Cthulhu Saves the World |
Mnohí pravdepodobne poznáte Cthulhu – postavu od autora hororových románov H. P. Lovecrafta, ktorý žil približne pred storočím. Pre tých, ktorým to čudne znejúce slovo nič nehovorí: jedná sa o obrovskú božskú potvoru, ktorá je popísaná ako extrémne desivá a enormne zlá a jej cieľom nie je nič iné ako zničiť svet. Takže o čom je Cthulhu Saves the World? Moment, Cthulhu zachraňuje svet? Ako je možn
7.0
Mnohí pravdepodobne poznáte Cthulhu – postavu od autora hororových románov H. P. Lovecrafta, ktorý žil približne pred storočím. Pre tých, ktorým to čudne znejúce slovo nič nehovorí: jedná sa o obrovskú božskú potvoru, ktorá je popísaná ako extrémne desivá a enormne zlá a jej cieľom nie je nič iné ako zničiť svet. Takže o čom je Cthulhu Saves the World? Moment, Cthulhu zachraňuje svet? Ako je možné, že avatar temnoty a zloby zachraňuje hocičo?
Na to aby sme odpovedali na túto otázku sa musíme pozrieť najprv na developera, ktorým je firma Zeboyd Games. Pred tým, ako vydali Cthulhu Saves the World vytvorili retro RPG Breath of Death VII, ktoré bolo výrazne satirické a humorné. Nie je tak veľkým prekvapením, že si za cieľ satiry vybrali aj Lovecraftovského Cthulu, ktorého spracovali do podobného old school 16 bitového štýlu.
Príbeh začína, keď sa Cthulhu preberá a vynára z oceánu, v ktorom niekoľko tisícročí spal a čakal na svoju príležitosť zničiť svet. Má to však háčik: na útesoch lemujúcich pobrežie mora sa objaví záhadná postava v plášti a prekľaje Cthulhu, čím ho zbaví jeho božských schopností. Našťastie pre svet, Cthulhu nevie, ako obnoviť svoju silu. Nevie, že sa potrebuje stať pravým hrdinom, aby získal svoje schopnosti späť. Ups, ako rozprávač hovorí hráčovi tieto detaily, Cthulhu ho odpočúva a dozvie sa, čo treba robiť. Stať sa hrdinom, získať svoju moc späť... A samozrejme, zničiť potom svet.
Hlavným ťahúňom hry je humor a búranie štvrtej steny medzi Cthulhu a rozprávačom je len jednou z jeho realizácií. Nechýbajú vtipné dialógy s NPC postavami, či s členmi partie, referencie ani časté uťahovanie si z herných mechanizmov a jemné doberanie si hráča. Humor je zväčša na dobrej úrovni, no miestami sú hluché miesta, kedy vtip vyznie, že je tam len preto, aby bol.
Samotná hra sa skladá z bojov proti plejádam rôznych monštier. Našťastie Cthulhu im nebude musieť čeliť sám. Pomáhať mu v jeho ceste za hrdinstvom budú ďalší dobrodruhovia, ktorých bude postupom času najímať do svojej partie. Títo majú rôzne schopnosti a špecializácie a niektorí z nich sú pomerne bizarní ako napríklad živý meč, či mimozemská „mačka.“ Členov partie je možné meniť ľubovoľne medzi bojmi tak, aby čo poskytovali čo najlepšiu podporu Cthulu na pri ceste za jeho cieľom.
Boj prebieha ťahovo, kde na začiatku kola hráč priradí každému členovi partie, čo má robiť a ako má využiť svoju pridelenú manu. Na výber je z veľkého množstva techník a kúziel, ktorých počet len narastá s tým, ako hra postupuje dopredu a postavy sa stávajú silnejšími. Rôzne schopnosti majú rôzne efekty, niektoré útočia na jedného nepriateľa, iné na skupinu. Niektoré sú ľadové, iné ohnivé, či chaotické. Na každú potvoru platí niečo iné a každé bojové stretnutie je istou formou hádanky, ktorú treba rozlúštiť správne zvolenými schopnosťami.
Čo však musím vyčítať je istá neprehľadnosť v boji. Nie je jasné, aké je poradie bojovníkov a teda môže byť náročnejšie robiť plne informované rozhodnutia a reagovať na udalosti. Autori zrejme chceli, aby hráč poradie experimentálne zistil, no v niektorých stretnutiach sa poradie útokov môže meniť cez rôzne buffy a debuffy. Takisto nie je zobrazený maximálny počet „hit pointov“ členov hráčskej partie. Je potrebné si tieto údaje pamätať, aby bolo možné plne využiť liečiteľské schopnosti, prípadne jednoducho liečiť, keď sa zdá, že niektorý člen skupiny je už „na odpadnutie.“
No okrem týchto nedostatkov skrýva pomerne jednoduchý bojový interface prepracované mechanizmy. Okrem spomínaných schopností s rôznymi efektami tu môžeme nájsť tzv. combo counter, ktorý počíta počet zásahov na nepriateľov a čím vyšší je, tým silnejšie sú „combo finisher“ útoky. Samozrejme, že po použití podobného útoku sa counter zresetuje späť na nulu. Ďalej členovia skupiny môžu používať spoločné schopnosti kedy sa dvaja hrdinovia spoja aby urobili jeden silný útok, či inú techniku, ako napríklad silný buff.
Na používanie schopnosti sa používa mana, tú má každý člen partie oddelenú od zvyšku a je potrebná prakticky na všetko s výnimkou základného útoku. Zatiaľ čo život sa po skončení bojového stretnutia plne vylieči, mana je na tom horšie. Čím rýchlejšie je boj ukončený, tým viac sa jej obnoví, no ani tak nečakajte veľmi výraznú štedrosť, aspoň nie na vyšších obťažnostiach. Mana sa bude míňať a pôsobí teda ako akási strategická surovina, na ktorú je treba si dávať pozor, aby jej bol dostatok na prežitie. Toto platí aspoň na začiatku hry. Neskôr je many už toľko, že ju je možné väčšinu času ignorovať. Dopĺňanie many prebieha v hostincoch a na dedikovaných miestach, tie poskytujú aj uloženie hry. Uložiť hru je však možné kdekoľvek mimo boja, či dialógu. Pre hráča je poskytnutých 5 úložných slotov, ktoré nesú informácie o leveli postáv. Hodil by sa však ešte čas uloženia pre lepšiu prehľadnosť.
S prehľadnosťou sú celkovo problémy, čo je hlavne vplyvom zvoleného 16 bitového štýlu. Trpí tak manažment inventára, predaj a kúpa predmetov, či orientácia v leveli. Viaceré dungeony sú chaotické s množstvom chodieb, či úrovní a hra neobsahuje mapu. Je to síce pochopiteľné z hľadiska hľadania pokladov, ktoré sú poukrývané kadekde v leveli, no inak to sťažuje celkovú orientáciu a neraz som sa ocitol v situácii, kedy som nevedel kam idem, či ani odkiaľ som prišiel.
Každá oblasť a dungeon hry má určitý počet náhodných bojov, do ktorých sa náš hrdina Cthulhu a jeho skupina dostávajú každú chvíľu. Väčšina hry sa odohráva práve v týchto náhodných stretnutiach, kde je možné stretnúť rôzne kombinácie potvor. Po odohraní všetkých bojov sa náhodné stretnutia vypnú a hráč tak má voľnú ruku pri prieskume dungeonu. Čo chválim je, že aj keď náhodné stretnutia skončia, tak je možné z menu zvoliť možnosť bojovať a tak získavať skúsenosti pre boj s bossmi, či peniaze na nové predmety.
Po získaní určitého počtu skúsenosti sa zvyšuje úroveň postavy. Každá postava má skúsenosti oddelene, no rastú vždy rovnakým tempom pre všetkých. Po postupe na vyššiu úroveň sa zobrazí menu, v ktorom má hráč na výber z dvoch možností na zlepšenie postavy, každú odlišnú. Chcem si zlepšiť ľadový, či ohnivý útok? Chcem viac many a života alebo zlepšiť štatistiky? Toto sú rozhodnutia, ktorým bude hráč čeliť a má tak možnosť špecializovať postavu napríklad na plošné útoky, či urobiť z neho tanka, ktorý bude brániť skupinu. Jednoduchý, no zaujímavý spôsob na riešenie úrovní.
Príbeh hry je pomerne jednoduchý a priamočiary. Ako som povedal na začiatku, Cthulhu sa snaží získať svoju strašnú moc späť tým, že sa stane pravým hrdinom. S výnimkou 3 nepovinných dungeonov je hra veľmi lineárna a s výnimkou voľby schopností pri postupe na novú úroveň hráč nemá veľa iných možností na jej ovplyvnenie. No napriek tomu je cesta k hrdinstvu zábavná a poskytuje plno vtipných dialógov. Na výber je zo 4 obťažnosti, vyššie poskytujú dostatočnú mieru výzvy a sú náročné na prejdenie. Po dohratí sa navyše odomknú bonusové módy, ktoré zvyšujú znovuhrateľnosť. Jeden z módov dokonca ponúka alternatívny príbeh s inými dialógmi a novými postavami.
Je možné si hru užiť aj bez známosti reálii sveta H. P. Lovecrafta? Hoci sem tam Cthulhu narazí na ostatných prastarých lovecraftovských bohov ako napr. Nyarlahotep, či ďalšie ťažko vysloviteľné mená, na drvivú väčšinu dialógov netreba nič vedieť a sú pochopiteľné aj pre neznalého. Referencie sú skôr v detailoch pre všímavých fanúšikov.
Vizuál pripomína 16 bitovú éru a aj predchádzajúcu hru od Zeboyd Games – Breath of Fire VII, no sú tu viditeľné upgrady v grafike, ako lepšia paleta farieb, či viac detailov. Celkovo sa však jedná o jednoducho vyzerajúcu hru, animácie sú minimálne a okrem pohybu postáv, či tancujúcich zombie v jednom mestečku, sú skoro neexistujúce.
Nastavenia grafiky sa skladajú len z možnosti zapnúť fullscreen alebo mód v okne a aj to dosť obmedzene. Na 1366x768 monitore som mal možnosti pre okno len v HD rozlíšení alebo v 640x360 pixelov. Iné varianty nie sú. Uvítal by som viac rozlíšení a možnosť borderless fullscreen, keďže v defaultnom fullscreen móde má hra problém s prepínaním medzi aplikáciami.
Každá oblasť v hre má svoju vlastnú hudobnú melódiu. Tá sa však pri dlhšom pobyte v danom území stáva repetitívnou. Inak je hudba rôznorodá, od funkových melódii v mestečku Kingsport, cez epické tóny na mape sveta až po dynamickú hudbu v bojových sekvenciách. Dabing je neexistujúci, všetky dialógy prebiehajú prostredníctvom pre nich určeného okna. Takže keď sa niekomu nechce čítať, toto zrejme nebude hra pre neho.
Menu hry ako aj celá hra je bez podpory myši, zrejme v snahe udržať retro štýl. Ovládač je však plne podporovaný a je možné meniť ho s klávesnicou podľa ľubovôle. Čo musím pochváliť je, že všetky periférne zariadenia sú plne mapovateľné a tak, keď ovládanie nevyhovuje, nie je problém ho bez väčších problémov prestaviť.
Celkovo je Cthulhu Saves the World zaujímavým titulom ponúkajúcim retro grafiku a štýl hry a stavia hlavne na humorných dialógoch a búraniu štvrtej steny. Mechanizmy hru sú prekvapivo hlboké i keď jednoduché, no miestami trpí prehľadnosť. Väčšina hry sa odohráva v náhodných bojových stretnutiach, či blúdeniu v dungeonoch. Za nízku cenu, za akú sa hra predáva ju odporúčam aspoň skúsiť, pokiaľ chcete tento štýl RPG vyskúšať a chcete sa dobre zasmiať.
Hra je dostupná na Steame v balíčku s Breath of Death VII za cenu 1,99€. Na Xbox360 za 1 dolár.
Hracia doba: 8-12 hodín (kampaň)
Plusy | Mínusy |
Humor | Neprehľadnosť na niektorých miestach |
Bonusové módy | Repetitívna hudba |
Bojové mechanizmy | |
Cena |
PC
Xbox Vývoj: Zeboyd Games / Zeboyd Games Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|