The Beginner's Guide |
Viete čo znamená mať kreatívne depresie?
8.0
Davey Wreden je človek zodpovedný za Stanley Parable, jednou z najlepších indie hier, no nebolo tomu tak vždy. Boli časy keď jedinou jehou inšpiráciou bolo chodiť na rôzne stretunutia vývojárov či podobné meetingy. Prečo? Inšpirácia. Hladal kreatívnych ludí, nápady či príležitosť ako dobiť herný svet. A pokiaľ na podobné akcie chodíte roky, skôr-či-neskôr nájdete čo potrebujete (alebo chcete). Preto Davey našiel jedného dňa vývojára s prezívkou "Coda". Táto hra je kreatívna cesta Coda, cez jeho kreatívno-existenčnú krízu. Myslíte si, že to znie nudne? Zamyslite sa ešte raz.
Keď som na Sectore pred rokom recenzoval Stanley Parable, povedal som o ňom že nieje tak úplne hra. Mal som pravdu. No The Beginners Guide by som mohol skôr prirovnať ku navšteve kina s dobrým filmom. Neberte ma zle, že hneď na začiatku recenzie rozoberám najväčší problém hry, ale cítim to tak, že je lepšie začať teraz. Najväčším problémom hry je pomer dĺžky a ceny. Hra stojí 7,19€ (8,99€ po akcii) čo mi príde celkom dosť. Hra trvá niečo cez 2 hodiny, no to je v poriadku. Myslím tým teda to, že to boli (možno) najlepšie strávené dve hodiny doposiaľ.
Je rok 2009 a Davey Wreden (Stanley Parable). Stretne na jednom vývojárskom meetingu človeka menom "Coda". Neviem čím, no Daveymu padol hneď Coda do oka a tak si v súkromí prebehol jeho prácu, hry. Coda ale nebral svoje hry ako formu zábavy pre ostatných. Radšej tým vyjadroval samého seba, či cez ne komunikoval s ostatnými. Davey je týmto veľmi fascinovaný, a preto ako rozprávač celého príbebu ním sme sprevádzaný.
Aké je to vôbec hovoriť pred plným publikom?
Je veľmi výnimočné vidieť niekoho (celoživotnú) tvorbu takto nádherne zhrnutú ako v The Beginners Guide, no ono to zhrnutie ani tak úplne nieje. Hra má byť skôr priamo určená pre Coda, ako ospravedlnenie, no nechcem prezrádzať priamo k čomu (aj keby to nebol moc game-breaking spoiler). Ku celkovému rozprávaniu príbehu cez Daveyho som celkom spokojný, no niekedy hovorí Davey až moc, a nedá nám moc priestor aby sme si isté veci domysleli sami.
Na hru sa pozeráme z perspektívy Daveyho, ktorý nás oboznamuje so všetkými udalosťami, a taktiež nám ukazuje jednotlivú prácu Codu. Je to často ten Davey, ktorý prepína medzi Codeovými velmi abstraktnými hrami a dáva nám k nim vyšší kontext. A bez Daveyho by to ani častokrát nešlo, keďže Coda často zamykal celé hry pred ľudmi aby sa k nim nedostali (samozrejme pokiaľ by nemali nejaké menšie programátorské znalosti).
Codove hry od začiatku prešli istou premenou. Jeho prvá práca čo uvidíme bol level do starého Counter-Striku, ktorý síce nedával zmysel, ale autor v ňom už prvýkrát použil znaky svojej tvorby. Pozerať, ako niekto napreduje a vidieť jeho prácu ktorá sa vyvíja niečo cez 2 roky je veľmi inšpirujúce, no zároveň aj depresívne (v prípade Coda). Postupom jeho tvorby si Coda našiel veľkú lásku k vezeniam, a celkovo tesným priestorom. Prečo? Čo ho k tomu nútilo?
Počas jeho tvorby si Coda zamiloval aj iné, veľmi črtné veci. Všetky postavy v jeho hrách majú kockatú hlavu. V každej novšej hre je jeden veľmi charakteristický a osobný puzzle, ktorý symbolizuje Codeovu "zmenu" v živote. Sú tu isté veci, ktoré sa dajú všimnúť iba ak dávate veľmi pozor. Sú tu isté veci, ktoré na vás dojdú až po krátkom zamyslení, a tak by som mohol pokračovať celkom dlho ešte. Pokiaľ teda do Beginners Guide dáte veľa, hra vám to vráti.
Vážne viete kto je Coda?
Technickú stránku hry nemôžem komentovať. Codeova práca sa ťahala od Mája 2009, takže tomu grafika aj tak odpovedá, no časom sa zlepšuje (so všetkým v jeho práci). Musím ale odkázať že hra je veľmi abstraktná, svojská a k úvahe, takže ani dobrú grafiku často nepotrebuje. Čo by som ale podotkol je optimalizácia. Síce to je klasický Source, no zdanlivo lepšie optimalizovaný než v Stanley Parable. Jediné čo by som mohol podotknúť je absencia FOV slidera, ale to je iba hlúpa maličkosť, ktorá vôbec nekazí dojem. Neviem či robil soundtrack už Coda, alebo to dorobil až Davey, no je veľmi abstraktný a skvelo zapadá do hry. Cítiť z neho emóciu, a ako highlight musím dať hudbu v záverečných credits, ach jaj.
Celkovo je The Beginners Guide presne čo by som čakal od tvorcu Stanley Parable. Originálne, abstraktné a veľmi chytré. No neočakával by som humor, a ani väčšinu zábavu. Čo by som očakával je dve hodiny dlhá úvaha a hľadanie cudzieho muža v jeho divnej práci. Kto bol Coda? Prečo sa schovával? Kde je teraz? Celkovo je ale The Beginners Guide iba odvážny experiment, za trochu prestrelenú cenu, než by bolo zdravšie, no inak nemám moc pochýb o veľmi kvalitnej indie hre. Hru roka má už u mňa schovaná iná indie hra, no ajtak, bravo.
-Wellbi.
PC
Vývoj: Davey Wreden Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|