Dying Light |
Verdikt sa dočítate v recenzií, nie číselným hodnotením.
Od štúdia Techland, ktoré stojí za sériou Dead Island, prichádza nová zombi hra v otvorenom svete, kde k pohybu využívate skvelo fungujúci parkour a vaším najväčším nepriateľom je noc a monštrá, ktoré za tmy vychádzajú na povrch a prežívať môžete až štyria v kooperácií. Originálne prvky nenájdete asi žiadne , no aspoň zo začiatku funguje všetko dobre.
V príbehu hráte za chlapa menom Kyle Crane, ktorý je vyslaný do mesta Harran na prísne tajnú misiu a okamžite po príchode do mesta ste infikovaný a musíte hľadať anti-vírus zvaný Antizin, o ktorý tiež bojujú všetci preživší v meste. Herná plocha je rozdelená na dve oblasti, jedna chudobná štvrť a druhá s bohatšou architektúrou. Počas príbehu sa stretnete s rôznymi postavami , niektoré posúvajú príbeh ďalej, iné sú súčasťou vedľajších príbehov jednotlivých preživších. Hlavná postava však pracuje v utajení a hráte dvojitého, dokonca trojitého agenta, aby ste svoju misiu splnili.
Problém s príbehom je však ten, že dlhší čas sa neposúva od nikadiaľ nikam. Po pár hodinách kedy sa rozhliadnete po okolí a zistíte si ktorá strana je za dobrých a ktorá za zlých, sa dlhý čas nič podstatné nedeje, len pomáhate ľuďom ako poslíček tu ísť po toto, tu po tamto a v určitých krušných momentoch (bez spoilerov) sa postavy správajú vyložene ako hlupáci a jedna pekná ženská okolo vás pobehuje a kto vie prečo sa o vás vôbec zaujíma a kli-ché dialógy s ešte viac kli-ché antagonistom zabíjajú príbeh úplne.
Najzaujímavejší herný prvok ktorý bol prezentovaný najviac, je parkour. Bežať cez všetky bočné uličky, postupne vyskakovať o poschodia vyššie a vyššie, až najvyššie a potom z výšky desiatok metrov dopadnúť na ulicu do smetí ktoré vám stlmia pád, je paráda. Pohyb je plynulý, všetko reaguje správne a s vylepšeniami ktoré sa vám odomknú v strome schopností budete ešte pohyblivejší.
Ale teraz prichádza jedno veľké ALE !
Prosím, nech mi niekto povie, prečo do hry kde je parkour hlavný spôsob pohybu, musia pridať vystreľovací hák, ktorý parkour odsunie na druhú koľaj ? Prečo zábavnú zložku hry takto zmrviť ? Áno, nedá sa ho používať bez prestania keďže sa potrebuje lano znovu pripraviť, ale to trvá len pár sekúnd a idete znovu. Tak isto nekonečná stamina kedy sa hlavný geroj nebude už vôbec unavovať pri súbojoch, takže môžete sekať hlava-nehlava. A zase, kto videl tento nápad ako dobrú vec ? Survival hra má predstavovať neustálu výzvu a dávať hráčovi pocit zraniteľnosti a strach zo smrti. Dying Light však po pár hodinách nedáva ani jedno a cez zombíkov budete postupne už prechádzať ako nôž maslom. Riešenie danú vec neodomykať ? Prepáčte, ale balancovať hru nie je práca hráčov, ale vývojárov.
Súbojový systém je spracovaný formou klasických rýchlych útokov, uskakovania do strán. Zombíci toho znesú zo začiatku naozaj dosť, je ich v uliciach mnoho a preživší z nepriateľskej strany vám idú hneď po krku ak ich vyprovokujete a znesú toho ešte viac, blokujú vám údery a pár ranami vás zložia dole.
Súboje boli spočiatku celkom zábavné a bolo treba aj utekať, lebo zbrane boli pomerne neúčinné, rýchlo sa opotrebovali a zombíkov je miestami fakt veľa na to aby ste ich všetkých zabili. No už niekde v tretine hry začali padať zbrane s poškodením 400 a viac a od polovice hry budú už LEN sečné zbrane ktoré aj bez modifikácií vedia zombíka rozsekať na polovicu jednou ranou. Zábava to je, ale možno tak prvú hodinu a potom sa vytratí väčšia časť výzvy a keď krátko na to začnú padať zbrane ktorými aj nočných infikovaných budete dávať na 2 - 3 rany, tak sa vytratí úplne všetka výzva a aj posledné zvyšky atmosféry. Zas a znovu, prečo takéto extrémy ? Prečo keď zbrane na začiatku hry robia škody len pár desiatok, tak nemohli posledné zbrane robiť maximálne dvojnásobok ? Takto robia poškodenie viac než 1500 a aj tých najväčších, najnebezpečnejších dajú pár ranami. A ak vám niekto tvrdil že sa zombíci levelujú spolu s hráčom, tak klamal, alebo nevedel o čom hovorí.
Ohľadom druhov zombíkov, ako je teda Dying Light na tom s variabilitou ? Sú tu klasický pomalý zombíci, klasický rýchly, vybuchujúci, pľujúci otravu, obrovský a potom najväčší a nejaké to prekvapenie ktoré neprezradím. Nič špeciálne to veru nie je, nebyť nočných zombíkov. A ten prvý nočný útek ! Taký strašidelný zážitok v zombi hre som už fakt dlho nezažil, keď v úplnej tme sa ukrývate v každom rohu a čakáte kedy môžete bezpečne prejsť ďalej aby vás nezbadal, no akonáhle vás už zbadá, tak musíte bežať čo vám sily dovolia, inak vás roztrhajú na kusy. Napínavé, strašidelné až sa človek bojí pri úteku čo i len otočiť a je treba utekať a len utekať ! Lenže aj táto (najlepšia) časť hry je zadupaná do zeme akonáhle začnete dostávať lepšie zbrane a budete sa vedieť týmto infikovaným postaviť a aj ich posekať jedného po druhom. Síce nie bez toho aby ste schytali nejakú tú ranu, no aj tak ich dostanete.
Technická stránka a optimalizácia. Našťastie sa ten otrasný film grain dá vypnúť, motion blur tiež a možností nastavenia je viac než dosť, no optimalizácia bola v deň vydania tragická. Mierne sa to zlepšilo až neskôr, ale s mojou zostavou som hru síce rozbehol na maximálne nastavenie, no dohľadnosť detailov musela byť takmer minimálna a framerate išiel od 60 – 30 ako sa mu zachcelo. Našťastie je hra aspoň nepadá do windowsu a takisto som sa nestretol s žiadnym iným bugom počas 38 hodín hrania. Technická stránka ako taká je ale dobrá, prostredie detailné a zvuk kvalitný.
Kooperatívny mód podporuje až štyroch hráčov a prechádzať môžete spolu celým príbehom od začiatku do konca (nerátajúc poslednú príbehovú misiu). Kedykoľvek sa dá pripojiť, kedykoľvek odpojiť, ale aby ste príbehovo pokračovali spolu aj na vašej strane a aj na strane spoluhráča, musíte byť obaja na tej istej príbehovej (a najlepšie keď aj vedľajšej) misií. Zabíjať spolu zombíkov je vždy zábava, môžete si navzájom darovať zbrane, predmety, čokoľvek vo vašom inventári aby ste si pomohli a keď jeden z vás padne, tak druhý hráč môže pomôcť a aj so svojou lekárničkou vyliečiť. Pri kooperácií máte na výber aj ako často chcete aby vám hra ponúkala rôzne súťaže proti sebe, je to celkom fajn spestrenie hry ktoré môžem pochváliť a kooperatívny mód je najlepší spôsob ako hru hrať.
Mód „be the zombie“ som nemal možnosť zahrať, keďže v tom čase pri akomkoľvek pokuse servery padali, no inváziu som mal už viac krát aj s kamarátom a bola to zábava. Môžete to vidieť aj v priloženom videu od 4:00.
Čo ale dozaista chváliť nejde a sklame každého kto pozeral prvý gameplay na hru je to, čo všetko je vo výslednej hre zmenené, alebo z nej odstránené a ako to uberá z atmosféry celej hry. Pozrite si ten trailer znovu a potom si to porovnajte s výslednou hrou. Žiadne stráže so strelnými zbraňami pri dopadnutých leteckých zásielkach nie sú akonáhle vás nočný zombíci zbadajú tak sa im za roh neukryjete - ako bolo ukázané v prvom videu že sa bude dať. Podstatne zredukovali množstvo infikovaných - viď scéna z videa na diaľnici. Aby ste zistili čas v hre musíte otvoriť inventár - pozretie na hodiny pridáva mód ale potom si nezahráte s nikým kto ten mód nemá. Žiadny wall run (horizontálny bez po stene) v hre nie je, preživších ktorí sú už v poslednom štádiu pred úplnou zmenou na infikovaného odstránili. Atmosféra, to je to, čo tieto detaily ničia.
Obtiažnosť ? Kým nebol pridaný hard mode, tak som mal u seba viac ako 80 lekárničiek ďalších 125 kusov iných zásob, takže som nikdy nemal nedostatok vecí na obranu keďže sa zásoby povaľovali prakticky na každom rohu a aj kamarátovi s ktorým som hral kooperačný mód odo mňa dostal na privítane 50 lekárničiek keďže som mal stále nadbytok materiálu na ich craftovanie.
Troll, hater, noob. Akokoľvek sa pokúsite vyjadriť o hre ktorá väčšinu ľudí baví, tak ste hneď takto označený, lebo ako si dovoľujete nadávať na hru ktorá je hodnotená kritikmi pozitívne. Prosím pekne. Za hru som si ťažko zarobenými peniazmi zaplatil, zombi žáner milujem, viem ako sa Dying Light hrá, poznám pravidlá a dosť veľa hodín som aj do hry vložil aby som svoj názor mohol vyjadriť, no ak ho niekto neakceptuje, nech sa prosím vyjadrí do komentárov, na názory iných hráčov som zvedavý tiež. Za mňa jednoznačne veľké sklamanie.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Warner Bros. / Techland Štýl: Akcia / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|