Mojich Top 5 Hier Roka 2013 |
Koniec roka sa blíži a nastáva čas na sumarizovanie toho, čo sa zaň udialo. Hry nie sú výnimkou...
Koniec roka sa blíži a nastáva čas na sumarizovanie toho, čo sa zaň udialo. Hry nie sú výnimkou a tak vám prinášam prehľad pre mňa najlepších hier za toto obdobie. Nutné podotknúť, že podobné rebríčky môžu byť subjektívne a líšiť sa človek od človeka a fakt, že som nezmienil hru, ktorú možno vy považujete za najlepšiu ešte neznamená, že je to hra zlá, len by buď nesadla, alebo som ju nehral. Predsa len, ako sa hovorí, sto ľudí – sto chutí. Takže poďme k veci!
Čestné umiestnenie – Age of Empires II: HD Edition (Ensemble Studios)
Age of Empires II je hra, pri ktorej som vyrastal a strávil nejakú tú časť z môjho detstva a je to hra, ku ktorej sa stále rád vraciam. Preto keď som sa na jar dozvedel, že sa chystá HD edícia, tak som dlho neváhal s predobjednávkou. Pre niekoho bolo možno sklamaním, keď vyšla, že grafika sa od pôvodnej verzie až tak veľmi nelíši, či že tam nie je veľa obsahu navyše. Avšak podpora HD rozlíšenia a renovovanie hry na moderné systémy je všetko, čo mi ku šťastiu stačilo. Chcel som tú istú hru, akou bola pôvodná a presne to som dostal. Na jeseň navyše vyšla aj prvá expanzia po vyše desaťročí, ponúkajúca nové kampane, či civilizácie. Age of Empires II je do dnes jednou z mojich najobľúbenejších hier vôbec, avšak predsa, jedná sa len o HD remake a tak jej patrí v rebríčku len čestné umiestnenie.
5. miesto – Risk of Rain (Hopoo Games)
Risk of Rain je akčná sci-fi platformovka s rouge-like prvkami. Čo zahŕňa permanentnú smrť, náhodne generované bonusy a levely. Jedná sa o hru s jednoduchým princípom, prežiť a dostať sa do ďalšieho levelu. Na piate miesto sa dostala vďaka svojej návykovosti a náročnosti. Na to, ako jednoducho (ale funkčne) jej grafický štýl vyzerá, všetko doháňa svojim gameplayom. Hráč stojí sám proti neustálym hordám nepriateľských bytostí na cudzej planéte, kde havaroval a snaží sa z nej ujsť s pomocou postavy, ktorú si zvolí z desiatich tried. Tie sú od seba dostatočne odlišné a poskytujú rôzne štýly hrania a nové zážitky. Avšak jedným problémom je nevyváženosť tried, niektoré pôsobia veľmi slabo a sú takmer nehrateľné.
Najsilnejšou stránkou hry je jej multiplayer, kde si môžete zahrať s priateľmi a čeliť neznámej planéte spolu. Hra sa prispôsobuje vyššiemu počtu hráčov zvýšenou náročnosťou, takže prejsť hru nebude o nič jednoduchšie ako pri hre jedného hráča, no aspoň si užijete viac zábavy.
4. miesto – Scrolls (Mojang)
Tvorcovia Minecraftu konečne prišli s novou hrou. Tentokrát sa nebudeme hrať s kockami, ale s kartami... ehm, pardon, zvitkami. Scrolls je zberateľská kartová hra, v ktorej si hráči zmerajú medzi sebou sily na taktickom hexagonalnom poli. Na výber sú štyri frakcie, ktoré je možné ľubovoľne kombinovať do balíčkov. Momentálne v hre existuje 244 kariet (zvitkov) a ich počet sa stále rozširuje.
Čo ma zaujalo na Scrolls sú taktické boje so zaujímavým grafickým štýlom a zaujímavou komunitou. Avšak stále má svoje nedostatky. Zápasy sa môžu pretiahnuť na celkom dlhú dobu, začať v hre od nuly je pomerne náročné a hráčska základňa nie je z tých najväčších. Stále je to však zaujímavý titul a bude zaujímavé sledovať jeho budúcnosť. Je totiž stále v beta štádiu vývoja.
3. miesto – Europa Universalis IV (Paradox Interactive)
Na tretie miesto sa prebojovala piata Europa Universalis hra (ak rátame EU: Rome). Stratégia, kde sa hráč chopí jedného z mnohých národov v Európe, či vlastne kdekoľvek vo svete vo vrcholnom stredoveku a prevedie ho až do napoleonského obdobia. Ak ste niekedy chceli zmeniť históriu sveta, tak grand stratégie od Paradoxu sú asi tým najlepším, čo je k dispozícii a štvrtá Europa Universalis nijak nezaostáva. Berie si to najlepšie z predchádzajúceho dielu a zlepšuje jej viaceré aspekty.
Hra ponúka dlhé hodiny zábavy, behom ktorých sa od nej dá len veľmi ťažko odlepiť. Začať s malým štátikom a vypracovať ho na veľmoc je naozaj veľmi uspokojujúci pocit. A netreba k tomu vždy použiť násilie. Diplomacia a obchod výborne sekundujú a všetky tieto prvky sa pekne dopĺňajú. Celkovo veľmi zábavná hra, ak máte radi komplexné makrostratégie, avšak neodporúčam začať hrať napr. pred skúškovým obdobím.
2. miesto – Faëria (Abrakam Studio)
Ďalší zástupca zberateľských kartových hrách v rebríčku a opäť v beta štádiu vývoja. Malé belgické štúdio Abrakam ma na začiatku jesene príjemne prekvapilo s ich sviežim titulom Faëria. Podobne ako Scrolls, aj tú sa hrá na hexagonálnom polí, ale tým spoločné znaky končia. Vo Faërii sa objavuju viac strategické prvky, sami autori hru nazývajú SCG – strategickou kartovou hrou. Kombinuje taktické súboje so zbieraním surovín a kontrolou územia. A celé to fantasticky funguje. Pridajme k tomu veľmi príjemný vizuál s jemným, ale atmosferickým soundtrackom a máme hru s výborným potenciálom, ktorá je už teraz veľmi zábavná a osviežujúca. Na druhé miesto ju zráža fakt, že sa jedná o betu a teda viacero nedorobených funkcií, ako napr. desktop klient, či nemožnosť uložiť si viac ako jeden balíček.
1. miesto – Antichamber (Alexander Bruce)
A najlepšou hrou tohto roka, minimálne pre mňa, je Antichamber. Vytvorená jediným človekom, preto aby nám ukázala, že všetko, čo vieme o priestore je nám na nič. Dokonale sa hrá s mysľou a núti rozmýšľať iným spôsobom pri tom množstve hádaniek, ktoré tam sú. K tomu všetkému stačí jednoduchá minimalistická grafika a zvuky. Pri hre som sa výborne bavil a bola úžasným zážitkom.
Jedna rada na záver, ak máte záujem si hru prejsť, nič, ale naozaj nič, si o nej nezisťujte. Čím menej viete, tým lepší zážitok z nej dostanete.
A na úplný záver snáď už len veselé Vianoce a šťastný nový rok 2014. Ak chcete, tak neváhajte sa aj vy podeliť so svojimi rebríčkami v komentároch.