UNepic |
Úspešný teleport do časov NES
8.5
Pamätáte si hry za čias NES a ostatných starých konzol? Ja osobne nie, keďže som sa narodil už do dôb prvého Playstationu, no z výpovedí môjho brata to na Slovensku nebola veľmi rozšírená konzola, no hry boli legendy, o ktorých každý vedel ale nikto ich nikdy nehral. Pamätáte si na prvú Castlevaniu? Väčšina z nás takisto ako ja odpovie nie, lebo buď vtedy nežili, alebo nemali odvahu hru prepašovať v bochníkoch chleba, no tým ktorým sa to podarilo a konzolu s hrou prepašovali získali dovtedy nevídaný herný zážitok postavený na preskúmavaní hradu a porážaní bossov. No o dvadsať rokov neskôr sa rozhodol Francisco Téllez de Meneses a pár ďalších nostalgických nerdov urobiť UNepic ako spomienku pre veteránov na staré hry, alebo tiež ak chcete, aby oboznámili dnešnú mládež aké boli v tej dobe hry tuhé, a že urobia len a len lepšie keď si sem tam prepnú Call of Duty do inej obtiažnosti ako easy
Hovoríte že príbeh v RPG hrách je len na ozdobu a všetko vypĺňajú questy typu: Kill and pick? Tvorcov UNepicu takisto ako tvorcov Borderlands napadlo že aj tá najstereotypnejšia a najnudnejšia úloha sa dá ľahko okoreniť čo i len malým vtipom ktorý dokáže hráča aspoň máličko rozosmiať. Čo autori šetrili na hrateľnosti pridali na scenári a na hre je to poznať. Hra začína partičkou pár kamarátov ktorí hrajú Dragons Lair (Dračí Doupě) keď v tom najlepšom sa bude chcieť hlavnému hrdinovi Danielovi chcieť na záchod. Čo ale čert nechcel zhaslo mu svetlo a v tme sa (pravdepodobne) pod vplyvom drog dostal do tajomného zámku kde do neho za účelom ovládnutia vstúpi zlý duch. Už na začiatku sa hra pomaly ale isto stupňuje kedy si ducha pomenujeme po postave zo Starcraftu, za mincu z hory zlata by sme si kúpili Playstation 3 (podľa českého prekladu) zameníme si starého veštca s Yodou zo Star Warsu. Keby hra neobsahovala narážky a nerobila si srandu z takmer všetkého na hernom aj filmovom trhu nebola by tu motivácia hru aktívnejšie dohrať. Scenár hry, a hlavne hlavného hrdiny bol pre mňa asi najväčším prekvapením celej hry, a zaručujem že počas hry sa minimálne stokrát pousmejete, v tých horších prípadoch dočúrate od smiechu. Ako bonus, väčšina hlášok je plne nadabovaná slušnými hereckými výkonmi. Hrajte vymočení, prípadne si na záchod zoberte zapaľovač.
Kebyže ste sa ma opýtali či sa lepšie hrá Castlevania alebo UNepic nevedel by som vám odpovedať. Až na pár technologických vychytávok (ako dynamické osvetlenie, väčšia obrazovka) sa hry hrajú rovnako. Po miestnostiach (ktorých nie je málo) v hrade plníte zväčša úlohovo jednotvárne no vtipom motivujúce questy kde máte zväčša niečo priniesť, zabiť alebo aktivovať, v úplných extrémoch všetko naraz, no vďaka všadeprítomným konverzáciám medzi Danielom a zlým duchom v jeho podvedomí sa zabavíte na dlhé chvíle, prípadne s NPC ktorých v hre neuvidíte veľa, no vyhrádza to ich rozmanitosť a interakcia, kde s valnou väčšinou NPC môžete obchodovať, tá druhá vám zvyčajne dá 1-2 questy. Ako odmena za splnený quest vám hra zvyčajne dá goldy a expy, no sem tam aj kľuč od ďalších častí hradu, kde nastáva problém pri hľadaní dierky do ktorej kľuč pasuje.
Súbojový systém je jednoduchý a zábavný, kde u normálnych nepriateľov platí pravidlo: Kto skôr buchne vyhráva. Sekať nepriateľov môžeme celým arzenálom zbraní, od mečov ktoré sú na živé beštie, cez palice s ktorými môžete efektívne ničiť sudy, po daggery ktoré majú critical hit zozadu ukončujúc to halapartňami s dlhým dosahom útoku. Sú tu ale aj zbrane na diaľku, na ktoré som nevsádzal ako luk a rôzne magické hole. Z vlastnej skúsenosti sa bez zbrani na diaľku neobídete už len kvôli lietajúcim potvorám ku ktorým sa tak lahko nedostanete. Na boj s rozmanitými nepriateľmi vám môže pomôcť aj vami zvolené zviera (pet) ktorý vás nasleduje a útočí na nepriateľov. Okrem klasických hnusných dungeonových príšer aj megalomanský bossovia, od húsenice až po Draka. Bossovia vám nič zdarma nedajú a už jediná chyba môže znamenať koniec vášho života a zároveň slobodu pre zlého fialového ducha.
Hra tiež vsádza na RPG prvky kedy môžete čo level priraďovať 5 bodov do každej kategórie zbrane čím zvýšite jej poškodenie a účinnosť, potom môžete dávať do väčšieho zdravia, brnenia, vyrábania potionov a čarovania. Po RPG prvkoch je na rade inventár ktorý je v takýchto hrách klasický, oveľa pohodlnejšie sa ovláda cez šípky, ku každej veci môžete priradiť klávesovú skratku prípadne cez Fká narýchlo vyťahovať zbrane počas bitky. O čom som sa ale zabudlo zmieniť bola výroba lektvarov. Tá je klasická, kedy po odkúpení receptu musíte zohnať všetky potrebné ingrediencie a následne ho aj spracovať pri kotle. Samotné potiony a ich výrobu som natienil preto, lebo mám osobný pocit že hra bez niektorých z nich nejde dohrať, najlepší je hlavne lektvar krátkodobej nesmrteľnosti a protijed ktorý zmierni účinky otravného jedu od hada, ktorí vás často zabije pokiaľ máte nízke zdravie. Pokiaľ by vám zdravie robilo problém, vždy je na blízku boh v boxe zo zlata ktorý vás zadarmo vylieči podľa potreby. Zo začiatku budete mať len jedného z týchto bohov, no čím viac budete preskúmavať hrad tým viac ich nájdete, splníte pre nich nejakú úlohu a máte ich. Na čo však nesmiem zabudnúť je exploring hradu, pri ktorom bude váš najväčší pomocník samotná mapa ktorá vám zobrazuje miestnosť po miestnosti, užitočné je aj pridávať si k jednotlivým miestnostiam poznámky ktoré pri správnom napísaní môžu zachrániť život, konečne u takýchto hier odzvonila povinnosť zaznačovať si všetko na štvorcový papier. Základná mechanika pri exploringu je zapaľovačom rozosvetľovať jednotlivé pochodne a odkrívať si tak vlastne cestu. Keď rozsvietite poslednú pochodňu zaznie nečakaný *cing* ktorý dodá pochodniam potrebné svetlo na rozsvietenie 100% úrovne.
Audiovizuál nevie čo chce byť. Chce sa podobať na staré hry, no podľa môjho tu chýba retro mode, s malým rozlišním a priblíženou kamerou na úroveň hrdiny, ktorý dopĺňajú 8bitové zvuky všetkého. Keď sa ale pozriem na vizuál z autorového pohľadu, zistím že je robený nadmieru kvalitne. Staro, ale detailne vyzerajúce prostredie s vizuálne rovnakým hrdinom sedie pekne ako riť na šerble. Taktiež sa mi veľmi páčia portréty postáv pri konverzácii, ktoré sú pekne detailné, no jedno vytknutie tu je, a to že z výrazu tváre niektorých postáv nemožno presne určiť ich emócie, najviac z kamennej tváre hlavného hrdiny, autori skutočne mohli pridať portrétov viacej na každú postavu. Čo sa šetrilo na minimalistickom soundtracku to sa pridalo no zvukoch okolia ktoré si uchovávajú potrebnú atmosferickú kvalitu či už zvuky monštier alebo okolia každý z nich pôsobí kvalitne. Neviem čo ďalej o audiovizuále napísať aby som jeho časť vyvážil s tou megalomanskou gameplay častou, ale asi len to že sa nesnaží byť veľkým a len v tieni gameplayu zdobiť už tak rozsiahlu hru.
Keby som mal celkovo zhodnotiť UNepic ponaučením urobil by som to asi takto: Kedysi dávno asi pred 4-5 rokmi som v trafike kupoval jedno lacné DVDčko, konkrétne Cestu do Fantázie kde som od ceny smiešnych 50 centov čakal aj podobne ladený zážitok, no nedočkal som sa. Dočkal som sa najlepšieho animáku ktorý som za svoj krátky život videl, a nezabudnuteľnú radu ktorá platí aj v prípade UNepicu: Cena zážitok neurčuje! a ako v prípade Cesty do Fantázie som dostal podľa môjho najlepšiu hru v danom žánru, za smiešnych niekoľko pár eur z akcie. Neviem posúdiť či recenzia bude kvalitná alebo nie, no vo svojom písaní chcem poďakovať hlavne užívateľom Durzaw a Sensey ktorí si dali tú prácu napísať kvalitnú kritiku z ktorej táto recenzia vo veľkom čerpá, a všetkým ostatným tiež, jedno veľké ĎAKUJEM
+Klasická hratelnosť ktorá vráti pamätníkov do starých čias
+Úžasne napísaný scenár ktorý dokáže rozosmiať úplne kedykoľvek +Klasické RPG levelovanie, bez zbytočných stromov, perkov a iných kravín
+Úžasne a hlavne masívne spravené prostredie, ktoré aj po desiatkach hodinách neomrzí
-Niekedy zabugované questy, ktoré bez glitchov nejdú prejsť, tak ako aj niekedy zvuky
-Menšie technické nepodarky, ktoré iritujú, ale nekazia herný zážitok (malé nastavenie grafiky, nemožno preskočiť postupné odkrívanie konverzácie...)
Jedno z najväčších prekvapení aké som kedy hral
8.5/10 - Wellbi :)