Predynastic Egypt - mobilná hra ktorá prekročila svoje hranice |
Aj takto možno charakterizovať tento počin ruského štúdia Clarus Victoria z roku 2016. Keď si pozrieme ich webstránku, môžeme sa opýtať: Je to plán, alebo reakcia na trh?
Aj takto možno charakterizovať tento počin ruského štúdia Clarus Victoria z roku 2016. Keď si pozrieme ich webstránku, môžeme sa opýtať: Je to plán, alebo reakcia na trh? Najstaršiu hru z ich produkcie majú mobilnú Doba kamenná (2013). Vidíme na nej, že ide o jasnú jednoduchú mobilnú záležitosť, pokračujú Dobou bronzovou (2013) a Dobou mramorovou (2015). Všetky majú v názve „Pre-civilization“ a ide o jednoduché ťahové stratégie s postupným ovládaním a využívaním územia v štýle Civilizácie. Tu nastáva menší problém – schizofrénia v názve hry. Predynastic Egypt je v traileroch a na webstránkach štúdia označovaný aj ako Pre-civilization Egypt, čo je odkaz na sériu a korene hry. Názvy sú používané oba súčasne: Clarus Victoria na svojich stránkach a trajleroch propaguje Pre-Civilization Egypt, ale v obchodoch na PC, Androide a IOS predáva Predynastic Egypt. PC vidí na ikone hry Predynastic a screenshoty sa ukladajú ako Pre-civilization...
Koniec úvodu, poďme k hre. Úvodná obrazovka ponúka niekoľko možností – voľbu jazyka (čeština je plus), prípadne nastavenia, kde je len to najzákladnejšie. Jedinou zaujímavou položkou tam je frekvencia ukladania - podľa počtu uplynulých ťahov a to konkrétne možnosť nikdy – čiže budete musieť celú hru odohrať naraz, alebo ukladať ručne. Autori si zjavne veria a nepočítajú s pádom hry. Ale musím napísať, že už dávno sa mi nestalo, že by hra ani raz nezamrzla, alebo rovno nespadla.
Po spustení si nastavíte svoje meno (nie že by to malo nejaký zmysel, keďže multiplayer to nemá) a odpoviete na pár základných otázok: Kto boli Vaši predkovia? Ako ste sa tu ocitli? Aký je tu typ prostredia? Aký duchovia tu žijú? Voľbou odpovedí si nastavujete parametre hry. Začínate niekedy okolo roku -5000 keď sa zmenila klíma a pôvodné úrodné oblasti v strede dnešnej Sahary vysychajú a Váš kmeň sa presťahoval k rieke Níl, na miesto, ktorému dnes história hovorí Hierakonpolis, v území neskoršieho Horného Egypta. Hneď Vám bude predložený hlavný cieľ Vášho snaženia – nič menšie, než zjednotenie Egypta a vytvorenie Dvojitého kráľovstva. Musíte to urobiť najneskôr v 220 ťahu. Podmienky sú nastavené tak, aby ste využili všetky dostupné možnosti a aspekty hry. Musíte: zriadiť náčelníctvo v Hierakonpolise (ovládnuť malú mapu), dobiť Ombos, ovládnuť všetky kmene pozdĺž Nílu (15), „vyskúmať“ jednotný panteón, postaviť hlavné mesto Memfis a osláviť zjednotenie Egypta (čo znamená nazhromaždiť na dlho nepredstaviteľné množstvo „klasov“).
Úvodné úlohy plníte na malej mape. Naučia Vás základné operácie – pohyb a prieskum mapy. Hra vychádza zo základného princípu, ktorým je manažment pracovných síl. Vľavo dole máte robotníkov – ich počet je limitovaný dostupnými zdrojmi a ubytovacími možnosťami. Prideľujete ich na jednotlivé činnosti. Prvou je prieskum, postupujete na nové políčka, ktorých sprístupnenie je určené počtom ťahov. Na začiatku málo (1-2), v závere hry aj cez desať. Vyberiete si, kde založíte svoju osadu. Nie je to veľmi podstatné, keďže na výber máte len pár políčok a neskôr splynú. Potrebujete svoj ľud nakŕmiť – pridelíte ľudí do sadov? Na polia? Loviť ryby? Čoskoro sa stretnete s iným kmeňom. Rozmiestnenie kmeňov na mape je nové pri každom spustení.
Môžete s nimi obchodovať, poslať mu dary. Podľa jeho nálady k Vám určíte ďalší postup – zlúčenie, alebo podrobenie. Prídu prvé výzvy - skúšky: zvládnutie imigračnej vlny, keďže premena Sahary na púšť sa rozbehla naplno. Musíte znížiť napätie na nulu. K dispozícii máte viacero možností. Podmienky výzvy treba prečítať celé a odsledovať si jej splnenie. Nestačí odkliknúť raz a myslieť si, že je hotovo. Vyženiete imigrantov? Stratíte jedného robotníka pri každom vyhnaní. Nie som xenofób, nakŕmim a asimilujem ich! A máš vôbec čím? Reformovať samých seba? Žena stratí svoje postavenie v spoločnosti! Zdá sa, že najlepším riešením je použiť všetko. Straty vyháňaním doplníte bezplatnými robotníkmi, ktorých imigrantská vlna vytvára. Zdrojov je málo a treba s nimi šetriť. V tomto je hra dobre vyladená a nedaruje Vám to. Príde ťah zvierat. Bude ich Váš kmeň loviť alebo uctievať? Za lov dostanete okamžitú odmenu v podobe jedla, ktoré môžete investovať napríklad do nového robotníka a tým urýchliť svoj rozmach. Za uctievanie dostanete body kultúry - za každý ťah, odteraz až do konca hry, čo využijete v rýchlejšom postupe technologickým stromom. Čoskoro začnete stavať – preteky v stavbe svätyne Hóra – boha Sokola, ktorý Vás bude sprevádzať celou hrou, významné monumenty v podobe stavby hrobky kráľa Škorpióna, alebo len „nepatrné“ zmeny ako objav štvorhranných domov. Mestá prídu neskôr. Všetko bude niečo stáť. Zdrojov je v hre niekoľko – jedlo (klas), výroba (kamenné kladivo), armáda (chopeš - egyptský meč), kultúra (ankh – kľúč života), autorita panovníka (palica a cep – insígnie faraóna). Horné číslo hore vľavo znamená aktuálny stav. Dolné, čo sa stane v nasledujúcom ťahu. Každé políčko v hre prináša určité zdroje a v určitom množstve. Na jednom políčku môže byť súčasne len jeden robotník ktorý zdroje získava. Získava vždy všetky. Výrobu môžete posilniť výstavbou dielní a umiestnením robotníkov do nich. Nevynechajte kameňolomy. Armáda sa dá budovať len v kasárňach.
Čím väčšie, tým viac robotníkov do nich umiestnite. V hre je k dispozícii technologicko-kultúrny strom - Objavy. Napriek tomu, že má podobu jednoduchej tabuľky, ide o strom a zatiaľ čo niektoré prvky potrebujú len „esenciálnu kultúru“, iné môžete odomknúť až po odomknutí ich predchodcov. Možno škodou je, že prvé stretnutie s kultúrno – technologickým stromom je oznámené vetou „Nazhromaždili sme dostatok kultúry.“ Znie to dosť divne. Akoby kultúra bola niečím, čo sa dá zhromažďovať a skladovať. Stavebný strom - Budovy, umožňuje úpravy územia (zavlažovacie kanály), stavbu domov, významných monumentov a miest. Míňate v ňom výrobu. Niektoré stavby sú dostupné len v rámci výziev a po uplynutí ich limitu sa už postaviť nedajú. Autoritu panovníka míňate v získavaní si priazni bohov. Môžete nimi ovplyvňovať podmienky v hre. Možno škoda, že bohov je len šesť. Finále malej mapy prebehne v prestavbe svätyne Hóra na najväčšiu stavbu vtedajšej histórie, čím je malá mapa – mesto Hierakonpolis a prvý bod z hlavnej úlohy hotové. Je to Váš základ, miesto kde sa získava najviac zdrojov a budujete tu armádu.
Prechádzate na veľkú mapu celého Egypte, hneď pod Vami (v smere toku Nílu – čiže hore) je osada Ombos a kmeň Seth. Váš úhlavný nepriateľ v tejto hre. Nie najväčší, tým je čas. Čoskoro sa začne úloha „Vojna o Hórove krajiny“. Musíte si ho podrobiť. Jeho sila je na Vaše momentálne pomery nepredstaviteľná a stále rastie. Zaberá nové územia. Postupom pozdĺž Nílu objavujete ďalšie silné kmene: Ryba, Škorpión, Had, Ľan... takže Seth je trochu mimo. Všetky tieto kmene sa dajú integrovať, ale voľačo to stojí. Farba ikony vyjadruje náladu kmeňa voči Vám, čím zelenšia, tým je bližšie k zjednoteniu. Čím červenšia, tým väčšiu chuť na vojnu má. Je len na Vás, čo zvolíte. Miniete jedlo a výrobu, alebo vojakov? Vojna o Hórove krajiny má niekoľko fáz – boje s predvojmi armády Ombosu nie sú problémom, ale hlavná bitka už bude náročnejšia. Pokiaľ ju prežijete, neotáľajte a udrite čo najskôr. Ombos už znovu nezaútočí, ale jeho armáda porastie - poriadne.
Celkovo je boj v hre veľmi jednoduchý – zobrazený je graf pomeru síl, ktorý sa počas boja mení. Prehrávajú sa zvuky bitky a vidíte oznámenia o prebiehajúcich udalostiach typu: Naša armáda útočí na nepriateľa, Nepriateľský vojaci váhajú, Nepriateľský veliteľ zabitý a až uvidíte nepriateľský vojaci utekajú, tak je výsledok jasný. Počiatočný stav udáva aj predpokladaný výsledok boja – napríklad Slávne víťazstvo. Boj sa nedá nijako ovplyvniť, kto má presilu vyhrá. Zaujímavé je to vtedy, keď sú počiatočné stavy vyrovnané. Po víťazstve (prípadne prehre) uvidíte vyčíslenie strát. V závere hry tam bude prognóza už len Drvivé víťazstvo. Pokiaľ to s Ombosom neviete vyriešiť, tak sa spustí udalosť Plán na dobitie Egypta, ktorá zníži silu armád Ombosu na 50%. Udalosti v hre sú náhodné a ich typ stanovíte voľbou odpovede na otázku Aký duchovia tu žijú?. Príde zatmenie Slnka, neúroda, nízke záplavy Nílu. Na koho to zvalíte? Ľud, panovníka, alebo na Núbijcov? V závere hry sú ideálnym terčom Núbijci. Hórove (Vaše) vojsko je tak silné, že armáda Núbijcov ktorá na takúto urážku reaguje, je len ďalším z Vašich Drvivých víťazstiev. Ide to aj opačne, po úspechu môžete určiť, kto je zaň zodpovedný a pridá Vám to určité výhody. Čím skoršie ovládnutie Ombosu, tým skôr sa Vám v ponuke bohov sprístupní Seth. Jeho uctenie Vám zaručí zníženie sily akejkoľvek nepriateľskej armády na polovicu.
Nemusíte sa tak zdržiavať s uplácaním, obchodovaním a postupným zlúčením sa s kmeňmi. Jednoducho ich rozdupete sandálmi Hórových bojovníkov. Presun armády k cieľu ale niečo trvá, stojí a vždy viaže jedného robotníka. Dobiť môžete všetkých, s výnimkou jediného – kmeňa sídliaceho na území Palestíny. Prieskum Sinajského poloostrova Vám zabezpečí stavbu Baní na Sinaji a úlohu Hórova cesta. Pre jej dokončenie musíte s kmeňom obchodovať. Pokiaľ úlohu splníte, nič nebráni zrade a následnému dobitiu kmeňa. Môžete sa s ním ale aj zlúčiť a nech to bude akokoľvek, dosiahnete udalosť Zjednotenie egyptských kmeňov. Čo je samozrejme patrične honorované.
Postupne budete prechádzať históriou Egypta až do (snáď) zjednotenia niekedy okolo -3000. Stavať nové mestá. Na tróne sa budú striedať králi a ovplyvňovať aktuálnu situáciu v hre. Každému musíte postaviť hrobku. Pokiaľ sa bude hra vyvíjať dobre a šance na zjednotenie najneskôr v ťahu 220 sú reálne, hra Vás postúpi do Zlatého veku Egypta. Dosiahnete cieľ v ťahu 220 alebo skôr? Máte víťazstvo v rukách a budúce pokolenia na Vás (meno ktoré ste napísali na začiatku) bude pamätať ako na žijúcu inkarnáciu boha Hóra. Pre víťazstvo nemusíte preskúmať a ovládnuť všetko, len údolie Nílu. Ak nie, stále sa môžete stáť pánom celého Egypta, preskúmať celú mapu, zlúčiť, alebo dobiť všetky kmene. Ale víťazstvo nezískate. Budúce generácie na Vás budú pamätať inak – podľa toho, ako ste sa oneskorili oproti plánu a čo ste dosiahli. A to je všetko, žiadne ďalšie mapy. Hru si môžete ozvláštniť jedine inými voľbami na začiatku.
Grafika hry je veľmi pekná, štylizovaná do typického egyptského štýlu – ako nám ho servírujú filmy. Postavičky robotníkov kreslené v originálnom egyptskom štýle majú svoje čaro a sú animované. Zábery na hrobky sa nesú v duchu idealizovaných rekonštrukcií, ako ich poznáme z kníh. Čo iné ostatne čakať od štúdia, ktoré na svoje stránke hrdo hlása, že spolupracuje s Centrom egyptologických štúdií na Ruskej akadémii vied. Hra sa v tomto našťastie drží pri zemi a používa normálny font písma, čo v hrách o Egypte nebolo vždy. Jediné, čo musím vytknúť, je grafika stavebného stromu – nie že by bola škaredá či nečitateľná, ale jasne v nej vidieť mobilných predchodcov. Zatiaľ čo všetko ostatné – HUD, kultúrny strom, ponuka bohov majú egyptský ráz a zrejme citujú originálne egyptské predlohy, tu sú jednoduché obrázky. S hlavnou mapou sa toho spraviť veľa nedá.
Zvuk hry je príjemný, postačí, ale nič výraznejšie. Dnes si už vôbec nepamätám ako hra znela.
Takto bude vyzerať celá táto hra. Jedna kampaň na dvoch mapách. Jasný mobilný základ, ktorý ale výrobcovia dobre uchopili, podložili majestátnosťou histórie a umenia preddynastického Egypta a v určitých smeroch ďaleko prekročili obvyklý mobilný priemer. Otvorili cestu k možnostiam v budúcnosti. Celú hru prejdete za zhruba 5 hodín a každé ďalšie hranie bude kratšie až na všeobecný čas prejdenia 2-3 hodiny. Hlavné výzvy-úlohy sú rovnaké a budete len optimalizovať svoje kroky k čo najmenšiemu mrhaniu ťahov a maximalizovaniu výťažnosti zdrojov, až sa raz dopracujete k víťazstvu. Potom už zostávajú len iné voľby na začiatku. Na mobil/tablet to bohato stačí. Na PC mi to prišlo málo. Len jedno mesto na poriadnejší manažment a aj to veľmi jednoduchý, žiadna stratégia boja. Nie som náročný, tejto hre by veľmi pristala stratégia v štýle mobilných GO titulov, čím by výrazne zlepšila hráčsky pôžitok. Len šesť z takého množstva bohov čo Egypt mal
. Keď už sme pri bohoch, kde je najvyšší zo všetkých - Ra? Ra je Hórus, ale v hre to nikde napísané nie je. Musíte to vedieť – Hórus, sokolí boh má slnečný disk na hlave. Hra má ikonu oka – jeden zo symbolov boha Hóra, prečo to nevyužiť a nerozpísať? Keď už ide o zjednotenie Egypta, využiť to, popísať čo predstavujú panovnícke atribúty a ako vznikla zdvojená koruna Dvojitého kráľovstva a že až tu začína vek feraónov. To je ďalšia možnosť – v hre staviate konkrétne svätyne, hrobky a mestá, zažívate veľmi konkrétne udalosti, ktoré, ak sa o tému aspoň trochu zaujímate poznáte. Stretávate konkrétnych kráľov, ale nič viac o nich, len úplný základ, často jedinou vetou. Jeden pohľad na kresbu.
Hra sa dobre hrá, ale v najlepšom končí. Keď ste pri chuti a zásoby zdrojov stále rastú, chceli by ste viac. Ďalšie územia na ovládnutie, ďalšie kultúrne a technologické objavy, postup v časovej línii za zjednotenie, budovanie pyramíd a hrobiek, prepracovanejšie boje a aspoň nejaké námorníctvo a lepšie obchodovanie. Keď už ste stavali tie obchodné cesty. Môžeme si povedať, že ide o predjedlo a nácvik k hraniu veľkých ťahových stratégií. Ale tie majú iné princípy a iné prostredie. Zrejme mali takéto pocity mnohí. V Clarus Victoria sa rozhodli pre pokračovanie v časovej línii a len nedávno (2018) vydali hru Egypt Old Kingdom. Podľa všetkého prináša takmer všetko, čo v tejto hre chýbalo v rovnakom grafickom prevedení.
Chýbajúce logá mobilných obchodov zároveň naznačujú ešte niečo. Žeby sa mobilné štúdio odvážilo naplno vstúpiť do vôd obývaných náročnejším PC konzumentom a tvrdou konkurenciou veľkých stratégií? Dočkáme sa tak prežitia celej histórie Egypta, v podobe, akú si zaslúži? Od preddynastického obdobia, cez obdobie starej ríše, strednú a novú až po Ptolemaiovské obdobie, aby sme to celé zavŕšili stavbou a manažmentom Alexandrie, majáku na ostrove Faros a možno Kleopatrinej hrobky?
Zhrnutie: Neviem presne ako sa mobilné verzie odlišujú od PC, ale pokiaľ vôbec, tak je to veľmi dobrá hra na mobil/ tablet. Na PC je to príjemná jednohubka na víkend, ktorá je ale presne tak malá, aby sa Vám vo svojej jednoduchosti a plytkosti neznechutila. Cena je dnes celkom prijateľná a ak klesne ešte viac, určite touto hrou nepohrdnite. Nebude nadlho, ale môžete ju darovať aj deťom a uvidíme ako sa malí faraóni a faraónky, ups, zatiaľ len králi a kráľovné, postavia osudu a či prekonajú Vaše skóre, keďže na konci je tabuľka. Určite lepšie, než nejaké prehliadačové jednorožce :) S hardvérovou náročnosťou si starosti nerobte, čokoľvek vyrobené po roku 2010 ju rozbehne bez problémov. Hra je lokalizovaná do češtiny, v hre to väčšinou nepotrebujete, keďže zdroje sú vždy označované symbolmi. Použijete to hlavne pri úlohách, kde podmienky nie sú práve najjednoduchšie.
Ako obvykle, číslo nedávam, zahrajte si.
+ príjemná grafika
+ edukačné prvky
+ nenáročná na výkon
+ presne tak krátka, aby sa Vám neznechutila
+ CZ lokalizácia
- pomerne plytké
PC
Vývoj: Clarus Victoria / Clarus Victoria Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|