FIFA 2006 |
PC
pridal DEMONRaziel 12.10.2005 o 0:26 pod používateľské recenzie
8.5
Pár slov úvodom
Priamo úmerne s tým, že sa našej futbalovej reprezentácii tak podozrivo dobre darí, stúpa aj môj záujem o futbalové hry. Pod ruku sa mi dostala nová Fifa a ja som ju hneď podrobil menšej skúške. Ako ju hodnotím ja sa dozviete, ak dočítate túto moju recenziu.
Už na začiatok chcem povedať, že okrem dema na Pro Evolution Soccer (PES) 4 (žiadne iné futbaly od Konami sa ku mne nedostali) som nehral ani jednu hru, ktorá by mohla futbalovej sérii od EA Sports konkurovať. Nebudem teda Fifu 2006 porovnávať s ničím iným ako jej predchodcami. Ani vám nepoviem, či je lepšia Fifa, alebo PES 5...zodpovedať túto otázku nechávam tým, ktorí mali možnosť obe tieto hry dôkladne odskúšať.
Zmeny oproti ročníku minulému a ročníkom minulým
Prvá Fifa, ktorú som mal možnosť hrať bola Fifa 98 a osobne pokladám za najlepšiu Fifu 99. Počnúc Fifou 2000 som si všimol u EA zaujímavý trend pri vydávaní pokračovaní...jednou vetou by som ho nazval 2 veci zlepším, 3 zhorším (česť výnimkám Fifa 2002 a 2004). Už počas inštalácie som si kládol otázku, či aj Fifa 2006 bude v tomto trende pokračovať. Rovno vám môžem povedať, že nie. Tento krát by som to zhrnul ako 3 veci zlepším a iba 1 zhorším, čo by som pravdupovediac od chlapcov z EA ani vo sne nečakal . Prvá vec, ktorú si všimnete pri spustení hry (po výbere jazyka) je intro. Intro hry „je“ (to je prvá zmena) a má navodiť atmosféru...no proste má navodiť nejakú atmosféru. Osobne som neprišiel na to, že akú, takže ak sa to niekomu podarí, nech mi dá vedieť...ale asi si to každý vysvetlí inak. Nie že by mi to intro vadilo, len som bol zaskočený jeho hlbokou myšlienkou . Zmien je v hre celkovo pomerne veľa a je vidieť, že tentokrát sa s ňou autori slušne vyhrali (asi im dýcha na krk Konami, ak ich už aj nepredbehli).
Ostala možnosť vyrobiť si vlastného hráča (a verím, že už je to natrvalo), ktorému môžete určovať základné vlastnosti, vzhľad, pozíciu na ihrisku a novinkou v tomto prípade je určiť si spôsob oslavy gólu. Na výber máte základných 10 a ešte si môžete ďalšie dokúpiť v takzvanom FANSHOPE, kde utrácate body za plnenie rôznych úloh (10x za sebou neprehrať, poraziť ťažkého súpera, vyhrať pohár...). Vo FANSHOPE sa okrem osláv dajú zakúpiť aj iné druhy lôpt, 3. dresy pre niektoré mužstvá, nové štadióny a pár ďalších drobností.
A čo herné módy a samotná hra?
Zatiaľ som mal možnosť vyskúšať si iba prvú sezónu v Manager móde. Opäť si na začiatku nemôžete vybrať tie najprestížnejšie mužstvá, čo je podľa mňa na škodu, lebo než si svoju trénersku prestíž dostatočne zvýšite, mnohí známi hráči ukončia kariéru. Ďalšou vecou, ktorú by som autorom vytkol je fakt, že si na začiatku sezóny nemôžem kúpiť hráčov a musím čakať až na prvý prestupový termín. Ak teda prejdete do nového mužstva, nemôžete sa pustiť do zmien (omladzovanie kádra, nákup posíl) okamžite. Oceňujem na druhej strane fakt, že okrem nákupu a predaja sa hráči dajú aj poslať, prípadne prijať iba na hosťovanie. Týmto krokom mužstvá ušetria na ich platoch, hráči im nevysedávajú na lavičkách a druhý tým nemusí platiť prestupovú sumu. Pre mňa osobne je toto jedna z najlepších tohtosezónnych noviniek. Horšie ale je, že sa mi nepodarilo pritiahnuť do klubu ani jedného nadpriemerného hráča. Manager mód je o niečo komplikovanejší, oproti tomu minuloročnému, ale dá sa to zvládnuť. Znížil sa o počet upgradov pre zamestnancov a tieto upgrady sa už nezakupujú z nejakých bodov, ale klasicky z rozpočtu klubu.
Samotný zápas tiež prešiel niekoľkými zmenami. Hra sa mi zdá o niečo pomalšia a hráči už stíhajú aj kombinovať. Dokonca aj počítač často prenáša hru na druhú stranu dlhými centrami. Hráči si kryjú loptu telom (je na to nová klávesa – pace, aj keď sa mi s ňou ešte veľmi nedarí narábať, som si istý, že to s trochou cviku pôjde). Na druhej strane mám ale pocit, že hráči si pri spracovaní loptu občas predkopnú až priďaleko a súper potom nemá problém ich obrať a obrancovia čítajú hru tak dobre, že snaha o prihrávku do behu je niekedy hotové peklo. Podotýkam tiež, že v sekcii hints je ovládanie načrtnuté na gamepad a ja som ešte všetky triky na klávesnici neobjavil. Hlavičky vyzerajú podstatne realistickejšie a častokrát brankári dostávajú gól z hlavy „lobom“. Celkovo mi to pripadá omnoho viac futbalovejšie. Aj brankári sa zlepšili a netrvá im pol dňa, než sa zdvihnú zo zeme...tentokrát reagujú na loptu hneď. Aby som ich ale neprechválil, musím podotknúť, že omnoho horšie vybiehajú po lopte a občas ich do toho treba doslova nútiť stláčaním príslušnej klávesy. Tiež z času na čas dostávajú školácke góly, ktoré by sme v skutočnosti nevideli snáď ani u dorastencov, ale na šťastie sa to nestáva až tak príliš často (ešte dodám, že ani hráči sa občasným „kiksom“ nevyhnú, keď si napríklad Zidane nepochopiteľne doslova „zavesil“ vlastenca – bol ovládaný počítačom). Zmenou prešli aj štandardné situácie, kde už hráč neurčuje príjemcu lopty z 3 možností stlačením príslušnej klávesy, ale manuálne určuje jej smer a silu strely. Mne osobne tento spôsob sedí viac. Priame kopy sú tiež podobne zmenené, ale ešte som z nich dal gól iba raz a ani to neviem ako . Tam sa mi pôvodný systém zdal byť vhodnejší (ale kto vie, možno si to nájde viac zástancov ako kritikov). Rozhodcovia konečne ponechávajú výhodu keď to aj naozaj je výhodné, ofsajdy nastávajú častejšie a pískajú sa dokonca aj ruky. Žiaľ po ponechaní výhody sa nuluje žltá karta. A takmer som zabudol spomenúť, že už si konečne môžme dať na striedačku až 7 hráčov, tak ako to má byť (týmto ďakujem zamestnancom EA Sports, že si moje každoročné e-maily konečne vzali k srdcu...).
Zvuky, hudba, komentár
Zvuky si zachovali svoj štandard z minulých ročníkov, niet k tomu čo dodať. Hudba je štandardne neoslnivá, tento rok si pre nás autori pripravili okrem piesní aj niekoľko vtipných gólových komentárov zo skutočných zápasov. Pri prvom počutí sa pousmejete, ale ak to počujete po desiaty krát, verte mi, že vám to začne liezť na nervy. Komentár k zápasom sa zlepšil. A zlepšil sa o poznanie. Hlavným dôvodom je návrat Andyho Graya . Jeho hlas totižto neznie tak príšerne ako hlas Allyho McCoista. Komentár je menej nudný. Vytkol by som ale fakt, že hat-trick aj zranenia zostávajú neokometované (apropo zranenia...ešte stále sa hráči zrania iba dlhodobo a teda žiadne obstreky a ošetrovanie počas zápasu sa nekonajú). Komentátor občas po faule povie, že „this player is clearly injured“, ale poväčšine to nie je pravda a iba vám pridáva stresy. Ak sa však hráč naozaj zraní, mnohokrát sa to dozviete až po zápase, lebo ak sa ku nemu nedostane lopta, nevšimnete si pravdepodobne červený kríž pri jeho mene).
Čo dodať?
Žiaľ z dôvodu pre mňa vysokej grafickej a HD náročnosti som bol nútený hrať Fifu 2006 pri rozlíšení 640x480 a na minimálnych detailoch...o grafike vám toho teda veľa nepoviem . Ale obrázky vyzerajú veľmi pekne . Za zmienku myslím ešte stojí podľa mňa dosť neprehľadné menu a nutnosť po každej zmene čohokoľvek všetko pracne ukladať a potvrdzovať. Ak napríklad zmeníte 1 hráča v základnej zostave, následne na to zmeníte zahrávačov „štandardiek“, musíte obe zmeny samostatne uložiť (hra sa vás spýta, či ich chcete uložiť, do ktorého profilu ich chcete uložiť, potom vám oznámi, že profil už nastavenia má, tak či ich chcete zmazať a nakoniec, aby toho náhodou nebolo málo, vám ešte oznámi, že uloženie prebehlo úspešne, čo musíte tiež „odkliknúť“).
Celkovo mám z novej Fify dobrý pocit, ale osobne si myslím, že ak ste majiteľom Fify 2005 a nie ste na futbale závislý, nie je dôvod míňať svoje ťažko zarobené peniaze na tento ročník. Zmien je síce viacero, ale žiadna z nich nie je tak prevratná, aby znamenala začiatok novej vývojovej éry v dejinách počítačového futbalu. Radšej si počkajme ešte rok a uvidíme, čo vzíde zo súperenia EA Sports a Konami o zákazníkov z radov futbalových fanúšikov. Možno nás na budúce prekvapia niečím ešte realistickejším. Ak by to z mojich komentárov náhodou nebolo jasné, túto Fifu hodnotím ako slušný nadpriemer, vyrovnanú svojmu minuloročnému kolegovi (asi je aj o niečo málo lepšia) a dávam jej 85%.
Priamo úmerne s tým, že sa našej futbalovej reprezentácii tak podozrivo dobre darí, stúpa aj môj záujem o futbalové hry. Pod ruku sa mi dostala nová Fifa a ja som ju hneď podrobil menšej skúške. Ako ju hodnotím ja sa dozviete, ak dočítate túto moju recenziu.
Už na začiatok chcem povedať, že okrem dema na Pro Evolution Soccer (PES) 4 (žiadne iné futbaly od Konami sa ku mne nedostali) som nehral ani jednu hru, ktorá by mohla futbalovej sérii od EA Sports konkurovať. Nebudem teda Fifu 2006 porovnávať s ničím iným ako jej predchodcami. Ani vám nepoviem, či je lepšia Fifa, alebo PES 5...zodpovedať túto otázku nechávam tým, ktorí mali možnosť obe tieto hry dôkladne odskúšať.
Zmeny oproti ročníku minulému a ročníkom minulým
Prvá Fifa, ktorú som mal možnosť hrať bola Fifa 98 a osobne pokladám za najlepšiu Fifu 99. Počnúc Fifou 2000 som si všimol u EA zaujímavý trend pri vydávaní pokračovaní...jednou vetou by som ho nazval 2 veci zlepším, 3 zhorším (česť výnimkám Fifa 2002 a 2004). Už počas inštalácie som si kládol otázku, či aj Fifa 2006 bude v tomto trende pokračovať. Rovno vám môžem povedať, že nie. Tento krát by som to zhrnul ako 3 veci zlepším a iba 1 zhorším, čo by som pravdupovediac od chlapcov z EA ani vo sne nečakal . Prvá vec, ktorú si všimnete pri spustení hry (po výbere jazyka) je intro. Intro hry „je“ (to je prvá zmena) a má navodiť atmosféru...no proste má navodiť nejakú atmosféru. Osobne som neprišiel na to, že akú, takže ak sa to niekomu podarí, nech mi dá vedieť...ale asi si to každý vysvetlí inak. Nie že by mi to intro vadilo, len som bol zaskočený jeho hlbokou myšlienkou . Zmien je v hre celkovo pomerne veľa a je vidieť, že tentokrát sa s ňou autori slušne vyhrali (asi im dýcha na krk Konami, ak ich už aj nepredbehli).
Ostala možnosť vyrobiť si vlastného hráča (a verím, že už je to natrvalo), ktorému môžete určovať základné vlastnosti, vzhľad, pozíciu na ihrisku a novinkou v tomto prípade je určiť si spôsob oslavy gólu. Na výber máte základných 10 a ešte si môžete ďalšie dokúpiť v takzvanom FANSHOPE, kde utrácate body za plnenie rôznych úloh (10x za sebou neprehrať, poraziť ťažkého súpera, vyhrať pohár...). Vo FANSHOPE sa okrem osláv dajú zakúpiť aj iné druhy lôpt, 3. dresy pre niektoré mužstvá, nové štadióny a pár ďalších drobností.
A čo herné módy a samotná hra?
Zatiaľ som mal možnosť vyskúšať si iba prvú sezónu v Manager móde. Opäť si na začiatku nemôžete vybrať tie najprestížnejšie mužstvá, čo je podľa mňa na škodu, lebo než si svoju trénersku prestíž dostatočne zvýšite, mnohí známi hráči ukončia kariéru. Ďalšou vecou, ktorú by som autorom vytkol je fakt, že si na začiatku sezóny nemôžem kúpiť hráčov a musím čakať až na prvý prestupový termín. Ak teda prejdete do nového mužstva, nemôžete sa pustiť do zmien (omladzovanie kádra, nákup posíl) okamžite. Oceňujem na druhej strane fakt, že okrem nákupu a predaja sa hráči dajú aj poslať, prípadne prijať iba na hosťovanie. Týmto krokom mužstvá ušetria na ich platoch, hráči im nevysedávajú na lavičkách a druhý tým nemusí platiť prestupovú sumu. Pre mňa osobne je toto jedna z najlepších tohtosezónnych noviniek. Horšie ale je, že sa mi nepodarilo pritiahnuť do klubu ani jedného nadpriemerného hráča. Manager mód je o niečo komplikovanejší, oproti tomu minuloročnému, ale dá sa to zvládnuť. Znížil sa o počet upgradov pre zamestnancov a tieto upgrady sa už nezakupujú z nejakých bodov, ale klasicky z rozpočtu klubu.
Samotný zápas tiež prešiel niekoľkými zmenami. Hra sa mi zdá o niečo pomalšia a hráči už stíhajú aj kombinovať. Dokonca aj počítač často prenáša hru na druhú stranu dlhými centrami. Hráči si kryjú loptu telom (je na to nová klávesa – pace, aj keď sa mi s ňou ešte veľmi nedarí narábať, som si istý, že to s trochou cviku pôjde). Na druhej strane mám ale pocit, že hráči si pri spracovaní loptu občas predkopnú až priďaleko a súper potom nemá problém ich obrať a obrancovia čítajú hru tak dobre, že snaha o prihrávku do behu je niekedy hotové peklo. Podotýkam tiež, že v sekcii hints je ovládanie načrtnuté na gamepad a ja som ešte všetky triky na klávesnici neobjavil. Hlavičky vyzerajú podstatne realistickejšie a častokrát brankári dostávajú gól z hlavy „lobom“. Celkovo mi to pripadá omnoho viac futbalovejšie. Aj brankári sa zlepšili a netrvá im pol dňa, než sa zdvihnú zo zeme...tentokrát reagujú na loptu hneď. Aby som ich ale neprechválil, musím podotknúť, že omnoho horšie vybiehajú po lopte a občas ich do toho treba doslova nútiť stláčaním príslušnej klávesy. Tiež z času na čas dostávajú školácke góly, ktoré by sme v skutočnosti nevideli snáď ani u dorastencov, ale na šťastie sa to nestáva až tak príliš často (ešte dodám, že ani hráči sa občasným „kiksom“ nevyhnú, keď si napríklad Zidane nepochopiteľne doslova „zavesil“ vlastenca – bol ovládaný počítačom). Zmenou prešli aj štandardné situácie, kde už hráč neurčuje príjemcu lopty z 3 možností stlačením príslušnej klávesy, ale manuálne určuje jej smer a silu strely. Mne osobne tento spôsob sedí viac. Priame kopy sú tiež podobne zmenené, ale ešte som z nich dal gól iba raz a ani to neviem ako . Tam sa mi pôvodný systém zdal byť vhodnejší (ale kto vie, možno si to nájde viac zástancov ako kritikov). Rozhodcovia konečne ponechávajú výhodu keď to aj naozaj je výhodné, ofsajdy nastávajú častejšie a pískajú sa dokonca aj ruky. Žiaľ po ponechaní výhody sa nuluje žltá karta. A takmer som zabudol spomenúť, že už si konečne môžme dať na striedačku až 7 hráčov, tak ako to má byť (týmto ďakujem zamestnancom EA Sports, že si moje každoročné e-maily konečne vzali k srdcu...).
Zvuky, hudba, komentár
Zvuky si zachovali svoj štandard z minulých ročníkov, niet k tomu čo dodať. Hudba je štandardne neoslnivá, tento rok si pre nás autori pripravili okrem piesní aj niekoľko vtipných gólových komentárov zo skutočných zápasov. Pri prvom počutí sa pousmejete, ale ak to počujete po desiaty krát, verte mi, že vám to začne liezť na nervy. Komentár k zápasom sa zlepšil. A zlepšil sa o poznanie. Hlavným dôvodom je návrat Andyho Graya . Jeho hlas totižto neznie tak príšerne ako hlas Allyho McCoista. Komentár je menej nudný. Vytkol by som ale fakt, že hat-trick aj zranenia zostávajú neokometované (apropo zranenia...ešte stále sa hráči zrania iba dlhodobo a teda žiadne obstreky a ošetrovanie počas zápasu sa nekonajú). Komentátor občas po faule povie, že „this player is clearly injured“, ale poväčšine to nie je pravda a iba vám pridáva stresy. Ak sa však hráč naozaj zraní, mnohokrát sa to dozviete až po zápase, lebo ak sa ku nemu nedostane lopta, nevšimnete si pravdepodobne červený kríž pri jeho mene).
Čo dodať?
Žiaľ z dôvodu pre mňa vysokej grafickej a HD náročnosti som bol nútený hrať Fifu 2006 pri rozlíšení 640x480 a na minimálnych detailoch...o grafike vám toho teda veľa nepoviem . Ale obrázky vyzerajú veľmi pekne . Za zmienku myslím ešte stojí podľa mňa dosť neprehľadné menu a nutnosť po každej zmene čohokoľvek všetko pracne ukladať a potvrdzovať. Ak napríklad zmeníte 1 hráča v základnej zostave, následne na to zmeníte zahrávačov „štandardiek“, musíte obe zmeny samostatne uložiť (hra sa vás spýta, či ich chcete uložiť, do ktorého profilu ich chcete uložiť, potom vám oznámi, že profil už nastavenia má, tak či ich chcete zmazať a nakoniec, aby toho náhodou nebolo málo, vám ešte oznámi, že uloženie prebehlo úspešne, čo musíte tiež „odkliknúť“).
Celkovo mám z novej Fify dobrý pocit, ale osobne si myslím, že ak ste majiteľom Fify 2005 a nie ste na futbale závislý, nie je dôvod míňať svoje ťažko zarobené peniaze na tento ročník. Zmien je síce viacero, ale žiadna z nich nie je tak prevratná, aby znamenala začiatok novej vývojovej éry v dejinách počítačového futbalu. Radšej si počkajme ešte rok a uvidíme, čo vzíde zo súperenia EA Sports a Konami o zákazníkov z radov futbalových fanúšikov. Možno nás na budúce prekvapia niečím ešte realistickejším. Ak by to z mojich komentárov náhodou nebolo jasné, túto Fifu hodnotím ako slušný nadpriemer, vyrovnanú svojmu minuloročnému kolegovi (asi je aj o niečo málo lepšia) a dávam jej 85%.
napísal DEMONRaziel 12.10.2005
Páči sa mi!
8.5
FIFA 2006