Metro Last Light |
Nové dobrodružstvo, stará hrozba.
9.5
Píše sa rok 2033. Po nukleárnej vojne je svet zamorený radioaktívnym žiarením. Posledných pár desiatok tisíc ľudí žije v Moskovskom metre. Moskovské metro – najväčší protiatómový kryt na svete. Miesto kde sa hovorí o tajnom Metre-2 - kryte pre najvyššiu vládu Ruska. Civilizácia zaniká a mnohí poznajú svet pred vojnou iba z rozprávok. Ľudí ohrozuje radioaktívne žiarenie, zmutované tvory a toxické plyny. No ľudia aj keď sa navzájom skoro vyzbíjali pokračujú vo vraždení aj naďalej.
Takto sa žije vo svete, ktorý spracovali vývojári z 4A Games na motív knihy Dmitriho Glukhovského - Metro 2033. No my sa presunieme o rok neskôr do roku 2034. Predstavíme si pokračovanie tejto vysoko hodnotenej hry. Potom čo Arťom vyhubil Temných raketami Smršť (Смерч) sa jeho putovanie neukončilo. Arťom teraz už svoju cestu začína ako hraničiar – Stalker, člen Rádu Sparta. A po objavení posledného Temného musí Arťom cestovať po metre aby splnil svoj cieľ. Putovanie nie je veľmi dlhé no dĺžkou ani neurazí. Zaberie približne 10 hodín, no dĺžka sa môže predĺžiť stealth postupom a preskúmavaním okolitého prostredia. Ja som prechádzal Moskovské metro na Hardcore obtiažnosti. No a keď už sme pri obtiažnostiach tak nemôžem nespomenúť istý nedostatok – najvyššia obtiažnosť - Ranger je ponúkaná ako platené DLC čo je od 4A Games zlý ťah. No aj na hardcore obtiažnosti si užijete dosť vysokú výzvu.
Pri hraní sa nudiť určite nebudete, mutanti a nacisti vám vydýchnuť nedajú. Mutanti sú na povrchu a v metre odlišní, na povrchu nad vami krúžia lietajúce netvory, zatiaľ čo v metre na vás z tmy číhajú bytosti ktoré sa dosť často vyliezajú z potrubia, vyliezajú zo zaplavených tunelov, či ticho sa zakrádajú v kútoch kde na nich lúč vašej baterky nedosvieti. Baterku nabíjate tak ako v Metre 2033 – ručne.
Mimo baterky máte k dispozícii samozrejme aj zbrane, tých nie je mnoho no počet je dostačujúci, a okrem toho k nim môžete pridať aj tlmič či rozšírenie zásobníka. Kupovať zbrane a upgrady na ne môžete u obchodníkov na staniciach, ktoré sú v povojnovom období ako mestá. Sú ako svetlá v temnote, kde ľudia žijú ako ľudia a nie ako štvané zvery. Budete prechádzať aj cez Benátky či Polis, no stanice budú niesť po väčšine typicky ruské názvy ako Okťabrskaja (Октябрьская) alebo, toľkokrát skloňovaný Botaničeskij sad (Ботанический сад). V staniciach budete za vojenskú muníciu kupovať zbrane. Platidlo je originálne a nanajvýš ho môžete ho aj použiť ako bežnú „špinavú“ muníciu keď sa vám minie.
Vhodné je preskúmavať časti metra aby ste získali muníciu, lekárničky, poprípade zbrane, filtre a nové masky kde ich upevníte. Filtre, munícia a lekárničky budú veľmi cenným nálezom, pretože ich nikdy nebudete mať dostatok. Muníciou si nemôžete dovoliť plytvať a ocitnete sa aj vo chvíľach kde budete používať nožík, či vrhací alebo bežný. Proti množstvu mutantov vám nôž budete nanič a tak ostáva útek (taktický ústup). Nožík sa dá použiť aj potichu čo v predchádzajúcej hre nebolo možné. Vďaka tomu (a množstve ľudských nepriateľov) budete stealth postup v mnohých situáciach uprednostňovať. No keď vás uvidia neostáva vám nič iné ako vybrať z inventára brokovnicu alebo samopal, no nesmiete zabúdať na počet nábojov alebo tlak v pneumatickej zbrani, ktorý vám zobrazuje na hodinkách.
Hodinky sú digitálne a zobrazuje sa na nich (okrem reálneho času) čas na aký vystačí filter a ukazovateľ viditeľnosti. Tam sa skrýva najväčšia chyba, pretože ľudská AI je na tom však dosť chabo. Všetko záleží iba na svetle. Môžete sa krčiť sa iba pár centimetrov od nepriateľa, revolverom vystrieľať polovicu svetiel, no on si vás nevšimne pokým nie ste v dostatočnom svetle. No aj v takýchto prípadoch je atmosféra priam hmatateľná.
V opustených tuneloch zo strachu že narazíte na mutantov, či predsunuté hliadky nacistov sa budete každú chvíľu otáčať. No niekedy ani to nestačí pretože na povrchu môže nebezpečenstvo môže prísť priam odkiaľkoľvek. Napríklad pri ceste spola zničeným výťahom alebo drezínou ste nadmieru zraniteľný pretože mutanti na vás vyskakujú zo všetkých strán. Zo zničenej pivnice rodinného domu, z vrchu domu alebo priamo z oblohy. Atmosféru je možné vďaka množstvu detailov a nascriptovaných častí krájať nožom. Celá hra je z veľkej časti lineárna a nascriptovaná, no pri riešení problémov máte voľnú ruku - stealth alebo prestrelka. Existuje iba hlavná dejová línia takže tam chýbajú questy a spätné prechádzanie častí metra. No nepovažujem to za negatívum pretože vďaka tejto lineárnosti je Metro takéto atmosferické.
Prostredie je naozaj detailné a graficky úchvatne. Majitelia grafických kariet s podporou DirectX 11 si užijú naozaj nádhernú grafiku. No ak máte slabšiu grafickú kartu nevadí hra je dobre optimalizovaná. Beží na 4A Engine. V metre je grafika nádherná, no ani prostredie na povrchu nezaostáva. V metre sú elektrické a telefónne káble, mŕtvoly, zničené vlaky – kedysi výkvet Ruského metra. Stanice sú naozaj detailné – uvidíte aj deti ako si kriedou kreslia na zem obrázky, starého muža ako ukazuje vnukom tieňové divadlo, či dlhý rad ľudí, ktorí čakajú na divadelné predstavenie. Na povrchu navštívite benzínové stanice, vstupy do metra, Kremeľ (кремль) a Chrám Vasilija Blaženého (Храм Василия Блаженного).
Zvuky a ruský dabing určite za grafikou nezaostávajú a posúvajú atmosféru ďalej. Dabing je úžasný. Ak pri stealth postupe začujete nástup hlučnej hudby spoznáte že je zle a treba utekať alebo odisťovať granát.
Tento postapokalyptický svet na Vás urobí dojem. Uvedomíte si ako málo stačí na to aby sme sa o 20 rokov krčili v protiatómových krytoch. Zážitok umocní aj pasáž s havarovaným lietadlom ktorého návšteva bude vhodne skombinovaná s halucináciami a bažinným netvorom, ktorý je de facto boss. Bossov si užijete viacero a niektoré boje s nimi budú ťažkou výzvou. Taktiež halucinácie a vidiny sa zahrajú s emóciami a taktiež skvelo dopĺňajú príbeh. Príbeh je plný zrady, prekvapení a nových či starých tvárí. Výber jedného z dvoch koncov príbehu ovplyvňujú aj morálne rozhodnutia. Od začiatku keď sa dostanete do nacistického väzenia až po jeden z dvoch koncov. Keď vás toto nové dobrodružstvo Arťoma chytí tak vás nepustí až kým ho nedokončíte do samého konca.
Je zvláštne ako ten vyprahnutý, temný, čierny svet metra, plný všadeprítomného strachu je tak podobný tomu nášmu.
+Prostredie Moskvy
+Atmosféra a všadeprítomný strach
+Príbeh ovplyvňovaný morálnymi rozhodnutiami
+Originálne nápady tvorcov
+Halucinácie
+Detailné prostredie
+Ruský dabing
-AI nepriateľov pri stealth postupe
-Ranger obtiažnosť iba ako DLC
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Deep Silver / 4A Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|