Problém - DLC

Zarobíme na hre miliardu, chceme dalšiu!

PC
pridal wellbi 24.4.2014 o 18:16 pod používateľské články

Bobby Kotick si mastí fúzy. Robí to z radosti, a vlastne už aj z rutiny, že mu jeho dalšie Call of Duty vynieslo v poradí už asi pätnástu miliardu. Ako sa hovorí, keď máte kameň, chcete dva - platí to aj s miliardamy, čoho si je náš Bobby pevne vedomí. Skalopevne rozmýšľa ako zisk zdvojnásobiť, a napadá ho: "Dve hry za rok?", "Dáme do našich hier reklamu?" "Zaplatíme Eminema aby urobil nový song o našej hre?" Nie! Hovorí jeho sekretárka, tučná Betty, Bobbyho najstaršia a najhnusnejšia milenka, hneď za jeho mamou. "Urobíme DLC!" - diaboľsky kričí Betty a hádže na seba veľa $500 zarobené z launchu Call of Duty 3. A takto to všetko, milé deti, pekne začalo.

 




 

Pre definíciu DLC sa zameriame na jedno staré príslovie: "Doj kravu, kým sa dojiť dá." Niekto tomu hovorí zlaté pravidlo do života, ja tomu hovorím každodenná modlidba Activisionu s EA. Jeho podarenejším predchodcom je "Expansion Pack", u nás je ale rozšírený pojem datadisk, "instant luxus", "vole to musím mít" a "OMG další bossfight". Presná definícia je dodatočne sťahovaný obsah ku hre, dedinsky : "Zaplatíš a máš toho vác, more!" Najväčší rozdiel medzi datadiskom a DLC je že datadisk je fyzický, zaplatíte väčšiu sumu, a dostanete viac obsahu, taktiež datadiskov nieje tak veľa ako spomínaných DLC a vo väčšine ani tak neotravujú. Jeho históriou sa ani nemá väčšiu cenu zaoberať, (ale ajtak si ju prejdeme) keďže dosť potupne začínal na "hlúpych" telefónoch doby minulej a s príchodom internetu sa vyformoval do mutácie akú poznáme dnes. Chceš tie sexy tangáčiky do South Parku? Zaplať si. Samozrejmosťou je prepískaná cena, a to niečo cez tri eurá. Hodnota? Aká, prosím vás? Veď je to South Park! Miesto kde vám nielen fekália v ruke obživne, ona vám v akejkoľvek situácii poskitne instantný orálny zážitok, na ktorý len tak nezabudnete. Hovoríte že som sa nechal uniesť? Ano, máte pravdu, ale len som chcel podotknúť akým spôsobom ide herný priemysel s DLC na čele s ich Bobbym do diery levovej.

 




 

Predtým než vysvetlím čo nás na DLC tak škrábe v ústnej dutine, musím vysvetliť aké jeho druhy sú. Je to veľmi podobné ako keď rasista nadáva na cigáňov a nevisvetlíte mu kto sú olažskí cigoši. Začnem jednotlivými cenami DLCčiek, ktoré sú prekvapivo rozmanité, a rovnako rozmanite z nás už 10 rokov ťahajú peniaze. Počínajúc od pár centov, veselo pokračujú a zdvíhajú sa. Z troch dolárov je sedem, zo siedmich sa magicky stane štrnásť, z našej peňaženky sa stáva nežiaduca bytosť s mínusovým zostatkom a z Bobbyho pomaly biliardár a najväčšný herný magnát súčastnosti. Pre predstavu, najdrahšie DLC obsahuje Train Simulator takže keď sa chcete stať vlakvedúcim bez limitov, bude vás to stáť necelých 3000 dolárov! Každý predsa vie že kompletné virtuálne nádražie je hodnotnejšie než päť PS4, a niekoľko ročné PS+ k tomu, nie?

 




 

Ceny už máme za sebou, teraz na samostatný obsah, ktorý v duchaplnosti predbehol aj samotného Big Bobbyho. Obsah je "rôznorodý" a rôznorodo kvalit... teda kvantitný. Začnem u tej najväčšej spodiny, DLC za 3 (tri) eurá. Sú to väčšinou DLC, ktoré sa neoplatí ani pirátiť a nieto kupovať, väčšinou ten druh skinu ktorý podľa Bobbyho vyzeral tak "cool" že sa vystrihol a predával sa samostatne, niekedy aj na úkor estetiky hry. Pri niektorých hrách je to rovnaké ako tento príklad: Da Vinci by v roku 2014 namaloval Mona Lisu. Ešte pred launchom by obraz orezal o Monin úsmev a predával by ho ako samolepku na obraz (DLC). O toto sa snažili niektoré hry ku príkladu Call of Duty, alebo hry ktoré ponúkali predobjednávkové DLC, najvážnejším príkladom je Metro:Last Light ktoré z hry ako DLC odstrihlo celú jednu najtažšiu obtiažnosť, čo ani nezdvihlo zisky, práve naopak, zdvihlo žalúdky hráčov. Dnes najbežnejšími DLC sú tie 7-15 eurové map packy, pridajú vám do vašeho Callfieldu 4 nové mapy, herný mód a dve zbrane, väčšina z nich sú tie instant kill kvádry ako napr. xbow, F2000 a ešte dlho dlho by som mohol pokračovať. Ako DLC môžeme pokladať aj Online Pass ktorý nám u niektorých hier kúpených v bazáre umožní hrať online časť hry. Niekedy je dobrou prevenciou proti DLC Season Pass, ktorý by vám aj s prísľubom do budúcna mal dať všetky DLC v danej hre - no neplatí to vždy. Vývojári z Gearboxu toto porušili s tým, že vám k Season Passu dali len prvé štyri DLC, ostatné ste si museli poctivo dokúpiť, čo niekto mohol chápať ako zradu, iný sa tomu možno poteší, že vývojári s vývojom stále neprestali.

 

História DLC ako plateného obsahu nie je žiadna novinka - je tu s nami už od začiatku herného priemyslu, už od starého Atari 2600, kde ste si mohli dodatočný obsah k hrám stiahnuť cez telefónnu linku. S tým sa inšpirovala aj Sega a u svojho Genisisu, kde dovolovala stahovať hry cez kábel, čo nepriamo okopíroval Dreamcast, kde ste mohli dokupovať malé DLC ku svojim memory kartám v ich veľkosti. Silný nástup DLC zaznamenala až éra internetového pripojenia, kde ako prvý debutoval Microsoft so svojím Xbox Live Marketplace kde ste si za dnes neexistujúce Microsoft points mohli cez kreditku kúpiť hry a nainštalovať si ich na HDD konzole. Sony si uvedomilo že zaspalo dobu a chytro na novú generáciu pripravuje PlayStation Network s PSN dobíjacími kartičkamy, či Nintendo so svojimi Wii Points. Podľa štatistík majú najviac DLC Train Simulator, alebo tiež Rock Band s dokupovateľnými piesňami. Pre obe hry si pripravne minimálne 2500€ na kúpu všetkého herného obsahu. Niekto môže namietať že obe hry sú hlavne pre fajnšmekrov, no nikto nenúti predávať autorov 1 vláčik/song za 6 eur, nie?

 

 

DLC je najvhodnejšie pre bohatých ludí - tým nebudú vadiť desiatky pätnásť eurových balíčkov, digitálne nádražie za 2500€, či kazenie multiplayeru ostatným (chudobnejším) hráčom. Čo je tiež veľký benefit, niektoré podarenejšie DLC dokážu znovu oživiť vašu hru, a dať jej druhý dych, čo najviac platí o hrách, ku ktorým by ste sa bez dalšieho DLC alebo datadisku už nevrátili. Zunovalo sa vám The Last of Us ? Pokiaľ vás bavilo, kúpou Left Behind DLC neprehlúpite, a zážitok s Ellie si užijete ešte raz. Hráte Mass Effect 3? Dokúpte LeviathanCitadel DLC. Dajú novú dušu už vami dávno zabudnutej hre, a dodajú elán dalšiemu hraniu. Najlepším príkladom ku DLC sú spomínané: Left Behind, Citadel, Leviathan, Deus Ex:Missing Link, RDR:Undead Nightmare a kvantá dalších "masterpiecov" ktorých všetkých vymenovanie by zabralo poriadne dlho a článok by pretiahli. Obľúbené DLC: ME:Lair of Shadow Broker, Mafia 2: Joeova dobrodružství, Batman AC:Harley Quinn´s Revenge a takto by som mohol pokračovať ešte poriadne dlho. 

 

 

Nie je to ani vina samotného DLC, ale jeho vývojárov - namiesto vytvárania DLC po dokončení hry z nej vývojári čo najväčší kus vyrežú, 1-2 mesiace počkajú a tvária sa čo za ten čas revolučné stihli urobiť, pričom takéto rozhodnutia môžu vážne narušiť kvalitu hry, napríklad keď urobíte hru o snipeovaní a 3 z 6 sniperiek dáte ako DLC, pre hru to môže mať priam devastačný účinok, či už zo strany zisku, alebo spokojnosti hráčov. Na čo sa veľa hráčov (ako aj v prípade F2P) vyhradzuje je zvýhodnovanie. Funguje to tak, kedy si nakúpite do svojho Battlefieldu nechvalne známe DLC Aftermath a môžete instakillovať s Xbowom a dalšími zbranami. Keď ste začinajúci vývojár, neskúšajte robiť DLC - len si zničíte povesť a znechutíte hráčom chuť hrať. Čo by mohla byť dobrá alternatíva sú DLC zdarma, alebo updaty, ktoré by pridávali herný obsah, zadarma a hráči by tak boli obojstranne spokojní - nemusia za DLC zaplatiť a dostanú nový herný obsah.

 




 

 

V jednej časti textu som len stroho vymenoval pár druhov DLC, a čo nás na nich tak pychá, no na veľa problémov som zabudol. V kronike DLC sú kapitolou samou o sebe mikrotransakcie. Dosť som na ne nadával, a nadávať aj budem, kedže sa začínajú objavovať aj v hrách za ktoré musíte zaplatiť, najčastejšie v ich multiplayeroch, ako skvelý príklad je multiplayer Last of Us, kde si môžete odomknúť za peniaze takmer všetko, a aj to, k čomu sa poctiví hráč nedostane. Dalším velkým podrazom sú pre-order DLC o ktorých som už hovoril, teda že keď si predobjednáte hru z konkrétneho obchodu, dostanete ku hre zdarma DLC, problém je keď sa obchody bijú čo/kto aké DLC uchmatne, a neraz sa môže stať že čo (americký)  herný obchod, to iné DLC. To znamná že keby ste chceli mať všetok herný obsah z jednej hry, museli by ste si ju kúpiť 3-4 krát!! Skvelým príkladom na toto je noir akcia L.A. Noire, ktorá presne túto chybu urobila! Na rade je potom najhoršie zlo - DLC schované v hre, najlepšie hneď na disku. Vysvetlím to jednoducho - prechádzate si PlayStation Network a rozhodujete sa aké nové DLC si do svojho Street Fightera zakúpite, keď naraz vaše oči uvidia dátovú veľkosť DLC - 200KB!!! Veď tak malá neni moja bakalárka vo worde!!!! S radosťou kupujete nového člena rodiny, keď tu sa dozviete že DLC sa len odomklo z disku - vývojári pred vami schovali a spoplatnili herný obsah!!!! Takéto zverstvá nerobí ani DLC magnát - Bobby Kotick!!!! Po tejto časti textu, osadenej s výkričníkmy pred sebou máme ešte jednu legendu Oblivion:Horse Armour Pack. DLC ktoré na vašeho koňa pridá lesklú textúru!!! Len za 8 dollárov!! Nečuduj sa svete, no na DLC sa rovnako rýchlo zabudlo ako aj na všetky skinpacky v hrách počínajúc Batmanom, Spidermanom a inými hrdinami. Jediné skinpack DLC ktoré môžete s čistou dušou ospravedlniť je (prekvapivo) do najnovšieho Call of Duty:Ghosts a pridá vám skin kapitána Soapa - s kapitánom Priceom najväčšie legendy Call of Duty. 

 




 

Bobby Kotick si užíva peniaze, zarobené z DLC. Niektorí ho milujú, iný nenávidia. Začal novou generáciou DLC, s Call of Duty, zarobil na tom miliardy a zarába nadalej. DLC je ako pijavica, herný priemyseľ sa jej minimálne ešte túto generáciu nezbaví. Proti DLC sa dá učinne obrániť Season Packmy a GOTY edíciamy hier, no niekedy (ako v prípade Borderlands) vývojári vydávajú DLC aj naďalej. Táto čast problémov herného priemyslu nie je dokončená - chýba v nej príbeh, podobný tomu minulému, kde som ukázal že Casual a F2P hry môžu niekoho baviť. Môj osobný názor na DLC je ten, že sa oplatia len tie väčšie kúsky, a na menšie skinpacky a map packy treba kašlať, Bobby si toho už stihol nahrabať na dalších 8 generácií po nom, načo ho ďalej podporovať?

Ďakujem za pozornosť

Aký je váš názor a skúsenosti s DLC? Máte nejaké obľúbené, prípadne pravý opak, DLC ktoré drtíte v zuboch?

-Wellbi


napísal wellbi 24.4.2014



Páči sa mi!

PROBLÉM - DLC

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 29]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kupon ps5 (0)
Zdravim, koupil jsem na internetu kod do ps peneze...
|Lies of p (2)
Mam cez game pass lies of p pc stiahnutiu češtinu...
|Soundbar-pc (6)
čafte používate niekto soundbar k pc? repro 2.1 so...
|Cpu a gpu - dobra cena (7)
Ahojte, Chcel som sa pred kupou poradit s vami o...
|Indiana jones - error 0x800700... (5)
Má niekto problém pri sťahovaní Indiana Jones z ga...
|Svet, ukrajina, vojny ... (30983)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk