ich je pri sebe viac, tým majú väčšiu silu. Zbierku amerických vozidiel završujú raketové autíčko, ktoré sa ale dá prerobiť, keď doňho vložíte pešiu jednotku, a tanky, ktoré sa dokážu zamaskovať.
Z leteckých strojov majú Rusi len obrovské a pomalé vzducholode, pričom Američania môžu mať stíhačky alebo lietajúcich vojakov.
...Ruské loďstvo sa skladá z ponoriek, chobotníc, lodí s flak kanónom a z obrovských lodí, odpaľujúcich rakety.
...Američania majú dva typy lodí, z ktorých vylietavajú lietadielká, loď s protivzdušnými zbraňami a delfína.
Posledná "spoločná" jednotka je vznášadlo, ktoré slúži na prepravu jednotiek a dostane sa hocikde. Američania však majú aj rýchly transportný vrtuľník.
Už určite viete, že Red Alert ako prvý priniesol možnosť obsadzovania civilných budov jednotkami, no čo sa mi nepáčilo je, že "dovnútra" dostanete len jeden typ vojaka.
Inak, Vaše jednotky získavajú vyznamenania, môžu teda byť tri stupne hodnosti.
1.žiadna (keď si jednotku vyrobíte), 2. jedna frčka, 3. tri frčky. Zatiaľ čo rozdiel medzi 1. a 2. hodnosťou nie je takmer žiadny, trojhviezdičkové jednotky sú parádne silné, a napr. taká dvojhlavňová Apokalypsa, čo pôvodne páli pomaly a po dve strely, sa pri troch hviezdičkách dobre že nezadrhne. Naraz vypáli z kanóna 4 strely a s obrovskou kadenciou pokračuje v drvivom ničení. Čo je však pri stratégii zvláštne je, že jednotkám nemôžete urobiť žiadne upgrady a vylepšenia, samozrejme ak nerátam možnosť GI založiť si spolok "zasypaní pieskom" .
Budovy sú tradične podporované elektrárňami a na obidvoch stranách majú rovnaké účely, t.j. barak, výrobňa tankom, prístav, špeciálna budova, opravný servis, obranný múr atď. Národy sa ale líšia rozdielnou obranou, zatiaľ čo Američania sa spoliehajú na lasery, rakety a bunkre, Rusi dávajú prednosť guľometom, flak kanónom a elektrine. No a najväčšie špecialitky sú dve budovy, Rusi majú nukleárnu strelu a Iron Curtain, budova, ktorá poskytuje niekoľko sekundovú nezničiteľnosť vybraných jednotiek. Hádam netreba vravieť, aký účinok má niekoľko nezničiteľných Apokalýps... . Američania majú pre zmenu chronosféru, budovu, ktorá dokáže teleportovať vybrané jednotky na hociktoré miesto na mapke, a budovu, ktorá ovláda počasie a dokáže privolať na súpera divokú búrku.
Základná a aj jediná platebná mena sú doláre. Získavate ich ťažbou zo špeciálnych zlatých alebo drahokamových polí (viem, že to znie hlúpo, ale je to tak:). Jednotka, ktorá ťaží zlato sa nazýva Miner, je to akýsi kombajn, ktorý dokáže na jednu otočku zarobiť 1000 dolárov (ak ťaží zlato) alebo až 2000 (ak ťaží drahokamy). Tieto "kombajny" majú veľmi silný štít a zničiť ich je dosť náročné, ešte k tomu ruský miner má na kapote pripevnený guľomet a americký miner sa po doťažení dokáže ihneď teleportovať do základne a odovzdať suroviny. Okrem toho, zarobiť si môžete aj obsadením špeciálnych budov na mapke (napr. rafinéria).
Na dnešnú dobu je najdiskutabilnejší prvok hry asi grafika. Mnohí zhrozene pokrútia hlavou, že je to odporné a staré, no mne sa veľmi páči. Každá drobnosť na mapke má svoj tieň (aj keď je len statický) a jednotky taktiež, no potešia najmä detaily. Nemienim hovoriť o čisto grafických efektoch a spomeniem aj niekoľko zaujímavostí. Napr. taký útok chobotnice je spravený perfektne, keď sa znenazdajky z mora vyrúti a chápadlami obmotá nepriateľskú loď. Potom ju začne trieskať o vodu a všetko špliecha. Alebo taký pavúk v nepriateľskom tanku. Z tanku začnú lietať iskry a začne sa nakláňať, jednoducho vidíte, že sa v ňom niečo deje. Tiež ma potešilo, keď som s ruskými vojakmi ničil civilné budovy a o niekoľko sekúnd nato ma obkľúčili tri policajné autá:). Alebo taká pláž kde sa vylodíte. Ľudia ktorý sa tam pôvodne slnili začnú zmätene pobehovať a vykrikovať. No a najkrajšie grafické efekty sú jednoznačne výbuchy a explózie, ktorým by som kľudne uveril, že vypadajú ako skutočné. A k tomu ešte ostávajú po výbuchoch v zemi kráteri a rôzne iné pamiatky .Aj grafika má však svoje chybičky, animácie vojakov sú dosť kostrbaté a miestami neprirodzené. Zvlášť "čudný" efekt je pri útoku psa na vojaka, no pravdupovediac, neviem si predstaviť, či by sa to dalo spraviť lepšie. Prekvapil ma však nesmierne dlhý loading. Keď som hru hrával pred niekoľkými rokmi na PC 233Mhz a kde bol ešte Windows 95, loading mi trval tých 30-40 sekúnd. Teraz,
na mojej nadupanej mašinke trval okolo 7-10 sekúnd, čo je nepochopiteľné.
Dostávam sa k najlepšej a najprepracovanejšej časti, teda zvuk, hudba a dabing. Skvelý dabing si najviac vychutnáte počas videí, no svoje čaro majú aj jednotky, ktoré majú veľmi odvážne hlášky ale celkovú dokonalosť kazí fakt, že ich majú nahovorených veľmi ale veľmi málo (myslím, že len 4 alebo 5). A ešte k tomu skoro všetky stroje, tanky a vozidlá používajú rovnaké. Takže nebuďte prekvapený ak Vám začnú liesť neustále sa opakujúce slovné spojenia na nervy. Zvuky sú ale fantastické a bezchybné, najviac ma zaujala bombastická hláška hneď pri spustení hry: "Warning, military software detected." Hudba je poriadne nadupaná a atmosférická. Niekedy sa mi však zdalo, že s takisto nadupanými skladbami zo Starcraftu má až veľmi blízko, ba mám pocit, že jedna skladba je taká istá ako v SC (teraz nemyslím Splinter Cell:).
Recenziu ukončím trošku netradične, ja tak totiž končiť nezvyknem ale aspoň máte všetko dôležité pokope
+ zvuky a hudba
+ super videá a vyhovujúca grafika
+ napínavá kampaň
+ pestré jednotky
+ špičková hrateľnosť
- opakujúce sa hlášky
- slabá inteligencia nepriateľa (keď mám jednu časť základne poriadne zabezpečenú, je choré, že nepriateľ na ňu stále bezhlavo útočí, stále po tej istej cestičke a nikoho nevníma až pokým sa nedostane k cieľu, ku ktorému sa zvyčajne ani nedostane, lebo je už dávno predtým zabití/zničení)
- spúšťa sa len s CD a ja mám pomalú mechaniku
- ťažko sa od hry odchádza :)
- nemám datadisk
Jedným z najväčších ťahákov hry je príbeh. Vlastne ani nie tak príbeh, ako jeho spracovanie. Všetko sa dozvedáte z pekných videí pred každou novou misiou. Vystupujú tu hl. predstavitelia národov a generáli, či už z Ruska, Ameriky, Francúzska alebo Kórei. Celé je to veľmi napínavé ale zároveň aj zábavné, ako sa všetci dívajú priamo do kamery, ich špičková mimika a gestikulácia, takže vhodne dopĺňajú už aj tak špičkovú atmosféru. Okrem toho, pár "živých vstupov" sa dočkáte aj počas samotnej misie, keď Vás nadriadený, resp. kolegovia (vy ste taktiež generál) informujú o nepriateľoch, o nových jednotkách, ktoré sú dostupné na výrobu, alebo sa Vám len tak niektorý nepriateľ vysmieva. Nezabúdajme, že všetky ukážky sú na vysokej úrovni, natáčané so živými hercami. Nie sú ani veľmi dlhé, ani krátke, sú také akurát a možno z nich budete miestami aj mierne dezorientovaný. Toľko k videám, prejdeme k stručnému príbehu...
Hra sa odohráva niekedy okolo r. 2000, pričom história sveta je pomenená. Albert Einstein použil stroj času aby mohol zlikvidovať Hitlera ešte predtým ako sa z neho stane diktátor, a tak sa v roli dobyvateľa neocitá nacistické Nemecko, ale Rusko, ktoré po Stalinovej smrti počúva príkazy premiéra Alexa Romanova a jeho spolupracovníka, Yuriho. Američania a aj celý svet je v ohrození, a začína sa konflikt....
Máte na výber dve kampane, jednu za Rusov a druhú za Američanov. Každá obsahuje 12 misií. Sú priemerne dlhé, ruskú kampaň som pokoril za 7 hodín čistého hracieho času, a americká mi dala prácu na okolo 5 hodín, musím však zdôrazniť, že sa mi zatiaľ nepodarilo prejsť poslednú Americkú misiu .
V kampani za Rusov sa ocitnete v rôznych prostrediach, od pobreží Floridy cez Washington, New York, Havajské ostrovy, Paríž sa zhodou okolností vrátite do Ruska alebo chladných hôr Uralu. Plniť budete taktiež rôzne úlohy, napr. zničiť Pentagon, Kremeľ, alebo dôležité nepriateľské budovy, budete obsadzovať Biely dom a Eifelovu vežu, ochraňovať svoje výskumné budovy alebo unesiete prezidenta. Skrátka, skoro každá misia je odlišná od predchádzajúcej. Bojovať budete proti Američanom, no v dvoch misiách Vám cestu skrížia aj "vlastné" armády.
Na strane Američanov okukáte skoro tie isté prostredia, len z druhej strany pohľadu, lebo zatiaľ čo Rusi sú v úlohe dobyvateľa, americké armády sú v roli oslobodzovateľa. A tak bude väčšinou vaša hlavná priorita zneškodniť všetky sovietske vojská v okolí. Budete však pomáhať aj prezidentovi pri úteku, ochraňovať Einsteina alebo so špeciálnou agentkou Tanyou zničíte budovy vyrábajúce nukleárne zbrane.
Ak Vás prestanú zaujímať hlavné kampane, je tu možnosť hrať Skirmish za rôzne národy (Kuba, Irak, Kórea) ktoré používajú buď Americkú alebo Ruskú štruktúru, no sú obohatené o špeciálnu jednotku, ktorá sa v kampani normálne nedá vyrobiť.
Jednotky sú rozdelené do dvoch kategórií. Pechota a stroje.
Najprv si opíšeme pechotu...
...Ruská strana má k dispozícií rôznych trooperov, od elektrických cez flak trooperov až po vojakov so samopalmi alebo nukleárnymi zbraňami. Je tú prítomní aj šialenec, tzv. Crazy Ivan, ktorý je omotaný dynamitmi a čaká na odpálenie. Jedna z najsilnejších ruských jednotiek je Yuri, akýsi čarodejník, ktorý dokáže ovládnuť súperovu jednotku. Naraz však môže mať pod kontrolou len jednu jednotku, a musí s ňou byť v neustálom spojení.
...Američania majú zopár špecialít, ako napr. snipera, lietajúceho vojaka, špióna, vojaka schopného teleportovať sa alebo potápača so samopalom, no najpodarenejšia jednotka je "základný" vojačik, prezývaní GI. Táto jednotka sa dokáže v zlomku sekundy zabarikádovať vrecami s pieskom a tak sa z nej stane guľometné hniezdo (nepýtajte sa ma odkiaľ zoberie piesok, keď sa rozloží v strede cesty:). Američania však v kampani disponujú ešte jednou "špeciálnou" jednotkou, a tou je agentka Tanya. Počas misií s ňou budete mať za úlohu aj rutinné "Tanya must survive". Milícia proti nej nemá najmenšiu šancu, dokáže totiž z dosť veľkej diaľky zabiť hociktorého vojaka dvomi výstrelmi zo svojich pištolí. Budovy dokáže zničiť pripevnením bomby, no má malú úspešnosť v boji proti ťažkým vozidlám, resp. tankom. Čo som však ešte nespomenul je, že dokáže aj plávať, takže dokáže zneškodňovať aj nepriateľské lode.
Ako posledné, spoločné jednotky, ktoré som nespomenul, sú inžinieri (opravári budov) a psy. Zatiaľ čo Rusi vycvičujú polárnych psov husky, američania majú klasických vlčiakov. Ich sila je ale vyrovnaná, a keď sa vrhnú na nejakého vojačika, nemá šancu na prežitie. Prebieha to nasledovne. Proti vojakovi sa rozbehne pes, urobí "haf" a skočí na neho. Tak ho zabije jedným ťahom a rozbehne sa na ďalšieho atď. Výdrž však nemá najlepšiu, no jeho sila je vysoká.
Druhá skupina jednotiek sú stroje a vozidlá, vrátane lodí a vzdušných jednotiek.
Začnem vozidlami a tankami...
...Rusi majú tri tanky, normálny tank, elektrický tank a Apokalypsu, t.j. dvojhlavňový tank, podľa mňa najsilnejšia jednotka v celej hre. Ďalej majú autíčko s flak kanónom (pre tých čo nevedia, "flak" znamená, že je to kanón proti leteckým jednotkám), nákladné auto s raketou, a veľmi brutálnu jednotku, mechanického pavúka. Proti jednotkám má tento pavúčik rovnakú silu ako spomínaný pes, no na rozdiel od neho je veľmi účinný aj proti tankom a iným strojom. Stačí ak sa dostane do blízkosti nepriateľského vozidlá a potom doňho vlezie. Potom sa stroj začne rozpadať, znižuje sa mu životnosť, až nakoniec vybuchne. Pavúk potom prebehne do ďalšieho stroja a začne rozkladať aj ten atď. Výdrž však má tiež mizivú, no čo je dobré, keď sa dostane do spomínaného stroja, nič ho už odtiaľ nevyberie a ostane v ňom až kým ho nezničí.
....Amíci majú obyčajné tanky, ďalej majú "mikrovlnky", tanky ktoré používajú laser, a čím ich je pri sebe viac, tým majú väčšiu silu. Zbierku amerických vozidiel završujú raketové autíčko, ktoré sa ale dá prerobiť, keď doňho vložíte pešiu jednotku, a tanky, ktoré sa dokážu zamaskovať.
Z leteckých strojov majú Rusi len obrovské a pomalé vzducholode, pričom Američania môžu mať stíhačky alebo lietajúcich vojakov.
...Ruské loďstvo sa skladá z ponoriek, chobotníc, lodí s flak kanónom a z obrovských lodí, odpaľujúcich rakety.
...Američania majú dva typy lodí, z ktorých vylietavajú lietadielká, loď s protivzdušnými zbraňami a delfína.
Posledná "spoločná" jednotka je vznášadlo, ktoré slúži na prepravu jednotiek a dostane sa hocikde. Američania však majú aj rýchly transportný vrtuľník.
Už určite viete, že Red Alert ako prvý priniesol možnosť obsadzovania civilných budov jednotkami, no čo sa mi nepáčilo je, že "dovnútra" dostanete len jeden typ vojaka.
Inak, Vaše jednotky získavajú vyznamenania, môžu teda byť tri stupne hodnosti.
1.žiadna (keď si jednotku vyrobíte), 2. jedna frčka, 3. tri frčky. Zatiaľ čo rozdiel medzi 1. a 2. hodnosťou nie je takmer žiadny, trojhviezdičkové jednotky sú parádne silné, a napr. taká dvojhlavňová Apokalypsa, čo pôvodne páli pomaly a po dve strely, sa pri troch hviezdičkách dobre že nezadrhne. Naraz vypáli z kanóna 4 strely a s obrovskou kadenciou pokračuje v drvivom ničení. Čo je však pri stratégii zvláštne je, že jednotkám nemôžete urobiť žiadne upgrady a vylepšenia, samozrejme ak nerátam možnosť GI založiť si spolok "zasypaní pieskom" .
Budovy sú tradične podporované elektrárňami a na obidvoch stranách majú rovnaké účely, t.j. barak, výrobňa tankom, prístav, špeciálna budova, opravný servis, obranný múr atď. Národy sa ale líšia rozdielnou obranou, zatiaľ čo Američania sa spoliehajú na lasery, rakety a bunkre, Rusi dávajú prednosť guľometom, flak kanónom a elektrine. No a najväčšie špecialitky sú dve budovy, Rusi majú nukleárnu strelu a Iron Curtain, budova, ktorá poskytuje niekoľko sekundovú nezničiteľnosť vybraných jednotiek. Hádam netreba vravieť, aký účinok má niekoľko nezničiteľných Apokalýps... . Američania majú pre zmenu chronosféru, budovu, ktorá dokáže teleportovať vybrané jednotky na hociktoré miesto na mapke, a budovu, ktorá ovláda počasie a dokáže privolať na súpera divokú búrku.
Základná a aj jediná platebná mena sú doláre. Získavate ich ťažbou zo špeciálnych zlatých alebo drahokamových polí (viem, že to znie hlúpo, ale je to tak:). Jednotka, ktorá ťaží zlato sa nazýva Miner, je to akýsi kombajn, ktorý dokáže na jednu otočku zarobiť 1000 dolárov (ak ťaží zlato) alebo až 2000 (ak ťaží drahokamy). Tieto "kombajny" majú veľmi silný štít a zničiť ich je dosť náročné, ešte k tomu ruský miner má na kapote pripevnený guľomet a americký miner sa po doťažení dokáže ihneď teleportovať do základne a odovzdať suroviny. Okrem toho, zarobiť si môžete aj obsadením špeciálnych budov na mapke (napr. rafinéria).
Na dnešnú dobu je najdiskutabilnejší prvok hry asi grafika. Mnohí zhrozene pokrútia hlavou, že je to odporné a staré, no mne sa veľmi páči. Každá drobnosť na mapke má svoj tieň (aj keď je len statický) a jednotky taktiež, no potešia najmä detaily. Nemienim hovoriť o čisto grafických efektoch a spomeniem aj niekoľko zaujímavostí. Napr. taký útok chobotnice je spravený perfektne, keď sa znenazdajky z mora vyrúti a chápadlami obmotá nepriateľskú loď. Potom ju začne trieskať o vodu a všetko špliecha. Alebo taký pavúk v nepriateľskom tanku. Z tanku začnú lietať iskry a začne sa nakláňať, jednoducho vidíte, že sa v ňom niečo deje. Tiež ma potešilo, keď som s ruskými vojakmi ničil civilné budovy a o niekoľko sekúnd nato ma obkľúčili tri policajné autá:). Alebo taká pláž kde sa vylodíte. Ľudia ktorý sa tam pôvodne slnili začnú zmätene pobehovať a vykrikovať. No a najkrajšie grafické efekty sú jednoznačne výbuchy a explózie, ktorým by som kľudne uveril, že vypadajú ako skutočné. A k tomu ešte ostávajú po výbuchoch v zemi kráteri a rôzne iné pamiatky .Aj grafika má však svoje chybičky, animácie vojakov sú dosť kostrbaté a miestami neprirodzené. Zvlášť "čudný" efekt je pri útoku psa na vojaka, no pravdupovediac, neviem si predstaviť, či by sa to dalo spraviť lepšie. Prekvapil ma však nesmierne dlhý loading. Keď som hru hrával pred niekoľkými rokmi na PC 233Mhz a kde bol ešte Windows 95, loading mi trval tých 30-40 sekúnd. Teraz,
na mojej nadupanej mašinke trval okolo 7-10 sekúnd, čo je nepochopiteľné.
Dostávam sa k najlepšej a najprepracovanejšej časti, teda zvuk, hudba a dabing. Skvelý dabing si najviac vychutnáte počas videí, no svoje čaro majú aj jednotky, ktoré majú veľmi odvážne hlášky ale celkovú dokonalosť kazí fakt, že ich majú nahovorených veľmi ale veľmi málo (myslím, že len 4 alebo 5). A ešte k tomu skoro všetky stroje, tanky a vozidlá používajú rovnaké. Takže nebuďte prekvapený ak Vám začnú liesť neustále sa opakujúce slovné spojenia na nervy. Zvuky sú ale fantastické a bezchybné, najviac ma zaujala bombastická hláška hneď pri spustení hry: "Warning, military software detected." Hudba je poriadne nadupaná a atmosférická. Niekedy sa mi však zdalo, že s takisto nadupanými skladbami zo Starcraftu má až veľmi blízko, ba mám pocit, že jedna skladba je taká istá ako v SC (teraz nemyslím Splinter Cell:).
Recenziu ukončím trošku netradične, ja tak totiž končiť nezvyknem ale aspoň máte všetko dôležité pokope
+ zvuky a hudba
+ super videá a vyhovujúca grafika
+ napínavá kampaň
+ pestré jednotky
+ špičková hrateľnosť
- opakujúce sa hlášky
- slabá inteligencia nepriateľa (keď mám jednu časť základne poriadne zabezpečenú, je choré, že nepriateľ na ňu stále bezhlavo útočí, stále po tej istej cestičke a nikoho nevníma až pokým sa nedostane k cieľu, ku ktorému sa zvyčajne ani nedostane, lebo je už dávno predtým zabití/zničení)
- spúšťa sa len s CD a ja mám pomalú mechaniku
- ťažko sa od hry odchádza :)
- nemám datadisk
napísal peter5number 3.9.2005
Páči sa mi!
9.0
C&C: RED ALERT 2