Prečo PS Vita zlyhala? |
A je Vita vôbec zachránitelná?
Všetci musíme uznať že Playstation Vita bola komerčný neúspech. Pred pár dňami oslávila tri roky a v (herných) médiách bola označovaná hlavne za "trojročný neúspech". Človek nemusí byť herný analytik aby niečo také mohol povedať. Vitu vidím najčastejšie po bazároch kvôli tomu, že majitelia nemajú čo hrať. V krátkosti chcem hlavne rozobrať príčinu a riešenie problému Vity.
Playstation Vita bola oznámená niekedy v roku 2011. Veľa ludí videlo vo Vite extrémny potenciál. Vita v našich očiach žiarila v dobe kedy v smartphonoch neboli 2GB ramky a kedy chytré telefóny boli komodita pre geekov. Tešil som sa na ňu. A Hype bol obrovský. Z prezentácií bolo vidieť že hry ako Gravity Rush či Uncharted: Golden Abyss preskakujú grafiku PS2 a vyrovnávajú sa k (vtedy) prítomnej generácii. Bola to pravda.
Prišiel deň D a Sony vydalo Vitu aj na Slovensku. Pamätám si že do Vity išli hlavne ľudia ktorí predtým handheld nevlastnili, keďže PSPkári boli v tej dobe presýtení kvalitnými hrami. No už v tej dobe tu bol jeden z problémov Vity: vysoká cena (všetkého). Hlavne pamäťových kariet, na ktorých závisí ukladanie celého systému a pozíc hier. Kto by dal 70€ za 32GB microSD kartu?! Alebo 140€ za 64GB kartu? Za tú cenu by ste kúpili celú launch ponuku Vity! Na čo mysleli?!!
Vitu som si kúpil na Vianoce onho roku. Vita je imidžovejšia než 3DS je to poriadny stroj aj štyri roky po vydaní. To je ale problémom Vity. Jej prílišná dokonalosť. Podobne ako Atari Jaguar, Vita doplatila na svoju veľkú vyspelosť. Nintendo sa tohto drží už celé desaťročia a funguje to: Hráčom nejde o špecifikácie, ide im o kvalitné hry. Presný opak Vity.
Vysvetlím to takto: Hry na domáce konzole je veľmi drahé vyrobiť. Keďže ich produkčná hodnota je tak obrovská, ich bežné launchové ceny sú 50€-60€, avšak handheldové hry nemajú takúto produkčnú hodnotu a ich launch vás môže výjsť na 35-40€. Pozrime sa na 3DS. Jej grafika je síce lepšia než u Nintenda 64, ale horšia než Gamecube, preto bolo hry na 3DS oveľa lacnejšie vyrobiť. Vývojári preto nemuseli hádzať ich malé "handheld" rozpočty do platov grafikov, ale mohli lepšie zapracovať na hrateľnosti. Hrateľnosti ktorá donútila hráčov kúpiť si systém.
Vita má 512mb RAM a 128mb VRAM (rovnako ako môj ultrabook) a poviem vám, funguje dobre. Pre porovnanie, 3DS má 128mb FCRAM a 6(!!!!)mb VRAM. A hry na nej vyzerajú krásne. Keď porovnáte Zeldu na 3DSku a Freedom Wars na Vite, obe vyzerajú prekvapivo vyrovnane. Pritom Vita má o 22x viac grafickej pamäte. Vitu preto zabila vlastná dokonalosť.
Keďže Vita má oveľa oveľa väčšinu grafickú silu, vývojári z nej mohli vytiahnuť oveľa viac, než napríklad z 3DSka. Problémom ale je že pekná grafika niečo stojí. Pekeľne veľa. A tu sa dostávame do začarovaného kruhu. Vývojári sa nepúštajú do vývoja hier na Vitu, lebo by sa mohli dostať do mínusu a riskovať osud svojho štúdia. Preto systém nemá hry a systém bez hier prestane existovať. Ľudia o konzolu bez hier nemajú záujem. Preto sa konzola nepredáva a nemá kto kupovať hry ktoré sú vo vývoji. Preto vývojári nerobia hry a tak dookola. Môže sa z tohto začarovaného kruhu ale Sony nejak dostať?
Pozrime sa ako to urobilo Nintendo so svojim DSkom v roku 2006. Zaplatila domácim vývojárom a presne im povedala ako pracovať s druhým displeyom, takže bol dostatočný prísun hier, aby sa systém mohol rozbehnúť a zároveň nalákať ďalších ľudí. DS predalo 154 miliónov kusov a bola to druhá najpredávanejšia konzola v histórii (prvá bola PS2). PSP predalo 80 miliónov a bol celkom významným rivalom, keďže neurobil chyby aké urobila Vita.
Mohla by ale toto urobiť aj Sony? Z teoretického hladiska sú tu dve veci čo tomu prekážajú: 1. Na Nintendo DS bolo vyrobiť hry oveľa, oveľa oveľa lacnejšie než na Vitu, hlavne z dôvodu grafiky. A tak sa moholi výdaje * zisky vyrovnať. Druhým dôvôdom je že Sony nemá výraznú hru z ktorej by už mohla urobiť handheld spin-off. Kľúčové značky ako Little Big Planet, Killzone či Uncharted už sú vydojené ku kolenám. A taktiež, nieje ich dvakrát pohodlné hrať napr. v autobuse, či v aute. Sony by mohlo urobiť "outdoor-friendly hry" ale nevyhnulo by sa veciam ako kopírovanie Nintenda. Mohla by ísť cestou prenosnej PS4, ale to je tiež komplikované.
Sú tu ešte nejaké ďalšie dôvody prečo Vita zlyhala? Môžete povedať že sa Vita predávala za cenu, ktorou dnes kúpite PS3, no to rovnako platí u 3DS. Môžete povedať že si nad tým ukusol podiel veci ako Appstore či Google Play, no to rovnako platí pre 3DS. Môžete povedať to, že vývojári nevedia čo robiť s vecami ako dotyková plocha či touchscreen, no to platilo aj u starého DS, a tá vec sa predávala ako šialená.
Neskôr ale prišiel asi najhorší krok od Sony doposiaľ. Namiesto natlačenia peňazí do ďalšieho marketingu či vývoja prvotriedneho softwaru sa rozhodla urobiť prúser menom Playstation TV. Vitu, prezlečenú za PS4. Za krásnou 100€ cenovkou sa skrýva niečo, čo premieta vaše hry v 240p(!!!) na vašu obrazovku a pritom ani nevie spustiť všetky hry. Nespustíte žiadnu vec čo vyžaduje touchpad, čo je asi 60%, hlavne exkluzivity ako Uncharted, či Teraway. A za krásnou cenovkou sa ešte skrývajú výdaje za ovládače, káble, pamäťové karty, hry a v neposlednej rade PS+.
PS Vita by sa dala zachrániť keby Sony išla sama proti sebe. Musela by vyvíjať hry IBA na Vitu, a zabudnúť na robenie softwaru pre všetky tri konzole. Niečo by muselo zostať na PS4ke a niečo na Vite ONLY. Vita by mohla byť slušný gadget ku PS4ke, ale Sony by musela zrušiť Remote Play z Xperií a tabletov. Taktiež myslím, že PS:Vita bude posledným handheldom od Sony, teda pokiaľ nejako neskrachuje mobilné hranie (čo sa asi nestane). Vita mohla byť (japonsko)západnejším ekvivalentom 3DSka, no vďaka hlúposti Sony sa tak nestalo.
Ďakujem Extra Credits za inšpiráciu ku článku.
-Wellbi