Sanctum 2 |
Ako to dopadne, keď si FPS dáva rande s Tower defense na cudzej planéte
8.5
Tower defense. Typ hry, ktorý svojho času uchvátil (hlavne flash/mobil) hernú scénu. Vzniklo obrovské množstvo hier s námetmi od výmyslu sveta – od zombíkov, trollov, cez rastlinky, až po absurdnosti ako papierové gule. Ak vás čírou náhodou tento ošiaľ minul, tak vedzte, že to je jeden z najjednoduchších a zároveň najchytľavejších typov hrier vôbec. Vašou úlohou je ubrániť vašu základňu pred nepriateľmi (ktorí chodia po vlnách) pomocou strieľajúcich vežičiek, ktoré šikovne rozložíte po mape. To je všetko. Tak jednoduché, a predsa, keď to človek skúsi, tak to dokáže chytiť na dlhé hodiny a pred spaním budete ešte myslieť na to, ako inak poskladať tie veže aby ste to **** kolo prešli.
Tower defense má ale jednu malú chybičku – počas vlny hráč viacmenej nemá čo robiť a len pozerá na obrazovku. A tak sa stretlo pár chytrých hláv z Coffee Stain Studios (štúdio stojace za takým klenotom ako je Goat Simulator) a povedali si: „Hej! A čo keby sme hodili hráča k vežičkám?“ A z tohto nápadu vznikla herná séria Sanctum.
Sanctum 2 je pokračovanie pomerne úspešnej hry Sanctum, mixu FPS a Tower Defense. Autori však kompletne prerobili prvú hru na základe podnetov komunity, tak sa poďme pozrieť, ako to dopadlo.
Sanctum 2 vás prenesie na planétu Loek-III, ktorú ľudia kolonizovali. Skye Autumn, hlavná hrdinka prvej hry, tu pracuje spolu so svojim tímom ako Core Guardian. Ich úlohou je ubrániť jadrá (core), ktoré produkujú kyslík pre ľudí, tie sú však pod neustálym útokom domorodých príšer. Počas hry sa postupne presuniete na rôzne miesta planéty a zistíte, čo je za týmito útokmi. Hneď na úvod treba povedať, že príbeh vyzerá na papieri lepšie ako v skutočnosti. Je totiž podaný veľmi zmätočne a pravdu povediac, mal som problém napísať aj túto trošku, čo som tu teraz vypotil. Príbeh nie je podávaný ani cez videá, ani neexistuje nejaký popis pred misiou, len počas loadingu vidíte 1, možno 2 obrazovky s komiksom. Komiks ako taký by vôbec nebol problém, práve naopak. Je nakreslený naozaj pekne a má fakt veľký potenciál (úprimne si viem predstaviť aj kompletný komiks zo sveta Sanctum). Je ho ale veľmi málo! 1 obrazovka s komiksom s 2 – 3 políčkami občas nestačí ani na odhadnutie toho, čo sa vôbec deje. Príbeh musí vysvetliť čo, ako, prečo atď. a to sa v jednom dialógu medzi postavami dá zvládnuť dosť ťažko. Ak ste niekedy dávali pozor na literatúre alebo ste sa zamýšľali nad tým, ako sa buduje príbeh, postavy, atmosféra, ... vo filmoch, hrách a pod., tak toto je ukážka toho, ako sa to nemá robiť.
Sanctum 2 má jedno šťastie, že tu o príbeh vlastne ani nejde. Je to tower defense, buďme radi, že to vôbec nejaký príbeh má a nie je to len séria misií ako zvyčajne. Prižmúrime teda očko.
V hre sa teda vžijete do role jedného z Core Guardian-ov, ktorého si môžte vybrať pred každou misiou. Už spomínaná Skye Autumn má útočnú pušku, jej mladšia sestra Sweet Autumn má raketomet, robot SiMo je sniper a chlapík Haigen ovláda brokovnicu. Ak ste si zakúpili DLC Road to Elysion, na výber máte aj tajomnú Tsygan, ktorá má futuristickú kušu. Celkovo sú postavy a zbrane výborne navrhnuté. Každá jedna postava má iný štýl hry a je vhodné vybrať si postavu podľa mapy. Z radu vyčnieva len Tsygan, z ktorej som mal pocit, že je o niečo lepšia ako ostatné postavy. Môže to vyzerať trocha ako pay-to-win ale priznajme si, DLC musí predsa len ponúknuť niečo motivujúce. DLC s podpriemernou postavou by asi nechcel nikto.
Vaša postava má na výber z celkom slušného počtu sekundárnych zbraní (celkovo 16) a špeciálnych schopností (môžete si zvoliť 3 z celkového počtu 53). A tu by som vyzdvihol hlavne špeciálne schopnosti, majú proste niečo do seba. Pohybujú sa od praktických (napr. zvýšenie critical damadge), cez taktické (napr. špecializácia na výbuchy), až po zábavné (napr. bonus damage keď skočíte nepriateľovi na hlavu). Vďaka tomu budete často skúšať nové taktiky a snažiť sa nájsť čo najlepšiu kombináciu pre to ktoré kolo.
Základom každej tower defense hry sú ale veže. Tých je v hre opäť pomerne dosť - 20. Ak ste ale hrali už nejakú tú tower defense hru, tak vás zrejme nečaká nič prekvapivé. Rýchle veže na slabých nepriateľov, pomalé a silné na silných nepriateľov a priemerné na všetko. Popri tom tu sú podporné klasiky ako spomaľovacie veže, veže zvyšujúce útok, dostrel, veže produkujúce míny a pod. V čase písania som nenatrafil na žiadnu vežu, ktorá by nejak výrazne vystupovala z radu (avšak nemám ešte odomknuté všetky z DLC :) ). Teda nič prekvapivé, ale na druhej strane je otázne, čo viac sa dá v tomto žánri vymyslieť.
Poďme ale konečne na to najpodstatnejšie a to je gameplay. A ten je … proste super. FPS a TD sa perfektne dopĺňajú, a tak si nie len potrápite mozgové závity, ale zažijete aj poriadnu dávku akcie. Rôzne druhy nepriateľov a ich kombinácie vás prinútia skúšať nové a nové taktiky. Najmä ak vám príde boss, ktorý ako jediný dokáže rozbiť všetko, čo ste tak pilne stavali. Spomínané postavy sú výborné, veže sú výborné, schopnosti výborné, … čo viac chcieť? Čaká vás proste zábava na dlhé hodiny.
Gameplayu teda vážne nemám čo vytknúť. Vlastne mám – hra je občas trocha ľahká. Avšak na to hra ponúka takzvané Feats of strength. Jedná sa o bonusy, ktoré môžete zapnúť pre svojich nepriateľov (ako napr. rýchlejší pohyb, regenerácia zdravia a pod.). Tieto bonusy nie sú úplne samoúčelné, ak chcete prejsť campaign na 100%, musíte prejsť všetky misie so všetkými FoS. A mať zapnutých všetkých 6 dostupných Feats of strength … tak to sa zapotíte. Takže nie, gameplayu nemám čo vytknúť.
V hre je k dispozícii aj co-op multiplayer, takže si asi viete predstaviť, čo to znamená – zábava na druhú. V multiplayeri príšery vydržia samozrejme viac, ale nič sa nevyrovná tomu, keď spolu s kamarátom rozmýšľate, kam položiť ktorú vežu aby to bolo dokonalé. Ostatne, klasický co-op, ale ako bratia Česi vravievajú: „Ve dvou se to lépe táhne“.
Ak je teda hra taká perfektná, prečo teda „len“ 8.5? Niekoľko chybičiek by sa totiž našlo. Napríklad už spomínaný príbeh alebo to, že nakreslené postavy sú síce krásne, ale ich grafické podoby sú nejaké kostrbaté. Všetko sú to ale viac menej drobnosti. Ak by som ale pod nátlakom mal vybrať najväčšiu z nich, tak poviem, že sa jedná „len“ o tower defense. Aby som to vysvetlil, tower defense je veľmi špecifický typ hry. Teraz ma asi fanúšikovia tower defense ukrižujú, ale proste ak ste hrali jednu TD, hrali ste všetky. A Sanctum 2 je proste jednou z nich. Snažím sa tým povedať, že ak máte za sebou hodiny a hodiny tower defense hier, nie som si úplne istý, či vás hra dostane tak ako mňa. Tower defense ako taký je tak jednoduchý, že po istej dobe môže chtiac-nechtiac začať nudiť.
Mix FPS a tower defense vyšiel Sactum 2 na jednotku. Takže vás čaká nielen dobrá akcia, ale aj klasické tower defense taktizovanie. Veľký výber schopností, veží, zbraní a dobrý mix nepriateľov vám zabezpečí kvalitnú zábavu na dlhé hodiny. Hre sa ťažko hľadá čo vytknúť a ak sa aj niečo nájde, tak sú to väčšinou len drobnosti. Hra nemusí sadnúť každému, ale ak vás na prvý pohľad zaujala, tak rozhodne odporúčam skúsiť.
P.S. Byť to čisto na mojich pocitoch bez snahy byť objektívny, tak tam hore svieti 9.0
Plusy
- FPS + Tower defense mix funguje výborne
- Špeciálne schopnosti
- Svet
- Dobrý challenge v podobe Feats of Strength
Mínusy
- Z príbehu sa dalo dostať viac
- Môže sa dostaviť stereotyp
- Fanúšikovia prvého dielu vyzerajú byť sklamaní z pokračovania (to len usudzujem z diskusií, čo som čítal. Hra sa oproti prvému dielu dosť zmenila a posunula sa viac smerom k FPS)
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Reverb Publishing / Coffee Stain Studios Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|