Need for Speed - moderná éra 1.časť |
Need for Speed (moderná éra), časť prvá. Aká bola evolúcia NFS ?
Myslím, že článok o NFS sérií zožal celkom slušný úspech, a niekde na konci článku som aj sľúbil, že pribudne minimálne ďalší diel. No a tu to je. Áno priznávam, tento článok má trocha meškanie ale verím, že sa vám bude o to viac páčiť, trocha si oprášime spomienky na túto nezabudnuteľnú sériu a vrátime sa v čase.
Do klasickej éry patrilo prvých šesť dielov NFS: NFS1, NFS2, NFS3:Hot Pursuit, NFS: High Stakes/Road Challenge, NFS: Porsche2000/Porsche Unleashed, NFS: Hot Pursuit 2. (Článok TU). Do tzv. modernej éry zaradím nasledujúcich šesť dielov, NFS UG, UG2, MW,Carbon, Pro Streed, Undercover.
Pohodlne sa usaďte začíname s prvou várkou.
Need for Speed: Underground (2003)
Dobré rozbehnutá séria pokračovala 7 dielom a okato jej dochádzal dych. Priemerné hodnotenia Hot Pursuit 2 sa tiahli od 80% po 70% (len PS2 verzia bola prijatá dobre - 90%) a NFS si žiadalo zmenu, ktorá by dodala značke nový dych. „Náhodou“ rok-dva predtým trhal strieborné plátna Vin Diesel a Paul Walker vo filme o nelegálnych pretekoch na krásnych natunených autách v uliciach LA. A práve tu bral inšpiráciu aj nový NFS underground. A treba uznať, že dych značka aj nabrala. Hodnotenia od 77%-85% na všetkých platformách to dokazujú. Preteky sa presunuli z uzavretých okruhov do ulíc Olympic City a nabrali príchuť ilegality. Čo hlavne spôsobilo obľubu verejnosti a boli klasicky dostupné autá, ktoré si hráč mohol prispôsobiť akokoľvek chcel a mohol tak svoju Hondu Integru kúpenú za posledné peniaze na 18tku prestavať na parádne vyzerajúce auto, ktoré mastí 200km/h do zákruty v upršanom meste . Či už sa jednalo o farbu, potlače ale hlavne doplnky ako nárazníky, spoilery, blatníky strechy, kolesá a gumy a samozrejme nitro - to všetko bolo modifikovateľné. Jednoducho niečo také tu ešte nebolo a hráčom sa to páčilo. Svoje upravené káry ste tu mohli vyskúšať okrem klasických okruhových tratí a doterajších módoch aj v Driftoch (asi nemusím objasňovať) , Dragoch (krátka rovinka a 1 proti 1) a Sprintoch (klasický pretek len nie okruhy ale z bodu A do B). Po prvý krát tu narážame aj na zárodky (priznajme si že primitívneho) príbehu čo bola tiež novinka. Išlo v ňom o to, že hráč čoby pretekár nula sníva o tom byť veľkým jazdcom no v garáži ma len slabú šunku. A tak sa dostane do kontaktu crew eastsiders a ich lídrom Eddiem. Postupne pretvorí šunku na niečo rýchlejšie a s plynúcim časom vyhráva jednu jazdu za druhou až porazí Eddieho a neskôr aj „legendárny“ strieborný Nissan Skyline, ktorý nakoniec vyhrá a stáva sa najlepším jazdcom v Olympic City.
Siedmy NFS bežal taktiež na EAGL engine, no na svoju dobu (a nato že šlo o racing) chcel NFS aj kvalitné železo v PC. Navoskovaná vozovka si to jednoducho vyžadovala. Čo bolo mimochodom hre dosť vytýkané, že je asfalt neustále lesklý a mokrý aj keď neprší. Okrem grafiky samozrejme oslnila hra aj výborným výberom hudby skupín ako Overseer, The Crystal Method, Rancid, Rob Zombie, Asian Dub Foundation, Fuel and Blindside čo hre naozaj dodalo „cool punc“ a tu správnu atmosféru.
Black box urobil kvalitnú robotu a skutočne vytiahol NFS opäť na výslnie.
SOUNDTRACK KU NFS1 :
Need for Speed: Underground 2 (2004)
Buchty sa predávajú najlepšie ešte za horúca a toto vedeli aj v EA. Takmer presne na rok (s rozdielom len par dní) vychádza druhá časť s podnadpisom Underground 2, pod záštitou EA Canada na všetkých možných platformách okrem xboxu a je hnaný modifikovaným EAGL enginom. EA cítila konkurenciu v sandboxovom stýle Midnight Club a tak nelenila a aj UG2 zmenila na sandboxový racing. Hráč si samozrejme okrem pretekov mohol užívať aj voľnú jazdu v pomerne veľkom meste, ktoré bolo zložené z predlôh Philadelphie (centrum mesta), Beacon Hill (Beverly Hills) a Coal Harbor (Camden, NJ). Celú kariéru hráča sprevádza Brooke Burke ako hlas Rachel Teller, ktorá je takým tichým spoločníkom a zapĺňa ticho pri jazdení mestom.
Pribudlo aj zopár nových typov preteku. KO race sa vypustil a dodal sa mód Street X. Jazdilo sa na okruhoch ale na tratiach pre Drift a bez nitra. Ostatné módy ako Drift, Sprint, Drag ostali. Čo odlišovalo NFS od iných racingoviek bolo to, že hráč musel manuálne dôjsť na miesto štartu preteku a až tak začal pretek, čo mohlo byť dosť otravné. Konkurencia dovoľovala vybrať si konkrétny pretek z menu. Zaujímavou novinkou bolo to, že pri voľnej jazde ste mohli naraziť na iného autičkára, toho vyzvať na súboj 1v1. Líder preteku si určoval trať a druhý jazdec ho mal predbehnúť a ten potom určoval trať. Vyhrával ten, ktorý si urobil náskok 300m. Okrem toho sme si mohli zajazdiť aj v tzv. Underground Racing League – čo boli trate mimo mesta, napr. letisko a išlo o súbor turnajov, zvyčajne 1 až 3 jazdy.
UG2 ponúkol podobný zoznam vozového parku ako UG1. Väčšina pozostávala z Japonských modelov ale našli sa aj Európske a Americké značky. Ako bonus po prvý krát ponúka NFS:UG2 tri SÚV modely, ktoré mohli byť modifikované vo väčšej miere ako ostatné autá. Prvý krát sa v NFS objavila Kórejská značka Hyundai, konkrétne model Tiburon. 29 áut bolo spoločných pre PAL aj NTSC verziu a 2 špeciálne pre každú. Pre PAL Peugeot 106 a Vauxhall Corsa a pre NTSC Acura RSX a Honda Civic.
Oproti predošlému UG sa tento diel doznal širším možnostiam modifikácie áut. Bolo možné napríklad upraviť farbu predných a zadných svetiel alebo ich tvary, alebo samostatne dverí či výfukov, zrkadiel alebo pridať hydrauliku na kolesá a reproduktory do kufra – čo v skutočnosti malo iba vizuálny efekt. Pribudla aj možnosť tzv. dyno-tuning. Táto vecička umožňovala hráčom ešte viac modifikovať auto, napríklad silu predných – zadných bŕzd, aerodynamiku, prítlak zo spoilerov, grip pneumatík a pod. Potom si hráč mohol svoje nastavenie skúsiť v dynamickom teste, kde hra ukázala zrýchlenie z 0 na 60kmh, alebo maximálne otáčky, rýchlosť, dynamiku a pod.
Tak ako aj doteraz, aj v UG2 bola možnosť hrať hru online cez servery EA, ktoré už nanešťastie dnes nefungujú, no GamesRanger (obdoba GameSpy, ktorý mimochodom tiež nedávno ukončil svoje služby) ešte drží hru „nad vodou“.
Príbeh UG2 pokračoval tam kde skončil UG1. Hráč čoby majster v nelegálnych pretekoch v Olympic City dostáva ponuku a pozvánku do crew v Bayview a odpoveď NIE nieje možnosť. Pred odchodom do Baywiev prichádza čierny Hummer a úbohému hráčovi ničí jeho Nissan Skyline na šrot. Hráč tak prichádza do Bayview, šrot predá a kúpi si nového tátoša, postupne sa vypracuje na vrchol a nakope chlapíka, ktorý mu zničil jeho lásku – Skyline.
UG2 bol kritikmi prijatý pomerne dobre. Hodnotenia šli od 84-81 na PC, PS2 a Xbox. Zvyšné doplnkové verzie GameCube, NDS, GBA mali 80%,70% a 65% (metacritic).
SOUNDTRACK KU NFS: UG2
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Od Hot Pursuit 2 máme možnosť vidieť trend pretvorenia značky na: „každoročne aspoň jeden diel“. A tak samozrejme aj rok 2005 musel mať svoj NFS. Deviatym pokračovaním série sa stal titul s podnázvom Most Wanted, ktorý dal dokopy navrátilec EA Black Box. Hru hnal dopredu už engine EAGL3 a aj tento NFS vyšiel takmer presne rok odo dňa premiéry UG2, 15. Novembra. (UG2 9. November až 22. December pre rôzne regióny).
Prekvapivo aj tento NFS sa točí okolo nie práve legálnych pretekov. EA si pravdepodobne uvedomilo, že vydanie UG3 by už bolo akési vykrádanie samých seba a chcelo to nejakú zmenu. Ale malo to byť niečo čo bude pokračovať v trende nastavenom UG a UG2 ale nie práve to isté. A tak EA uvažovalo, čo by sme tak do hry vložili čo by sa ľudom mohlo páčiť? Polícia!! Tá tu už dva roky nebola. A tak EA prišla nato ako poskladá nové NFS. Móda tuningu ešte stále nebola obnosená a aj MW ide tou istou cestičkou.
Tento krát sa NFS maličkosťami prispôsobovalo značke Burnout. Príbeh sa presúva do Rockportu a môžeme vidieť premenlivé počasie a betónová džungľa pridáva na ozvláštnenie aj lokácie lesa. Dosť tu už zaváňa seriózne žmýkanie peňazí zo značky a byť čo najviac cool. Okrem skutočných koncernov, ktoré v hre vystupujú (ako Burger king, Old spice, Castrol, Axe) si môžeme aj doplnky do auta kupovať od skutočných výrobcov.
Príbeh začína momentom ako hráč vo svojom BMW M3 GTR trhá asfalt pred miestnym šéfom autičkárov Razorom a vyhráva preteky. No miestny kráľ nedá kožu lacno, sabotuje hráčov stroj a podvodom vyhráva. Na ďalšiu smolu prichádza zákon na čele zo seržantom Crossom, ktorý je miestny inkvizítor za svätú vojnu proti pouličným pretekom, hráča zatýka a BMWčko zhabe. Mia Townsend, ktorá mimochodom uviedla hráča do osudného preteku pomáha dostať hlavnú postavu opäť na nohy a vzniká tzv. black list mestských najhľadanejších autičkárov na vrchole ktorého stojí Razor. Hráč sa postupne prebije všetkými 14timi stupienkami aby sa postavil hlavnému záporákovi, ktorého poráža. Ten sa odmieta vzdať načo sa ukáže, že Mia je vlastne policajt v utajení a zatýka Razora. V tom momente prichádza Cross, hráč získava späť svoje BMW a uteká pred policajným zborom, čo sa mu s ťažkosťami podarí, ujde z Rockportu a stáva sa členom štátneho zoznamu kriminálnikov.
NFS tvoria už klasické módy jazdy zložené z predošlých častí a pridáva sa k nim tollbooth a speedtrap. Prvý je o jazde v časovom limite medzi checkpointmi a druhý je založený na sčítaní max. rýchlosti, ktoré hráč dosiahol pri prejazde daným miestom.
Polícia sa môže objaviť rôzne, či u na začiatku preteku alebo v jeho strede, alebo len tak pri voľnej jazde mestom. Záleží ako je pretek nastavený alebo vo voľnej jazde či ničíte okolitých poctivých šoférov. Zákon je tu vyriešení precíznejšie ako napríklad v Hot Pursuit 2. Objavuje sa heat meter, ktorý sa zaplňuje tým ako hráč zvláda premávku a čím je plnší tým agresívnejšia je polícia. Polícia používa blokády, ostňové pásy, helikoptéry, veľké SÚVčka alebo rýchlejšie autá. Heat level je možné znižovať zmenou auta alebo vzhľadom. Naháňačky sa delia na dve časti. Prvá je tvorená prenasledovaním a útekom, druhá potom v ukrytí sa a prečkania hľadania hráča – známe napríklad z Drivera. Okrem iného sa do hry integroval „bullet time“ – speedbreaker, ktorý v krátkom čase umožňuje lepšie ovládanie auta, spomalenie času a z hráčovho auta sa stáva baranidlo, ničiace všetko naokolo.
Vozový park tvorí prevažne to isté čo v UG2, no pridali sa napríklad Fiat Punto, Audi TT, Cadillac, alebo niektoré luxusné kúsky ako Lamborghini, Porsche či Lotus alebo skupina amerických Muscle cars – Chevy Camaro, Shelby GT500, Ford mustang a pod.
Zmenou oproti UG2 je značné redukovanie vonkajších úprav auta na úkor úprav výkonnostných. Napríklad svetlá, zrkadlá, výfuky alebo niektoré časti úpravy auta boli vypustené úplne.
MW dostalo na 10té výročie značky tzv. Black Edition. Táto edícia obsahovala doplnkové auta, trate, rozhovory s tvorcami a pod. Prevažná časť cut-scén bola nahraná (na rozdiel od UG1 a UG2 – tam boli formou komixu alebo kreslených alebo ingame videí, kde skôr herci viac dabovali ako hrali) filmovým štýlom. Teda klasický scéna, herci na stage-i, rekvizity a pod. Ako CGI boli dopracované len okolité blur efekty, interiéry áut alebo ich exteriéry.
NFS: MW vyšiel na Nintendo GameCube, Xbox 360, PlayStation 2, Xbox, Game Boy Advance, Microsoft Windows (PC) and Nintendo DS. Rozdiel medzi verziami bol znateľný hlavne medzi PC, ktorá bola samozrejme krajšia, no FPS si stíhala držať len X360tka, (mimochodom čo bola jedna z mála prvých hier ktoré na túto konzolu vyšli). Aby hra vyzerala reálne bola napechovaná HDR efektmi a motion blurom.
Paul Linford vytvoril celkom solídny a dokonca na dnešnú dobu stále dobrý soundtrack, ktorý pozostáva z cca málo známych interpretov (Hush, DJ Spooky, Suni Clay, Hyper, Stratus) ale aj dost populárnch (Bullet For my Vallentine, Jamiroquai, Avenged Sevenfold, Lupe Fiasco, Prodigy, Disturbed). Z tohto skráteného zoznamu možno vidieť, že muziku už netvorí rap a elektro ako v UG1 a 2 ale je to skôr (50:50) tvrdý rock až metal miešajúci sa so skladbami techno, elektro, house.
NFS: MW bol prijatý celkom dobre a vidno, že zmena prišla v správnom čase, čo by v prípade UG3 možno už nebola realita a rozdiel v hodnoteniach mohol byť aj 10-20%. Nosné platformy PC, PS2, X a X360 držali solídnych 80-83% a podporné GameBoy Advanced, GameCube slabo 80-60%.
Pozitívne reakcie si odnášalo hlavne mesto, industriálne časti, sépiové tóny a chrómový nádych. Samozrejme pekné modely vozidiel, na ktorých bolo vidno kus dobrej roboty, návrat do exotiky (nie čisté sterilné mesto ale aj okolie) a samozrejme dobré spracovaná polícia.
SOUNDTRACK KU NFS:MW
Dúfam, že sa vám článok páčil. Druhú časť sa budem snažiť dopísať snáď tohto roku. S pozdravom PexONE