Tomb Raider |
Recenzia na najnovší diel v sérii Tomb Raider.
Mnohým z vás pravdepodobne nemusím značku Tomb Raider predstavovať. Na scéne je už od roku 1996 a zažili sme už približne desiatku dielov rozprávajúcich príbeh mladej britskej archeologičky Lary Croft. Najnovší prírastok do rodiny prišiel v predchádzajúcom roku od Crystal Dynamics. Jedná sa o reboot série a príbeh je zameraný na začiatky Larinej kariéry ako „tomb raider“. Dopredu upozorňujem, že recenzia sa vzťahuje len na singleplayer kampaň a multiplayer nie je zahrnutý.
Nový Tomb Raider začína akčne na palube lodi Endurance, ktorá sa na ceste do Dračieho Trojuholníka neďaleko japoského pobrežia ocitá v búrke a následne troskotá na malom ostrove uprostred oceánu. Lara je krátko nato unesená miestnymi obyvateľmi, zviazaná a ponechaná svojmu osudu. V tomto momente vstupuje do hry hráč, ktorý sa má pokúsiť z tejto nepeknej situácie dostať.
Tu je vidieť prvý problém hry a to QTE (Quick-time Eventy), teda udalosti, ktoré vyžadujú pohotovú reakciu hráča v podobe stlačenia tlačidla v správny čas. Prvá hodina hry je týmito udalosťami popretkávaná, no neskôr sa ich frekvencia zníži a v konečnom dôsledku ani nie sú tak otravnou časťou, hoci sú stále prítomné a dosť často som mal pocit, že tam sú hodené, len preto aby tam boli.
Ako sa Lara konečne dostane z nebezpečia ocitá sa v divočine ostrova Yamatai. Hladná a bez jedla. Ďalším cieľom teda logicky je hľadanie potravy. V tomto momente hra zdôrazňuje, že jej témou je prežitie. A k prežitiu je predsa nutné jesť. Len neskôr si uvedomíte, že je tu istá nekonzistentnosť medzi naráciou a reálnym gameplayom. Nato ako je prežitie v tejto fáze hry zdôraznené, už nikdy nebudete musieť loviť, aby ste sa najedli, ani hľadať prístrešok, piť či spať.
Avšak lovenie je predsa len súčasťou hry, aj keď menšou. Po ostrove sú rozmiestnené kempy – ohniská, kde si môže Lara „odpočinúť“ – čo znamená uložiť postup hry, rozdeliť XP body, či vylepšiť zbrane. Na posledný bod je potrebné získať materiál a jedným zo spôsobov ako to urobiť je lov, no nejedná sa o veľmi efektívny spôsob, ale keď vám chýba len kúsok na to, aby ste si vylepšili svoj luk, tak prečo si nezaloviť na jelene, či vtáky.
Prejdime na zbrane. Tie sú v hre štyri. Päť ak rátame čakan na boj zblízka. Každá z týchto zbraní sa dá vylepšovať rôznymi spôsobmi, zväčša sa ale jedná len o jednoduché zlepšovanie štatistík ako zvýšenie zranenia, zníženie spätného rázu, či väčšia kapacita zásobníka. No sú aj také, ktoré pridajú alternatívny mód streľby alebo výbušné projektily. Na zlepšenie je potrebné mať zbraň na potrebnej úrovni (cez získanie daného množstva častí zbrane, ktoré sú rozhádzané rôzne po svete), dostatočné množstvo surovín a nájsť ohnisko. Nie veľmi komplikovaný systém, ale v hre funguje.
Okrem toho sa v ohnisku dajú zužitkovať aj body skúsenosti, cez ktoré je možné zlepšovať Larine schopnosti. Je možné ju naučiť napríklad v boji hodiť piesok do očí nepriateľom, či nachádzať viac materiálov v rôznych kontajneroch umiestnených po ostrove. Skúsenosti sú rozdelené do troch kategórii, v každej vrstvené do troch úrovní. Ďalšia úroveň sa dosiahne otvorením dostatočného počtu schopností. No počet schopností, ktorý je treba na ďalšiu úroveň je taký, že budete prakticky mať aj tak skoro všetky schopností nižšej úrovne. V praxi to znamená, že si volíte len poradie v akom schopnosti chcete.
Čo sa týka samotného ostrova, ten je rozdelený na viacero menších sekcií, pričom v každej sa odohráva určitá časť deja. Svet sa na prvý pohľad zdá byť otvorený, no jedná sa len o ilúziu a hra je výrazne viac lineárna. Áno, je tu možnosť vrátiť sa do predtým navštívených oblastí, ale jediný dôvod prečo niečo také robiť je, ak chcete prejsť hru na 100%, čo znamená mať všetky zberateľské predmety, zápisky a nájdené všetky hrobky.
Poďme sa teraz bližšie pozrieť na samotný gameplay. Oproti predchádzajúcim dielom v sérii sa jedná o akčnejší diel a vyskytuje sa tu menej platformovania a riešenia hádaniek, čo možno nepoteší úplne fanúšikov pôvodných dielov, no aj na nich sa myslelo a to v podobe hrobiek, ktoré sú dobrovoľné. Tých je na ostrove 7 a každá z nich poskytuje nejakú tú hádanku. Tí, ktorí sa radi na chvíľku zamyslia by ich nemali minúť a ostatní ich môžu jednoducho ignorovať.
Hoci je Lara mladé neskúsené dievča, jedno, čo vie je zabíjať nepriateľov po tuctoch. Aj keď je tu spočiatku snaha ukázať Laru behom prestrihovej scény ako citlivú a zhrozenú z toho, keď zabila svojho prvého človeka (alebo predtým jeleňa), opäť narážame na nekonzistentnosť medzi naráciou a gameplayom, lebo krátko na to vyčistí dobre že nie celú osadu. Ale tak developeri majú aspoň body za snahu urobiť z Lary postavu s emóciami a príbehom aspoň behom prestrihových scén, keď už nie mimo nich.
Samotný bojový systém je ale veľmi dobre spravený a je radosť strieľať... Alebo zarážať čakan do hláv. Súbojový systém je priehľadný a hlavne zábavný. Prispieva k tomu aj perfektne spravený cover systém. Ten je plynulý a prirodzený, stačí ísť za prekážku a Lara už sklopí sama hlavu, pričom je možné sa stále hýbať vo všetkých smeroch a tak sa jednoducho dostať z úkrytu späť na voľné priestranstvo. Tiež je pekné vidieť, že keď postrelíte niekoho, kto sa akurát chystá hodiť zápalnú fľašu, tak ju hodí pod seba a bude ľutovať, že kedy stroskotal na ostrove Yamatai.
Jedna vec, ktorú však musím vytknúť je fakt, že na ostrove je zrejme skrytá továreň na náboje. Inak si neviem vysvetliť ako sa na ostrove plnom stroskotancov vyskytujú myriady munície. Tú je možné nájsť úplne všade a nikdy sa mi nestalo, že by som bol čo i len blízko k tomu, aby mi došla. Zdá sa, že nepriatelia sú vždy zásobení muníciou, ktorú používate a ľahko tak okamžite nahradíte to, čo ste do nich pred pár sekundami vystrieľali. Bolo by určite pekné vidieť jej menej, prípadne možno aj nejaký crafting systém na šípy do luku, alebo niečo na ten štýl. Jednoducho, niečo čo by pridalo viac pocit toho, že ste na ostrove bez zásobovania, o ktorom nikto z vonkajšieho sveta nevie.
Čo sa technickej stránky týka, tak v prvom rade musím povedať, že hra vyzerá naozaj fantasticky. Grafický a animátorský tím si dali naozaj záležať. Animácie musím obzvlášť pochváliť, väčšinu času pôsobia plynulo a prirodzene a hru s tak peknými animáciami ako má Tomb Raider si nepamätám. Ale ani grafika nie je bez problémov. Občas sú sem-tam chybičky. Napríklad, keď na Laru letí projektil, ktorý začne pred dopadom lietať doľava-doprava ako by ho niečo posadlo. No ani to sa nestáva až tak často. Pekné je, že na pláži sa zobrazujú stopy topánok, ako po nej Lara chodí, ale preferoval by som, keby sa objavovali pod chodidlom, než tesne za ním.
Grafické nastavenia sú samozrejme rozdelené na rôzne kategórie, žiadna výčitka z tejto strany. Akurát technológia na lepší výzor vlasov TressFX mi prišla zle zoptimalizovaná na to, čo robí. So zapnutým TressFX mi framerate klesol skoro na polovicu toho, čo predtým. Tiež by som privítal možnosť nastaviť si FOV (Field of View – zorné pole). Natívne FOV mi prišlo malé a prijal by som možnosť jeho rozšírenia. Ale s nevoľnosťou zo simulácie problém kvôli tomuto nebol (viac problém titulov z pohľadu prvej osoby).
Všetky grafické nastavenia sú meniteľné priamo z hry, čo je veľké plus, keďže to dovoľuje optimalizáciu výkon/výzor „za behu“ a okamžite vidíte výsledky. Ďalšou pozitívnou vecou je fakt, že hru je možné pauznúť doslova kedykoľvek. Je jedno, či uprostred boja, či behom prestrihovej scény. Dokonca je možné pauznúť aj naráciu denníkov, ktoré sú jednou formou zberateľského obsahu po ostrove.
Zvuková stránka je podobne ako grafická zvládnutá na jednotku. Či už ide o zvuk zbraní, hlasy postáv, či o soundtrack od Jasona Gravesa, nie je čo vytknúť.
Ovládanie hry funguje dobre ako na klávesnici a myši, tak aj s ovládačom. Klávesnica je plne premapovateľná, ovládač však nie, pri ňom ste obmedzení na jediné rozmiestnenie. Invertovanie myši, či osí ovládača určite ocenia tí, ktorí sú na podobné ovládanie zvyknutí.
Príbeh samotnej hry je dobre napísaný. Stojí za ním Rhianna Pratchett, ktorá získala aj niekoľko ocenení a pracovala na značkách ako Mirror’s Edge, či BioShock Infinite.
Celkovo je Tomb Raider zaujímavou skúsenosťou. Obzvlášť pre akčnejšie orientovaných hráčov vďaka výborne zvládnutým bojovým mechanizmom. Tým sekunduje dobrý príbeh a skvele zvládnutá technická stránka. Vidieť, že vývojári na PC porte pekne zapracovali a obohatili ho aj o technológie ako TressFX (ak máte dobrý hardware, ktorý ho dokáže zvládnuť). Horšie zvládnutá stránka je skĺbenie narácie a gameplayu. Hra sa snaží navonok tváriť ako hra o prežitie (slogan hry je „Survivor is born“), no skutok nikde. Netreba sa starať o potreby Lary, či už jedlo, či pitie, alebo spánok, dokonca ani o muníciu do zbraní. Z tohto pohľadu mohla hra byť omnoho lepšia.
Pozitívne hodnotím fakt, že hrobky, kde sa vyskytuje riešenie hádaniek je dobrovoľné a hráč si teda sám môže zvoliť, či sa dať na ich riešenie, aj keď možno zamrzí ich nízky počet. Hra ako celok bude teda pre hráča hľadajúceho klasický štýl Tomb Raidera skôr sklamaním. No pokiaľ niekto skúšal hrať skoršie hry a nepáčili sa mu, tento diel môže byť dobrou vstupnou bránou do sveta Lary Croft.
Hracia doba | 12 hodín - príbeh, bez zbierania predmetov (asi 65-70% kompletnosť podľa hry) |
Celkové hodnotenie | skvelá lineárna (s prvkami otvoreného sveta) akčná hra s dobrým príbehom a nič moc navyše |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|