Tomb Raider |
Stroskotanie na ostrove bez logiky a nedotiahnutých zámerov.
6.0
Úvod
Tomb Raider, to sme už pri ďalšej značke, ktorá potrebuje reboot? Keby som prehľadal ešte magickú hraciu skrinku z môjho detstva a objavil klenot z deväťdesiateho šiesteho, zaspomínal by som na ostroprsú vykrádačku hrobiek menom Lara Croft.
Táto žena ukazovala hráčom nie len svoje vnady, ale aj štýl platformoviek s nejakou tou akciou a čo je najdôležitejšie, s nachádzaním pokladov.
Keďže sme sa dostali do éry, kde sa buď kopíruje, alebo prerába to, čo tu už bolo, tak vychádza najnovší reset licencie.
Pád do neznáma
Intro ukáže presne akým spôsobom sa dá znechutiť hra ešte predtým, ako ju začnete „hrať“. Samozrejme myslím quick time eventy, ktoré v prvej hodine hry absolútne dominujú a nenechajú vás užívať si hru.
Po stroskotaní na tajomnom ostrove vás povesia medzi iné mŕtvoly (prečo? aký je k tomu dôvod?) a aby toho nebolo málo, pri oslobodení sa Lara nabodne na tyč. Tu sa trochu zastavím a začnem analyzovať hru tak, ako nám ju chceli vývojári predstaviť.
Táto hra je o utrpení, jej začiatok robí naozaj fantastickú prácu a dovolím si tvrdiť, že až pokiaľ sa z Lary nestane John Rambo s poprsím, tak pomocou výborného nadabovania, skvelého ozvučenia a práce grafikov, nám naservírovali prežívanie v tej najlepšej podobe.
Báť sa o charakter, ktorý poznáte pár minút je to najvyššie ocenenie, aké môžete dať tvorcom počas tak krátkej doby.
Lenže... je to tu lenže, keď je ich zámer urobiť reálny boj o prežitie, v ktorom sú zákony presne také, ako v našom skutočnom svete, tak sa ich jednoducho musia držať.
Je vyslovene stupídne vidieť dieru v bruchu o priemere dvoch centimetrov a očakávať, že to bude dobré. Keďže hlavná hrdinka namiesto toho, aby zastavila krvácanie radšej ide ďalej a kašle na vlastné prežitie, je to asi zlý krok pre survival aspekt.
Keď objavíte jeden z elementov po vzore pračloveka, hra vám ukáže svoj pokus o logické hádanky. Musím priznať, že niektoré sú celkom zaujímavé, ale inak sú primitívne a vyžadujú od vás minimálne zapojenie mozgu.
Treba taktiež spomenúť, že Lara disponuje videním, ktoré mi až príliš pripomínalo istý zaklínačský medailón. Umožňuje jej vidieť všetky interaktívne objekty a živé bytosti, čo ešte zľahčuje túto hru.
Útek z jaskyne, v ktorej vás povesili, je už tradične spojený s QTE a keď sa vám v tom snažili domorodci zabrániť, jediné, na čo som mohol myslieť v tú chvíľu je pýtanie sa samého seba „z kade sa zjavili?“
Následné hľadanie prístrešia je sprevádzané úvodnými titulkami a treba uznať, že grafika je špičková. Niektoré textúry by mohli vyzerať lepšie, ale scenérie, pohyby, objekty a celkový dojem je na veľmi vysokej úrovni. Jediná chybička na kráse je zlá interakcia animácii, kde sa Lara dosť krkolomným spôsobom nastaví na chcené miesto, ale nejedná sa o nič hrozné.
Niekedy sa stane, že keď chcete skočiť istým smerom, nejako si to rozmyslí a pošle vás úplne iným, čo má za následok load a rozpačitý pohľad.
Lov
Keď sa už hra konečne uráči vám dať nejakú voľnosť, strávite minúty hľadaním chutnej spoločnosti do deravého žalúdka. Akonáhle Lara zastrelí pomocou nájdeného luku behajúcu večeru, ospravedlňuje sa jej a je sama zronená z toho, že to musí spraviť iba kvôli tomu, aby prežila. Moment nato vám status píše, že za lovenie získate skúsenostné body a tak vystrieľate celú čistinku aby ste si mohli dovoliť nový upgrade.
Je taktiež zaujímavé, že po najedení už nikdy nepotrebujete žiadnu potravu, tomu sa hovorí efektívnosť.
Hneď ako objavíte svoju posádku, pri ktorej asi museli mať otvorenú knihu klišé, pretože všetci sú až smiešne jednodimenzionálni a samozrejme etnicky rozdielni, tak sa opäť rozlúčite a vydáte sa hlbšie do ostrova s tým najsprostejším... musím písať, ako to dopadne?
Lara je zajatá a pri pokuse utiecť sa jej podarí zničiť všetky ostatky reality, v aké ste mohli dúfať.
Nie len, že ju nikto nevidí a nepočuje pri behu a kotúľaní, nie len, že je spútaná a za celý čas si nedá ruky pred seba, aby mohla aj niečo s tými končatinami robiť, nie len, že ju samozrejme znova zajmú, nie len, že dokáže roztrhnúť putá a na samom konci ma donútila hra uveriť, že päťdesiatkilová, na smrť vystrašená žena bez bojového tréningu dokáže premôcť chlapa dvojnásobnej váhy.
Akonáhle vymaľuje zem mozgom svojho ctiteľa, už nie je čas na nejakú ľútosť a začne zabíjať všetkých s presnosťou olympijského lukostrelca.
Ak si niekto myslel, že prechod Jasona vo Far Cry 3 z roztraseného civilistu na psychopatického maniaka bol rýchly a náhly, to si počkajte na slečnu Croft.
Prežitie
V hre budete skákať cez starodávnu architektúru, šplhať sa po skalách, loziť po lanách a áno, aj vykrádať kobky, to posledné je ale iba na vás a nikto vás do toho nenúti. Aj tak ide iba o krátku hádanku a nejaký ten upgrade sprevádzaný skúsenostnými bodmi.
Môžete taktiež objavovať staré artefakty a bližšie ich skúmať, po celom ostrove sú aj zápisy rôznych osôb, ktoré dávajú zaujímavý pohľad na toto tajuplné miesto.
Tomb Raider má systém vylepšovania postavy a až na pár oživení hrateľnosti sú všetky iba na to, aby si mohli vývojári povedať, že majú RPG prvky.
Dokonca máte jedno vylepšenie, ktoré vám dá možnosť sekať jedinou zbraňou na blízko, ktorú máte pri sebe, čo je vcelku vtipné, že to nebolo možné od začiatku.
Za splnenie úloh, vraždenie a nachádzanie skrytých vecí dostávate body a tak vylepšujete svoju postavu. Niektoré veci na zbieranie sú absolútne bez kontextu alebo vyslovene dementné. Niečo ako kradnutie vajec by som dokázal prehrýzť kvôli ľuďom, ktorí majú kleptomanské sklony, ale zapaľovanie vlajok a svätyni má aký význam? Keď tým nedá vedieť všetkým v okolí, že sa tam nachádza, tak nemá žiaden dobrý dôvod také veci robiť.
Aspekt vylepšovania postavy je naozaj slabý a namiesto toho, aby ste sa špecializovali na jeden smer, budete mať na konci hry všetko a pritom sa budete cítiť silnejší iba kvôli novým zbraniam a ich upgradom.
Samotné vylepšenia začali veľmi sľubne, mohli ste si zlepšiť luk miernym upravením konštrukcie. Daný upgrade bol vidno v hre a zmenené atribúty boli naozaj markantné.
Čo mi ale vadilo bolo neskoršie vylepšovanie, kde si Lara zo samopalu vyrobeného v druhej svetovej spravila automatickú zbraň masívnej deštrukcie so vstavaným granátometom...
A.I. nepriateľov je v podstate na dvoch úrovniach, počas klasických potýčkach nabiehajú pred vaše zbrane ako spoluobčania pre podporu, dokážu ale využívať okolie a nútia vás meniť pozície. Celkom zaujímavé je, že sa vám snažia podpáliť krytie a keď strelíte niekomu do ruky s molotovom, sám sa podpáli. Niektorí disponujú brnením, alebo štítmi, ktoré musíte buď zničiť, alebo strategicky obísť.
Narazíte aj na bossov, čo sú za celú hru iba dvaja a jeden je ľahší ako druhý, čo je v podstate problém celej hry. Všetko je ľahké, od platformoviek, cez súboje až po QTE. Výzva neexistuje, maximálne keď vás obklúčia alebo sa snažíte získať maximum skúseností a všetkých zabíjate spôsobmi tomu adekvátnymi.
Čiže klasické strety nie sú ničím výnimočné, ale dokážu zabaviť. Čo je na druhej strane naozaj otrasné, to je stealth. Umelá inteligencia je v podstate neexistujúca, nikto vás nepočuje, ani keď im skáčete okolo hláv, sú slepí a neriešia vlastné straty. Veľmi som sa nasmial, keď som odomkol možnosť „stealth killu“ so sekerou, protagonistka vrazí sokovi zbraň do chrbta a potom s ním myká až ho nakoniec odkopne. Ešte smiešnejší je fakt, že aj keď skríkne nepriateľ pri tom, ako ho vraždíte (logika), kolega meter od neho ho ignoruje.
Krásy ostrova
Čas od času sa Lara dostane do problémov, v ktorých po vzore Hollywoodu musí niečo vybuchnúť, spadnúť, niekto zomrie hrozným spôsobom, alebo všeobecne nastane chaos. Hra sa v tom vyžíva a snaží sa toho nahádzať čo najviac, nech sa v tom nikto nevie vyznať.
Nie som si istý, aký bol zámer, ale niekto s nejakým prehľadom krehkosti ľudského tela musí označiť absolútne všetky tieto scény ako za totálny blud. Graficky sú samozrejme impozantné, ale mne to prišlo akoby sa snažili zaujať publikum, ktoré má v rukách diétnu colu a popcorn. Zo začiatku sú zaujímavé, ale čím pôjde hra ďalej, tým budú absurdnejšie.
Čo sa týka grafiky ako takej, tak je veľmi málo, čo by som vytkol, veľmi ma potešila fyzika vlasov, konečne si niekto dal záležať aj na takých maličkostiach, aj keď je pravda, že po takých zážitkoch by neboli v tak dokonalom stave, ale to je už naozaj prehnaná analýza.
Na Lare je nádherne vidieť pokrok, či sa jedná o špinu, jazvy, alebo nové vybavenie, všetko na nej vyzerá presvedčivo a je veľmi dobre vymodelované. Zvuky sú absolútne famózne, dlho som nepočul tak dobre znejúce okolie, výstrely alebo výbuchy. Obrovská pochvala za to, hudba na druhej strane bola nevýrazná, niektoré pekné noty bolo sem-tam počuť, ale inak iba podmáz.
Záver
Tomb Raider mal nato, aby šlo o fantastickú hru, celkový design okolia, grafika, zvuky a dĺžka sú vysoký nadpriemer. Súboje sú v poriadku, ale ničím vás neprekvapia a s hordami nepriateľov, ktorí sa budú valiť vo vlnách bude stále horšie hľadať nejaké pozitíva.
Hra je ľahká, zomrieť môžete iba keď sa nekryjete a hrozne strieľate. Munícia je všade rozhádzaná, takže o ňu sa nikdy ani báť nemusíte.
Stealth a survival vyzerali zaujímavo, ale ide o absolútne sklamanie, väčšina teatrálnych scén sa vyhla účinku a ide iba o počúvanie vzdychov.
Celý príbeh je bez logiky, moja najobľúbenejšia časť je rozhodne - keď sa bude Lara snažiť zachrániť svoju známu a zastrelí lukom jedného nepriateľa, keďže v miestnosti bolo asi tridsať ľudí a hneď nato samozrejme vykrádačku hrobov zajmú. Že mala pri sebe celý čas arzenál rýchlopalných zbraní a nikto z nich nevedel, že tam číha je pre mňa neuveriteľne úsmevné.
Logické hádanky a kobky sú primitívne, stačí použiť jediné veci, ktoré máte pri sebe a vždy sa dostanete ďalej. Celkovo sa jedná o kvalitnú hru, ktorá začala s jedným cieľom a skončila niekde úplne inde, má svoje svetlé miesta a určite do toho šlo veľa úsilia, ale keď sa hra berie strašne reálne a drsne, tak ju tak treba aj analyzovať.
Chcelo by to vyššiu úroveň obťažnosti, kde by bol vypnutý inštinkt, munícia by sa dala získať iba od padlých nepriateľov, všetko by nebolo tak ľahké a neskutočne nascriptované. QTE dať na minimum a pridať trochu reality so zlepšeným zameraním postavy a hlbším survival systémom.
Hra sa snaží prezentovať ako film, veľmi akčný a dospelý, problém je v tom, že toto je v prvom rade hra! Hlavná predstaviteľka neprechádza žiadnym uveriteľným vývojom a môžete sledovať akurát, ako bez problému vraždí všetkých obyvateľov ostrova hodinu potom, ako sa rozrasená bála skoliť zviera.
Určite sa nebude veľa ľuďom páčiť môj názor a budú tvrdiť, že všetko extrémne analyzujem, lenže keď hra začne s tým, že zranenia sú skutočné a Lara je človek, tak prečo neskôr prežíva pády, ktoré by jej rozmetali integritu kostí, šliape si po vlastnej prezentácii spoločne s logikou a čím hra pokračuje, tým ukazuje viacej dôkazov, že toto má byť bezduchá akcia.
Klady
+ grafika
+ zvuky
+ dĺžka
+ prostredie
+ voliteľné úlohy
Zápory
- príbeh
- logika
- survival & stealth
- absencia výzvy
- prehnaná teatrálnosť
Výsledné hodnotenie: 6/10
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|