FTL: Faster Than Light |
Snažil som sa k tomu dokopať, ale hra dokopala mňa
8.0
"Píše sa rok 3913.." - alebo radšej nie, kapitánskym denníkom sa začína asi každá druhá recenzia na hru, ktorá má u mňa viac rozbitých klávesníc a myší než taký Super Meat boy. Predtým než vám hru ceľkovo ozrejmím vám ozrejmím prečo, alebo ako ma dokázala takto ohúriť. Super Meat boy má jednoduchú stratégiu ako vám zničí klávesnicu - po tom čo si vás dá do úst to na vás znova vypľuje a znova. Faster Than Light (FTL) ide na vás úplne inak. Predstavte si že staviate domček z kariet, alebo domino. Po hodinách a dňoch stavania domina, domino po dominu vám doňho niekto, možno nechtiac kopne. Domino sa začne rúcať dielik za dielikom, pred vašimi očami, bez možnosti záchrany. Takto na vás ide aj FTL - ten pocit prehry neznášate, a začnete tak aj neznášať hru ako ceľok, no neskôr sa k nej ajtak dokopete. Túto anti-eufóriu nedokázal vyvolať Super Meat Boy, Dark Souls len čiastočne, keďže ju správne skrotili len FTL a Super Hexagon.
FTL je ako vaše nové dieťa - nikdy vás neomrzí, vie vás rozzúriť a málokedy viete čo od neho čakať a čo nie. V prvom rade je FTL vesmírno-ťaho-dynamicky-generovano akčná hra, ktorej koncept ste asi nikdy doteraz nevideli. Na jej začiatku dostanete úlohu ktorá sa nikdy nemení - preletieť cez veľkú časť známej galaxie s tajnými informáciami do základne Federácie, čo možno najrýchlejšie. Čo sa ale mení je herný obsah, kde neuvidíte dve rovnaké hry, no počase sa vám niektoré časti hry zdajú rovnaké a hre nadobudne pocit zlepenej koláže, a neskôr aj leporela. Čo je už dnes u hier raritou je že tu musíte používať fantáziu aby ste dosiahli aspoň nejaký herný zážitok. Je jedno či máte pomôcť vesmírnej stanici otrokov, zachrániť koráb medzi meteorami, či sa niekam infiltrovať. Jediné čo vidíte je vaša/nepriateľská loď a textové pole ktoré vám toto všetko hovorí. Po ceste galaxiou na vás striehne poriadna dávka pirátov, robotických lodí, a čo najhoršie - rebeľskú flotilu, ktorá s mohutnou prevahou ide po vašej lodi na ktorej sú ukrité tajné informácie našej federácie. Akoby nebolo problémov málo, po dokončení vašej životnej misie proti vám stojí niečo, na čo obtiažny bude nielen pohľad ale aj vystrelenie čo by len jednej rakety. Prečo som vám nepovedal o čo ide? Keďže takto ďaleko som sa dostal len dvakrát a len raz tú masívnosť porazil, neviem predpovedať čo by sa odohralo v ďalšej náhodne generovanej hre - môže tam byť niečo horšie, prinajlepšom pravý opak, ktorému sa budete smiať kludne aj do tváre.
Čo na hre obdivujem najviac je jej ťahová dynamika - akčná časť hry je dynamická a v reálnom čase žijúca, zatiaľ čo všetky ostatné veci, sčítajúce rozhodovanie, nakupovanie, lietanie, či vyprávanie deja sa deje ťahovo, väčšinou prostredníctvom vašej voľby. Hneď prvá, a tá najzásadnejšia nastáva na začiatku hry, pri výbere vašej novej nádeje pre federáciu - vašeho vesmírneho korába. Tých je síce máľo a treba si ich odomykať za predošlé výhry, ale budú to práve oni, vesmírne lode čo vás budú aj po stovkách hodinách hrania držať ďalej pri hre. Okrem ich vizuálnej jedinečnosti sa líšia aj vybavením, alfou a omegou vašej lode. Aby vaša loď mohla fungovať potrebuje energiu, ktorá je tu rozdelená do článkov, ktoré sa ukladajú v generátore. Vaša druhá priorita musí byť zabezpečený kyslík, ktorý tak ako v reálnom živote potrebuje vaša posádka na dýchanie a fungovanie. Aby ste mohli utekať pred rebelskou flotilou musí vám fungovať motor a mať dostatok paliva, ktoré sa nepočíta na litre, ale prekvapivo na kusy, podobne ako hrušky, alebo jablká. Poslednou vecou čo potrebujete sú zbrane. Môže mať len dve základné taktiky ako nepriateľa poslať do pekla, a to že mu loď prestrielate bohatým arzenálom zbraní, sčítajúc laserami, paprskami a raketometmi. Toto sú základné veci bez ktorých vo vesmíre FTL neprežijete.
Aby ste pri hraní nepindali, herný vývojári, ako v reálnom živote pridali mnoho parádičiek, gadgetov a zlepšovákov ktoré majú za úlohu zjednodušiť vám život, boj a ceľkové prechádzanie hrou. O čom som uvažoval dať do časti nezbytnej na prežitie som dal sem, je to energetický štít lode. Pár lodí ho na začiatku nemá a ceľkom dobre to aj ustoja, no neskôr v hre, kedy nepriatelia začinajú nadobúdať lepšie zbrane, jeho absencia bolí a z každého boja si nejaký ten škrabanec isto odnesiete. Dalšou potrebnou, no nie nezbytnou vecou je marodka, teda miesto kde vaša sa vaša posádka lieči zo zranení. Dá sa nahradiť ešte zbytočnejšou klonovaciou stanicou, ktorá nevie okamžite liečiť, no môže reinkarnovať vašu mŕtvu posádku. Čo je v rozpore s potrebnostou sú kamerové systémy vďaka ktorým vidíte všetko okolo vás a aj na nepriateľskej lodi. Sú tu potom zbytočnosti ako Cloaking a Hacking, no tie budete potrebovať až niekedy v late-gamu. A ku konci je tu kapitánka riadiaca miestnosť. Bez nej by to totiž nefungovalo. V hre tiež nájdeme augmentácie, ktoré nám môžu zlepšiť loď, odhaliť nebezpečenstvo na diaľku, či efektívnejšie bojovať. Oplatia sa.
Pohyb vesmírom funguje extrémne jednoducho, teda keď je vaša loď mimo boja jednoducho si otvorite mapu daného sectoru a skáčete. Za každý skok vám to zožerie kus paliva, no chyba vaša ak vám dojde - musíte potom čakať na lod ktorá vám bude ochotá pomôcť. Na konci každého sectoru môžete bliknúť do iného solárneho systému, kde sa zväčša rozhodujete medzi dvoma voľbami, napr. či navštívite domovinu mimozemštanov alebo napr. pôjdete do plynnej nebuli. Keď vás nebodaj rebelská flotila chytí, je s vami koniec - na to kludne stavím svoju ľavú ruku. Boj v hre prebieha ako jediný v reálnom čase, kedy ukazujete zbraniam kam strielať, a ony strielajú. Po výhre sa vám pripočítajú suroviny z vraku nepriateľa, a platidlo scrap, za ktoré si v obchode dokupujete čokoľvek, od posádky, po zbrane. Keď ste moc silný a nepriateľ sa bojí o svoj život ponúkne vám úplatok, väčšinou scrap, a rakety, alebo otroka, ako odmenu za jeho život. Vy sa v tej chvíli máte jeho život vo svojich rukách, no predsa zabitie je vždy istejšie. Vždy. Na koniec upomeniem že vo vesmíre okrem ľudí žije viac rás, z ktorých sú najvýznamnejší asi Mantisovia - bojovníci ktorí sa naboardujú na vašu ľod a vyvraždia vás zvnútra, či Engiovia - opravári, ktorí toho moc nevydržia, alebo Rockemni - kamenní ludia, ktorí nemôžu zhorieť. Rás je v hre skutočne veľa, počiatočnú posádku si môžete pomenovať a upraviť, takisto ako aj meno lode.
Vizuálna stránka hry je urobená dobre, no po dlhých hodinách v hre sa zvykne obkukať a nudiť, takisto ako aj soundtrack. Zo začiatku je úžasný a jeho melódiu si chvíľu pohmkávate no neskôr ho z hry vypnete - vpaluje sa vám totiž do mozgu. Podpora od autorov hry je excelentná, nedávno vydaná Advanced Edition pridala do hry kopu vylepšení a mechaník, navyše kompletne zdarma, pre každého čo vlastnil pôvodnú hru. Za zmieňku stojí aj to že hra ide módovať a môžete si ju tak ľahko prispôsobiť. Za slovo stoja módy Infinite Loot, alebo Captain´s Edition, obdoba tej Advanced.
+Nikdy nenastupujúci stereotyp
+náhodne generovaná galaxia
+podpora vývojárov
+prenosnosť hry
+módovanie
-Otravný face-to-face combat
-Niekedy vám hra nepraje výhru
-Hlavný boss je až moc obtiažny
-Po sprístupnení ceľkového obsahu sa ku hre nevrátite
Ďakujem za pozornosť
-Wellbi (Vhodné na odsúhlasenie)
PC
Vývoj: Subset Games / Subset Games Štýl: Stratégia / Simulácia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|