Mojich Top 5 Hier Roka 2015 |
Nastal zas ten čas hodnotiť predchádzajúce obdobie, a čo prinieslo. Áno, hovorím o roku 2015 a prinášam svoj osobný a plne subjektívny rebríček toho najlepšieho čo v 2015 vyšlo. Bez otáľania a dlhých rečí, poďme na to!
Nastal zas ten čas hodnotiť predchádzajúce obdobie, a čo prinieslo. Áno, hovorím o roku 2015 a prinášam svoj osobný a plne subjektívny rebríček toho najlepšieho čo v 2015 vyšlo. Bez otáľania a dlhých rečí, poďme na to!
Čestné umiestnenie - Europa Universalis IV (Paradox Development Studio)
Hoci Europa Universalis IV nevyšla tento rok, dokonca ani ten minulý, zo Steam hier som pri nej v roku 2015 strávil najviac času. A to aj vďaka expanziám, ktoré vyšli na konci 2014 a v priebehu minulého roka - menovite Art of War, El Dorado, Common Sense a Cossacks. Musím povedať, že ľudia v Paradoxe vedia, ako udržiavať hru, aby ani po rokoch nestratila svoje čaro a ešte získavala na hĺbke. Medzi najvýznamnejšie "fíčury" predstavené behom minulého roka patria systém pevnosti, prerábka mechaník nového sveta, dizajnér národov, stavy a množstvo ďalšieho. Som zvedavý, čo nového nám prinesie 2016 a taktiež, ako dopadne Stellaris od rovnakého štúdia.
5. miesto - Renowned Explorers: International Society (Abbey Games)
Od tvorcov milej hry na boha Reus prichádza… RE:IS? Mimo podobnosti akronymu s názvom ich predchádzajúceho titulu a možno trocha podobného umeleckého štýlu však tieto hry nemajú veľa spoločného. RE:IS je rogue-lite adventúra zameraná na hľadanie stratených artefaktov po svete prostredníctvom 3 ľudí s rôznymi schopnosťami. Cieľom nie je nič iné, než sa stať najslávnejším prieskumníkom sveta a prakticky sa postaviť po boku Indianu Jonesa.
Základom hry je FTL rovnica - prechádzanie po mape cez uzly, kde sa môžu objaviť rôzne eventy, na ktoré je treba reagovať prostredníctvom dialógu alebo súboja. Tu však podobnosť končí. Súbojový systém stavil na taktické ťahové bojisko a mechanizmy morality a nálad, ktorý výrazne zvyšuje hĺbku a komplexnosť zdanlivo jednoduchej hry a pridáva jej vlastnú osobnosť. Nabehnuť na nepriateľa puškami a mečmi nie je vždy najlepší nápad, čo takto si ich spriateliť alebo uraziť? Medzi samotnými expedíciami sa hra presunie do centrálneho hubu, kde je možné za získané suroviny nakupovať nové predmety, najímať ľudí a celkovo sa snažiť maximizovať šancu na úspech ďalšej expedície.
Milý a príjemný art style, prekvapivo komplexný súbojový systém, manažment risku a potreba strategizovať zaisťujú RE:IS miesto na tomto rebríčku.
4. miesto - Undertale (Toby Fox)
Nie som fanúšikom tradičných 8 bitových RPG. Jedná sa o žáner, ktorý ma nikdy nezaujal a nikdy som mu nevenoval zvýšenú mieru pozorností. Potom prišiel Undertale, na prvý pohľad hra pomaly z čias Atari 2600, no vo vnútri sa skrýva oveľa oveľa viac. Táto hra ponúka humor, emócie, jednoduchý, no zaujímavý gameplay a zvraty vnímania hry z pohľadu hráča. Povedať viac by bolo už kazenie skúsenosti.
Mimochodom, hra má výborný soundtrack, ktorý hre parádne sadne.
3. miesto - Life is Strange (Dontnod)
Na prvý pohľad (a po dohratí prvej epizódy) sa zdá, že sa jedná len o pomerne typickú teen drámu. No ako sa príbeh posúva ďalej, zvyšuje sa jeho kaliber a emocionálny impakt. Maxine Caulfield je bežné dievča so záujmom vo fotografovaní, všetko sa však zmení, keď objaví schopnosť cestovať späť v čase a meniť priebeh udalostí. V rovnakom čase sa v jej živote objaví jej priateľka z detstva… a začnú sa diať čudné veci.
Life is Strange ponúka hlboké postavy a príbeh, ktorý nepustí. Ponúka púť, na ktorú sa len tak nezabudne. Jediná vec, ktorú po dohratí ľutujem je, že nemôžem vrátiť čas a zahrať si ju opäť prvýkrát. Jednoznačne najsilnejší herný zážitok tento rok, až sa cítim zle, že túto hru dávam na tretie miesto.
2. miesto - Rocket League (Psyonix)
Následovník jednej z najhoršie pomenovaných hier histórie - Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle Cars. Rocket League kombinuje autíčka s futbalom, no pridáva k tomu ešte turbo boost a možnosť skákania po ihrisku. Výsledkom je rýchla a explozívna zábava, ktorá ma chytila od prvej chvíle, čo som ju zapol, a veľmi rýchlo začala konkurovať Europe Universalis ako moja najhranejšia Steam hra roku 2015.
Hry majú správnu dĺžku, že je možné si nájsť na ne čas prakticky kedykoľvek a sú skvelou formou zábavy, keď sa necítite na niečo náročnejšie do čoho treba investovať viac času. Okrem toho kompetitívny aspekt hry ponúka viac než dostatok miesta pre zlepšenie. Krásna ukážka hry typu “easy to learn, hard to master”. K zážitku pridáva vynikajúci soundtrack dostupný z menu. A áno, na obrázku je DeLorean z filmu Back to the Future.
1. miesto - StarCraft II: Legacy of the Void (Blizzard Entertainment) - recenzia
Okej, budem úprimný. vedel som, že Legacy dám na prvé miesto svojho rebríčka už asi v polovici roka (predtým ako vyšiel) len preto, že mám dôvod tam dať Starcraft 2, pri ktorom som mal v 2015 veľa zábavy. Avšak teraz môžem s čistým svedomím povedať, že Legacy of the Void je ultimátna Starcraft 2 skúsenosť a vylepšuje hru skoro v každom aspekte počnúc od hlavného menu, cez príbeh kampane až po multiplayer módy.
Po predchádzajúcich dvoch kampaniach (obzvlášť Heart of the Swarm) som neočakával, že by ma príbeh LotV veľmi chytil. No opak sa stal pravdou, možno aj vďaka tomu, že sa netočil veľmi okolo postáv z predchádzajúcich dielov, ale našiel si vlastnú cestu a sprostredkoval podanie vyspelej rasy protossov naozaj dobre, aj keď narazil trocha po stránke level dizajnu.
No ale hlavné zmeny pre mňa sa týkali multiplayeru. Zrýchlenie ekonomiky prinieslo dynamickejší začiatok a menej hluchého miesta v hre, čo zlepšilo tempo hry ako pri hraní, tak aj pri pozeraní profesionálnych zápasov. Čo však zaklincovalo Legacy ako hru roka pre mňa sú coop a archon mód, ktoré ponúkajú spoluprácu dvoch hráčov. V jednom prípade proti umelej inteligencii v štýle kampane (splnenie cieľov), v druhom prípade proti ďalšej dvojici hráčov.
Taktiež body k dobru za zlepšenie komunikácie s hráčmi zo strany Blizzardu a prísľubu svetlej blízkej budúcnosti pre Starcraft 2.
A na samotný záver, prajem vám výborný rok 2016!