Dreamfall Chapters |
Pokračovanie po 15 rokoch ...
Pokračovanie jednej z najlepších adventúr všetkých čias sa priblížilo na dohľad. A to vďaka peniazom od komunity a štátnym kultúrnym dotáciám.
Vďaka mimoriadne úspešnej kampani na serveri Kickstarter, na ktorom komunita financuje nádejné projekty, sa nakoniec predsa len dočkáme pokračovania epického príbehu, ktorý pred siedmimi rokmi skončil v tom nejnapínavejšiom.
Pätnásť rokov, ktoré ubehli od vydania prvého dielu The Longest Journey, je však sakra dlhá doba. A v hernom priemysle to platí obzvlášť. Ťažko tak môžeme predpokladať, že si bude detaily podobne epicky rozsiahleho a komplikovaného príbehu niekto ešte pamätať. O novej generácii hráčov, ktorí tieto hry vôbec nehrali, ani nehovoriac.
Tým najlepším riešením bude oprášiť vekom zažltnuté krabice (prípadne menej romanticky zakúpiť odladené digitálne kópie ) a pustiť sa (opäť) do úžasného sveta fantázie, ktorý nemá do dnešného dňa konkurenciu. Prečo by ste tak mali urobiť, vysvetlím na nasledujúcich riadkoch.
Písal sa rok 1999 a o žánre adventure hier sa v médiách čoraz častejšie písalo, že sú "mŕtve a hlboko pochované". Vývojári z nórskeho Funcomu však poskytli proti týmto rečiam ten najlepší argument: The Longest Journey. Hru, ktorá zavrela podobným mrdkom ústa na dlhú dobu a v mnohých ohľadoch predčila i bohov žánru z Lucas Arts...
Príbeh študentky April Ryan, ktoréj sa do všednej reality života v meste budúcnosti začínajú prelínať vízie z fantastického sveta, zaujal predovšetkým nesmiernou hĺbkou a dospelosťou. Konflikt medzi svetom techniky (Starkom) a kúziel (Arcadie) bol postavený a postupne gradovanej spôsobom na hony vzdialeným od zjednodušeného čiernobieleho videnia, akému sme (nielen) v hrách vystavení dodnes.
Názov hry nebol vybraný náhodou, TLJ je totiž obrovská a rozsiahla hra, možno aj najdlhšia adventúra všetkých čias.
Namiesto náročnéj kombinácie predmetov a hromady zákysov priniesli autori dôraz skôr na plynulé rozprávanie príbehu, a ak si dáva hráč pozor, je prakticky nemožné sa na dlhšiu dobu zaseknúť. Teda s jedinou výnimkou legendárneho podmorského hlavolamu, ktorého riešenie som nepochopil dodnes.
Zaslúžený úspech by možno slabšie povahy zvádzal k rýchlemu pokračovaniu na rovnakých princípoch. Ľudia okolo šéfa projektu Ragnara Tornquista na to však išli úplne inak a následník uzrel svetlo sveta až po siedmich rokoch.
Na rozdiel od TLJ, ktorá bola čistokrvnú pointnclick adventúrou, sa Funcom vydal doteraz Neprešliapaná cestou. Pod pojmom 3D akčná adventúra sa v dnešnej dobe chová kde čo, jediný Dreamfall však ponúkol presne to, čo tento názov sľubuje. Teda hru postavenú predovšetkým na príbehu a logike, len občas oživenú nejakú to akčnejšou pasážou.
Na jednu stranu to vyvolalo obavy od konzervatívnejších fanúšikov, na stranu druhú to bol presne ten impulz, aký stagnujúci žáner potreboval. K dokonalosti mal tento prístup určite ďaleko: či už kvôli neustálemu pobehovaniu z miesta na miesto, alebo nie úplne dokonalému súbojovému systému (po pravde bol naozaj hrozný), za ktorý to od kritiky hra zlízala až prehnane. Ale taký už je osud pionierov.
Fantastický príbeh, ktorý sa okrem staréj známej April venoval aj študentke Zoe a vojakovi Kianovi ďalej prehlbuje celé univerzum a znesie porovnanie s filmom či knihami. Celá hra má z môjho pohľadu len jedinú, o to však zásadnejšie chybu: nemá koniec. Teda respektíve končí v tom najlepšom, čo by nebol až taký problém, keby sme na pokračovanie nemuseli čakať až do roku 2014.
A na čo všetko že sa teda teraz môžeme tešiť? Tornquist odišiel z Funcomu a založil nové štúdio Red Thread Games, kam sa mu podarilo nahnať aj väčšinu pôvodného tímu, ktorý stál za predošlými hrami.
Je teda jasné, že Chapters bude plodom lásky, nie mamonu, ako býva v dnešnej dobe zvykom. Sľúbený máme čiastočne otvorený svet, ktorý nebude hráčov presne držať v úzkom koridore, meniace sa ročné obdobia, ovládanie optimalizované pre myš a približne desaťhodinovú hernú dobu. Samozrejmosťou je aj návrat starých známych, a to nielen Kaidan a Zoe, ale aj vedľajších postáv ako je Havran, Brian Westhouse a ďalších.
Zmiznú kontroverzné súboje a stealth prvky, v podstate teda pôjde o žánrovo čistú adventúru, len s dôrazom na filmové rozprávanie. Dá sa predpokladať, že grafika nebude z technologického hľadiska patriť medzi špičku, ale vďaka originálnemu dizajnu a architektúre sa dá aj napriek tomu očakávať vizuálna hostina.
Rozhodujúcim prvkom však bude len a len príbeh. Neuveriteľne veľký záujem zo strany fanúšikov naznačuje, že svet Longest Journey sa všetkým vryl hlboko do srdca. Nezostáva než držať palce, nech sa autorom povedie všetko presne tak, ako chcú, a úspech už sa dostaví sám. Ak všetko dobre dopadne, u jedného dielu nezostane. V pláne je totiž aj The Longest Journey 2, akýsi spojovací článok medzi pôvodnou TLJ a Dreamfall. Ale to už by som už skutočne predbiehal.
Hra je plne v 3D a ovláda sa z pohľadu tretej osoby presne ako predchádzajúca časť Dreamfall: The Longest Journey (prvý diel The Longest Journey bola klasická adventúra s fixnými pre-renderovanými obrazovkami). Z hrateľnosti je treba vypíchnuť taktiež vaše voľby napr. ako v prípade zabitia, či ušetrenia väzňa, pri ktorých vám dokonca ukáže sumárnu štatistiku vybratia tej alebo tej možnosti od hráčov z celého sveta. Ale ako sa vraví, načo o tom čítať, keď si to môžete pozrieť? Tak hor sa do sledovania!
Dreamfall Chapters vyjde na PC v novembri 2014
PC
Vývoj: Red Thread Games / Red Thread Games Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|