Dragon Age: Origins - Ultimate Edition

Legendárne dobrodružstvo od legendárnych tvorcov...

PC
pridal Re-KeepAway 8.8.2013 o 9:45 pod používateľské recenzie

9.5


Série od BioWare majú u mňa zvláštnu tradíciu. Vždy to s nimi po prvej hodine skončím a vrátim sa k nim po pár mesiacoch. Skoro vždy to to ale znamená, že sa hra stane pre mňa nezabudnuteľnou a veľmi rýchlo si nájde miesto v mojom rebríčku najlepších hier. Stalo sa to s KOTOR kde som si po chvíle povedal: „Toto je na mňa príliš hard-core“. A podobne som skončil prvý krát s Mass Effect kde som zmätený chvíľu pobehoval po Citadele a následne som to vzdal. Podobný osud postihol Dragon Age: Origins no po skúsenostiach s KOTOR-om som sa rozhodol ešte to vyskúšať a aspoň sa prehrýzť hlavným príbehom a rovnako ako spomínané tituly si Dragon Age našiel miesto v mojom srdci.

V hrách vyhľadávam výzvu. Napriek tomu, že som Deus Ex: Human Revolution bez vážnych problémov prešiel na najvyššej obtiažnosti v Dragon Age som si po pár bojoch uvedomil, že dostatočná výzva bude na Hard stupni. Za režim Nightmare (Nočná mora) výstižne hovorí samotný názov. Je to obtiažnosť, pri ktorej strávia aj tí najväčší hard-core RPG hráči hodiny vymýšľaním správnej taktiky a využitím správnych schopností a ani to im nepomôže od nutnosti využívania rôznych elixírov a ukladaní pascí.

Autori si pre nás pripravili viac možností ako naše epické dobrodružstvo začne. Na výber máme možnosť z troch rás: človek, elf a trpaslík. Znie to ako klasika a klasika to aj je. Ľudia sú nadradený druh a okrem iných záležitostí si nenechajú ujsť príležitosť na boje medzi sebou, trpaslíci sa rodia z kameňa s pivom v jednej ruke a sekerou v tej druhej. Elfovia sú tu podaní odlišne ako som zvyknutý. Kedysi mocný národ, teraz sú však spodina a žijú buď v kočovných kmeňoch, alebo vo vyhradenom gete v mestách. 

Čo sa týka výberu tried na prvý pohľad sa nestretneme s ničím neočakávaným. Warrior, Mage a Rogue. Ako by ste čakali, bojovník (warrior) bude zastávať hlavne úlohu tanka zatiaľ čo lotor (rogue) bude veľmi rýchlo rozdávať zranenia podobne ako mág, ktorý môže nájsť uplatnenie aj ako liečiteľ. Lotor však nemusí byť len ten zákerák v stealth móde, všetko záleží od vášho rozdeľovania talentov a špecializácií vďaka čomu môže byť skôr lovec (hunter) ako ho poznáme v iných RPG. Mág je v tomto univerze vnímaný ako hrozba, ktorá musí prejsť výcvikom inak bude korisť pre templárov (nie tu nechcú ovládnuť svet). Každá trieda má široký výber základných schopností, a k tomu sa ešte pridajú špecializácie podľa vášho výberu. Každá špecializácia pridáva štyri nové schopnosti, ktoré výrazne odlíšia postavu od inej s rovnakou triedou. Schopnosti si odomykáte za body, ktoré získavate za každú zvýšenú úroveň postavy. V základnej hre je maximálna úroveň 25 a s datadiskom môžete ísť až na 35. Okrem schopností si s úrovňami zlepšujete aj zručnosti. Tie vám v boji nepomáhajú alebo len nepriamo. Potrebné je aby ste mali aspoň jedného bylinkára. Ten dokáže vyrábať z prísad rôzne elixíry či už na obnovu života alebo energie. Elixíry môžete nájsť aj v obchodoch, ale na vyšších obtiažnostiach ich počet stačiť nebude. V zručnostiach si môžete zlepšiť aj Nátlak to vám pomôže pri konverzáciách, ktorých je v hre požehnane. Na nešťastie vaša postava dabing nemá len vyberáte odpoveď. Pre niekoho to môže byť dobre, aspoň sa skrátia dialógy. Ja by som dabing uvítal (samozrejme ak by hlas stál zato) pretože by to mohlo byť emočne ešte silnejšie.

Keď už máte vybranú rasu a triedu zostáva váš pôvod. Môžete začať ako človek alebo trpaslík zo šľachtickej rodiny alebo ako úplný spoločenský opak trpaslík bez kasty. Na výber máte šesť pôvodov, ale nie každý rasa a trieda má prístup ku všetkým a taký mág má na výber len jeden. Odlišný pôvod znamená odlišný začiatok, ale všetko vedie k jednému bodu kde vás naverbujú k Šedým strážcom.

 

Šedý strážcovia sú členovia rádu, ktorý bojuje proti Nákaze. Tá sa objaví raz za niekoľko storočí keď armády zplozencov (darkspawn) natrafia v podzemí na dávneho boha, ktorý ich vedie v bitke. Vy sa dostanete do neľahkej úlohy a musíte zjednotiť krajinu Ferelden aby ste zastavili Nákazu.

Na vašej výprave vás budú sprevádzať rôzny spoločníci, ktorí nevyzerajú ako záchrancovia sveta, ale to od BioWaru asi nikdy. Budete mať možnosť či niekoho priberiete na výpravu, alebo či vôbec niekoho necháte nažive. Každá postava je zaujímavá či už svojou povahou alebo využitím v boji. Medzi tie hlavnejšie ktorým sa nevyhnete patrí Alistair. Alistair býval templár, ktorého naverbovali k Strážcom a nesie so sebou tajomstvo o svojom pôvode. Druhá je Morrigan, čarodejnica z pustiny. Stručne je to mrcha, ktorú si určite obľúbite. Okrem nich môžete mať bojového psa mabari. Ak ste začali ako ľudský šľachtic máte ho od začiatku, ak nie môžete ho získať cez úlohu. Týchto troch sa nezbavíte aj keď pochybujem žeby niekto chcel. Z ostatných treba spomenúť výberovku ako večne opitého trpaslíka Oghrena a zženštilého bisexuálneho zabijaka Zevrana, ktorí vás pri konverzáciách rozosmejú aj prekvapia. Zo sebou môžete mať vždy len troch členov. Pri správnom výbere vás čaká hromada zaujímavých konverzácií medzi členmi počas cestovania. K vašej družine sa pripojí aj trpasličí obchodník so svojim spomaleným synom Sandalom. Sandal dohromady povie „Enchantment? Enchantment!“a so svojimi veľkými očami je to ten typ postavy pri ktorej baby pištia „Ježííííš!“. Obchodník s družinou vás vždy čakajú v tábore kde sa môžete s každým porozprávať a zlepšovať, alebo zhoršovať váš vzťah. Vzťah k jednotlivým členom môžete vidieť zobrazený číselne. Ak budete k niekomu zlý a budete robiť rozhodnutia, ktoré nie sú s jeho presvedčením môže sa stať, že z vašej družiny odíde. Teda aspoň tak som niekde čítal, pretože to sa dá spraviť asi iba zámerne. Na druhú stranu ak budete k niekomu milý a dávať mu darčeky môže to prerásť do dôvernejšieho vzťahu. Tento zaujímavý vzťahový systém kazí taká drobnosť, že si u obchodníka v tábore môžete nakúpiť kopec koláčikov a stačí ich pár aby bol vzťah na maxime (zabudli dať upozornenie toto v realite neskúšajte).

Len v máloktorej hre dokážete ovplyvniť príbeh ako tu. A to aj podľa BioWare mierky. Počas výpravy na vás čakajú ťažké rozhodnutia, ktoré zmenia tvár Fereldenu. Zo začiatku sa to môže zdať jasné, neskôr však zistíte, že to nemusí tak byť a možno si nevyberáte medzi dobrom a zlom, ale menším a väčším zlom. To ako sa na situáciu pozeráte záleží od vášho názoru napríklad máte podporiť nového kráľa trpaslíkov. Podporíte šľachtica, ktorý sa snaží zachovať dlhoročné tradície? Alebo dáte prednosť právoplatnému dedičovi, ktorý chce priniesť výrazné zmeny v kráľovstve trpaslíkov? A spomenul som že jeden má pravdepodobne prsty v pár vraždách a druhý sa zdá byť čestný aj keď pár dôkazov svedčí o podporovaní zbojníckej skupiny? A už je problém koho si vybrať a to som situáciu len načrtol.

Keď si už dostatočne potrápite hlavu na to ako sa v dialógoch rozhodnúť nastáva ťažké rozhodovanie v súbojoch. Ako som spomínal nieje to nedeľná prechádzka. Hru budete pravidelne zastavovať aby ste rozdali povely a za chvíľu znova a znova. Uľahčiť si to môžete vytvorením taktiky pre spolubojovníkov. Môžete nastavovať všetko napríklad: Zdravie pod 50% -> Použiť najsilnejší elixír. Taktika je však len menšia pomoc pretože AI je u súperoch na slušnej úrovni a v priebehu (aj keď mimo bossov záleží hlavne na začiatku) boja budete vymýšľať a vyberať kúzla väčšinou vy. Bitka pre vás skončí až keď porazíte všetkých nepriateľov na mape, alebo kým oni nepozabíjajú celú vašu skupinku. Na konci boja vás zvykne čakať krásne zakončenie a sním alebo bez, krv na brnení vám bude víťazstvo pripomínať ešte dlho. Ak niekto z vašej skupiny počas boja padol, sám vstane keď už bude bezpečne, ale so zranením. Kým má postava jedno alebo dve nič sa nedeje, pri viacerých sa však začne prejavovať ako dlho jej trvá kým len švihne so zbraňou. Na vyliečenie zranenia môžete použiť lekárničky, alebo počkať kým sa vrátite do tábora kde sa zranenia zahoja. Pri súbojoch sa stretávame s jednou z mála chybičiek hry. Presnejšie ide o ovládanie. Pri väčších konfliktoch môže byť problém dostať sa k vybranému nepriateľovi. Častejšie sa však stane, že okolo neho budete chvíľu prechádzať kým začnete útočiť. V prípade, že nepriateľ za niekym beží nastáva horší scenár. Vy cupitáte za ním, keď by ste ho už mali na dosah tak proste spravíte pár krokov na mieste kým sa dostatočne nevzdiali aby ste sa opäť vydali za ním. S ovládaním ešte súvisí jedna menšia chybička. Vaša postava nezvláda prechod cez terén a tým myslím aj obyčajné schody. Na chvíľu sa zaseknete kým necúvnete alebo sa neposuniete do strany. Dá sa na to zvyknúť, ale ovládanie je výrazný nedostatok, ktorý stál Dragon Age plný počet bodov.

 

Keď ste už splnili príbehové misie, a ste spokojný koľko ste spravili vedľajších úloh, čaká vás epické finále pri ktorom budete rozmýšľať či by ste sa pri tej príležitosti nemali patrične obliecť. Vo veľkolepej bitke vás čakajú posledné hodiny, ktoré naozaj stoja zato. Možno posledné rozhovory s vašou družinou nenechajú jedno oko suché a nech to dopadne ako ste si na to pripravili pôdu, koniec vás ešte nečaká.

Už v základnej hre sa dajú hrať tri prídavky, ktoré dohromady zaberú asi tri hodiny. Prvý z prídavkov The Stone Prisoner vám pridá novú postavu do družiny a to Golema. S prídavkom Warden’s Keep prichádza lokácia so starou pevnosťou Šedých strážcov. Hlavne vás ale zaujme truhlička, do ktorej viete ukladať veci z inventára pre neskoršie použitie. Posledné z troch Return to Ostagar vás zavedie naspäť na miesto kde ste začali svoju cestu šedého strážcu.

Krátke dobrodružstvo mimo základnej hry si zahráme za Lelianu v DLC Leliana’s song. Leliana môže byť členom vašej družiny a tu sa pozrieme čo sa dialo ešte pred tým ako ste ju stretli. Musím priznať, že toto DLC u mňa vyvoláva dosť zmiešané názory. Osobne som si obľúbil viac Morrigan ako Lelianu a samotný príbeh v DLC aj keď začína dobre pokračuje ako zlepenina viacerých filmov a to vrátane dialógov. Hudba bola však výborná rovnako ako v základnej hre a možno miestami aj lepšia.

The Darkspawn Chronicles DLC s veľkým potenciálom zostalo len pri tom, že si zopakujete záverečnú bitku za Nákazu. Je to príjemné spestrenie vyskúšať si hru za tých zlých, ale mohlo byť toho viac.

To je však slabý odvar oproti datadisku Awakening. Na začiatku máte možnosť importovať si postavu z pôvodnej hry, ale skôr ako o rozhodnutia ide o to čo ste mali v inventári. Do hry pribudli nové schopnosti, špecializácie a samozrejme nová výbava. Čo sa týka grafických záležitostí všetko zostalo ako bolo, naneštastie zostali aj problémy s ovládaním. Príbeh sa zo začiatku vykresluje veľmi dobre, ale nejde o žiadne epické veľdielo ako to bolo v pôvodnej hre. Je to však pútavé a od datadisku spĺňa všetko čo má. Dej sa odohráva v oblasti Amarathine kde ste veliteľom Šedých strážcov vo Fereldene. Problémy nastávajú keď zostatky armád zplozencov začnú robiť organizované útoky a dokonca prehovoria vašou rečou. Do hry sa vráti známy trpaslík Oghren, ktorého musíte mať vždy pri sebe aby vám náhodou neunikol jeden z jeho skvelých komentárov. Okrem Ogrhena nie sú noví spoločníci zaujímaví, aspoň nie tak ako ich predchodcovia. Bol som dosť sklamaný, že tam nieje môj pes a trochu prekvapený, že sa nedá ísť do oblastí z pôvodnej hry. Awekening si to však vynahrádza dĺžkou. S vedľajšími úlohami to ide skoro až na 20 hodín a také čísla dnes nevidíme ani pri plnej hre nie ešte pri datadisku. Awakening nám rozšírilo príbeh hrdinu, ukázalo krásne nové oblasti a opäť ponúklo hromadu kvalitných úloh a hlavne nás na konci čaká ženská verzia Glocha z Pána prsteňov.

Vašu postavu z Awekening si môžete ďalej importovať do DLC Golems of Amgarrak. Po dejovej stránke zaujímavé DLC kde idete zistiť osud trpasličej expedície. Do družiny dostanete jedného trpaslíka lotra a neskôr sa pridá golem a trpaslík bojovník. V prípade, že je vaša postava mág so špecializáciou liečiteľa máte šťastie a nebude natoľko trpieť. V tomto DLC je obtiažnosť v porovnaní s hrou desivo vysoká takže ak ste nemali pri sebe hektolitre elixírov, alebo ste neboli liečiteľ budete mať čo robiť odohrať to na vyšších stupňoch obtiažnosti. 

V poslednom prídavku Witch Hunt sa rozhodnete nájsť čarodejnicu Morrigan. Do hry sa vráti váš verný pes a okrem neho priberiete dvoch členov na výpravu, aj keď každý má iné dôvody pre cestu. Príbeho je to najlepšie DLC hlavne ak ste si ako ja Morrigan obľúbili. Obtiažnosť nám asi na truc po Golems of Amgarrak dali výrazne ľahšiu oproti hre. Dôležitý je však koniec. Sú tri a všetky dôstojne zakončia vašu cestu v Origins aj keď jeden z nich o niečo viac. Nečakajte od DLC žiadne odpovede práve naopak veľa otázok. Dočkáte sa však epického konca, ktorý načrtol pôdu pre niečo veľké.

 

Dokopy som pri Dragon Age: Origins strávil podľa uložených pozícií približne 70 hodín. 70 hodín ponorený do dokonalého príbehu v epickej výprave v tak prepracovanom diele až som mal pocit, že naozaj hrám za seba a nemusím sa uspokojiť s najpribližnejšou voľbou odpovedi. Síce chýba dabing hlavného hrdinu, ale neexistuje odpoveď či by to tak bolo ešte lepšie alebo nie. Dabing každej vedľajšej postavy je však vynikajúci. Graficky hra nieje prelomová, ale hovoriť o zlej grafike sa nedá pretože spolu s hudbou vytvára nádherné prostredia a epické momenty. BioWare vytvoril ďalší skvelý svet s množstvom úžasných postáv a od dokonalosti delí hru len ovládanie, kde sa prejavili menšie technické nedostatky.


napísal Re-KeepAway 8.8.2013



Páči sa mi!

9.5
DRAGON AGE: ORIGINS - ULTIMATE EDITION

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: EA / BioWare
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29895)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk