Age Of Mythology |
Alebo ako pred Kratosom bol Arkantos a túra po antickom svete.
8.5
Toto je príbeh z dávnych čias, z čias mýtov a legiend, keď boli starí bohovia malicherní a krutí a zoslali na ľudstvo osud utrpenia....
Aby sme sa správne porozumeli, tým narážam na obdobie kedy sa hrá odohráva – antiku, nie kedy bola vyrobená aj keď nejaký ten rôčik už má. Age of Mythology je titul z dielni už zaniknutého Ensemble Studios(nech mu je zem ľahká) a jedná sa o spin-off snáď každému známej Age of Empires série RTS hier. Ako však funguje systém z Age of Empires vo svete antiky, mýtov a legiend? Čítajte ďalej a dozviete sa.
Začnem tým najdôležitejším – gameplayom. Hra sa to ako Age of Empires(ďalej už iba AoE), ale narozdiel od AoE obsahuje tri veľmi rozdielne rasy, naproti väčšiemu počtu rás s menšími rozdielmi z AoE. Jedná sa o staroveké Grécko, Egypt a Severanov. Každý ma samozrejme iný štýl hry. Gréci pôsobia asi najobyčajnejšie, sú najuniverzálnejšou rasou v hre. Egypťania vsádzajú na lacné jednotky a budovy. Majú aj faraóna, ktorý dokáže urýchliť ťažbu surovín a výstavbu, či už jednotiek alebo budov. Jeho jediným mínusom je že je len jeden, síce sa po smrti oživí ale nemôže byť všade. Severania majú viacero typov dedinčanov, pričom trpaslíci sú dobrý na ťažbu zlata, ale nič iné im veľmi nejde. Obyčajný ľudský robotníci sú už univerzálnejší, ale rovnako ako trpaslíci, nedokážu stavať budovy. U Severanov sú všetky budovy stavané výlučne pechotou. To však nie sú jediné rozdiely. Každá z rás ma na výber troch hlavných bohov, napríklad u Grékov sú to Zeus, Poseidon a Hádes, ktorí určujú aké štartovacie výhody hráč dostane a aký bude jeho výber menších bohov. K ním sa však ešte vrátim neskôr.
Gameplay samotný je podobný Age of Empires II– máte dedinčanov ktorých používate na lov, ťažbu surovín alebo budovanie. Ale je tu menší zvrat – popri obyčajných surovinách ako je zlato, drevo, jedlo je to tu priazeň bohov. Získava sa rôzne – Gréci sa musia modliť pri chráme, Egypťania stavať sochy a Severania získavajú priazeň bojom. Za priazeň bohov si môžete zakúpiť mýtické jednotky – minotaurus, chiméra, troll, fénix, ale aj rôzne vylepšenia, ktoré získavate od nižších bohov. Menších bohov som už viackrát spomenul, takže o čo sa vlastne jedná? Menších bohov si vyberáte pri postupe z jednej doby vývoja do druhej. Na výber sú stále dvaja, pri čom každý poskytne inú mýtickú jednotku a vylepšenie. To však nie je všetko. Pri postupe z doby do doby dostanete automaticky tzv. božiu silu. Od Héry dostanete schopnosť vyvolať búrku, od Bast zatmenie slnka, od Artemis zemetrasenie. Znie to fajn, ale háčik je v tom že každú božiu silu môžete použiť len raz za hru, teda treba byť s jej použitím veľmi opatrný. Vďaka rôznym bohom je v hre väčšia rôznorodosť aj v jednotlivých rasách, čo hru robí zaujímavejšou. Hra samozrejme obsahuje voľnú hru proti CPU a aká by to bola RTS(dosť mizerná) bez poriadneho multiplayeru? Dostupných je niekoľko máp, ktorých rozdielnosť je postačujúca a možnosti víťazstva je taktiež niekoľko a je len na vás ktorý si vyberiete. Naraz môže bojovať do 12 hráčov/CPU, či už v tímoch alebo osobitne. Popri voľnej hre je to aj kampaň, počas ktorej sa prejdete svetom antiky, od Atlantídy, Egypta, dobývania Troje až po podsvetie. Hra sleduje mierne upravený svet mýtov, kde hlavnou postavou je Arkantos(ak ste čakali Kratosa, tak sorry). Hra začne tajomnou stratou priazne boha Poseidona voči Atlantíde a preto sa musí Arkantos zúčastniť Trojskej vojny, ale osud ho zanesie oveľa ďalej. Príbeh je jednoduchý s určitými prvkami humoru. To znamená že síce aj keď neurazí, tak je príjemný, no neočakávajte nič veľkolepé. Najväčším problémom kampane je však nízka obtiažnosť, aj keď obtiažnosť je dosť subjektívna vec. A ako je zvykom, nechýba editor máp, kde si môžete vytvoriť vlastné mapy pre voľnu hru a scenáre, snáď nie je nutné rozoberať to do detailu.
Čo sa vizuálnej stránky týka, bol to prechod z 2D AoE II do 3D a pokiaľ si nepotrpíte na novšiu, realistickejšiu grafiku, tak je uspokojivá, vzhľadom na vek hry. Ale ak však chcete polichotiť svojim očiam tak musíte pohľadať inde. Pomimo to sa dá povedať že grafika je farebne príjemná na oči a pekne štylizované, aj keď o detailnosti sa hovoriť nedá. Audio odolalo vplyvu rokov podstatne lepšie. Hlášky jednotiek sú zasadené do obdobia, čiže angličtinu veľmi nečakajte. Napriek tomu sú dobre nadabované a príjemne sa počúvajú, nie sú otravné ako občas býva v RTS hrách zvykom. Zvuky zbraní, kúziel, etc. neurazia ale nie sú ničím výnimočným. To čo však robí audio v Age of Mythology skutočne skvelým je soundtrack, ktorý dokonale doplňuje atmosféru hry, je chytľavý, príjemne sa počúva a jednotlivé melódie vám určite utkvú v pamäti. Vek hry sa však podpísal na kompatibilite s novšími operačnými systémami. Mňa osobne sa to síce netýka, keďže ešte stále používam Windows XP, ktorý je tak starodávny ako obdobie v ktorom sa hra odohráva, ale viem si predstaviť problémy ktoré by to mohlo spôsobiť používateľom novších OS.
V závere treba uznať že Age of Mythology je vynikajúcou RTS aj po toľkých rokoch a že Ensemble Studios boli majstri svojho remesla. Pokiaľ dokážete oceniť aj staršie hry a hľadáte kvalitnú RTS, tak v Age of Mythology určite nájdete to svoje,či už vám ide o kampaň alebo voľnu hru. Avšak je veľká škoda že hra sa pravdepodobne sequelu nedočká, ale ako sa hovorí, nádej umiera posledná a tak snáď si niekto na túto hru v Microsofte spomenie a povie si že aj niektoré spin-offi si zaslúžia pokračovanie.
Klady:
+ RTS zo starej školy
+ Chytľavá hrateľnosť
+ Soundtrack
+ Tri úplne rozdielne rasy s rozdielnymi spôsobmi hry
Zápory:
- Občas môže gameplay pôsobiť až príliš obyčajne v porovnaní s inými RTS, najmä pre ľudí čo majú veľa nahrané v AoE
- Grafická stránka hry už je poslabšia
- Nižšia obtiažnosť kampane