Mojich Top 10 Hier Roka 2017 |
Rok 2017 skončil. Pri tejto príležitosti prinášam svoj osobný a plne subjektívny rebríček tých najlepších hier, čo behom neho vyšli a bavili ma.
Rok 2017 skončil. Pri tejto príležitosti prinášam svoj osobný a plne subjektívny rebríček tých najlepších hier, čo behom neho vyšli a bavili ma. Bez dlhých rečí, poďme rovno na to!
Čestné umiestnenie – StarCraft 2 (Blizzard Entertainment)
V roku 2017 si StarCraft užil množstvo pozornosti ako od Blizzardu, tak od fanúšikov. Vyšla remastrovaná verzia pôvodného dielu, zatiaľ čo druhý diel vyšiel ako free-to-play a priniesol novinky hádam v každom hernom móde, možno s výnimkou kampaní. StarCraft 2 je od roku 2013, kedy som sa doňho prvýkrát pustil jednou z mojich najstálejších hrávaných hier popri ďalších strategických perlách ako Europa Universalis alebo Crusader Kings.
Čestné umiestnenie však dostáva StarCraft 2 vďaka tomu, že mi v 2017 priniesol najlepší samostatný herný zážitok môjho života, keď sa mi neskutočným spôsobom podarilo otočiť prehraný kompetitívny zápas.
10. miesto – Nidhogg 2 (Messhof)
Nidhogg vyšiel v roku 2014 ako zábavná pixelová šermovačka, ktorú bola sranda si zahrať so známymi, keď prišli na návštevu. Druhý diel je vylepšenie hádam v každom ohľade. Jednoduchú grafiku nahradil nádherný pixel art. Počet levelov a zbraní bol výrazne rozšírený a súboje skrátka pôsobia výborne. Problémom hry však je malá online komunita a tak pokiaľ človek nemá s kým hrať, má viac-menej smolu.
9. miesto – Stick Fight: The Game (Landfall West)
Ak by som mal použiť jedno slovo na popísanie Stick Fight: The Game, tak by to bol chaos. Až štyria panáčikovia bojujú vo free for all aréne, kde sa z času na čas objavujú rôzne zbrane od viac konvenčných ako pištole, po magické meče alebo hadie guľomety. Stick Fight: The Game je parádna oddychovka, do ktorej sa dá kedykoľvek skočiť a vyskočiť.
8. miesto – StarCraft Remastered (Blizzard Entertainment)
Pôvodný StarCraft som hral ešte ako dieťa. No jednak som vtedy nechápal veľmi ako sa má hrať a jednak si z toho veľa nepamätám. Keď bol tento rok oznámený StarCraft Remastered, veľmi som sa potešil, keďže som mal v pláne si túto klasiku zahrať aj tak – o to lepšie, že bude v modernom rozlíšení a s vylepšeniami vecí, čo ma najviac odraďovali. Možnosť meniť si klávesové skratky podľa svojej vôle je fantastická a túto klasiku parádne uchováva do budúcna, pričom nemení samotnú hrateľnosť dôležitú pre profesionálnych hráčov.
7. miesto – SteamWorld Dig 2 (Image & Form)
Pokračovanie metroidvania steampunk titulu SteamWorld Dig od švédskeho štúdia na prvý pohľad úprimne neznelo ako niečo pre mňa. Tento žáner zväčša veľmi nemusím. Image & Form však urobili husársky kúsok, že vydali prvý diel zadarmo na Origine, ktorý ma dostal do nálady na tento titul.
SteamWorld Dig 2 vylepšuje väčšinu vecí z pôvodného dielu a ponúka kopec zábavných schopnosti, dobrú mieru progresie postavy a kvalitný a odmeňujúci level dizajn. Zamrzí možno len neexistujúci build up k hlavnému bossovi a samotný súboj s ním.
6. miesto – Northgard (Shiro Games)
Na začiatku roka som sa s prácou Shiro Games zoznámil skrz titul Evoland 2, ktorý ma nesmierne bavil, aj keď mal svoje chybičky. Potom som sa dozvedel, že chystajú 4XRTS hru Northgard a opäť si získali moju pozornosť. Do hry som sa pustil hneď ako vyšla v Early Access a musím povedať, že už vtedy ma prekvapila jej kvalita a vložil som do nej množstvo hodín aj keď v tom čase neexistovala kampaň ani multiplayer. Hra doteraz ešte oficiálne nevyšla, no autori na nej neustále pracujú a pridávajú nový obsah, či vylepšujú existujúci.
Northgard je zaujímavým mixom RTS, 4X a survival hry z vikingského prostredia, kde vediete svoj klan k jednému z viacerých možných víťazstiev na náhodne generovanej mape.
5. miesto – Forts (EarthWork Games)
Trocha netradičné poňatie RTS žánra. Vo Forts hráči budujú 2D pevnosti, v ktorých skrývajú svoje bane / veterné mlyny a v neposlednom rade zbrane. Cieľ je jasný, zničiť pevnosti súpera. Forts ponúka zaujímavú kampaň, no v prvom rade chytľavý multiplayer pre maximálne 8 hráčov v 2 tímoch. Súboje sú hektické, plné zbesilého rozhodovania či skôr uhasiť ohne, vystreliť alebo rozšíriť základňu.
Autori sa navyše o hru stále starajú a vylepšujú ju o nový obsah zadarmo.
4. miesto – PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG Corp.)
Už od roku 2012, čias, kedy bol vytvorený Hunger Games mód pre Minecraft, som čakal na poriadnu hru v štýle Battle Royale a konečne som sa dočkal. PUBG prináša súboje na dvoch veľkých mapách, kde sa behom času zmenšuje hracia plocha a hráči sú tak nútení do vzájomného konfliktu, ako rabujú všetko, čo sa im dostane pod ruku. Kombinácia šťastia a skúsenosti spolu s nutnosťou sa neustále hýbať preč z nebezpečnej zóny vytvárajú zaujímavý a napínavý gameplay.
3. miesto – Expeditions: Viking (Logic Artists)
Popri Northgardu ďalší kúsok s vikingskou tématikou. Jedná sa o party-based RPG z prostredia 8. storočia a ocitáme v úlohe mladého náčelníka dánskej osady. Príbeh Expeditions: Viking je založený v realistických základoch bez prvkov fanstiky. Na svojich výpravách do Británie sa spoznáte s Piktami a Anglami a uvidíme legendárne stavby, ktoré tu zanechala prastará ríša ako Hadrianov val.
Snaha zachrániť svoju dedinu pred lokálnymi rivalmi je motiváciou, ktorá vás ženie na vaše výpravy, ako aj snaha zistiť, čo sa stalo vášmu otcovi, ktorý v tejto cudzej zemi zahynul. Ťahový kombat dopĺňajú príbehové rozhodnutia a interakcie s vašou partiou. Celkovo sa jedná o veľmi pamätnú skúsenosť.
2. miesto – Has-Been Heroes (Frozenbyte)
Frozenbyte bol nútený napraviť si svoju reputáciu po odfláknutom Trine 3. Skúsili to jednoduchšou hrou nasledujúcou formulu rogue-lite žánra. Skupina hrdinou sa vydáva na epický quest plný nemŕtvych hord, ktoré musia prekonať aby... dostali kráľove dcéry do školy. Na ceste im pomáha plejáda rôznych kúziel a predmetov .
Has-Been Heroes sa vyznačuje hektickými súbojmi plných kúzelných efektov a taktizovania okolo systému lájn, kde prebieha samotný súboj. Podobne ako pri niektorých iných hrách z tohto rebríčka, aj tu autori koncom roka priniesli veľký update zadarmo, ktorý priniesol ako nových hrdinov, tak aj nové kúzla, predmety, efekty a nepriateľov.
1. miesto – Cuphead (Studio MDHR)
Cuphead je popri SteamWorld Dig ďalšie prekvapenie typu, že to nie je bežne štýl hry, ktorý mi bežne vonia, no taktiež prekvapil a to veľmi. Absolútne úžasná vizuálna kvalita, ktorá ukazuje množstva práce a lásky vloženého do projektu je doplnená skvelým soundtrackom a v neposlednom rade smrteľnou hrateľnosťou.
Cuphead pozostáva z pomerne krátkych súbojov s bossmi rozložených na niekoľko fáz. Tie často vyžadujú kombináciu reflexov a naučenia sa pohybov súpera. Prirodzene, jedným z hlavných učebných mechanizmov je smrť, a že sa umiera často. Hra však napriek tomu nie je vyslovene frustrujúca – každá smrť pôsobí fér a je dôsledkom hráčovej nechopnosti alebo nepozornosti, čo len motivuje sa stále zlepšovať až kým nie je dosiahnutá slastná odmena v podobe porazeného protivníka.
Na záver, šťastný herný rok 2018!