Deus Ex: Mankind Divided |
Skutočne kvalitných scifi cyberpunkových sérií nájdeme medzi počítačovými hrami len zopár. Príkladom takejto série je značka Deus Ex.
8.5
Skutočne kvalitných scifi cyberpunkových sérií nájdeme medzi počítačovými hrami len zopár. Príkladom takejto série je značka Deus Ex. Jej hry si celosvetovo získali množstvo fanúšikov, avšak ako séria vyniká Deus Ex jednou špecifickou vlastnosťou. Nepárne diely tejto série dokázali zaujať a prilákať množstvo hráčov, zatiaľ čo tie párne sú skôr považované za horšie časti série. Mankind Divided je v poradí štvrtou hrou to série Deus Ex a zároveň je praktickým príkladom toho ako isté diskutabilné rozhodnutia vydavateľov dokážu poškodiť celkovú povesť značky.
Mankind Divided plynulo nadväzuje na príbeh minulého dielu Human Revolution. Síce vám nedovolí preniesť si svoju uloženú pozíciu z minulej hry do aktuálnej ako napr. v Mass Effecte, avšak zaujímavým spôsobom spája všetky konce Human Revolution do jedného. Posúvame sa v čase o dva roky dopredu, konkrétne do roku 2029. Ľudská spoločnosť sa po udalostiach minulého dielu ešte viac rozdelila. Prehĺbili sa rozdiely medzi normálnymi a augmentovanými ľudmi, čo má za následok neustále sa stupňujúce konflikty. Augmentovaní sú často odsúvaní do úzadia, vykorisťovaní, pod neustálym drobnohľadom policajných jednotiek a akýkoľvek menší priestupok končí vyhostením do koncentračného táboru budúcnosti. Na pozadí týchto konfliktov sa rozvíja ešte jeden globálny, ktorý vďaka stupňujúcemu chaosu v ľudskej spoločnosti ostáva nepovšimnutý, čoho náležite využívajú Ilumináti.
Po úvodnej misií v Dubai, ktorá vás zoznámi s potrebnými mechanizmami, vás hra presúva do Prahy, ktorá sa stáva hlavným dejiskom hry. Krátku chvíľu po vašom príjazde na vlakové nádražie dôjde k výbuchu, ktorý spúšťa reťazec navzájom prepojených udalostí. Opäť v roli hlavného protagonistu preberáte úlohu Adama Jensena, tentoraz v roli elitného agenta Task Force 29.
Hlavná dejová zápletka je výborne napísaná, no po príjazde do Prahy sa rozbieha veľmi pomaly. Vaše augmentácie si to počas výbuchu odniesli a tak potrebujete navštíviť svojho technika. Cestu vám však skrížia policajné jednotky, či nepriateľský gang, ktorí chránia prístupové cesty k vášmu technikovi. Práve v tento moment vám hra ponúkne prvé vedľajšie questy. Buď sa postaráte o hliadkujúce policajné jednotky alebo sa vám podarí dostať sa cez nepriateľský gang. Podobne ladených questov v ktorých sa vyžaduje vaše rozhodnutie obsahuje hra niekoľko.
Okrem vedľajších questov sú k dispozícií aj tzv. body záujmu, ktoré sa objavia po tom, čo vykonáte nejakú špecifickú akciu. Najčastejšie budete na týchto miestach preskúmavať neobjasnené vraždy, či riešiť jednoduché hádanky. Hra vám postupne začne odkrývať jednotlivé kúsky príbehovej skladačky vďaka čomu si začnete vytvárať vlastný obraz o svete a ľuďoch v Mankind Divided. Dopomôcť vám k tomu môžu aj e-knihy, ktoré opäť hlásia návrat.
Hra neskôr začne pôsobiť zaujímavejšie aj napriek pomalému tempu v začiatkoch hry, no žiaľ vám neposkytne odpovede na všetky otázky, ktoré sa vám počas hrania v hlave vynoria. Množstvo z nich žiaľ ostane nezodpovedaných aj po dohraní hlavnej hry, ktoré vám zaberie zhruba 20 hodín. Ponúkané DLC vám vystačia na ďalších 7, avšak v porovnaní s minulým dielom je to žiaľ o značný kus menej.
Najsilnejšou stránkou hry je bez pochyby výborný dizajn jednotlivých úrovní. Celkovo je herné prostredie menšie v porovnaní s minulým dielom, no viac sa využíva vertikalita. K splneniu vášho cieľa vedie vždy niekoľko ciest. Stojí proti vám nepriateľ, ktorý vás odhalí hneď ako sa k nemu priblížite? Žiaden problém. Čo takto ho obísť blízkou vetracou šachtou alebo poslať na neho hacknuté robotické jednotky? Máte pred sebou senzory, ktorým sa nedokážete vyhnúť? Čo takto ich zničiť alebo využiť proti nim vaše augmentácie?
Hra pred vás pravidelne hádže jeden podobný problém za druhým, vďaka čomu vás neustále núti rozmýšľať nad ďalším postupom. Taktiež vám dá na výber potrebné prostriedky pre všetky herné štýly, ktoré môžete využiť pri tvorbe optimálnej stratégie vpred. K dispozícií je niekoľko herných štýlov, ktoré sa oplatí pravidelne kombinovať a ktoré v konečnom dôsledku dokážu zlepšiť váš celkový herný zážitok. V zásade môžete celú hru buď prejsť bez jediného zabitia alebo premyslene omráčiť vašich protivníkov, či využiť hlučné prostriedky z ponúkaného zbrojného arzenálu.
Pre každý herný štýl si pre vás vývojári nachystali rôzne augmentácie, zbraňový arzenál a pomôcky, ktoré rozhodne prídu vhod v danej chvíli. Za získané Praxis body si vylepšujete vaše augmentácie. Väčšina známych augmentácií sa vracia v takmer nezmenenej podobe. Adam tak vďaka týmto augmentáciam vyskočí vyššie než normálny človek, doplní si svoje zdravie alebo energiu podstatne rýchlejšie, či dokáže efektívne hacknúť jednotlivé terminály. Okrem známych augmentácií sú prístupné ešte aj nové experimentálne, ktoré však so sebou prinášajú jednu nevýhodu. Túto nevýhodu dokážete približne v polovici hry odstrániť, takže odporúčam počkať s využívaním týchto augmentácií. Subjektívne najobľúbenejšou novou augmentáciou je možnosť vzdialeného hackovania, vďaka čomu si viete sprístupniť nové cesty vedúce ku splneniu vášho cieľa, či preskúmať predtým nedostupné časti herného prostredia.
Zbraňový arzenál ostal v prevažnej miere nezmenený. Vracia sa väčšina známych kúskov, ktoré poslúžia buď na tichú, či hlučnú likvidáciu protivníkov. Vaše zbrane môžete opäť vylepšiť novými modifikáciami, čím sa z obyčajnej pištole môže stať efektívny nástroj na tichú likvidáciu protivníkov. Novinkou v zbraňovom arzenáli je možnosť vylepšovania základných zbraňových vlastností za získané súčiastky. Do hry pribudli nové typy munície, vďaka ktorým dokážete ochromiť elektroniku na určitý čas, či efektívne preraziť pancier nepriateľov. Hra taktiež disponuje veľmi jednoduchým crafting systémom, ktorý najčastejšie použijete na výrobu munície pre nové augmentácie, či veľmi efektívny nástroj multi- tool, ktorý slúži ako alternatíva k hackovaniu.
Hackovanie sa opäť vracia vo forme známej minihry. Znovu je potrebné obsadiť jadro systému, aby ste sa dostali ku informáciám. Ponuku známych hackovacích softvérov obohatili niektoré nové. Spoločne s Adamom si viete odhaliť obsah celej siete, či pretaktovať daný proces, čo zapríčiní zrýchlené obsadenie jednotlivých bodov v sieti.
Graficky vyzerá hra jedným slovom fantasticky. Interiéry aj exteriéry oplývajú množstvom detailov. Vyniknú najmä efekty počasia, kde najmä dážď patrí k jedným z najlepších aké som doteraz v hrách videl. Hra perfektne pracuje s celkovým osvetlením scény, čím naplno vynikne atmosféra daného momentu. K markantnému zlepšeniu oproti minulému dielu došlo v modeloch charakterov, pri ktorých sa vývojári sústredili aj na tie najmenšie detaily. Zlepšili sa animácie všetkých postáv a celková mimika vďaka ktorým pôsobia charaktery opäť o niečo viac prirodzenejšie. Pomyselnou čerešničkou na torte je použitie TressFX od AMD, ktoré môžete krásne vidieť najmä na Adamových vlasoch.
Hudobná zložka opäť patrí k pozitívam tejto hry. Znovu sa vracia Michael McCann v roli skladateľa, ktorý pripravil soundtrack aj pre minulú hru. Niektoré skladby dokážu vo vás vyvolať zimomriavky, iné vás zase vtiahnu do diania danej situácie, no žiaľ ani jedna vás nedokáže donútiť zastaviť sa na moment a vychutnať si atmosféru daného miesta naplno.
Žiaľ všetko doteraz spomenuté bolo sprevádzané veľmi zlou marketingovou kampaňou spojenou s bonusmi ku pred objednávke , čo sa neskôr odrazilo v nízkych predajoch a viedlo k zastaveniu vývoja ďalšieho dielu. Hra žiaľ obsahuje mikrotransakcie, ktoré istotne boli do hry pridané na poslednú chvíľu. Môžete si kúpiť Praxis body, či kredity, ktoré môžete jednorazovo využiť v jednej rozohranej kampani.
Mikrotransakcie sú taktiež súčasťou nového módu Breach v ktorom ako člen hackerskej skupiny útočíte na jednotlivé servery. Musíte sa dostať k terminálom odkiaľ stiahnete potrebné dáta. V ceste vám stoja rôzne prekážky s ktorými sa musíte odlišným spôsobom vysporiadať. Niekedy vás môžu nepriatelia odhaliť skôr, čo zapríčiní, že budete mať na splnenie vašej úlohy menej času. Celkovo pôsobí tento mód ako výborný nápad, avšak jeho prevedenie je úplne tragické. Po pár minútach hrania vám hra bude pripomínať ktorúkoľvek mobilnú free to play hru plnú mikrotransakcií. Kľudne by som si vedel predstaviť tento mód ako samostatnú menšiu hru určenú trebárs pre VR. Taktiež všetky vydané DLC sú úplne zbytočne súčasťou Jensen Stories. Vývojári sa skôr mohli zamerať na dva roky Adamovho života odohrávajúceho sa medzi Human Revolution a Mankind Divided. Recenziu všetkých DLC nájdete nižšie.
Deus Ex Mankind Divided je istým spôsobom unikátny. Na jednej strane ide o párny kvalitný diel tejto série, no na druhej strane žiaľ pôsobí ako praktický príklad toho ako zlé rozhodnutia dokážu poškodiť zabehnutú značku v očiach hráčov. Hra síce nedosahuje kvalít Human Revolution, no vyniká výborným dizajnom úrovní a svojou hrateľnosťou. Hráči majú opäť k dispozícií rôzne herné štýly, augmentácie a náležité vybavenie, čo otvára nové možnosti v hrateľnosti. K celkovému zážitku pozitívne prispieva aj výrazné vylepšené vizuálne spracovanie, ktoré vám ihneď udrie do očí. Hudobne je na tom hra opäť výborne, avšak nedonúti vás zastaviť sa a vychutnať si atmosféru daného miesta. Toto všetko zbytočne obaľujú mikrotransakcie a spomínané zlé rozhodnutia, ktoré vôbec nemuseli nastať. Celkovo je Mankind Divided kvalitnou hrou, ktorej sa oplatí dať šancu avšak s jedným varovaním a to vyhnite sa kompletne mikrotransakciám.
Pár slov k Desperate Measures: Ste zvedavý, kto spôsobil výbuch bomby na vlakovom nádraží z úvodu hry? Myslím si, že budete prekvapený. Zavítate do vnútra organizácie Tarvos Security. Celé DLC prejdete zhruba za 1 hodinu a celkovo je až príliš ľahké, no dokážete si počas hrania oddýchnuť a zabaviť sa.
Pár slov k System Rift: Adama kontaktuje bývalý kolega Frank Pritchard, ktorý potrebuje zistiť informácie o spoločnosti Santeau Group. Tie sa nachádzajú v komplexe Palisade Blade, kam Adam neskôr zavíta. Možno sa dozvie o tom, kto Ilumináti skutočne sú. Hra sa odohráva v oddelenej malej oblasti Prahy, kde si najprv preskúmate okolie a následne získate informácie o tom, čo pred vami stojí. K dispozícií máte limitované množstvo zbrojného arzenálu, pomôcok a praxis bodov, vďaka čomu vás hra núti praktizovať tichý postup.
Neskôr vám cestu skrížia aj nové typy senzorov, ktoré snímajú vaše teplo vďaka čomu vám ani maskovacia augmentácia nepomôže. Hrateľnostne sa výrazne nič nemení, okrem finále, kde vám hra v podstate predstaví základy spomínaného módu Breach. Zaujímavosťou je aj ľahké okorenenie niektorých momentov počas ktorých sa Frank a Adam navzájom medzi sebou podpichujú. Celé DLC vám zaberie zhruba 2 hodiny.
Pár slov ku Criminal Past: Adam sa u doktorky Delary Auzenne musí rozpamätať nad prvou misiou, na ktorú bol pridelený po príchode do TF 29. Adam je ako väzeň transportovaný do väzenia určeného pre augmentovaných kriminálnikov. Hlavnými cieľom misie je získať informácie od agenta TF29 v utajení. Tieto informácie neskôr poslúžia v boji proti terorizmu vo svete. Väzenie je špecifické svojim vírusom, ktoré vaše augmentácie vyradí z prevádzky. Na začiatku hry ste bez augmentácií a váš inventár je prázdny.
Akýkoľvek odber vašej energie vám spôsobí značný odber vášho života. Vďaka tomuto sa do určitého momentu kladie dôraz na tichý postup. Od spomínaného momentu vám hra dáva na výber a vy si tak môžete odomknúť niektoré augmentácie alebo pokračovať ďalej v obmedzenom režime bez augmentácií. Obe situácie však nie sú pre vás ideálne pretože vás robia zraniteľným, čoho dokážu nepriatelia značne využiť. O to viac vás hra núti premýšľať nad každým jedným krokom a kompletne sa vyvarovať chybám. Akékoľvek rozhodnutie, ktoré v hre vykonáte je sprevádzané komentármi doktorky Auzenne. Celé DLC vám zaberie zhruba 4 hodiny.
+ viacero ciest vedúcich ku splneniu cieľa
+ výrazne vylepšená grafika a animácie
+ soundtrack
+ rôzne štýly hrateľnosti
+ novinky v augmentáciach a v zbraňovom arzenáli
+ hlavná zápletka, ktorá žiaľ
- herná doba spoločne so všetkými DLC kratšia než v Human Revolution
- mikrotransakcie a zlé rozhodnutia, ktoré zbytočne poškodzujú hru.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Square Enix / Eidos Montreal Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|