The Witcher: Enhanced Edition |
Vynikajúce herné dobrodružstvo Geralta z Rivie
9.5
Zaklínač- uznávané dielo poľského autora Andrzeja Sapkowského si získalo srdcia mnohých čitateľov a získalo aj mnoho ocenení. Bolo to dielo, ktoré sa zapísalo medzi klasiky fantasy žánru. Vďaka tomuto úspechu sa toto dielo dostalo aj na televízne obrazovky, kde už ale taký úspech nemalo. Ako ale obstál prvý diel hernej série vytvorenej podľa tohto diela? Na to sa pozrieme v recenzii.
Pre tých, ktorí sa s postavou Geralta už stretli v Sapkowského poviedkach netreba zvlášť predstavovať, ale pokiaľ ste jedným z tých, ktorí neboli ním predtým dotknutí neboli, tak poviem toľko, že Geralt patrí k rádu zabijakov monštier zvaní zaklínači, ktorí sú špeciálne pre túto činnosť už od raného detstva cvičení. Hra sa odohráva niekoľko rokov po poslednom diely knižnej série. Geralt si ale nič z predchádzajúcich rokov nepamätá a navyše je ťažko zranený, a tak je prevezený do pevnosti Kaer Morhen, sídla zaklínačov, ktorú nedlho po Geraltovom príchode napadnú banditi skupiny zvanej Salamandra, čo je spolok vedený Azarom Javedom, mocným čarodejníkom z ďalekej Zerikánie a podarí sa im ukradnúť zaklínačské mutagény, ktoré boli dlhé roky najstráženejším tajomstvom zaklínačov. A preto ich Geralt bude musieť vystopovať a zastaviť ich, pretože v nepovolaných rukách môžu mutagény narobiť viac škody ako úžitku. Okrem toho bude musieť riešiť aj dlhoročný spor medzi ľuďmi na čele s Rádom planúcej ruže vedenej Veľmistrom a neľuďmi, čo sú vlastne elfovia a trpaslíci, ktorí sú ľuďmi utláčaní a musia žiť doslova na okraji spoločnosti. Odboj neľudí vedie Yaevin Scoia tael. Pri tomto konflikte bude musieť Geralt odložiť svoju typickú neutralitu a rozhodnúť sa pre jednu z týchto dvoch strán, keďže v hre neexistuje žiadna zlatá stredná cesta. Navyše žiadne z rozhodnutí, ktoré počas príbehu uskutočníte sa nedelí na typické dobré a zlé rozhodnutia ako v iných RPG hrách, ale proste sa musíte rozhodnúť. Následky vašich rozhodnutí sa budú s vami ťahať po celú dobu hry a ich celkové následky vyvrcholia v záverečnej časti hry. Okrem toho budete počas celej doby hry opäť spoznávať samého seba a to či už vďaka rozprávaniu vašich priateľov o skutkoch, ktoré ste v minulosti vykonali, alebo priamo počas hry vďaka vašim momentálnym činom.
V hre stretnete mnoho postáv a mnohé z nich môžete poznať už z poviedok o Zaklínačovi. Sú to napríklad lekárka Shani, čarodejnica Triss Ranuncul, svojský trpaslík Zoltan Chivay a v neposlednom rade to bude bard Marigold. No ale ani ostatné postavy v ničom nezaostávajú za starými známymi a Geralt si bude môcť medzi nimi spraviť nových priateľov a spojencov, rovnako ako nepriateľov. Spomenúť musím napríklad rádového rytiera Sigfrieda, ktorý môže byť vašim cenným spojencom proti Scoia tael a proti Salamandre, v prípade, že sa pripojíte k Scoia tael, môže byť vašim spojencom proti Salamandre vodca elfov Yaewin, ďalšou zaujímavou postavou je veliteľ Wyzimských mestských stráži Vincent Meis, ktorý skrýva svoje temné tajomstvo a mnoho ďalších postáv, ktorých vymenúvanie by zabralo dlhé hodiny. Každá z postáv na ktorú v hre narazíte sleduje vlastné ciele. Navyše v hre je množstvo NPC postáv, ktoré dotvárajú živosť jednotlivých lokalít a každá z nich majú svoje vlastné činnosti napríklad sa modlia, stráže vykonávajú po meste obhliadky, deti sa všade po meste hrajú a pracujú ako napríklad záhradník pri kláštore, ktorý sa stará o rastliny v jeho okolí, ba dokonca ako náhle začne pršať všetky postavy sa utekajú schovať pod najbližšiu strechu a pri tom hromžia na počasie, poprípade v interiéroch môžete vidieť napríklad ako postavy popíjajú alebo v prípade krčiem budete vidieť ako niektoré postavy medzi sebou súperia. To sú jediné plusy, ktoré sa pri postavách dajú spomenúť, pretože z výnimkov príbehovo dôležitých postáv sa všetky ostatné postavy podobajú ako vajce vajcu a okrem farebne rozdielneho oblečenia si žiadnych odlišností medzi nimi nevšimnete, vďaka čomu hra mierne stráca body, vzhľadom na tom, že to v neveľkých lokalitách doslova bije do očí.
Narozdiel od iných RPG hier tu nebudeme mať k dispozícii jednu obrovskú krajinu, ktorú budete môcť svojvoľne preskúmavať, ale tu sa bude celá hra odohrávať v hlavnom meste Temerie Wyzime a v jej okolí. Navštívime tu predmestie, ktoré bude ohrozovať pekelný pes zvaný Barkhest, ktorý sa objavil len kvôli činom jeho obyvateľov a bude na vás ako zastavíte, samotné mesto, v ktorom postupne navštívite jednotlivé štvrte, ktorými sú kupecká a chrámová štvrť a dokonca nazriete do mestských stok. Zaujímavou lokalitou, ktorú v hre navštívite sú bažiny, na ktorých sa nachádza malá dedinka zvaná Bahnice. V tejto lokalite si ale budete musieť dávať pozor, pretože tu nie je prakticky jediné bezpečné miesto, pretože tu číha nebezpečenstvo na každom kroku. Z tých bezpečných miest na ktoré tu narazíte sú samotne Bahnice a háj druidov. Poslednou lokalitou, ktorú v hre navštívite bude oblasť okolo jazera, kde rovnako ako v predchádzajúcich oblastiach budete musieť vyriešiť nejaký problém, ktorý vám pomôže v postupe príbehu. No nanešťastie sú všetky tieto lokality uzatvorené a to v tom zmysle, že sa v nich nemôžete voľne pohybovať, ale že sa v nich budete musieť pohybovať po určitej ceste. Preto často krát budete musieť ísť okľukou miesto priamou cestou, pretože v priamej ceste na miesto, kde sa musíte dostať zavadzia plot, alebo iná prekážka, ktorú Geralt nedokáže preskočiť, aj keď Geralt pri uhýbaní úderom protivníka dokáže toho protivníka bez problémov preskočiť.
Hra aj obsahuje aj bohatý denník spolu s registrom, kde sa vám zapisujú všetky úlohy, ktoré získate. Zapisujú sa sem aj informácie o lokalitách, ktoré navštívite, informácie o monštrách a protivníkoch, ktorý vám skrížia cestu, informácie o jednotlivých postavách a mnohé ďalšie veci, ktoré sa vám budú v priebehu hry.
Ako v každej RPG ani tu nesmie chýbať inventár. Ten je rozdelený na dve časti a to na jednu v ktorej nájdete predmety, ktoré budete pravidelne užívať ako elixíry, knihy a zvitky, rôzne druhy jedla, alkohol, brúsky, ktorými si budete môcť vylepšiť svoje meče, prstene, ktoré môžete aj niekomu darovať. Druhá časť inventára slúži na alchymistické prísady. Obidva inventáre sú obmedzené a bude nutné pravidelne zbavovať sa nepotrebných predmetov a to buď predajom, čo je výhodnejšie pretože za to aspoň získate nejaké orény, alebo ich môžete aj vyhodiť, za čo ale nezískate vôbec nič.
Geralt ako správny zaklínač používa dva meče a to oceľový, ktorý Geralt používa na ľudí a obyčajné zvieratá a druhým mečom je strieborný meč, ktorý používa na zabíjanie monštier, aj keď by sa dalo povedať, že sú oba na zabíjanie monštier. Počas vášho putovania narazíte v príbehu na viacero typov zaklínačských mečov a každý z nich bude silnejší ako ten predchádzajúci, čo vám bude pomáhať v neskorších fázach hry, keď už budete bojovať proti silnejším protivníkom. Okrem zaklínačských mečov narazíte aj na obyčajné meče, sekery a iné zbrane, ktoré sa nielenže nehodia k zaklínačskému boju nehodia, ale ešte aj majú slabšie vlastnosti ako zbrane určené pre zaklínačov. Na rozdiel od iných RPG hier tu nehľadajte bohatý počet zbrojí a rôznych štítov a iných pomôcok na ochranu zdravia postavy. Zbrojí tu totiž nájdete dosť malý počet a väčšinu z nich si môžete kúpiť u kováčov, s výnimkou jednej, ktorej časti nájdete počas plnenia questu na ňu naviazaného.
Keď som už pri questoch, tak tu nájdete mnohé úlohy, ktoré sú v porovnaní s inými RPG hrami originálnejšie a navyše sa za dôležitejšími vedľajšími úlohami skrýva drobný osobný príbeh nejakej postavy. Jedným z originálnych úloh je napríklad získavanie vzácnych zubov pre Wyzimského zubára, ktorý ich zbiera. No nájdete tu aj úlohy typické pre zaklínača akými sú napríklad zabíjanie monštier, alebo získavanie trofejí z nich. Vzhľadom na to, že budete musieť pátrať po Salamandre, tak sa tu v rámci jednej z hlavných úloh vyskytne vyšetrovanie a s ním spojené vypočúvanie podozrivých osôb, ktoré by mohli byť napojené na Salamandru, získavanie dôkazov a podobné veci, čo ceľkovo spestruje hrateľnosť celej hry.
Zlepšovanie postavy prebieha klasicky tým, že Geralt bude získavať za zabité monštrá, nepriateľov a za spĺňanie úloh skúsenosti, za ktoré po dosiahnutí ďalšej úrovne bude ale získavať talenty, ktoré sa delia na bronzové, strieborné a zlaté. Ale vylepšovať vlastnosti si môžete len vtedy keď budete v režime meditácie do ktorej sa dostanete keď použijete ohnisko, poprípade v krčme, či v domove niektorej z dôležitých postáv. Spočiatku budete samozrejme získavať len bronzové talenty, ktoré budete môcť použiť zlepšovanie rôznych vlastností ako je napríklad sila, výdrž, inteligencia, sila znamení a schopnosti boja s jednotlivými mečmi. Napríklad pri inteligencii sa vám budú zlepšovať alchymistické znalosti, ktoré sa ukážu lepšou znalosťou monštier a tým pádom budete môcť z nich získavať alchymistické prísady, rovnako aj lepšou znalosťou rastlinstva, čo rovnako ako pri znalosti monštier umožňuje získavať z rastlín potrebné alchymistické suroviny. Pri zlepšení výdrže sa vám samozrejme zvýši zdravie a energia potrebná na zosielanie magických znamení. A v neposlednom rade pri zlepšovaní schopností boja s mečmi si vylepšíte celkové poškodenie, ktoré svojim protivníkom spôsobiť a ku tomu napríklad budete môcť svojimi útokmi spôsobiť nepriateľovi napríklad krvácanie, vďaka čomu bude nepriateľ priebežne strácať zdravie.
Bojový systém v hre je síce oproti iný hrám originálny, no tento štýl nie je perfektný. Pri boji budete musieť kliknúť na nepriateľa, načo sa Geralt k nemu presunie a zaháji útok. No pre pokračovanie útoku budete musieť v správnu chvíľu opäť kliknúť, čo spôsobí ešte silnejší útok. Takto budete pokračovať dovtedy dokým nepriateľ nepadne, i keď pri silných nepriateľoch to bude trvať dlhšie a preto máte iba možnosť štyroch týchto kombinácií útoku, načo po tom ako dokončíte záverečný útok, začínate opäť od najslabšieho útoku. Útoky, ktoré budete používať sa delia do troch kategórii a to na silné, ktoré sú najsilnejšie, spôsobujú najväčšie poškodenie a hodia sa hlavne proti obrneným protivníkom, alebo proti silným monštrám. Ďalším útokom je rýchly útok, ktorý je vhodný pre ľahko obrneným protivníkom, alebo proti obyčajným monštrám, ktoré nie sú bohvieako silné. Posledným typom je skupinový útok, ktorý už ako názov napovedá slúži proti skupinám nepriateľom a ktorý budete pomerne často používať keďže skupiny nepriateľov, ktoré pôjdu proti vám budú pomerne časté a málokedy sa vyskytne ojedinelý jedinec. Pri bojoch s nepriateľmi si budete môcť vypomáhať magickými znameniami, ktoré sú typické iba pre zaklínačov. Ovládate ich celkom päť a každý z nich má rozdielne vlastnosti. Za pomoci znamenia Aard budete môcť omámiť ľudských protivníkov alebo pomocou neho sa budete môcť zbavovať niektorých prekážok. Ďalším znamením je Igni vďaka, ktorému môžete vrhať ohnivé plamene na svojich protivníkov, znamenie Queen vytvorí okolo vás ochranný štít, ktorý bude po určitú dobu pohlcovať všetky útoky nepriateľov, Yrden vytvorí magickú pascu do ktorej môžete uväzniť svojich protivníkov a posledným znamením je Axia vďaka ktorému môže Geralt dočasne ovládnuť myseľ protivníka, ktorý potom bojuje na Geraltov strane.
Zaklínači sa ďaleko nemôžu dostať bez znalostí alchýmie, vďaka ktorej môžu vytvárať rôzne elixíry. Vďaka týmto elixírom získate nejakú schopnosť, či vlastnosť, ktorá vám môže častokrát pomôcť v ťažkých bojoch. Napríklad elixír (použijem české názvy) Vlaštovka vám bude po dobu účinkovania obnovovať časť zdravia, ktoré počas boja, kdežto elixír Kočka vám umožní vidieť v absolútnej tme, čo sa bude hodiť pri prieskume temných jaskýň a hrobiek. Samozrejme elixírov je viac a pri ich vymenúvaní by sme mohli stráviť nejaký čas ale to nechávam na vás aby ste tieto elixíry a ich účinky objavili. Čo ale musím povedať je to, že naraz môžete použiť len zopár elixírov, pretože inak hrozí že budete z dôvodu vysokej toxicity otrávený. Tieto elixíry sa takmer vôbec nikde nedajú kúpiť ( ak sa vôbec niekde dajú) a preto si ich budete musieť vyrábať sami. Do menu alchýmie sa môžete dostať rovnako ako pri vylepšovaní postavy zahájením meditácie. Tu si budete môcť elixíry vyrábať, ale pozor! Pre to aby ste mohli určitý elixír vyrobiť musíte získať jeho recept a na to následne vlastniť všetky prísady, ktoré na jeho výrobu treba. Prísady môžete získavať oberaním mŕtvych monštier alebo zberom rastlín, no ale predtým ako ich budete môcť zobrať budete musieť mať znalosti o určitom monštre alebo rastline, ktoré pre daný elixír potrebujete. No jednu prísadu do týchto elixírov dostanete ľahko a v podstate všade a tým je tvrdý alkohol, ktorý môžete získať v každej miestnej krčme.
Vzhľadom na to, že zabíjanie monštier je Geraltov hlavným zdrojom zárobku tak tu budete musieť často krát túto prácu aj vykonávať. Zaklínačských úloh je tu celkom požehnane a pri nich narazíte na klasické monštrá ako obyčajný vlci, upíry, Wyverny, Golemovia, Chiméra, no nájdete tu aj zopár originálnych monštier, ktoré sú prevzaté viac-menej zo Slovanskej mytológie. Z tých originálnych môžem spomenúť napríklad Utopencov a Topivcov, Echinopsov, čo sú rastlinám podobní tvorovia, Kikimory, Bloedziger a mnohí ďalší, ktorí budú tvoriť váš zdroj obživy a alchymistických surovín.
Okrem základného príbehu tu nájdete aj niekoľko minihier, ktoré spestria vašu púť hrou a navyše sa na takmer každú minihru sa viaže nejaká úloha. Nájdete tu napríklad pästné súboje, ktoré sa konajú v každej krčme na ktorú narazíte. Cieľ je v nej jednoduchý a prostý- vyhrať nad svojim protivníkom a tým sa dostať k silnejším protivníkom. Ďalšou minihrou sú klasické kocky, ku ktorým pravdepodobne nemusím veľa hovoriť. Hra sa hrá na dve víťazné kolá a vždy po niekoľkých výhrach nad určitou skupinou súperov sa presúvate k omnoho kvalitnejším súperom, kde už budete môcť uzatvárať väčšie stávky. Ďalšou minihrou je pitie alkoholu. Jedná sa o akúsi náhradu presvedčovania. Nemusíte v nej vyhrať, keďže treba proste piť dovtedy, dokým vám váš sok nepovie tajomstvo, ktoré by za triezva nikdy nevyzradil. Túto činnosť budete vykonávať pri niekoľkých príbehových a vedľajších úlohách, i keď všetky môžete vykonávať kedykoľvek, i keď chľastanie moc neodporúčam, pretože keď ste opitý, tak to má postih k vašim vlastnostiam a tým pádom ste slabší v boji. Ďalšou a celkovo pikantnou minihrou je zber kartičiek, ktoré získate za súlož so ženami, na ktoré narazíte napríklad prostitútkami alebo čarodejnicou Triss, z ktorou budete mať intímnu chvíľku prakticky na začiatku. Ale nebojte sa tu toho veľa neuvidíte, keďže pri dôležitejších postavách uvidíte iba malý náznak toho, že sa bude diať niečo nevhodné. No to čo uvidíte pri všetkých bude získaná kartička, na ktorej bude daná ženská postava prakticky nahá.
Hra beží na engine Aurora, ktorý si CD Project Red licencoval od štúdia Bioware a výrazne ho modifikoval. Vďaka tomu hra dokáže vykúzliť na niektorých miestach úžasné scenérie, nad ktorými sa niekedy chcete iba zastaviť a kochať sa nimi. Kvalitne sú aj spracované aj tváre jednotlivých postáv, ktoré sú vymodelované do posledného detailu i keď výrazne zaostáva synchronizácia pier s hlasom a celková mimika tvári jednotlivých postáv, keďže väčšina postáv má prakticky rovnaký výraz tváre pri každej nálade. Takže budete vidieť identické výrazy na postavách či už budú naštvaní alebo budú v inom citovom rozpoložení. Zabudnúť nemôžem ani na niektoré cutscény v ktorých Geralt vyjadruje svoje myšlienky, ktoré sa týkajú uplynulých udalostí. Tiet o cutscény sú robené formou ilustrácii, ktoré sú pomerne kvalitné. Kvôli čomu hru musím hru pokarhať sú časté loadingy, ktoré sa vyskytujú aj vtedy keď len chcete vstúpiť do dákej budovy, čo narúša celkovú plynulosť hry, aj keď loadingy vďaka patchom už nie sú extrémne dlhé.
Zvuková stránka hry je na solídnej úrovni a to hlavne kvalitne spracovaným zvukom pri boji so mečmi, alebo zvuky monštier, ktoré sú proste prvotriedne. Poklonu musím zložiť aj hudobnému sprievodu, kde sa tvorcovia silne inšpirovali slovanskými tónmi hudby a to hlavne pri pokojných tónoch, vďaka ktorým spolu v kombinácii s úžasnými scenériami vytvára úžasnú atmosféru. Rovnako na tom je aj temná hudba v bažinách, ktorá dotvára temnú atmosféru tejto lokality. Na druhú stranu musím povedať o akčnej hudbe, ktorá hrá počas vašich súbojov sa okrem už spomenutých slovanských tónov inšpirovala aj tvrdšími hudobnými žánrami, čo vytvára jeden z najoriginálnejších herných soundtrackov v hernej histórii. Kde ale už musím hru pokarhať je dabing, predovšetkým český, ktorý je až na pár výnimiek doslova odfláknutý a to hlavne pri Geraltovi, i keď na Geraltov chrapľavý hlas sa dá celkom zvyknúť. No u ostatných postáv to tak ružové nie je. Väčšina postáv je totiž dabovaná podstate bez emócii a preto hlasy, ktoré budú vychádzať z ich pier budú prakticky bez žiadneho citového zafarbenia, bez ohľadu na situáciu. Rovnako divne znejú hlasy opitých postáv, ktoré nech sú akokoľvek opitý, tak znejú úplne ako keby nemali ani kvapku alkoholu, čo kazí celkový dojem z hry. No pri dabingu je maličké plus a to hlavne pri trpaslíkoch, ktorých hlas prináša trochu svetla do temnoty a to hlavne vďaka ich originálnym hláškam a ich originálneho prízvuku, a navyše hlavne pri Zoltanovi pochytíte náznaky slovenčiny. Okrem toho sa v hre vyskytuje aj početné množstvo necenzurovaných nadávok, ktoré tuná nebudem vyjadrovať, čo už samo o sebe podtrhuje temnú atmosféru Sapkowského sveta.
Na záver si stručne zhrnieme toto herné dielo. Hra už na prvý pohľad zaujme svojím dospelým príbehom, ktorý sa vymyká ostatným RPG hrám, keďže táto hra nepôsobí žiadnym rozprávkovým dojmom ako západné RPG, kde elfovia sú vznešená rasa, ale tu spolu s trpaslíkmi tvoria spodinu spoločnosti, ktorá chce len svoje rovnocenné zaobchádzanie, ďalej drsnému slovníku, požívaniu drôg a alkoholických nápojov a mnohých ďalších vecí, z ktorých srší atmosféra kníh od Sapkowského tak ako ju poznáme. No je tu aj pár drobností, ktoré mierne kazia celkový dojem hry a nimi sú časté loadingy, mimika tvári, málo modelov NPC postáv a kvalita českého dabingu, ale napriek pomerne výrazným neduhom tu klady výrazne prevyšujú zápory, vďaka čomu udeľujem hre 9,5 boda.
PC
Vývoj: Atari / CD Projekt Red Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|