Darkest Dungeon

Už ste si niekedy vraveli, počas hrania nejakej hry, niečo v štýle: „čo ti šibe, ja by som sa tu pos....al“. Toto je asi prvá hra, kde hrdinovia zažívajú stres. Uvediem príklad: Partia našich hrdinov sa pomaly plíži chodbou, keď zrazu narazia na alchymistický stôl – len tak, uprostred chodby, lebo prečo nie, že.....

PC
pridal Mokuba 17.1.2016 o 12:59 pod používateľské recenzie

9.0


Máte radi rozprávky ? To bola rečnícka otázka, ja viem, že áno. Fakt, ani neskúšajte na mňa klamstvá, že nie, poprípade iba niektoré. Videl som vás všetkých pred telkou, nalepených ešte viac, než tá vec s krídelkami. Dovoľte mi, aby som vám jednu rozprávku vyrozprával...

Kde bolo tam bolo, v krajine špinavšej ešte viac, než toi toika na festivale Grape (true story), v časoch, keď bolo cool mať špinu za nechtami, v dobe, kedy dlažobné kocky boli tak nóbl, že ich nikto nemal. Bolo panstvo (alebo statok ? ja neviem, fakt) zvané Hamlet, ktoré nejako schátralo. (ja aj viem prečo, súdiac podľa toho intra, prsty v tom mali ženy a chľast, ale zase nebudem spoilovať). A bola to škoda, lebo panstvo Hamlet kedysi žiarilo krásou a prepychom a noblesou a krásnymi ženami. Okej, dlhá story povedaná krátko – je čas to prebudovať.

I vydali sa dvaja hrdinovia v ústrety panstvu Hamlet, že je čas zrušiť kliatbu, vyčistiť to, prinavrátiť mu zašlú slávu a (hlavne) nabaliť vačky, čo to pojde.
Keďže žijeme v časoch, kedy špina za nechtami je cool a účes „v predu gél, vzadu mastné“ je nutnosť, grant z europskej únie, na záchranu kultúrneho dedičstva, sa nepodarilo vybaviť. (škoda, lebo by vačky boli nabalé, gg, čas ísť domov, ale to už odbieham...späť k rozprávke).

Dvaja nebojácni hrdinovia šinú si to cestou-necestou (viac tou necestou), pádia si to lesom, pahorkami, lúkami. Ale čo čert nechcel ! Kočiar nebol na STK kontrole, i odlomilo sa im koleso cestou. Vydrbali sa do jarku (priekopy), asi tak 700m od panstva Hamlet. Žiaľ, škody boli natoľko veľké, že nemohli zobrať so sebou nič viac, iba hrdzavý meč, pištoľku, čo strieľa všade, len nie tam, kde treba a fakľu.

Nič to, ale, hrdinovia nebojácne zdolali nástrahy lesoparku pred panstvom Hamlet, dve kopačky na prsá pre miestnych banditov, pištoľka netrafila nič, meč sa polámal, ale olúpili čo sa dalo (nie bandity, ale naši hrdinovia) a šťastne došli do panstva Hamlet. Koniec...

Prečo to opisujem takto podrobne ? Pretože túto úvodnú pasáž som videl už asi tak 30x Dôvod ? Hra je ťažká, veľmi ťažká a bude sa začína odznova často, veľmi často. Ale ako sa vraví, pekne po poriadku.

Panstvo Hamlet pripomína skôr Dresden 45, tesne po bombardovaní spojencami. Je treba ho prebudovať, prečistiť a dať dokopy. A na to treba peniaze. A tie treba zohnať kde ? Nuž, človek by neveril, ale taký priemerný, nezamestnaný kostilivec má vo vačku asi tak 500 zlaťákov. Na mňa sa nedívajte kde...Čiže je treba vymlátiť držky. A veľa držiek.

Prvý týždeň v panstve Hamlet je skromný, funguje len krčma a akési náborové centrum, teda skôr stanica pre kočiar, ktorý do panstva Hamlet dováža ziskuchtivých hrdinov. Prvý týždeň sa na úvodné dobrodružstvo vydáva štvorica hrdinov.
Dvoch už poznáte z rozprávky o podcenení STK kontroly kočiara, ale ešte som Vám ich nepredstavil.

Templar je odetý v brnení od hlavy po päty a mláti mečom (čepeľou a rukoväťou hlava-nehlava). Jeho rola je Tank, čiže stojí v prednej lajne každej výpravy. Škoda len, že je to kleptoman a bohabojný človek. Inými slovami, ak bude lootovať vačky roztrieskaných banditov s týmto templarom, je dosť možné, že namiesto 500 zlaťákov pribudne do kasy len 150 a zvyšok sa „stratí“

Druhým do partie je Zlodej, oblečený je do handier, špina za nechtami a pištoľka ktorá má rozptyl na troch nepriateľov. Väčšinou aj tak nič netrafí. Cíti sa dobre na pozícii číslo 2. Samozrejme aj on má muchy, je to gambler, preto ho nepustia do krčmy

Tretí do parie je Plague Doctor. Na hlave má ten vtáči zobák, ktorý ho má uchrániť pred pliagou miestneho panstva, okrem toho, že zle vidí (kvôli maske) tak sa nikdy nedíva tým správnym smerom, a každý súboj je na rade ako posledný

Celú partiu uzatvára Mníška, ktorá mláti palicou, škoda len, že stojí úplne vzadu, čiže tá palica je naprd, takže nezostáva nič iné, len čítať božie slovo z biblie, ktorú zoberie so sebou. Ako na kostlivcov super vec, na banditov už menej. A hej, ešte vie liečiť, to sa dosť hodí. Čo sa týka múch, tak má problémy s tmou, bojí sa, keď fakľa svieti na menej ako 50%. Nuž, milá Mníška, dúfam, že máš ruženec vo vačku, lebo tma bude poriadna.

Samozrejme, časom sa v Hamlete ukážu aj iné postavy, celkovo hra ponúka až 14 hrateľných charakterov, okrem vyššie spomínaných je na výber Fakír, Hraničiar so psom, Šašo (nie ako šašo, že je to šmejd, ale normálne šašo), Viking, Barbar a tak podobne – proste zaujímavá zmeska.

Ale späť k úvodnej výprave, po zostavení tímu, rozdeleniu pozíc, prichádza čas na najdôležitejšiu časť výpravy – nákup zásob. Postavy potrebujú jesť, svietiť si na cestu a okrem toho sa hodí aj taká lopata – aby sa nemuseli prehrabávať hromadou mŕtvol rukami (true story), alebo kľúč na otváranie skriniek, lebo mlátiť lopatou do výkladu a potom sa čudovať, že prečo je ten porcelán rozbitý, nie je 2x výhra. Sem-tam sa hodia aj obväzy (ak niekomu príde dobrý nápad vliezť do železnej panny – áno tej na mučenie, a nechať sa zavrieť. Lebo, neviem, asi človek čaká požehnanie alebo čo), poprípade svätená voda, či, pri dlhších výpravách, aj drevo na založenie ohňa.

Problém je ten, že tieto veci stoja peniaze a zaberajú miesto v inventári. Čím viac sa nesie týchto zásob, tým menej sa vynesie z podzemia panstva Hamlet, tým menší zisk výprava vygeneruje. Je preto potrebné zvoliť správny pomer medzi tým, čo zobrať a tým čo nechať v tábore (ehm, ehm, fakle sú pre lamerov, najlepšie je chodiť za tmy. Lepší loot a tie pasce, ktoré sklápajú ľuďom na členkoch až tak nebolia).

Partia hrdinov vybratá, úlohy zadelené, zásoby nakúpené, je čas ísť do podzemia. Bežný výlet vyzerá asi takto: Náhodne sa vygeneruje mapa a je potrebné, buď preskúmať aspoň 90% danej lokácie,alebo absolvovať 75% súbojov. Vo väčšine prípadov hra hodí skupinu hrdinov niekde do stredu, takže majú na výber či sa najprv vyberú doľava, alebo doprava a potom či pôjdu hore,alebo dole.
Hráč sa na hrdinov pozerá zboku, súboje sú ťahové, poradie ťahu určuje rýchlosť danej postavy (poprípade ak je niekto šmatlavý ako Plague Doctor, tak tá rýchlosť nepomôže vôbec). Každá z postáv disponuje štvoricou útokov, niektoré majú bonusové zranenia na istý typ príšer, niektoré útoky sú AoE, iné sú zase CC – čiže stun, blind a podobne. Taká klasická RPG zmeska.

Ak sa práve nebojuje, tak sa preskúmava daná lokácia a to tak, že partia hrdinov ide zľava doprava (vždy) a potrebuje sa dostať na koniec chodby, kde otvorí dvere, príde do miestnosti a vydá sa do ďalšej chodby. Vcelku, nič zložité, poprípade nečaká, alebo prevratné.

Avšak to neznamená, že Darkest Dungeon neoplýva prevratnými (nepreháňam) nápadmi.


Už ste si niekedy vraveli, počas hrania nejakej hry, niečo v štýle: „čo ti šibe, ja by som sa tu pos....al“. Toto je asi prvá hra, kde hrdinovia zažívajú stres. Uvediem príklad:
Partia našich hrdinov sa pomaly plíži chodbou, keď zrazu narazia na alchymistický stôl – len tak, uprostred chodby, lebo why not..
Ľudský tvor je zvedavý, hráč dupľom, tak prečo to nevyskúšať, že čo to spraví, nie ? Plague doctor vyzerá byť v pohode, teda ako pokusný králik, je čas vyskúšať, že čo to spraví. Prebehne interakcia s alchymistickým stolom, na stole to tresne, kyselina ostrieka celú postavu a tá začne revať: „..............nepublikovateľné............“ a to tak nahlas, že je to počuť až do pekla. Samozrejme, Mníška, stojacá za nim, má pocit, že to privolá príšery, ktoré skočia po nej (lebo už je tma, fakľa dohorela) a začne stresovať.
Taký typický príklad bežného výletu do útrob Hamletu. Stres je nepríjemná vec, okrem toho, že znižuje výkon postáv, tak spôsobuje aj to, že postavy, ktoré sú pod stresom odmietnu ísť na výpravu na ďalší týždeň. Treba ich vymeniť, za neskúsených nováčikov, či za postavy nie veľmi vhodné. Okrem toho, stresovanie počas samotnej výpravy môže spôsobiť katastrofu. Hladina stresu má dve úrovne:
Keď sa naplní prvá, tak hrdinovi rupne v bedni. Napr. stane sa z neho masochista, čiže niekedy, namiesto útoku, si zareže sám do ruky, lebo mal potrebu. Poprípade sa z neho stane šmejd a začne sarkasticky komentovať všetky veci, ktoré sa nepodaria iným postavám a chechtať sa na tom ako nepríčetný. Asi nikto by nechcel byť s takou postavou v partii. Veru, ani naši hrdinovia, preto každá takáto reakcia spôsobuje to, že stresujú aj ostatné postavy, až tam nakoniec rupne v bedni všetkým a potom to je „radosť hrať“

Druhá úroveň stresu sa naplní celkom rýchlo, ak sa to stane, tak hrdinu trafí šľak a zomrie namieste. Proste infarkt. Ak aj niektorý hrdina doteraz zvládal tie chujové reči (pardon my french), tak infarkt nezvládne a schytá peknú dávku stresu.
Potom to už je len otázkou času, kedy je z expedície fail.


Okej, ale skúsme sa tváriť, že všetko šlo, ako malo. Výprava dala všetkým do držky, kleptoman nič nepokradol, alchymistický stôl nevybuchol, socha neprekliala, ale naopak, požehnala. Či hráč prežil nutkanie poslať niekoho do Železnej panny (okej, ak je nejaký hrdina masochista, tak toto mu pridá bonusy, ale otázka znie, kto by bral masochistu do partie ?! ).
Hrdinovia sa vrátili z výpravy, priniesli zlaťáky a iné relikvie z útrob Hamletu. Relikvie sú potrebné, rovnako ako zlaťáky, za ne sa totiž stavajú budovy, resp. vylepšujú. Časom pribudne do panstva Chrám, príde Kováč, ktorý si otvorí dielňu, tréningová hala, či cigánka začne predávať amulety. Všetky tieto budovy potrebujú „povolenia“ alebo plány(sám neviem), na to aby ich hráč mohol postaviť. Tie sa získavajú z truhlíc počas výprav do útrob Hamletu. Za zlaťáky sa trénujú postavy, kupuje lepšia výzbroj, amulety, či platí sa za zbavenie stresu.

By ste neverili,ale taká spoveď stojí 1.500 zlaťákov, kým naopak, noc v bordeli stojí nejakých 9 kíl – neviem, čo si mám o tom myslieť...dokonca jedna runda bičom vychádza na nejakých 1.300, stále menej ako tá spoveď. A áno, niekto rád 50 shades of grey a taká kúra bičom zruší všetky stresy a postava je pripravená na novú výpravu.

Okrem stresu, si hrdinovia privezú aj skúsenosti. Podľa toho ako sa darilo na výprave, tak pribudú postavám skilly (alebo skôr perky). Ak všetko šlo ako po masle, je šanca, že postava dostane Perk, že sa mu zvýši odolnosť voči stresu, či voči jedom a podobne. Ak tá výprava bola održku, tak je možné, že si privezú bonusy ako pomalosť, nešikovnosť pri odstraňovaní pascí, či iné komplexy – je tam toho kvantum. (poprípade ak sa točí moc v bordeloch, tak aj syfilis...fyi, z takej postavy už nič, to len poslať na miestny cintorín, nech čekne, že kam by chcel vytesať náhrobok).

Okrem podzemia Hamletu, časom postavy navštívia iné lokácie „Králikáreň“ (v angličtine Warrens, asi niečo ako stajne ?!), miestny lesík, pahorok a podobne. Samozrejme, časom sa obtiažnosť bude zvyšovať, hrdinovia míňať a celkovo to bude náročná výprava. Dupľom so všade prítomným autosave (takže Alt+F4 skilleri majú smolu). Obtiažnosť bude zvyšovať aj dĺžka výprav, niekedy sa pôjde na 2-3 dni. To znamená, že bude potrebné zobrať dostatok jedla a správne rozvrhnúť nocovanie.

Nocovanie, resp. posedenie si pri ohníku, je skvelá vec – znižuje to stres. Hrdinovia majú čas pokecať, pozdieľať si informácie a celkovo sa povzbudiť. Plus sa konečne najesť niečoho vareného. Správne načasovaný tábor je vec, ktorá častokrát rozhoduje o úspechu výpravy.

Na záver už iba jedna vec, Darkest Dungeon je hra plná skvelých nápadov, neopozeraných vecí, zaodetá do krutého, rogue-like kabátu. Garantuje frustráciu, ale aj veľkú dávku satisfakcie.
A, ruku na srdce, komu by nevypadla slžička šťastie pri pozretí, ako Šašo hrá na gitare, ohník plápolá a do toho Zlodej komentuje „............nepublikovateľné...........“ lebo mu už predvčerom ruplo v bedni, keď sa snažil prejsť okolo sochy, ale viete, človek to je tvor zvedavý a takto to dopadne ak hráč označí zlú postavu ako primárneho preskúmavača...


Darkest Dungeon vychádza v utorok, 19.januára 2016, po viac než roku strávenom v Early Acces. Hra prešla zmenou, naozaj k lepšiemu a autori dali na feedback hráčov


napísal Mokuba 17.1.2016



Páči sa mi!

9.0
DARKEST DUNGEON

PC

Vývoj: Red Hook Studios
Štýl: RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 19.1. 2016
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29275)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk