Waking Mars |
Záhradníkom na Marse.
8.0
Waking Mars je zaujímavý indie titul od štúdia Tiger Style, zameraný predovšetkým na objavovanie prostredia a jeho zákonitostí. Červená planéta v tejto hre totiž nie je taká mŕtva, akoby to spočiatku mohlo vyzerať, pričom k prebúdzaniu tamojšieho života budete nepretržite prispievať počas celého hrania.
Na začiatku sa chopíte role kozmonauta Lianga, s ktorým pôjdete do podzemného jaskynného komplexu Lethé, keďže niekde tam zmizol prieskumný robot Octo. Spoločnosť na ceste do útrob planéty Vám bude robiť len Amani, druhá členka vedeckej výpravy, dohliadajúca na misiu z neďalekej základne a ART, umelá inteligencia slúžiaca k analyzovaniu všetkého objaveného. Gameplay je miestami prekladaný rozhovormi medzi týmito postavami, čo hodnotím veľmi pozitívne, keďže zaujmú nielen obsahom či neraz humorne pôsobiacim ARTovým prejavom, ale hlavne budujú dokonale komornú, takmer až intímnu atmosféru. Nadšenie z objavovania nepoznaného, úzkosť z nečakaných komplikácií, či premýšľanie nad tajomstvami, ktoré neodhalené čakajú kdesi v hlbinách pod povrchom, to všetko hráč spolu s Liangom prežije. Hoci príbeh ako celok spočíva výhradne na prieskume jaskynného systému, vďaka čomu je priamočiary a prakticky bez zvratov, funguje skvelo, pretože prirodzená zvedavosť človeka neustále poháňa vpred. Navyše disponuje dvoma zakončeniami, takže tiež vytvára priestor pre opätovné hranie.
Hrateľnosť Waking Mars sprvu pripomína akúkoľvek inú plošinovku. Po úrovniach sa pomocou jetpacku pohybujete v dvoch rovinách, uhýbate nástrahám prostredia, ako sú padajúce stalaktity, či kvapkajúca kyselina a prenikáte stále hlbšie pod povrch. Čo však hru robí špecifickou, je akési záhradničenie, tvoriace hlavný pilier celého titulu. Krátko po vstupe do jaskýň totiž narazíte na prevažne rastlinné formy mimozemského života, nazývané jednoducho Zoa. Keďže vstupy do ďalších úrovní bývajú zatarasené membránami, ktoré miznú až keď dané miesto dosiahne určitý stupeň biomasy, musíte ho teda zvyšovať sadením semien Zoa na úrodnú pôdu. Nájdete tu hneď niekoľko typov týchto marťanských rastlín, každý pochopiteľne okrem rozdielneho vzhľadu disponuje tiež odlišnou hodnotou pridávanej biomasy aj iným spôsobom fungovania. Zábavu tak predstavuje jednak objavovanie nových druhov, skúšanie, čo všetko s nimi možno urobiť a napokon rozmýšľanie nad tým, ako na základe zistení najefektívnejšie zdvihnúť level biomasy. Waking Mars sa preto dá označiť nielen za exploratívnu plošinovku, no rovnako priliehavo k nemu sedí označenie ( ľahko ) logická hra. Dobrú náladu pri hraní napokon završuje už len ten pocit, kedy v spočiatku mŕtvych skalných chodbách prebúdzate nový život, keď prostredie Vašim pričinením doslova ožíva všemožným pohybom či farbami, pretože rozhodne stojí za to.
Audiovizuálna stránka hry sa autorom skutočne podarila. Grafika je doslova nádherná, art - štýl trochu pripomína koláž a celkovo z nej dýcha úžasná atmosféra. Špeciálne by som však pochválil kameru, ktorej práca výrazne dopomáha k dobrému dojmu. Keď s Liangom preliezate úzku trhlinu, obraz ho zaberá úplne zblízka, takže klaustrofobický pocit priam vyteká z obrazovky. Naopak keď vojdete do obrovskej jaskynnej siene, oddialená kamera Vám dá plne pocítiť, aký maličký v skutočnosti ste. Ďalšou peknou vizuálnou vychytávkou je absencia akéhokoľvek hlavného menu, po spustení ste ihneď priamo v hre presne tam, kde ste naposledy skončili ( na druhú stranu tak však ukladanie prebieha výhradne automaticky, čo môže byť celkom nepríjemné, keď niečo zbabrete ). Menu uvidíte až pri ukončovaní, pričom v ňom nájdete okrem nastavení tiež mapku objavených lokácií s možnosťou rýchleho presunu, či všetky doposiaľ nahromadené informácie o rôznych druhoch Zoa. Hudba mi najskôr trochu liezla na nervy, avšak z nejakého dôvodu ma to neskôr prešlo a soundtrack som si napokon celkom obľúbil.
Waking Mars je skrátka dosť neobvyklá záležitosť v tom najlepšom slova zmysle, ponúkajúca nevšedné objaviteľské zážitky, pohlcujúcu atmosféru, aj krásnu štýlovú grafiku. Kazí ho len zopár maličkostí, ako napríklad nemožnosť manuálneho ukladania, či postupný nástup mierneho stereotypu, avšak napriek týmto výhradám stojí minimálne za pozornosť každého zvedavého hráča s dušou bádateľa.
Plusy - objavovanie prostredia a zákonitostí jeho fungovania
- záhradničenie
- audiovizuálna stránka
- komorná atmosféra
- dve zakončenia
Mínusy - nemožnosť manuálneho ukladania
- neskôr nastupuje mierny stereotyp
PC
Vývoj: Tiger Style Games / Tiger Style Games
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|